آبسه مقعدی

آبسه مقعدی از جمله بیماری های خطرناکی است، که باید با مشاهده آن به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان را شروع کنیم.

آبسه مقعدی چیست ؟

در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارد که اگر دهانه آنها بسته شود، غده دچار عفونت می گردد و به مرور متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. به این حالت ایجاد شده در نزدیکی مقعد آبسه مقعدی گفته می شود.

آبسه های مقعدی معمولا به دو گروه سطحی و عمقی تقسیم می شوند، که انواع عمقی آن مشکلات بیشتری از نوع سطحی به همراه دارد. آبسه ای که در اطراف یا سطح مقعد بوجود می آید به عنوان رایج ترین آبسه مقعدی شناخته می شود، که اکثرا به رنگ قرمز و بصورت گرم و متورم در نزدیک مقعد ظاهر می شود.

علائم آبسه مقعدی

• درد در ناحیه مقعد حتی هنگام نشستن
  • خروج چرک در نزدیکی مقعد
  • داشتن درد هنگام اجابت مزاج
  • تورم، قرمز و التهاب پوست اطراف مقعد
  • علائم شبیه به سرماخوردگی
  • تعریق

درمان آبسه مقعد

برخی روش های خانگی هستند، که می توان با انجام آنها درد و التهاب آبسه مقعد را کاهش داد.

• نشستن در وان آب گرم : انجام اینکار به مدت نیم ساعت، ممکن است علائم آبسه را کاهش دهد.
  • آب کلم : آب کلم دارای یک ماده ای بنام گلوتامین است، که به عملکرد روده ها بسیار کمک می کند. آب کلم باعث راحتی دفع مدفوع می شود و به کاهش درد آبسه هنگام اجابت مزاج کمک می کند. توصیه می شود روزی ۱ الی ۲ بار مصرف شود.
  • کمپرس گرم : کمپرس گرم باعث افزایش میزان گردش خون و بهبود بخشیدن به قسمت ملتهب آبسه می شود. آبسه های کوچک تر از ۱ سانتی متر به کمپرس گرم پاسخ مثبت می دهند و با تکرار روزی ۳ الی ۴ بار بهبود میابند.
  • اسید نیتریک : اسید نیتریک برای آبسه های بزرگ و همراه با شقاق پیشنهاد می شود، اینگونه آبسه ها همراه با درد و ناراحتی فراوانی هستند.
  • سنفیتون : سنفیتون گیاهی با گلبرگ های رنگی است، که می توان از پودر آن به عنوان پماد بر روی آبسه استفاده کرد، این گیاه علاوه بر تسکین درد می تواند به بهبودی آبسه مقعدی نیز کمک کند.
  • نارون : چای نارون به عنوان بهترین درمان آبسه مقعدی شناخته می شود. مصرف مرتب این چای باعث پوشش یک لایه مخاطی بر روی لوله های گوارشی می شود، و از آسیب بیشتر آن جلوگیری می کند.
نوشته ایجاد شد 10