خارش مقعد

مرداد ۱۷, ۱۳۹۷
خارش مقعد

خارش مقعد ازمشکلات شایعی است که ممکن است خود ما سبب بروز آن باشیم، با رعایت نکردن بهداشت، رژیم غذایی مناسب و خاراندن بیش از حد مقعد.

درمان خارش مقعد

درمان خارش ناحیه مقعد بستگی به شدت و یا دلیل اصلی آن بستگی دارد، که می توان با مراجعه به پزشک درمان را در مطب یا خانه شروع کرد. برخی داروها می توانند به درمان این مشکل کمک کنند، که عبارت اند از :

درمان دارویی خارش مقعد

• هیدروکورتیزون
  • آنتی هیستامین
  • بی حس کننده موضعی

درمان خانگی خارش مقعد

• سرکه سیب : خوردن سرکه سیب یا افزودن آن به تشت آب گرم و نشستن بصورت روزانه می تواند از بین برنده ی عفونت های قارچی باشد.
  • سیر : سیر می تواند چاره ی خوبی برای درمان خارش ناحیه مقعد از داخل بدن باشد. سیر از بین برنده ی کرم، قارچ و هر نوع عفونت دیگر است.
  • شیرین بیان : شیرین بیان مناسب بیماری های پوستی است، که به درمان خارش کمک می کند.
  • خوردن غذاهای با فیبر بالا : شایع ترین دلیل خارش در مقعد یبوست است، که امکان دارد با درمان یبوست به کمک خوردن غذاهای با فیبر فراوان و نوشیدن زیاد مایعات، خارش مقعد هم درمان شود.

علت خارش مقعد

خارش در ناحیه مقعد ممکن است به بیماری های دیگر و یا مشکل پوستی مربوط باشد، که با مراجعه به پزشک و معاینه متوجه آن خواهید شد.

• سوزش پوست مقعد : رطوبت یکی از عوامل تحریک کننده پوست مقعد می باشد، که می تواند منجر به خارش مقعد شود. همچنین استفاده از صابون ها و دستمال کاغذی های عطری می تواند به بدتر شدن این امر کمک کند.
  • مشکلات گوارشی : تکرر اسهال، دفع ناخواسته مدفوع یا بی اختیاری در مدفوع می تواند منجر به خارش مقعد شود.
  • بیماری بواسیر : زور زدن هنگام اجابت مزاج، بیماری بواسیر را در بر دارد. که همین بیماری یکی از علل های خارش مقعد است.
  • عفونت : عفونت هایی که از راه روابط جنسی منتقل می شود هم نقش بسازایی در خارش مقعد دارد.
  • بیماری شقاق یا فیشر : شقاق هم یک بیماری مشابه بواسیر است، که یکی از علل های مهم این مشکل است.
  • تومورهای مقعد : تومورهای سرطانی هم می تواند خارش مقعد را بوجود آورد، این تومورها ممکن است در اطراف مقعد مشاهده شوند.
  • یبوست : با داشتن یبوست، التهاب پوست مقعد بر اثر سفتی مدفوع، باعث مشکل خارش در مقعد می شود.
  • فیستول : بیماری فیستول باعث می شود مایعاتی نشت کنند و سبب تحریک ناحیه مقعد شوند، که در آخر منجر به خارش می شود.