2. مقالات
  3. خونریزی مقعدی بعد از مدفوع نشانه چیست؟ علت و درمان

خونریزی مقعدی بعد از مدفوع نشانه چیست؟ علت و درمان

تصویر خونریزی مقعدی

خونریزی مقعد یکی از نشانه های وجود بیماری های مقعدی یا گوارشی در فرد است. یا مثلا ممکن است این سوال برایتان پیش آید که خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست؟ در این مطلب با بررسی علائم، علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع، بیماری هایی که موجب خونریزی می شوند و شیوه های درمان آن خواهیم پرداخت تا به طور کامل دلایل بروز این عارضه را در کلینیک نشیمنگاه بررسی کنیم.

خونریزی مقعدی ممکن است نشانه بیماری‌ های مختلفی از جمله سرطان روده بزرگ باشد، اما نه همیشه. بسیاری از موارد خونریزی مقعدی ناشی از علت‌های غیرخطرناک مانند شقاق مقعدی، هموروئید، التهاب روده و یا عوامل دیگری مانند تغذیه نامناسب و استفاده از داروهای خاص می‌ باشند.

خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی به عارضه ای گفته می شود که فرد پس از اجابت مزاج یا در حالت طبیعی بر روی مدفوع یا روی دستمال خون ببیند. این عارضه گاهی همراه با درد بوده و گاهی نیز حتی بدون درد اتفاق می افتد. نکته حائز اهمیت این است که این امر غیر طبیعی بوده و نیاز به بررسی و معاینه دارد؛ چرا که ممکن است فرد به بیماری خاصی مبتلا بوده و از آن مطلع نباشد. از این رو خونریزی مقعدی، علائم و نشان دهنده وجود بیماری در ناحیه نشیمنگاهی یا دستگاه گوارش است.

بنابراین، همیشه خونریزی مقعدی نشانه سرطان نیست، اما در صورت بروز خونریزی مقعدی، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود و در صورت لزوم، برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ اقدام شود. در صورت بروز خونریزی شدید و ناگهانی، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان خونریزی مقعدی بدون درد

درمان انواع خونریزی از مقعد که ناشی از بیماری های مقعدی هستند تنها با یک جلسه لیزر.

علائم خونریزی شدید مقعدی

خونریزی مقعدی می تواند علاوه بر خون، علائم دیگری نیز داشته باشد. خونریزی مقعدی گاهی بسیار خفیف و پس از مدفوع و گاهی در حالت عادی هم رخ می دهد و بسیار شدید تر است.

برای مثال میزان و شدت، غلظت، رنگ خونریزی و حتی علائم دیگر نیز وجود بیماری مقعدی را هشدار میدهند که آنها را بررسی خواهیم نمود.

تصویر خونریزی از مقعد

علت خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی دارای علت های متعددی بوده که ممکن است در اثر وجود بیماری دیگری (بیماری های مقعدی) نشات بگیرد. البته گاهی برخورد جسم تیز مانند ناخن نیز مانند ایجاد زخم بر روی ناحیه مقعد شده و آن را دچار زخم می کند. همچنین در برخی موارد خشکی پوست در ناحیه مقعد، می تواند موجب ایجاد اصطحکاک شده و در نتیجه فرد را دچار خونریزی مقعدی کند.
برای بررسی دقیق تر و شناخت عوامل موثر برخی از بیماریهایی که سبب خونریزی مقعدی می شوند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

هموروئید یا بواسیر

علت خونریزی مقعدی بعد از مدفوع می تواند هموروئید یا بواسیر که شایع ترین بیماری ناحیه مقعد بوده و تقریبا نیمی از افراد جامعه را به خود دچار کرده ، باشد. این بیماری از متورم شدن عروق درون روده به وجود آمده و سبب بیماری بواسیر می شود. هموروئید دارای چندین نوع خارجی، داخلی و بواسیر خونی بوده که مبتلا شدن به آن خونریزی مقعدی را نیز به همراه می آورد. در نوع بواسیر داخلی عروق درون راست روده متورم شده و در بواسیر خارجی عروق از دهانه مقعد به بیرون می زنند. همچنین خونریزی ناشی از هموروئید دارای رنگ روشن می باشد.همچنین درمان بواسیر تنها با بکارگیری روش لیزر از نتیجه قطعی برخوردار خواهد بود.

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست؟

بواسیر خارجی

شقاق

شقاق از دیگر بیماری های ناحیه نشیمنگاهی بوده که فرد را دچار خونریزی مقعدی می کند. شقاق مقعدی یا فیشر به چاک خوردگی یا زخم های کوچک مقعد گفته می شود. این زخم ها علاوه بر سوزش، درد و خارشی که دارند، گاهی موجب خونریزی شدید از مقعد نیز می شوند.

ارتباط با ما

درمان انواع بیماری های مقعد که موجب خونریزی می شوند؛ تنها در یک جلسه لیزر

مطالعه بیشتر: لیزر شقاق چگونه است؟

تصویر شقاق

یبوست و اسهال

به خشک و سفت بودن بیش از حد مدفوع، یبوست گفته می شود. هنگامی که مدفوع سفتی می خواهد از روده عبور کند، موجب وارد کردن آسیب به دیواره روده و دهانه مقعد شده و خونریزی مقعدی یا حتی بیماری هایی نظیر شقاق و بواسیر را نیز پدید می آورند. بنابراین یکی از دلایل ابن عارضه هنگام یبوست است.
در نقطه مقابل یبوست نیز اسهال قرار داشته که به حالتی گفته می شود که مدفوع بسیار شل و آبکی است. این مقدار شل بودن نیز می تواند موجب خونریزی مقعدی شود.

سرطان روده یا مقعد

سرطان روده یکی دیگر از دلایل بروز خونریزی مقعدی بوده که در افراد مسن و حتی جوانان نیز به چشم میخورد. خونریزی ناشی از سرطان مقعد ناشی همراه با علائمی چون کاهش وزن، یبوست و اسهال شود. ممکن است علائم این عارضه مشابه یکی از بیماریهای نشیمنگاهی مااند هموروئید، شقاق یا فیستول باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده هر نوع علائم باید فورا به پزشک مربوطه بروید.

بیماری های التهابی روده

بیماری های التهابی روده چون کرون، کولیت و برخی عفونت های روده ای از دیگر عوامل این عارضه بوده که می تواند فرد را دچار مشکل کند. همچنین اسهال یا یبوست از موارد مربوط به بیماری های التهابی روده مانند سندروم روده تحریک پذیر، کرون یا کولیت هستند که در صورت تداوم موجب خونریزی مقعد می شوند.

زخم معده

زخم معده که موجب تیره شدن رنگ مدفوع یا همان (ملنا) می شود. این تیرگی ناشی از خونریزی معده بوده که وارد روده می شود. این خون با مدفوع ترکیب شده و موجب تیره تر شدن رنگ آن می گردد.

خونریزی مقعد در اثر ضربه یا آسیب

خراش با ناخن، ضربه، وارد کردن اجسام خارجی به مقعد و… از جمله مواردی هستند که می توانند مقعد را دچار آسیب یا پارگی عضله کنند. هنگامی که خونریزی ناشی از موارد آسیبی باشد، خون دارای رنگ روشن بوده و ممکن است تنها یک بار مشاهده شود.
اگر خون ناشی از آسیب وارد شده به مقعد بود سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با تجویز دارو پماد آسیب دیدگی را درمان کند.

