خونریزی از مقعد

مرداد ۲۰, ۱۳۹۷
خونریزی از مقعد

درون مقعد مجموعه ای از رگ های خونی قرار دارند، که بصورت یک بالشتک از خروج دائمی مدفوع، گاز و ترشحات مخاطی راست روده جلوگیری می کند. اما ممکن است با زور زدن زیاد در هنگام یبوست، یکی از رگ ها ورم کند یا از محل ثابت خود خارج شود و تبدیل به بیماری بواسیر گردد. بواسیر علائمی همچون خارش ، درد و خونریزی همراه دارد. می توان گفت تقریبا ۹۹% دلیل خونریزی از مقعد بیماری بواسیر یا هموروئید است ، در برخی موارد هم علت های دیگر سبب این مشکل هستند.

علت خونریزی از مقعد

• سرطان مقعد
  • پارگی پوست مقعد
  • سرطان و پولیپ روده
  • بیماری کرون
  • وارد شدن قسمتی از روده در قسمتی دیگر
  • پرتو درمانی
  • بیرون زدگی مقعد از مکان طبیعیش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

خونریزی از مقعد در بعضی از مواقع خطرناک بوده و اگر دارای علائم زیر باشیم حتما باید به پزشک مراجعه کنیم و تحت درمان قرار گیریم.

• تنفس تند و کوتاه
  • سرگیجه شدید
  • تاری دید
  • غش کردن
  • سردی و رنگ پریدگی پوست
  • کاهش ادرار

پیشگیری و درمان خونریزی مقعد

اگر دارای علائم بالا نیستید، و بعد از دفع مدفوع خون قرمز رنگی مشاهده می کنید، با چند روش ساده می توانید، خود را در خانه درمان کنید.

• استفاده از کاغذ توالت مناسب: هنگام خشک کردن خود بعد از اجابت مزاج، توصیه می شود از دستمال کاغذی های نرم و دولایه استفاده کنید. متاسفانه بعضی بیماران به علت ارزونی از دستمال های بی کیفیت و زبر استفاده می کنند.
  • کوتاه نگه داشتن ناخن ها: داشتن ناخن های بلند ممکن است برای شما خطرناک باشد، امکان دارد بعد از اجابت مزاج هنگام پاک کردن خود، ناخن بلند باعث پارگی رگ بواسیری شما شود.
  • چرب کردن مقعد: بهتر است قبل از اجابت مزاج مقعد خود را چرب کنید، چرا که به دفع راحت تر مدفوع کمک می کند.
  • نوشیدن زیاد آب: در روز باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب نوشید، چرا که باعث نرم شدن و خروج آسان مدفوع می شود.
  • مصرف غذاهای فیبر دار: غذاهای فیبر دار عبارتند از: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات. که مصرف آنها هم مانند آب باعث حجیم شدن مدفوع می شود و به زور زدن حین اجابت مزاج نیازی پیدا نمی شود.