پماد آنتی هموروئید چیست و موارد مصرف آن

اسفند ۲۲, ۱۳۹۷
پماد آنتی هموروئید چیست و موارد مصرف آن

پماد آنتی هموروئید از درمان های رایج و ساده بیماری هموروئید یا بواسیر است. این بیماری همان التهاب و تورم عروق خونی در این ناحیه بوده و موجب واریسی شدن عروق آسیب دیده می شود. بواسیر در اثر وارد آمدن فشار به عروق در اثر عوامل گوناگونی مانند زایمان، یبوست ، حمل و جا به جایی اشیاء سنگین و …. ایجاد میشود. این بیماری در مراحل اولیه با راهکار های ساده و مانند تغییر رژیم غذایی، حمام سیتز، مصرف ملین و استفاده از پماد آنتی هموروئید قابل درمان است.

درمان بواسیر یا هموروئید با پماد آنتی هموروئید

این پماد اثرات قابض، ضد التهاب و ضد درد و بی حس کننده موضعی دارد و مصرف آن می تواند علائم بیماری مانند درد، سوزش، خارش و … را تسکین دهد. استفاده از پماد آنتی هموروئید در مراحل ابتدایی بیماری تاثیرات جدی بر روی درمان آن دارد اما در صورتی که هموروئید در مراحل پیشرفته تر باشد استفاده از درمان با پماد نمی تواند جایگزین درمان های قطعی شود بلکه تنها قادر است علائم بیماری را بهبود ببخشد ولی می توان از آن همراه با سایر درمان ها به منظور تسریع در فرآیند درمان استفاده نمود. مدت زمان استفاده از این پماد ۷ روز تعیین شده است و بیشتر از این  مدت زمان لازم به مشورت با پزشک است.

از موارد استفاده از این پماد می توانیم به اختلالات در مجرای مقعد،التهاب راست روده، درمان بیماری های مقعدی مانند شقاق و فیستول، خارش و .. اشاره کنیم. این دارو علاوه بر پماد به شکل شیاف نیز در دسترس است، همچنین برای استفاده از این دارو نیازی به نسخه پزشک نیست اما بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت نمایید و بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط پزشک از آن استفاده نکنید.

عوارض و خطرات مصرف

این دارو عوارض و خطرات خاصی را به دنبال ندارد، اما اگر بیش از اندازه از آن استفاده کنید ممکن است همراه با خطراتی باشد که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• خارش و سوزش
  • قرمزی و راش پوستی
  • واکنش های حساسیتی
  • خونریزی مقعدی (اگر قبل از اقدام به درمان خونریزی وجود نداشته باید با پزشک در این باره مشورت نمایید.)

مقدار و نحوه مصرف

از این دارو می توان یک بار صبح و یک بار شب به اندازه یک اپلیکاتور از پماد یا یک شیاف استفاده نمود، ولی بهترین زمان استفاده از پماد آنتی هموروئید بعد از هر اجابت مزاج است.

نکات مهم در رابطه با مصرف این پماد

• این دارو را می توان بدون نسخه پزشک تهیه نمایید اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • قبل از مصرف دارو مقعد را با آب و صابون بشویید و با استفاده از دستمال نرم خشک کنید.
  • می توانید این پماد را توسط اپلیکاتور استعمال نمایید.
  • قبل و بعد از هر بار استفاده از اپلیکاتور آن را با استفاده از آب و صابون بشویید.
  • اگر نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، در صورتی که تا زمان نوبت بعدی فاصله زیادی است آن را مصرف کنید اما اگر زمان استعمال نوبت بعدی فرا رسیده نیازی به استعمال پماد نیست.
  • در صورت بروز خونریزی (خونریزی که قبل از مصرف دارو وجود نداشته است.) مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک مشورت کنید.
  • این دارو با داروهای‌ مسدد بتا آدرنرژیک‌ تداخلی دارویی دارد زیرا داروهای مسدد جریان خون در کبد را کاهش داده و اثرات دارو را از بین می برد.
  • این دارو باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • مصرف پماد آنتی هموروئید در دوران شیردهی و بارداری باید با مشورت پزشک صورت گیرد.