درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT و مراقبت های پس از آن

شهریور ۲۵, ۱۳۹۷
درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT و مراقبت های پس از آن

فیستول مقعدی از شایع ترین بیماریهای مقعدی است که در اثر ایجاد ارتباط غیر عادی بین بافت های ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ارتباط غیرعادی می تواند از طریق ایجاد مجرای بسیار باریکی به سطح پوست برسد و با درد و عفونت همراه باشد.

تا چندی پیش تنها روشی که برای درمان این مشکل وجود داشت انجام عمل جراحی بود ولی در دنیای پزشکی امروز روش درمانی نوینی تحت عنوان روش VAAFT برای درمان فیستول مقعدی به وجود آمده است که با عوارض بسیار کمتر و در مدت زمان بسیار سریع تر می تواند بیماری فیستول مقعدی را برای همیشه درمان کند.

نحوه درمان به روش VAAFT

نحوه ی درمان به روش VAAFT بدین صورت است که یک لوله ی بسیار نازک را که در قسمت سر آن یک دوربین فیلمبرداری پیشرفته قرار دارد وارد سوراخ فیستول می کنند تا انتهای آن را بیابند. همزمان با ورود این لوله به وسیله ی جریان الکتریکی بافت های مرده و قسمت های آسیب دیده ی اطراف مجرای فیستول را به طور کامل بر می دارند و محل آن را با شستشوی فراوان کاملا تمیز می کنند. با بستن سوراخ انتهایی فیستول به وسیله ی چسب فیبرین این روش درمانی به پایان می رسد و بدین ترتیب با حداقل برش و تخریب بافت های مقعد فیستول مقعدی به سادگی درمان می شود.

مزایای روش VAAFT

• روش VAAFT یک روش درمانی کاملا سرپایی است و نیازی به بستری بیمار نیست.
  • این روش عوارض خطرناکی مثل بی اختیاری مدفوع و گاز روده را ندارد. چنین عوارضی در انجام عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد.
  • به علت شناسایی دقیق محل و اندازه ی فیستول توسط دوربین به هیچ کدام از عضلات مقعد آسیبی وارد نمی شود.
  • یک روش کم تهاجمی با حداقل میزان آسیب به آناتومی بدن است و زخم بزرگی از خود به جای نمی گذارد.
  • نیازی به استراحت مطلق بیمار نیست و بیمار پس از یک شب استراحت می تواند امور روزمره ی خود را بلافاصله آغاز کند.
  • در روش VAAFT هیچ گونه خونریزی و عفونتی وجود ندارد و نیازی به تعویض مرتب پانسمان نیست.
  • امکان بازگشت مجدد بیماری در این روش بسیار کم است.
  • بیمار در حین درمان و پس از آن کمترین میزان درد را تجربه می کند.

مراقبت های پس از درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

برای اینکه درمان فیستول مقعدی نتیجه ی موفقیت آمیز بهتری داشته باشد و روند درمان بیماری با سرعت بیشتری طی شود لازم است که پس از درمان فیستول مقعدی به روشVAAFT یک سری نکات و دستورات را مد نظر قرار بدهید تا شاهد درمان موفق مشکل خود باشید و امکان بازگشت فیستول مقعدی را به صفر برسانید.

• اجتناب از خوردن غذاهای تند و ادویه دار
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه