بواسیر خارجی یا هموروئید بیرون زده، درمان و تصاویر

آگوست 21, 2019
بواسیر خارجی یا هموروئید بیرون زده، درمان و تصاویر

بواسیر خارجی یا هموروئید بیرون زده یا خارجی به متورم شدن عروق (رگهای) بیرون از مقعد گفته میشود که می تواند باعث خونریزی، زخم و خارش در اطراف دهانه مقعد شود.

هموروئید خارجی به دلیل فشار بر روی عروق دهانه مقعد، نشستن طولانی مدت در توالت و یا دفع مدفوع سفت ظاهر میشود.

علت بواسیر خارجی

ظاهر شدن بواسیر در اطراف مقعد میتواند دلایل متعددی داشته باشد که یبوست مهمترین عاملی است که می تواند موجب این بیماری آزار دهنده باشد. سایر علل و عوامل به شرح زیر است:

• بلند کردن اجسام سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • اضافه وزن و چاقی
  • نشستن برای مدت طولانی
  • زایمان

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی

علائم بواسیر خارجی

هموروئید بیرون زده به دلیل موقعیت قرارگیری آن با سایر انواع بواسیر متفاوت است. هموروئید داخلی در عروق داخل رکتوم ایجاد می شود و معمولاً بدون درد است و ممکن است خونریزی کند.نوع پیشرفته این بیماری ممکن است از مقعد خارج شود که در این صورت یا خود به خود و یا با فشار دست به داخل باز می گردد. اما بواسیر خارجی بیرون از مقعد شکل گرفته و درد بیشتری نسبت به بواسیرهای داخلی دارد، زیرا قسمت بیرونی مقعد نسبت به قسمت داخلی آن حساس تر است. ممکن است افراد همزمان به انواع مختلف هموروئید داخلی یا خارجی مبتلا باشند.

به معاینه دقیق نیاز دارید ؟

مشاوره با متخصصان ما جهت تشخیص و درمان سریع انواع بواسیر

علائم بواسیر خارجی

طیف وسیعی از علائم می توانند در فرد مبتلا به بواسیر ایجاد شوند. بسته به شدت هموروئید خارجی، علائم متفاوت هستند و برخی از آنها شامل موارد زیر است:

• خارش اطراف ناحیه مقعد یا رکتوم
  • درد اطراف مقعد
  • مشاهده توده های متورم در نزدیکی یا اطراف مقعد
  • خون در مدفوع (ممکن است دچار خونریزی شوید و یا بر روی کاغذ توالت یا توالت لکه های خون مشاهده نمایید.)

چنانچه علائم بالا را دارید:

هر چه سریعتر جهت درمان بواسیر خارجی اقدام نمائید.

عکس هموروئید خارجی

همان طور که در عکس ها مشاهده می کنید، عروق خارج از مقعد با همان رگ ها در این بیماری درگیر و متورم میشوند.

در عکس به وضوح مشاهده می کنید که در اغلب موارد ترومبوزه یا بواسیر خارجی همراه با لخته شده خون رخ میدهد. تورم و التهاب اطراف این عروق آسیب دیده از دیگر نشانه های بواسیر خارجی است.

بواسیر خارجی

معاینه  و تشخیص هموروئید خارجی

تشخیص هموروئید بیرون زده به دلیل قابل مشاهده بودن با معاینه فیزیکی توسط متخصص بواسیر انجام میشود.

از آنجا که اغلب علائم می توانند ناشی مشکلات دیگر در بدن باشند، لازم است که معاینه دقیق تر انجام شود. پزشک بواسیر ممکن است برای تایید وجود هموروئید در نزدیکی مقعد از یک سری آزمایشات استفاده کند. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

• پروکتوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • سیگموئیدوسکوپی
  • آنوسکوپی

درمان هموروئید خارجی

بسته به اینکه این بیماری خفیف است یا وخیم روش های درمانی مختلفی دارد که برخی از آنها تنها برای کاهش علائم موثر بوده و برخی دیگر بواسیر را به طور قطع از بین میبرند. این روشها عبارتند از :

عمل جراحی بواسیر خارجی

عمل جراحی بواسیر روشی است که در قدیم پرکاربردترین روش برای درمان بواسیر بود. این روش به دلیل داشتن عوارض زیاد مانند درد و خونریزی،  جز در موارد حاد انجام نمی شود. در پزشکی این روش هموروئیدکتومی نامیده می شود.

