بواسیر خونی چیست؟

دسامبر 17, 2020
بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید خونی یکی از انواع بواسیر است که در صورت فشار آمدن به عروق ناحیه، رگ های مقعد متورم می‌شوند و علائمی از جمله درد، خونریزی و خارش را به همراه دارد. در صورت مبتلا شدن به این نوع بواسیر باید هرچه سریعتر اقدام به درمان نمایید در غیر اینصورت موجب مشکلات دیگری میشود که در ادامه بیشتر با عوارض و روش های درمان بواسیر خونی آشنا می شویم.

انواع هموروئید خونی

در ادامه با انواع بواسیر خونی، علائم، علت و روش های درمان آن ( جراحی لیزر، درمان های پزشکی و دارویی) آشنا خواهیم شد.

بواسیر خونی داخلی

در این نوع، عروق در ناحیه داخلی مقعد یا رکتوم متورم می شوند و فرد بدون اینکه خود نیز متوجه شود خونریزی دارد.

بواسیر خونی خارجی

در صورتی که عروق زیر پوست در اطراف دهانه مقعد دچار تورم شود هموروئید خونی خارجی رخ می‌دهد. از علائم این نوع بواسیر می توان به خونریزی و درد اشاره کرد که قابل مشاهده می‌باشند.

علائم هموروئید خونی

با توجه به نوع هموروئید، این بیماری می تواند علائم مختلفی داشته باشد. به طور مثال، افرادی که هموروئید خونی داخلی دارند، درد کمتری نسبت به افرادی که هموروئید خارجی دارند را تجربه میکنند، ولی در زمان دفع مدفوع علائمی مانند: خارش، سوزش و خونریزی را تجربه می کنند.

بطور کلی بواسیر خونی داخلی یا خارجی می‌توانند این علائم را داشته باشند:

• خارش
  • سوزش
  • تورم در ناحیه مقعد
  • زائده گوشتی بیرون زده
  • ترشح مخاطی
  • دفع ناکامل مدفوع

آیا این علائم را دارید؟

جهت معاینه دقیق و مشاوره با ما تماس بگیرید.

علت ابتلا به بواسیر خونی چیست ؟

فشار و کشش بیش از حد رگ های ناحیه مقعد موجب خونریزی بواسیر داخلی و خارجی می شود.

از دلایلی که می‌تواند به هموروئید خونی منجر شود، یبوست و دفع مدفوع همراه با فشار و در ادامه آسیب دیدن سطوح عروقی میباشد. این عارضه هم در بواسیر داخلی و هم خارجی و حتی بواسیر ترومبوزه رخ میدهد.

پیشگیری از بواسیر خونی

راه هایی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بواسیر خونی وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

• رژیم غذایی مناسب همراه با فیبر فراوان
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • عدم فشار به ناحیه مقعد هنگام دفع مدفوع
  • انجام تمرینات ورزشی
  • بلند نکردن اشیاء سنگین
  • جلوگیری از ابتلا به یبوست

درمان بواسیر خونی

در صورت مبتلا شدن به هموروئید خونی اگر سریعتر نسبت به درمان آن اقدام نشود عوارضی را در پی دارد که زندگی فرد را دچار اختلال میکند. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری، آن را جدی گرفته و به درمان هر چه سریعتر آن بپردازید.

برای درمان بواسیر خونی چه کنیم

درمان و جراحی با لیزر

جراحی لیزر بواسیر به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و در زمانی حدود ۳۰ دقیقه به اتمام میرسد. روش کار لیزر به این صورت است که با تاباندن لیزر به رگهای آسیب دیده، خونریزی قطع میشود.

پیشنهاد می کنیم برای درمان قطعی، حتما عمل لیزر بواسیر انجام شود زیرا احتمال درمان هموروئید خونی با روشهای خانگی تقریبا محال است، زیرا رگ هایی که در ناحیه مقعدی قرار دارند بعلت درگیر شدن و فشار هنگام دفع مدفوع فرصت ترمیم پیدا نمیکنند.

مزایای جراحی لیزر

جراحی لیزر از بهترین و جدیدترین روش درمان هموروئید خونی و انواع دیگر بواسیر می‌باشد که مزایای این روش عبارتند از:

• مدت زمان کم برای بهبود در مقایسه با دیگر روش ها (دوران نقاهت کوتاه)
  • درمان قطعی بواسیر خونی
  • برخی از بیماران در جراحی سنتی دچار بی اختیاری مدفوع میشوند. در حالی که لیزر بخاطر دقت بسیار بالا در هنگام جراحی آسیبی به عضلات مقعدی وارد نمیکند و ریسک عمل را به صفر رسانده است.
  • در جراحی سنتی به دلیل برش عمیق، زخم بعد از جراحی احتمال دارد دچار عفونت شود در حالی که در جراحی لیزر،عمق زخم بسیار کم است.
  • عدم نیاز به پانسمان ناحیه
  • عدم نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان

درمان فوری بواسیر خونی با لیزر

مشاوره در واتس اپ

روش دیگر درمان بواسیر همانطور که در بالا به آن اشاره شد، جراحی سنتی میباشد که در بیشتر بیمارستان ها قابل انجام است اما چون به مدت زمان زیادی برای بهبود زخم و مراقبتهای زیادی بعد از جراحی نیاز دارد ، خطر انتقال عفونت  و بیماری های دیگر مانند هپاتیت بالاست و همچنین زخم  بعد از جراحی احتمال دارد دچار عفونت شود و معمولا بیمار هزینه بیشتری بابت سرویس های بیمارستان مانند: اتاق عمل، بیهوشی و بستری متحمل میشود به همین خاطر این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در جراحی سنتی که در بیمارستان ها انجام می شود، بیمار هزینه بیشتری بابت سرویس های بیمارستان مانند: اتاق عمل، بیهوشی و بستری متحمل میشود

ایا بواسیر خونی خطرناک است ؟

داروی بواسیر خونی

انواع مختلفی از داروها برای کاهش علائم بواسیر وجود دارند مانند پماد، قرص، شیاف که باید در اوایل بیماری مصرف شوند. یادآور می شویم که داروها، روش های خانگی و طب سنتی تاثیری در درمان بواسیر ندارند و فقط در کاهش علائمی مانند قرمزی، سوزش و خارش هموروئید موثر هستند.

• پماد آنتی هموروئید: در صورتی که  سوزش و خارش دارید می توانید از این قرص استفاده کنید اما اگر تا یک هفته بعد آن بهبود پیدا نکردید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • ملین: برای بهبود حرکات و عملکرد روده میتوان از قرص ملین استفاده کرد.
  • آنتی بیوتیک: از قرص های آنتی بیوتیک، ضد التهاب و مسکن می توان برای کمتر شدن التهاب و از بین بردن ویروس بواسیر به مدت یک هفته استفاده کرد. در صورتی که در مدت یک هفته درمان نشدید باید به دکتر مراجعه کنید.

درد، سوزش و خارش دارید؟

برای درمان بواسیر هرچه سریعتر با متخصصان ما در واتساپ در ارتباط باشید.

درمان بواسیر خونی در خانه

اگر بواسیر در ابتدای مراحل بیماری تشخیص داده و با روش های خانگی درمان شود احتمال کاهش علائم آن وجود دارد.

اگر احتمال میدهید به بواسیر خونی و یا انواع دیگر آن مبتلا شده اید بهترین راهکار این است که ابتدا توسط دکتر متخصص بواسیر معاینه شوید.

برخی از روش های خانگی برای درمان بواسیر عبارتند از :

نشستن در آب گرم: با آب درمانی یا همان حمام ستیز می توانید تا حدی بواسیری که در ابتدا شکل گرفته را درمان کنید.برای این منظور روزی ۱۵ دقیقه و ۳ بار ناحیه بواسیر را در آب گرم قرار دهید

کیسه یخ: سرما باعث میشود درد و دیگر علائم هموروئید تا حدی کاهش پیدا کند. برای استفاده کیسه یخ را تا ۲۰ دقیقه روی بواسیر قرار دهید.

مصرف کافی آب و فیبر: وجود فیبر زیاد در رژیم غذایی میتواند برای سلامتی و درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید باشد. بنابراین سعی کنید از حداکثر فیبر در طول روز استفاده کنید.

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

در درمان بواسیر با استفاده از روش های طب سنتی از داروهای گیاهی استفاده می‌شود که در ادامه برخی از آنها شرح داده شده است:

برخی از این روش های درمانی هیچ دلیل علمی ندارند و هیچ تحقیقی در این حوزه صورت نگرفته است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن درمان-بواسیر-با-روغن.jpg است
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل برای اسیدهای چرب میباشد که موجب تحریک سلولهای بزرگ میشود و حرکت مدفوع در روده بزرگ با سرعت بالاتری انجام میشود.
  • روغن کوهان شتر: روغن کوهان شتر برای بواسیر خاصیت ضد درد دارد و جهت از بین بردن درد بواسیر میتوان از آن استفاده کرد.
  • روغن زیتون: از خواص روغن زیتون می توان به نرم کردن روده و روان شدن اشاره کرد که دفع را راحت و آسان میکند و مانع از خونریزی هموروئید خونی میشود.
  • روغن سیاهدانه :مقداری سیاه دانه تفت داده شده را با کمی از آن که تفت نداده اید را پودر کنید روزانه به مقدار نصف قاشق چایخوری با آب بخورید.
  • روغن کرچک: روغن کرچک برای بواسیر هایی که بیرون زده شده اند درمان تقریبی دارد. با پنبه مقداری روغن را به مدت ۱۵ دقیقه روی بواسیر قرار دهید.
  • روغن بنفشه: به دلیل اینکه روغن بنفشه دارای خاصیت ضد التهاب و درد میباشد ، رگهایی که متورم شده اند را میتواند درمان کند ودرواقع روغن بنفشه برای بواسیر تا حدی میتواند کمک میکند. میتوانیدان روغن برای بواسیر به صورت موضعی بمالید.

سوالات متداول: