بواسیر خونی چیست؟ چه علائمی دارد و چطور با روش های خانگی درمان می‌شود ؟

دسامبر 17, 2020
بواسیر خونی چیست؟ چه علائمی دارد و چطور با روش های خانگی درمان می‌شود ؟

هموروئید یا بواسیر خونی یکی از انواع بواسیر یا هموروئید است که در صورت فشار آمدن به هموروئید، عروق های ناحیه متورم می‌شوند و علائمی از جمله درد، خونریزی و خارش را به همراه دارد. در صورت مبتلا شدن به این نوع بواسیر باید هرچه سریعتر اقدام به درمان نمایید.

درمان سریع بواسیر خونی

کلینیک نشیمنگاه

در ادامه با انواع بواسیر خونی، علائم، علت و روش های درمان خانگی، دارویی، طب سنتی و جراحی هموروئید خونی آشنا خواهیم شد.

انواع هموروئید خونی

هموروئید خونی انواع مختلفی دارد:

بواسیر خونی داخلی

در این نوع، عروق در ناحیه داخلی مقعد یا رکتوم متورم می شوند و فرد بدون اینکه خود نیز متوجه شود خونریزی دارد.

بواسیر خونی خارجی

در صورتی که عروق زیر پوست در اطراف مقعد دچار تورم شود هموروئید خونی خارجی رخ می‌دهد. از علائم این نوع بواسیر می توان به خونریزی و درد اشاره کرد که قابل مشاهده می‌باشند.

علائم هموروئید خونی

انواع هموروئید می تواند علائم مختلفی داشته باشند به طور مثال افراد دارای هموروئید خونی داخلی، درد زیادی ندارند مگر اینکه در زمان مدفوع، خارش، سوزش و خونریزی به مقدار کمی داشته باشند و کمتر پیش می آید که درد داشته باشند.

در حالی که بواسیر خونی خارجی می‌تواند این علائم را داشته باشد؛

• خارش
  • سوزش
  • تورم در ناحیه مقعد
  • زائده گوشتی بیرون زده
  • ترشح مخاطی
  • دفع ناکامل مدفوع

علت بواسیر خونی چیست ؟

از دلایلی که می‌تواند به هموروئید خونی منجر شود، یبوست و دفع مدفوع همراه با فشار و در ادامه آسیب دیدن سطوح عروقی میباشد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از خونریزی بواسیر:

• رژیم غذایی مناسب همراه با فیبر فراوان
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • زور نزدن در زمان مدفوع
  • انجام تمرینات ورزشی
  • دوری از بلند کردن اشیاء با وزن بالا
  • درمان یبوست در صورت داشتن یبوست

روش های درمان بواسیر خونی یا هموروئید

در صورت مبتلا شدن به هموروئید خونی اگر سریعتر نسبت به درمان آن اقدام نشود عوارضی را در پی دارد که یکی از آنها کم خونی است.

درمان بواسیر خونی در خانه

پیشنهاد می کنیم برای درمان قطعی، عمل لیزر بواسیر انتخاب شود زیرا احتمال درمان هموروئید خونی با روشهای خانگی بسیار پایین است همچنین به مدت زمان طولانی برای درمان نیاز دارد.

درمان با جراحی لیزر

جراحی با لیزر یکی از سریعترین و بهترین روشهای درمان هموروئید خونی می‌باشد که هم زمان کمتری برای بهبود نیاز دارد و هم درمان آن قطعی است. این روش درمانی در کلینیک نشیمنگاه توسط متخصص جراحی انجام میشود.

درمان فوری بواسیر خونی

مشاوره در واتس اپ

از دیگر روش های جراحی، جراحی سنتی میباشد که در بیشتر بیمارستان ها قابل انجام است اما به دلیل اینکه به مدت زمان زیادی برای بهبود زخم و مراقبتهای زیادی بعد از جراحی نیاز دارد اصلا توصیه نمی شود و بیشتر بیماران روش جراحی با لیزر را ترجیح میدهند.

داروهای درمان هموروئید خونی

انواع مختلفی از داروها برای درمان وجود دارند مانند پماد، قرص، شیاف که باید در اوایل بیماری مصرف شوند:

پماد آنتی هموروئید: در صورتی که درد ، سوزش و خارش دارید می توانید از این قرص استفاده کنید اما اگر تا یک هفته بعد آن بهبود پیدا نکردید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ملین: برای بهبود حرکات و عملکرد روده میتوان از قرص ملین استفاده کرد.

آنتی بیوتیک: از قرص های آنتی بیوتیک، ضد التهاب و مسکن می توان برای کمتر شدن التهاب و از بین بردن ویروس بواسیر به مدت یک هفته استفاده کرد. در صورتی که درمدت یک هفته درمان نشدید باید به دکتر مراجعه کنید.

در صورتی که درد و علائم شدیدتری دارید حتما با ما تماس بگیرید.

درمان بواسیر خونی در خانه

در صورتی که در ابتدای بیماری هموروئید خونی باشید، شاید با روش های خانگی بتوانید آن را کنترل کنید . در ادامه چندین روش درمان بواسیر در خانه را برای شما شرح داده ایم؛

حمام سیتز

با آب درمانی یا همان حمام ستیز می توانید تا حدی بواسیری که در ابتدا شکل گرفته را درمان کنید.برای این منظور روزی ۱۵ دقیقه و ۳ بار ناحیه بواسیر را در آب گرم قرار دهید

کیسه یخ

سرما باعث میشود درد و دیگر علائم هموروئید تا حدی کاهش پیدا کند. برای استفاده کیسه یخ را تا ۲۰ دقیقه روی بواسیر قرار دهید.

مصرف کافی آب و فیبر

وجود فیبر زیاد در رژیم غذایی میتواند برای سلامتی و درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید باشد. بنابراین سعی کنید از حداکثر فیبر در طول روز استفاده کنید.

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

در درمان بواسیر با استفاده از روش های طب سنتی از داروهای گیاهی استفاده می‌شود که در ادامه برخی از آنها شرح داده شده است:

نکته: این روش درمانی مانند روش قبلی در صورتی که در ابتدای بیماری هستید و نوع آن خفیف باشد، درصدی از بیماری ممکن است با احتمال خیلی کم درمان شود.

روغن نارگیل: روغن نارگیل برای اسیدهای چرب میباشد که موجب تحریک سلولهای بزرگ میشود و حرکت مدفوع در روده بزرگ با سرعت بالاتری انجام میشود.

روغن کوهان شتر: روغن کوهان شتر برای بواسیر خاصیت ضد درد دارد و جهت از بین بردن درد بواسیر میتوان از آن استفاده کرد.

روغن زیتون: از خواص روغن زیتون می توان به نرم کردن روده و روان شدن اشاره کرد که دفع را راحت و آسان میکند و مانع از خونریزی هموروئید خونی میشود.

روغن سیاهدانه :مقداری سیاه دانه تفت داده شده را با کمی از آن که تفت نداده اید را پودر کنید روزانه به مقدار نصف قاشق چایخوری با آب بخورید.

روغن کرچک: روغن کرچک برای بواسیر هایی که بیرون زده شده اند درمان تقریبی دارد. با پنبه مقداری روغن را به مدت ۱۵ دقیقه روی بواسیر قرار دهید.

روغن بنفشه: به دلیل اینکه روغن بنفشه دارای خاصیت ضد التهاب و درد میباشد ، رگهایی که متورم شده اند را میتواند درمان کند ودرواقع روغن بنفشه برای بواسیر تا حدی میتواند کمک میکند. میتوانیدان روغن برای بواسیر به صورت موضعی بمالید.

سوالات متداول: