جراحی اسفنکتروتومی مقعد

در جراحی اسفنکتروتومی مقعد، تحت بی‌هوشی عمومی مقداری از عضله‌ی دریچه‌ای مقعد را برداشته و برش می‌زنند تا فشار وارد بر دریچه و گرفتگی ناحیه رفع و در نتیجه درد فرد التیام یابد. این جراحی یک روش مناسب برای درمان بیماری فیشر مزمن و مقاوم به سایر درمان‌هاست که البته در اکثر موارد نتیجه‌بخش بوده و رضایت بیمار و جراح را جلب می‌کند.

ادامه خواندن “جراحی اسفنکتروتومی مقعد”

درمان با بوتاکس

در روش بوتاکس درمانی بیماری فیشر یا شقاق مقعدی ماده‌ی بوتاکس را به صورت مستقیم به درون عضله‌ی دریچه‌ای مقعد به منظور فلج‌سازی عضله و رفع انقباض آن تزریق می‌کنند که در بیش از نیمی از موارد نتیجه‌بخش بوده است.

ادامه خواندن “درمان با بوتاکس”

درمان بیماری با روش خانگی

بیماری شقاق مقعدی در صورت درمان به موقع در بسیاری از موارد نیاز به جراحی نداشته و با دارودرمانی و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی در جهت از بین بردن عامل به وجود آورنده آن یعنی دفع مدفوع مشکل و پر فشار برطرف خواهد شد. افزایش مصرف روزانه مواد غذایی حاوی فیبر و مایعات یکی از درمان‌های خانگی مؤثر است که با تسهیل عمل دفع مدفوع می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

ادامه خواندن “درمان بیماری با روش خانگی”

درمان دارویی برای مرحله ابتدایی شقاق

درمان دارویی درمان دارویی در مرحله ابتدایی ابتلا به بیماری شقاق مقعدی یا فیشر استفاده از داروها را برای درمان و کنترل بیماری تجویز می‌کنند که بسته به نوع علت به وجود آورنده بیماری نوع داروها می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً داروهای شل کننده عضلانی به منظور برداشت انقباض عضلانی دریچه مقعد و رفع اختلال خونرسانی به محل زخم تجویز می‌شود. برخی از داروهای تجویزی در بیماری شقاق مقعدی که بیشتر در مرحله‌ی حاد ان کاربرد دارند، عبارت‌اند است از:نیتروگلیسیرینپماد نیتروگلیسرین یکی از درمان‌های دارویی رایج بیماری فیشر یا شقاق مقعدی حاد یا مزمن است که با مکانیزم اثر آرام سازی عضلات دریچه‌ای مقعد و رفع اسپاسم و انقباض آن در مسیر افزایش خونرسانی به محل ترک بافتی کارآمد بوده و از این طریق مشکل را بر طرف می‌کند. نیمی از بیماری‌های شقاق مقعدی با کمک این دارو و تغییراتی در رژیم غذایی بهبود می‌یابد. اما این دارو نیز همانند بسیاری از داروهای شیمیایی عوارضی دارد که می‌تواند آزار دهنده باشد.

ادامه خواندن “درمان دارویی برای مرحله ابتدایی شقاق”

علل ایجاد بیماری

علت اصلی ایجاد کننده بیماری فیشر یا شقاق مقعدی، فشار بیش از حدی است که حین اجابت مزاج سفت و خشک به دیواره‌های طرفی مقعد وارد می‌شود. همین مدفوع سفت و زبر بر روی دیواره مخاطی و نرم مقعد خراش ایجاد کرده و به مرور این خراش سطحی به بافت‌های زیرین دیواره نفوذ کرده و در محل زخم عمیق ایجاد می‌کند. اگرچه دفع مدفوع شل و روان و اسهال پر فشار نیز می‌تواند همین شرایط را برای بیمار ایجاد کند. ترک بافتی ایجاد شده در دیواره‌ی مخاطی کانال مقعد بسیار دردناک بوده و همین درد باعث گرفتگی عضلات دریچه‌ای مقعد می‌شود به صورتی که خونرسانی به محل را مختل کرده و در روند بهبودی زخم ایجاد شده اختلال ایجاد می‌کند. همین روند باعث به تأخیر افتادن بهبودی زخم خواهد شد. در واقع با هر بار دفع مدفوع مشکل مراحل این چرخه تکرار شده و شرایط به نفع عدم بهبودی زخم و وخیم شدن آن پیش می‌رود. درمان انتخابی باید به گونه‌ای بتواند یکی از مراحل این چرخه را سرکوب کرده و این سیکل معیوب را متوقف کند.

ادامه خواندن “علل ایجاد بیماری”