انواع خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی دارای انواع خاصی بوده که هرکدام نیز ممکن است نشان دهنده بیماری یا مشکل خاصی هستند. برای مثال:

• روشن: این نوع از این عارضه که شایع ترین نوع آن است، نشان می دهد که خون تازه بوده و مربوط به مشکل یا بیماری در انتهای رکتوم یا حتی دهانه مقعد می باشد. خون روشن معمولا نشانه ای از وجود بیماری هایی چون بواسیر یا شقاق می باشد.
  • تیره: اگر خون دارای رنگ تیره و شدت بیشتری است نشان دهنده خونریزی قسمت ابتدایی روده است و نشان دهنده بیماری های التهابی روده چون کولون، کولیت یا حتی تومور روده باشد.
  • همراه با مدفوع: اگر خون خارج شده با مدفوع مخلوط شده باشد، نشان دهنده بیماری چون زخم معده یا زخم روده کوچک است. در این هنگام مدفوع به صورت قیر بوده و رنگ تیره دارد. همچنین در مواقع مواجه با این نوع خونریزی مراجعه به پزشک یک امر ضروری بوده و نیاز به درمان فوری دارد.

مطالعه بیشتر: خون در مدفوع

پیشگیری خونریزی شدید از مقعد

یکی از اقداماتی ساده ای که می توانید جهت پیشگیری از به وجود آمدن خونریزی مقعدی انجام دهید، متعادل نگه داشتن وضعیت روده و سلامت آن است.
برخی از این نکات عبارت اند از:

• استفاده از رژیم غذایی پر فیبر و سبزیجات جهت بهبود حرکات روده ای
  • عدم نگهداری مدفوع و دفع به موقع آن
  • پرهیز از زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • استفاده از دستمال توالت نرم
  • نوشیدن مقدار آب کافی 8 الی 10 لیوان در روز
  • عدم مصرف غذاهای تند و پرادویه

درمان های خانگی خونریزی مقعدی

• استفاده از حمام نشیمنگاهی
  • مصرف آب به مقدار کافی
  • چرب کردن ناحیه مقعدی با روغن زیتون یا نارگیل
  • عدم استفاده از لباس زیر های پلاستیکی و آزار دهنده
  • مصرف فیبر کافی و اصلاح رژیم غذایی
  • پرهیز از رابطه جنسی مقعدی
تصویر درمان خانگی خونریزی مقعدی

عوارض بی توجهی به خونریزی مقعد

هنگامی که خونریزی مقعدی مداوم باشد و تحت درمان قرار نگیرد، فرد با عوارض مخربی رو به رو است. کم خونی یکی از عارضه هایی است که در پی بی توجهی به خونریزی مقعدی می توان به آن اشاره نمود. همچنین عدم بررسی دلیل این اتفاق می تواند موجب پیشرفت بیماری های زمینه ای شده و درمان آن راهم دشوار سازد.

خونریزی مقعدی ممکن است به علت بیماری‌ های مختلف از جمله بواسیر، شرایط التهابی مقعد، سرطان مقعد، ترشحات خونی از روده و آسیب های دیگر رخ دهد. عوارض خونریزی مقعدی شامل این موارد می‌شود:

• ضعف و خستگی
  • سرگیجه و احساس سرگیجه
  • نفس نزدیک به قطع شدن
  • تعریق بیش از حد
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • افت فشار خون
  • خشکی دهان
  • احساس سوء هاضمه و تهوع
  • افزایش ضربان قلب

اگر شما با هر یک از این علائم مواجه شده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت خونریزی شدید، باید به سرعت به بیمارستان رفته تا درمان مناسب و فوری را دریافت کنید.

برای درمان خونریزی مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای معاینه و درمان خونریزی مقعدی می توانید به پزشک عمومی یا متخصص گوارش مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم، معاینه فیزیکی، آزمایش کولونوسکوپی و… به نوع و ریشه بیماری پی برده و درمان را آغاز می کند. معمولا این عارضه ناشی از بیماری های قسمت انتهایی راست روده یعنی بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی نشات گرفته و با لیزر قابل درمان خواهند بود.