امروزه به ندرت از این روش درمانی برای بهبود بواسیر خارجی استفاده می‌کنند و سایر روش های نوین مانند جراحی لیزر بواسیر جایگزین جراحی سنتی شده است.

در طول انجام این روش، بافت هموروئید با استفاده از تیغ جراحی توسط جراح بواسیر برداشته می شود. هموروئیدکتومی در سه روش باز، بسته و با استاپلر انجام می شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان، طی کردن دوره نقاهت طولانی مدت، تحمل عوارض داروی بیهوشی، تحمل درد و خونریزی دارد و در پایان ممکن است، نتیجه قطعی حاصل نشود.

لیزر درمانی

جراحی لیزر همروئید یا بواسیر

همانطور که در بالا اشاره کردیم با توجه به اینکه عمل جراحی سنتی دارای عوارض بسیاری مانند درد بسیار، دوره نقاهت طولانی مدت که افراد شاغل باید دو ماه از محل کار خود دور باشند و به استراحت مطلق بپردازند، خونریزی بعد از عمل، گذاشتن توپ در مقعد، میباشد، همه بیمارانی که این جراحی را تجربه کرده اند همیشه آن را از وقابع تلخ زندگی خود میدانند که حاضر به تکرار نیستند.

اما امروزه با توجه به پیشرفت علم و آمدن روش های نوین، جراحی لیزر بواسیر از کم تهاجمی ترین و کم عارضه ترین روش هایی است که به راحتی میتواند بواسیر را در کمترین زمان ممکن از بین برده و بیمار عوارضی که در بالا اشاره شد را به هیچ عنوان نخواهد داشت.

در طی این روش که به صورت سرپایی است، با تاباندن اشعه مادون قرمز و یا انعقاد مادون قرمز روی ناحیه مورد نظر، هموروئید یا بواسیر از بین می رود.

مزایای جراحی لیزر

مهمترین ویژگی درمان بواسیر با لیزر درمانی قطعی بودن آن است که موجب می شود، بیمار تنها با یک جلسه برای همیشه از شر هموروئید خارجی و درد آن خلاص می شود.

دیگر مزیت های این روش درمانی:

• سرپایی بودن آن، دوره نقاهت کوتاه مدت، بدون احساس درد و یا خونریزی و … اشاره کنیم. درمان نوع خارجی بواسیر ترومبوزه معمولاً از طریق لیزر انجام می شود.
  • عدم نیاز به پانسمان ندارد؛ در حالی که در روش سنتی بیمار باید وجود تامپون را در داخل مقعد و همچنین خارج کردن دردناک آن را تحمل میکرد.
  • به دلیل اینکه در جراحی لیزر از بیهوشی نخاعی که شایع ترین عامل ترس بیماران می باشد استفاده نمی شود بنابراین به دوره استراحت یا نقاهت طولانی مدت نیازی ندارد. بیمار بعد از جراحی لیزر میتواند به کارهای روزمره خود برسد و مانند جراحی سنتی نیاز به ۲ هفته استراحت ندارد
  • احتمال انتقال عفونت هایی مانند هپاتیت در جراحی لیزر وجود ندارد در حالی که در جراحی سنتی این احتمال بالاست.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از روش های کم تهاجمی تر درمان بیماری های نشیمنگاهی است. این روش شامل تزریق ماده ای مخصوص به عروق متورم و خونی یا همان عروق لنفاوی جهت کاهش سایز بواسیر و بیماری واریس و در نهایت از بین بردن آن میباشد.

درمان اسکلروتراپی با عوارض موقتی مانند تهوع، سردرد، لخته شدن خون در هموروئید و .. همراه باشد.

