تشخیص علائم و درمان یبوست

شهریور ۷, ۱۳۹۷
تشخیص علائم و درمان یبوست

یبوست عارضه ای است که در دستگاه گوارش رخ می دهد، یکی از عوامل شایع آن غذاهایی است که استفاده می کنیم. در هنگام یبوست حرکات روده ای به سختی انجام می شوند، در نتیجه روده از مواد زائدی که در نتیجه عمل هضم ایجاد می شوند، تخلیه نمی گردد.

علائم یبوست

• تعداد مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته
  • مدفوع خشک و سفت
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم
  •  فشار و زور زن هنگام دفع مدفوع
  • بوی بد دهان و تنفس بد بو
  • ناراحتی های معده

علت یبوست

• رژیم غذایی نادرست
  • مصرف بالای قند و چربی
  • مصرف پایین سبزیجات و غذاهای پر فیبر
  • نوشیدن کم آب و مایعات
  • مصرف الکل و کافئین
  • عدم تحرک کافی
  • دیر اقدام کردن برای اجابت مزاج
  • تیروئید کم کار
  • اظطراب

درمان خانگی یبوست

نوشیدن زیاد آب می تواند به راحتی دفع مدفوع کمک کند، حتما نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز و استفاده از غذاهای پر فیبر را در رژیم غذایی خود بیاورید تا مدفوعی نرم تر داشته باشید، و از فشار آوردن و زور زدن هنگام دفع مدفوع جلوگیری کنید. فیبر یک نوع ملین طبیعی بشمار می رود، و باعث می شود حجم آب مدفوع افزایش پیدا کند و در نتیجه به دفع راحت تر کمک می کند.

مصرف لبنیات می تواند یکی دیگر از دلایل این بیماری باشد، زیرا معمولا محصولات لبنی دارای لاکتوز هستند، که منجر به نفخ یا یبوست در بعضی از افراد می شود.

روغن زیتون نیز یکی دیگر از درمان های موثر یبوست است، به اینصورت که دستگاه گوارش را تحریک می کند، و به فعالیت منظم روده ی بزرگ کمک می کند.

یبوست در کودکان

این بیماری در کودکان بسیار شایع است، و متاسفانه کمتر کودکی دیده می شود که دارای یبوست نباشد. کودک در این شرایط به سختی اجابت مزاج را انجام می دهد، یا به علت ترس از درد اقدام برای اجابت مزاج را به تاخیر می اندازد. نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند کمتر به این مشکل بر می خورند، زیرا ترکیب چربی و پروتئین آن باعث یبوست نمی شود. وقتی یبوست در کودکان حاد شود، نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو می باشد.

برای درمان خانگی یبوست در کودکان می توان از حریره بادام، هلو و ماساژ ملایم شکم استفاده کرد.