بیشتر بخوانید: ساختار مقعد

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که علائمی چون خونریزی های پیاپی را بر روی مدفوع یا دستمال مشاهده کردید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. چرا که ممکن است این عارضه ناشی از بیماری هایی چون بواسیر، شقاق و… باشد و به درمان های جدی و تخصصی تر چون لیزر نیاز داشته باشد.

درمان خونریزی مقعد چیست؟

خونریزی مقعدی هنگامی که به دلیل بیماری نشیمنگاهی شناخته شود، نیاز به بررسی و معاینه پزشک متخصص دارد. برای درمان بواسیر و شقاق می توانید با به کارگیری شیوه های نوین مانند لیزر بیماری خود را در یک روز درمان نمایید.
همچنین اگر بیماری ناشی از دیگر بیماری ها باشد پزشک با تجویز دارو یا پماد های مربوطه نسبت به درمان اقدام می کند.

• قربان بسیار عالی و کامل بود

• سلام اقای دکتر خسته نباشید چند وقتی میشه که از مقعدم خون میاد بدون هیچ درد و علائمی هست این خونریزی

• سلام دوست عزیز ممکن است به بواسیر داخلی مبتلا شده باشید که خونریزی مقعدی بدون درد از علائم ان است.

• احمدرضا مولایی
    می 24, 2023 3:07 ب.ظ

از مقعدم یه وقتایی خون میاد یه سوزش خیلی کمیم وقتی دستشویی میکنم میگیره که خودش خوب میشه

• خونریزی مقعدی یا سوزشی که به ان اشاره کردید از علائم وجود بیماری های مقعدی می باشد که می بایست توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

• من خونریزی مقعدی دارم چند وقته باید چیکار کنم بند بیاد؟ وقتایی که دستشویی میکنم یه عالمه خون میاد از مقعدم

• خونریزی مقعدی میتواند ناشی از وجود عارضه یا بیماری خاصی در این ناحیه باشد که نیاز به معاینه متخصص دارد.

• بعد از مدفوع خون دیدم خیلی ترسیدم چیکار کنم؟

• خونریزی مقعد بعد از اجابت مزاج امری ناشی از بواسیر یا شقاق مقعد می باشد که با مراجعه به پزشک می توانید علت آن را بررسی کنید.

• یه مدته که وقتی دستشویی میکنم مقعدم خونریزی میکنه البته اینم بگم خونریزیش زیاد نیستا ولی در حدیه که دستمال رو قرمز کنه ممکنه خطرناک باشه این مشکل. اها اها این مشکل دائمی هم نیست هر چند وقت یکباره

• خونریزی مقعدی تنها زمانی اتفاق می افتد که شما به یکی از بیماری های مقعدی دچار شده باشید.

• یک مدت است که خون میبینم در لباس زیر متوجه این شدم مقعدم خونریزی میکنه خیلی میترسم باید چکار کنم خوب بشه؟ نکنه سرطان باشه؟

• سلام خسته نباشید خیر ممکن است بیماری مقعدی باشد بواسیر، شقاق، فیستول و آبسه باشد.

• سلام از باسنم خون اومد الان باید چیکار کنم دکتر زنان برم؟؟؟؟؟

• یخ بزارم خون ریزی بند میاد؟

• من چند بار دچار خونریزی مقعدی شده بودم ولی اشتباهی فکر میکردم که از واژن اومده تا اینکه فهمیدم از خونریزی از مقعد بوده الان باید چیکار کنم خیلی ترسیدم ممکنه این سرطان باشه؟

• خونریزی مقعدی ممکن است در اثر وجود یک بیماری مقعدی اتفاق بی افتد و تا زمان معاینه پزشک تشخیص داده نمی شود

• افراد معتاد بیشتر در معرضند مخصوصن کسایی که شیره و تریاک استفاده میکنن

• مدتی میشه که دائم دچار خونریزی مقعد میشم درد ندارم ولی خون میاد بدون دلیل و علائم

• مقعد من بعد از مدفوع یهو به خونریزی افتاد بند نمیومد فقط بعدشم یکم سوزش بود چیز دیگه نبود چکار کنم