درمان دارویی بیماری شقاق یا فیشر

مرداد ۱۷, ۱۳۹۷
درمان دارویی بیماری شقاق یا فیشر

شقاق بیماری است که بر اثر فشار زیاد حین اجابت مزاج و یا یبوست، بافت مقعد دچار آسیب می شود. و پارگی کوچکی که در پوشش مخاطی مقعد بوجود می آید باعث بروز بیماری شقاق می شود.

درمان بیماری شقاق به روش های زیادی قابل درمان است، که برخی از آنها عبارتند از : بوتاکس درمانی، درمان گیاهی، درمان با لیزر و درمان دارویی

در این بخش می خواهیم درمان شقاق یا فیشر مقعدی را با دارو توضیح دهیم، البته باید نوع درمان توسط مشاره با پزشک متخصص تعیین شود، و پیشنهاد می شود از درمان خود شرانه جلوگیری کنید.

چگونه با دارو بیماری شقاق خود را درمان کنیم ؟

پماد نیتروگلیسیرین :

پماد نیتروگلیسیرین برای شقاق های حاد و مزمن کاربرد دارد، این دارو باعث آزاد شدن گرفتگی عضلات و افزایش جریان خون به محل آسیب دیده می شود. نیمی از شقاق ها با استفاده از درمان دارویی، استفاده از غذاهایی با فیبر بالا و نوشیدن زیاد آب درمان می شوند. پماد نیتروگلیسیرین علاوه بر درمان، یک عوارضی هم دارد که در برخی از بیماران سر درد و افت فشار خون رخ می دهد.

این پماد به عنوان یک درمان موقت شناخته می شود و امکان برگشت بیماری نیز وجود دارد، اما باید توجه داشت که درمان توسط این پماد دارای عوارض کمتری نسبت به جراحی است.

دیلتیازام و نیفدیپین :

این دارو ها نیز مشابه نیتروگلیسیرین هستند، و تقریبا عملکرد یکسانی دارند، که برای بیشتر بیماران موثر می باشند. عوارض آنها هم مانند نیتروگلیسیرین است، با این تفاوت که بیمار دچار سر درد کمتری می شود.

پماد گلیسرین تری نیترات :

برای افزایش جریان خون مقعد و بهبود سریع شکاف، پزشک پماد تری نیترات را توصیه می کند. استفاده از این پماد برای ۶ الی ۸ هفته می باشد. دارو ها طبق دستورالعمل خود، باید قبل از اجابت مزاج مصرف شوند. سردرد، سرگیجه و فشار خون مانند پمادهای دیگر از عوارض تری نیترات است.