رابربند

درمان بواسیر یا هموروئید با روش رابربند

درمان بواسیر درجه ۲ و ۳ به روش رابربند پیشنهاد می شود. در بیماری هموروئید درجه دو عروق متورم و بیرون زده حین اجابت مزاج می‌توانند خود به خود به درون مقعد بازگشته و معمولاً با درد و خونریزی خفیف همراه هستند. در این مرحله از بیماری بواسیر بافت بیرون زده به کمک قدرت عضلانی و بافتی کانال و دریچه مقعد به درون مقعد باز می‌گردد. در بواسیر درجه سه بالشتک و عروق متورم بیرون زده از مقعد دیگر قادر به بازگشت خود به خودی نبوده و به کمک انگشت برای بازگشتن به درون مقعد نیاز خواهند داشت که با درد و خونریزی نیز همراه هستند.

درمان بواسیر با روش رابربند چگونه صورت می گیرد ؟

درمان بواسیر یا هموروئید با روش رابربند یا کش لاستیکی به صورت سرپایی در مطب قابل انجام خواهد بود. این روش خونریزی نداشته و به همین سبب مورد استقبال بسیاری از پزشکان و بیماران قرار گرفته است.

در روش رابربند با کمک یک دستگاه حلقه‌های باند لاستیکی را به دور عروق متورم انداخته و از این طریق با قطع خونرسانی به آن سبب از بین رفتن تدریجی بافت هموروئیدی طی بازه زمانی یک هفته و افتادن آن می‌شوند.

این روش در اکثر موارد مؤثر بوده و نتایج رضایت بخش داشته است. احساس پری و یا درد در محل اتصال باند‌های کشی می‌تواند کمی برای بیماران ناخوشایند باشد. درد در دو روز ابتدایی انجام روش رابربند و خونریزی خفیف یک هفته پس از آن و هم‌زمان با افتادن بافت هموروئیدی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. برای کنترل درد روزهای ابتدایی حمام آب گرم نشسته و مصرف مسکن با نظر پزشک توصیه می‌شود. با احتمال بسیار کم ممکن است فرد دچار عوارضی چون احتباس ادرار، عفونت مقعدی، درد غیر قابل تحمل و خونریزی شدید مقعدی شود. مصرف مواد غذایی پر فیبر و مایعات فراوان به تسریع روند بهبودی بیمار پس از انجام روش رابربند کمک خواهد کرد.

مزیت‌های درمان بواسیر با روش رابربند

از بارزترین مزایای روش باند لاستیکی یا رابربند امکان انجام آن به صورت سرپایی در مطب بدون نیاز به بستری در بیمارستان است. از طرفی این روش نیازی به استراحت طولانی مدت ندارد و فرد می‌تواند در همان روز عمل به منزل باز گردد و کار و فعالیت روزانه خود را از سر گیرد. تحت بی حسی موضعی قابل انجام بوده و نیازی به بی‌هوشی عمومی و قرار گرفتن در معرض عوارض ناشی از آن ندارد.

همچنین هزینه‌‌ی انجام آن نسبت به جراحی گسترده کمتر است و  به سبب دستکاری کمتر خطر انتقال عفونت و بروز عارضه خونریزی در آن محدود است.

نوشته ایجاد شد 18