انواع بیماری

انواع بیماری هموروئید یا بواسیر بر حسب محل بروز انواع بیماری هموروئید یا بواسیر بر حسب محل بروز
بیماری هموروئید یا بواسیر داخلی: این نوع بیماری هموروئید مربوط به داخل مقعد بوده و به دلیل کم بودن تعداد گیرنده‌های درد درون مقعد در اغلب موارد فاقد درد و رنج بوده و اولین نشانه‌های بالینی ظهور آن خونریزی خواهد بود که به دلیل ضعف و شکنندگی دیواره‌ی عروق برجسته درون مقعد حین دفع مدفوع خشک و سفت و پر فشار رخ می‌دهد. در برخی موارد ممکن است میزان آسیب بافتی و برجستگی عروقی به حدی پیشرفت کند که همراه با اجابت مزاج پر زور از مقعد بیرون بزند. بیماری بواسیر داخلی در این مرحله که با بیرون‌زدگی همراه می‌شود، علاوه بر خونریزی با درد و خارش بروز می‌کند. معمولاً میزان بیرون‌زدگی هموروئید داخلی را به چهار درجه پیشرفت تقسیم می‌کند، بدین صورت که در ابتدایی مرحله‌ی برجستگی عروقی که هنوز بافتی از مقعد بیرون نزده و قابل رؤیت نیست را درچه‌ی یک بیماری می‌نامند.

بیرون زدن برجستگی عروقی حین اجابت مزاج و بازگشت خود به خودی آن به درون مقعد پس از اجابت مزاج را درجه‌ی دو بیماری می‌نامند. در سومین درجه از بیماری بواسیر داخلی نیاز به کمک فشار انگشت برای برگرداندن بافت بیرون‌زده به درون مقعد پس از اجابت مزاج است و در بیماری همورئید درجه چهار حتی فشار و کمک انگشت کارساز نبوده و برجستگی از سوراخ مقعد به صورت دائمی آویزان و بیرون زده خواهد بود.  بیماری هموروئید یا بواسیر خارجی: این نوع بیماری هموروئید یا بواسیر عروق قسمت انتهایی مقعد و نزدیک سطح پوست را درگیر و دچار اختلال می‌کند به صورتی که به دلیل وفور گیرنده‌های عصبی درد در این ناحیه دردناک خواهد بود و در برخی موارد با خونریزی و خارش همراه است. برجستگی و بیرون‌زدگی بافتی در این ناحیه به خوبی قابل رؤیت خواهد بود.
بیماری هموروئید یا بواسیر ترمبوزه: این نوع هموروئید که در قسمت بیرونی و اطراف سوراخ مقعد به اندازه‌ی یک لوبیای بسیار دردناک و پرخون و ملتهب بروز می کند که در مدت کوتاه چند ساعته می‌تواند در افرادی با سابقه‌ی‌ نشستن طولانی‌ مانند رانندگان بروز کند. وجود لخته در این نوع هموروئید خطرناک است و نیاز به مراجعه فوری به پزشک و درمانگاه دارد.نتیجه نهایی:به صورت اجمالی بیماری هموروئید یا بواسیر، بیماری با شیوع نسبتاً بالایی است که به سادگی می‌توان با رعایت چند نکته در زندگی روزمره از آن پیشگیری نمود. اصلی‌‌ترین علت ابتلا به بیماری بواسیر، ابتلا به یبوست است که با یک رژیم غذایی پر فیبر و سرشار از میوه و سبزی، حبوبات و نوشیدن مایعات فراوان و ورزش و فعالیت بدنی منظم قابل پیشگیری و کنترل خواهد بود.