این روش تقریبا از سال ۱۹ میلادی مطرح شده است و به صورت سرپایی میباشد.

اسکلروتراپی ترکیبی از فنل در روغن زیتون به عروق متورم تزریق می شود تا پس از طی مدتی این عروق از بین بروند. عیب این روش این است که معمولاً موقتی بوده و پس از طی دوره ای کوتاه مجدداً بیماری عود می کند.

درمان خانگی بواسیر خارجی

اگر بواسیر در مراحل اولیه تشخیص داده شود میتوانید با روش های خانگی تا حدی علائم آن را کاهش دهید. با توجه به اینکه روش های خانگی برای کاهش عوارض بواسیر، نیاز به سپری شدن مدت زمان طولانی دارد، پیشنهاد میکنیم اگر به بواسیر به جر نوع خفیف آن دچار شده اید به این روش بسنده نکنید و حتما با مراجعه به متخصص بواسیر، از بهترین درمان آن بهره مند شوید.

اگر قصد درمان خانگی بواسیر خارجی بدون جراحی را دارید، حتما نکاتی که در ادامه گفته شده را رعایت کنید، این موارد می توانند به برطرف نمودن علائم بواسیر  تا حدی کمک کننده باشند به شرط آنکه بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد:

• مصرف کافی فیبر، به منظور درمان یبوست و رفع مدفوع سفت که مهمترین عامل برای بروز این بیماری است. میوه ها، سبزیجات و غلات از خوراکی های سرشار از فیبر به شمار می روند.
  • نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی، هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف کافی آب و مایعات در درمان یبوست و بیماری های مقعد اثر گذار است. هر فرد حداقل لازم است ۸ لیوان آب در طول روز بنوشد تا روده وی به درستی کند.
  • ورزش و تحرک : ورزش و افزایش فعالیت بدنی سبک می تواند در بهبود حرکات روده و افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده موثر باشد و به کاهش علائم بواسیر کمک کند.
  • حمام سیتز : این روش درمانی به حمام نشیمن نیز معروف است، در این روش درمانی کفل ها به طور کامل در آب گرم قرار می گیرند. این روش می تواند در جلوگیری از عفونت و کاهش تورت و درد حاصل از بواسیر موثر باشد.
  • کمپرس یخ :قرار دادن کمپرس یخ بر روی بواسیر می تواند در درمان التهاب و تورم و نیز کاهش درد آن موثر باشد.
  • مصرف ملین ها : در صورتی که یبوست با استفاده از روش های ذکر شده بهبود نیافت لازم است، از ملین برای رفع یبوست استفاده نماید.
  • تمیز و خشک نگه داشتن مقعد : این نوع بواسیر به شدت در معرض عفونت و بیماری قرار دارد. رعایت بهداشت و خشک کردن مقعد با استفاده از دستمال های نرم می تواند به بهبود بیماری کمک کند.

استفاده از دستمال های زبر و خشک میتواند موجب شقاق یا پارگی مقعد شود.

در صورتیکه هموروئید اوج نگرفته و در روزهای ابتدایی بیماری هستید، اغلب داروهای خانگی می توانند در کاهش علائم بواسیر موثر واقع شوند. در غیر اینصورت حتما باید به دکتر متخصص بواسیر مراجعه کنید.

درمان گیاهی بواسیر خارجی

درمان گیاهی هموروئید خارجی می تواند به صورت بلند مدت در کاهش علائم بواسیر تاثیر گذار باشند. بنابراین اگر در درمان هموروئید خارجی عجله دارید، این روش نمیتواند به شما کمک کند.

