علل ایجاد بیماری

علت اصلی ایجاد کننده بیماری فیشر یا شقاق مقعدی، فشار بیش از حدی است که حین اجابت مزاج سفت و خشک به دیواره‌های طرفی مقعد وارد می‌شود. همین مدفوع سفت و زبر بر روی دیواره مخاطی و نرم مقعد خراش ایجاد کرده و به مرور این خراش سطحی به بافت‌های زیرین دیواره نفوذ کرده و در محل زخم عمیق ایجاد می‌کند. اگرچه دفع مدفوع شل و روان و اسهال پر فشار نیز می‌تواند همین شرایط را برای بیمار ایجاد کند. ترک بافتی ایجاد شده در دیواره‌ی مخاطی کانال مقعد بسیار دردناک بوده و همین درد باعث گرفتگی عضلات دریچه‌ای مقعد می‌شود به صورتی که خونرسانی به محل را مختل کرده و در روند بهبودی زخم ایجاد شده اختلال ایجاد می‌کند. همین روند باعث به تأخیر افتادن بهبودی زخم خواهد شد. در واقع با هر بار دفع مدفوع مشکل مراحل این چرخه تکرار شده و شرایط به نفع عدم بهبودی زخم و وخیم شدن آن پیش می‌رود. درمان انتخابی باید به گونه‌ای بتواند یکی از مراحل این چرخه را سرکوب کرده و این سیکل معیوب را متوقف کند.

بیماری شقاق مقعدی یا فیشر به دو شکل حاد و مزمن بروز می‌کند. در مرحله‌ی حاد بیماری، ترک بافتی به تازگی ایجاد شده و شکل شقاق به صورت یک زخم تازه درون دیواره مقعد است ولی در نوع مزمن آن که پس از ۶ الی ۱۲ هفته از ابتلا به شقاق بروز می‌کند، زخم به بافت‌های زیرین دیواره مخاطی مقعد نفوذ کرده و عمقی شده و سخت درمان می‌شود. بیماری فیشر مزمن در مواردی با غدد و بافت‌های اضافی درون مجرا به نام پاپیلای هیپرتروفی همراه است. در برخی موارد ممکن است زخم واضح نبوده و پزشک نتواند به خوبی آن را تشخیص دهد و به سبب علایم مشابه تشخیص غلط بیماری هموروئید داده و بیمار را اشتباه درمان کند. همین فاصله زمانی تشخیص تا درمان اشتباه سبب به تأخیر افتادن روند درمانی بیماری فیشر حاد شده و منجر به وارد شدن بیماری به مرحله‌ی مزمن آن می‌شود. تشخیص اشتباه می‌تواند سلامت بیمار را در موارد مخفی ماندن بیماری‌هایی چون سرطان به خطر اندازد. برخی بیماری‌ها زمینه‌ساز ابتلا به شقاق مقعدی خواهند شد که باید تشخیص داده شده و هم‌زمان با شقاق مقعدی درمان شوند، این بیماری‌ها شامل عفونت‌های مقعدی، سیفلیس، سل، بیماری التهابی روده، کولیت، ایدز، تنگی دریچه مقعد، سرطان خون یا روده هستند. عادات غلطی چون خاراندن مقعد، پاک نمودن مقعد با دستمال زبر، روابط جنسی مقعدی خشن و بارداری و زایمان سخت نیز درایجاد بیماری فیشر بی‌تأثیر نیستند. برخی از این شقاق‌های ناشی از این بیماری‌ها فاقد درد بوده و غیر قابل درمان هستند.