درمان دارویی برای مرحله ابتدایی شقاق

درمان دارویی درمان دارویی در مرحله ابتدایی ابتلا به بیماری شقاق مقعدی یا فیشر استفاده از داروها را برای درمان و کنترل بیماری تجویز می‌کنند که بسته به نوع علت به وجود آورنده بیماری نوع داروها می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً داروهای شل کننده عضلانی به منظور برداشت انقباض عضلانی دریچه مقعد و رفع اختلال خونرسانی به محل زخم تجویز می‌شود. برخی از داروهای تجویزی در بیماری شقاق مقعدی که بیشتر در مرحله‌ی حاد ان کاربرد دارند، عبارت‌اند است از:نیتروگلیسیرینپماد نیتروگلیسرین یکی از درمان‌های دارویی رایج بیماری فیشر یا شقاق مقعدی حاد یا مزمن است که با مکانیزم اثر آرام سازی عضلات دریچه‌ای مقعد و رفع اسپاسم و انقباض آن در مسیر افزایش خونرسانی به محل ترک بافتی کارآمد بوده و از این طریق مشکل را بر طرف می‌کند. نیمی از بیماری‌های شقاق مقعدی با کمک این دارو و تغییراتی در رژیم غذایی بهبود می‌یابد. اما این دارو نیز همانند بسیاری از داروهای شیمیایی عوارضی دارد که می‌تواند آزار دهنده باشد.

بروز سردرد در بیست الی سی درصد بیماران یکی از این عوارض است. حتی موارد سرگیجه، افت و اختلال فشار خون نیز به دنبال مصرف این دارو به خصوص در افراد فشار خونی دیده شده است. سردرد ناشی از آن در صورت آزار دهنده بودن با مسکن‌های فاقد کدئین قابل تسکین و التیام است. سرگیجه نیز با تغییر وضعیت دادن بدن به آرامی قابل کنترل است. مدت زمان پیشنهادی مصرف این دارو بسته به نوع و شدت وخامت بیماری فیشر متغیر و حتی در مواردی قابل تکرار است. ولی در بیشتر موارد به مدت ۶ الی ۸ هفته هر ۸ الی ۱۲ ساعت پیش از دفع مدفوع تجویز می‌شود. اما ناگفته نماند که احتمال عود بیماری وجود داشته ولی نسبت به انجام جراحی عوارض کمتری دارد. این دارو با مصرف داروهایی چون سیلدنافیل و تادافیل که در اختلالت جنسی کاربرد دارد، تداخل دارویی نسبی دارد. مهار کننده کانال کلسیمداروهایی چون دیلتیازم و نیفدیپین با مکانیزم اثری مشابه پماد نیتروگلیسیرین می‌توانند با تغییرات بیوشیمیایی در بدن، بیماری فیشر را مهار کنند و در حدود ۹۰ درصد موارد مفید واقع شوند. معمولاً عارضه‌ی سردرد به شدت مصرف نیتروگلیسیرین نداشته ولی افت فشار خون از عوارض جانبی شایع آن‌هاست. البته این دارو به شکل خوراکی نیز موجود است ولی انواع موضعی آن قدرت اثر بیشتر و عارضه‌ی کمتری دارند. بی‌حس کننده موضعی پمادهای بی‌حس کننده موضعی موجود در داروخانه‌ها مانند لیدوکائین که البته بدون نسخه نیز در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرند، می‌توانند در تسکین درد طاقت فرسای فیشر مقعدی حین اجابت مزاج میسر باشند. البته پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن بیشتر از یک هفته بر روی ناحیه مقعد استفاده نشود.