روش های درمان هموروئید خارجی با داروهای گیاهی به این شرح است :

• سرکه سیب : سرکه سیب دارای مواد ضد التهابی و درمانی است که می تواند در درمان نوع خارجی بواسیر موثر باشد. برای این منظور می توانید گلوله پنبه ای کوچکی را به این سرکه آغشته و بر روی ناحیه مقعدی بزنید. به علاوه مصرف مخلوط سرکه سیب و عسل در بهبود گوارش موثر است.
  • آب نارگیل : تجربه نشان داده مصرف آب نارگیل به شدت در درمان خونریزی هموروئید خارجی موثر است و می تواند به رفع التهاب آن کمک نماید.
  • آب آلوئه ورا : آلوئه ورا گیاهی است با خاصیت نرم کنندگی که مصرف آب آلوئه ورا از روش های گیاهی موثر در درمان بیماری بواسیر است. برای این منظور باید حداقل روزانه ۴ قاشق غذاخوری از آب آلوئه ورا مصرف نمایید. همچنین می توانید برای این منظور ژل آلوئه ورا را تهیه نموده و بر روی ناحیه مقعد استعمال نمایید.
  • کیسه چای سیاه : کیسه چای سیاه از مواد موثر در درمان بیماری بواسیر است. این کیسه حاوی اسید تانیک است. این ماده دارای خاصیت قابض بوده و می تواند در رفع درد و تورم بیماری موثر باشد. برای این منظور چای کیسه ای را در آب جوش قرار داده بعد از چند دقیقه خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. در این مرحله می توانید کیسه را بر روی نواحی متورم قرار داده و منتظر نتیجه باشید. این روش را می توان ۲ الی ۳ مرتبه تکرار نمود.
  • بارهنگ : این ماده خوراکی دارای کربوهیدرات، قند، تانین، روغن، پروتئین، اسید آمینه، فلاونوئید، آلکالوئید و فیبر است و می تواند در درمان یبوست و رفع بواسیر موثر باشد.این ماده با دفع سموم و مواد زائد از دستگاه گوارش به درمان بواسیر کمک می کند. برای این منظور یک قاشق چای خوری از دانه بارهنگ را در آب گرم بریزید و مخلوط آب و دانه‌ی بارهنگ را به همراه غذا میل کنید.

پماد برای بواسیر خارجی

اگر در ابتدای بیماری بواسیر خارجی هستید، سورش و خارش و درد دارید، با تهیه پماد بواسیر می توانید این علائم را تا حدی کاهش دهید. این پماد ها با دارا بودن خواص ضد التهابی، قابض، ضد درد می توانند در رفع علائم بیماری و نیز درمان آن موثر باشند.

پماد آنتی هموروئید ، پرکاربردترین پماد درمان هموروئید خارجی است.

این پماد می تواند علائم بیماری شامل درد، سوزش، خارش، خونریزی را از بین برده و با دارا بودن خاصیت قابض در رفع هموروئید موثر است.

در صورتی که پس از ۷ روز استفاده از این پماد، هموروئید درمان نشود، لازم است با پزشک  بواسیر در مورد درمان آن مشورت نمایید. سایر پمادهای مناسب برای درمان هموروئید شامل پماد های لیدوکائین، پماد ام جی و … می باشد.

رابربند

درمان بواسیر با روش رابربند شامل بستن کش لاستیکی محکمی به دور بواسیر می شود. بعد از بستن این کش جریان خون رسانی به بافت هموروئید قطع شده در نتیجه بعد از گذشت مدتی  این بافت مرده و از بین می رود.

از معایب این روش می توانیم به درد بسیار زیاد و نیز امکان عود مجدد بیماری اشاره کنیم.

پیشگیری از هموروئید بیرون زده

اگر در طول زندگی خود بتوانید نکاتی که در ادامه گفته شده را رعایت کنید می توانید تا حد زیادی از مبتلا شدن به بواسیر پیشگیری کنید:

• قرار دادن مقدار زیاد فیبر در رژیم غذایی خود
  • نوشیدن مقدار زیادی آب ( ۸ لیوان آب در روز )
  • انجام حرکات ورزش و فعالیت داشتن در طول روز
  • پرهیز از نشستن های طولانی مدت که موجب فشار به ناحیه مقعد میشود.
  • تمیز و خشک کردن ناحیه مقعد با دستمال نرم و لطیف