آبسه مقعدی چیست و چطور درمان میشود ؟

آگوست 11, 2018
آبسه مقعدی چیست و چطور درمان میشود ؟

آبسه مقعدی از جمله بیماری های خطرناکی است، که باید با مشاهده آن به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان را شروع کنیم. در ادامه با علائم و روش های درمان آبسه مقعدی آشنا خواهیم شد.

آبسه مقعدی چیست ؟

در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارد که اگر دهانه آنها بسته شود، غده دچار عفونت می گردد و به مرور مانند یک جوش متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. به این حالت ایجاد شده در نزدیکی مقعد آبسه مقعدی گفته می شود.

آبسه های مقعدی معمولا به دو گروه سطحی و عمقی تقسیم می شوند، که انواع عمقی آن مشکلات بیشتری از نوع سطحی به همراه دارد. آبسه ای که در اطراف یا سطح مقعد بوجود می آید به عنوان رایج ترین آبسه مقعدی شناخته می شود، که اکثرا به رنگ قرمز و بصورت گرم و متورم در نزدیک مقعد ظاهر می شود.

علائم آبسه مقعدی

• درد در ناحیه مقعد حتی هنگام نشستن
  • خروج چرک در نزدیکی مقعد
  • داشتن درد هنگام اجابت مزاج
  • تورم، قرمز و التهاب پوست اطراف مقعد
  • علائم شبیه به سرماخوردگی
  • تعریق

در صورت داشتن علائم بالا هر چه سریعتر با ما تماس بگیرید

عوارض درمان نشدن آبسه مقعدی

اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود مواردی که در ادامه گفته شده اتفاق می افتد:

• اگر به درمان آبسه مقعدی اقدام کرده ای و به طور کلی درمان نشده است ممکن است دوباره بعد از مدتی عود کند
  • اگر به درستی درمان نشود موجب فیستول خواهد شد.
  • در صورت درمان نشدن بیماری آبسه در تمام بدن ممکن است گسترش پیدا کند.

چطور از مبتلا شدن به آبسه مقعدی پیشگیری کنیم ؟

اگر مراقب عملکرد دستگاه گوارش خود باشید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده اید؛ برای این منظور سعی کنید:

• رژیم غذایی خود را سرشار از فیبر قرار دهید.
  • همیشه عمل دفع را در زمانی مناسب و به دور از استرس انجام دهید.
  • عمل دفع را به آرامی و بدون اینکه به مقعد فشار وارد کنید انجام دهید.

روش های مختلف درمان آبسه مقعد

با روش هایی که در ادامه گفته میتوانید آبسه مقعدی را درمان کنید البته درمان های خانگی در صورتی که در اوایل بیماری انجام شود جوا میدهد اما درمان با لیزر در هر حالتی جوابگو است.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

یکی از راحت ترین و سریعترین درمان های بیماری های مقعدی به خصوص آبسه مقعدی، لیزر آبسه مقعدی است که به صورت سرپایی و با بی حسی انجام میشود .

از مزایای این روش :

• زمان کوتاه جراحی
  • عدم انتقال بیماری های دیگر
  • عدم داشتن درد و خونریزی
  • عدم نیاز به استراحت و برگشت سریع به حالت عادی روزانه
  • عدم وجود اسکار نسبت به جراحی های دیگر

درمان سریع آبسه مقعدی

مشاوره در واتس اپ

برخی روش های خانگی هستند، که می توان با انجام آنها درد و التهاب آبسه مقعد را کاهش داد.

نشستن در وان آب گرم

انجام اینکار به مدت نیم ساعت، ممکن است علائم آبسه را کاهش دهد.

درمان آبسه مقعدی

آب کلم

آب کلم دارای یک ماده ای بنام گلوتامین است، که به عملکرد روده ها بسیار کمک می کند. آب کلم باعث راحتی دفع مدفوع می شود و به کاهش درد آبسه هنگام اجابت مزاج کمک می کند. توصیه می شود روزی ۱ الی ۲ بار مصرف شود.

کمپرس گرم

کمپرس گرم باعث افزایش میزان گردش خون و بهبود بخشیدن به قسمت ملتهب آبسه می شود. آبسه های کوچک تر از ۱ سانتی متر به کمپرس گرم پاسخ مثبت می دهند و با تکرار روزی ۳ الی ۴ بار بهبود میابند.

اسید نیتریک

اسید نیتریک برای آبسه های بزرگ و همراه با شقاق پیشنهاد می شود، اینگونه آبسه ها همراه با درد و ناراحتی فراوانی هستند.

سنفیتون

سنفیتون گیاهی با گلبرگ های رنگی است، که می توان از پودر آن به عنوان پماد بر روی آبسه استفاده کرد، این گیاه علاوه بر تسکین درد می تواند به بهبودی آبسه مقعدی نیز کمک کند.

نارون

چای نارون به عنوان بهترین درمان آبسه مقعدی شناخته می شود. مصرف مرتب این چای باعث پوشش یک لایه مخاطی بر روی لوله های گوارشی می شود، و از آسیب بیشتر آن جلوگیری می کند.