درمان بیماری با روش روش جراحی استپلر

معمولاً روش جراحی استپلر برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی سه یا چهار پیشنهاد می‌شود. در بیماری هموروئید درجه سه همان طور که گفته شد، تورم عروقی بالشتک‌ها درون مقعد به حدی پیشرفت کرده که از دهانه مقعد حین اجابت مزاج بیرون زده و قادر به بازگشت خود به خودی به درون مقعد نخواهد بود، بنابراین فرد مجبور است با کمک انگشت خود آن را به درون مقعد هدایت کند. درد و خونریزی دو نشانه بارز بیماری در این مرحله از پیشرفت است. در بیماری بواسیر درجه چهار شاهد بیرون زدگی عروق مقعدی و وجود برجستگی در دهانه مقعد هستیم که نه خود به خود و نه با فشار دست به درون مقعد باز نمی‌گردد و با درد و خونریزی شدیدی همراه است.

درمان بیماری هموروئید یا بواسیر با روش استپلر

در سال‌های گذشته و پیش از ابداع روش‌های جدید جراحی با روش جراحی سنتی و تحت بی‌هوشی عمومی و بستری طولانی‌مدت بیمار مبتلا به این مرحله از بیماری هموروئید را درمان می‌کردند ولی درد ناشی از جراحی با تیغ یا چاقو جراحی برای بیمار رنج‌آور بود. اما با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن دستگاه‌ها و تکنیک‌های نوین جراحی امکان درمان بدون نگرانی و دغدغه را برای بیماران فرآهم نمود. با کمک وسیله‌ای به نام استپلر فرد در مدت زمان کوتاه‌تر جراحی شده و می‌تواند بدون نیاز به بستری طولانی‌مدت به منزل بازگردد. در این روش با روش منگنه‌ای شکل ابتدا خونرسانی به عروق متورم را قطع نموده و سپس قسمت‌های متورم و آسیب دیده را بر می‌دارند. این روش به دلیل دخالت انسانی کمتر و عدم استفاده از چاقو و برش جراحی نسبت به جراحی سنتی درد کمتری داشته و نتایج بهتری خواهد داشت و فرد در مدت کوتاه‌تری سلامت خود را باز می‌یابد. اما همانند هر روش جراحی خطرات و عوارض منحصر به خود را خواهد داشت. احتمال بروز عفونت، خونریزی شدید، تنگی دریچه مقعد، آسیب دیواره‌های مقعد و احساس پری مقعد تا چند روز پس از عمل را نباید نادیده گرفت. این روش با وجود مزایای بسیاری که دارد ولی احتمال عود و بازگشت بیماری و حتی نیاز به جراحی دوم در آن نسبت به روش‌های جراحی پر دغدغه سنتی بیشتر است. اما با یک مراقبت صحیح پس از درمان، مصرف سر وقت آنتی‌بیوتیک و داروها، تغذیه سالم و پر فیبر و داروهای ملین با نظر پزشک جراح، حمام آب گرم نشسته و پیگیری درمان می‌توان احتمال عود و عوارض پس از عمل را محدود نمود. وجود برخی علایم مانند تب شدید، درد شدید مقعدی، خونریزی و درد وسیع مقعدی و احتباس ادرار پس از جراحی نیاز به مراجعه فوری به جراح و بیمارستان دارد. دوری از عوامل مستعد کننده عود بیماری نیز در پیشگیری از بازگشت بیماری نقش به سزایی خواهند داشت.