2. شقاق
  3. غذای مفید برای شقاق و غذاهای مضر+ رژیم غذایی{درمان}

غذای مفید برای شقاق و غذاهای مضر+ رژیم غذایی{درمان}

غذای مفید برای شقاق

استفاده از تغذیه مناسب برای درمان هر بیماری یک روش کم خطر و بسیار موثر است. در این مطلب از کلینیک نشیمنگاه؛ برخی از غذاهای مفید و مضر برای شقاق را دسته بندی کرده ایم تا بیماران مبتلا به این بیماری آن ها را دانسته و از آن استفاده کنند.

شقاق چیست؟

شقاق نوعی بیماری مقعدی و گوارشی می باشد که معمولا در اثر وارد شدن فشار یا زخم شدن مقعد به وجود می آید. به طور کلی به هرگونه پارگی، خراش یا زخم در ناحیه مقعد شقاق مقعد گفته می شود که علائم شدیدی به همراه دارد.

سوزش مقعد شدید، خونریزی هنگام مدفوع، درد شدید، تورم و قرمزی در ناحیه مقعد که گاهی باعث ایجاد تداخل در فعالیت های روزانه افراد می شود از اصلی ترین عوارضی است که بیماران مبتلا به شقاق آن را تجربه می کنند. نحوه پیشگیری و درمان این بیماری بسیار راحت بوده و همه افراد می توانند به راحتی و با رعایت برخی نکات تغذیه ای و بهداشتی به آن دست یابند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر: مشاهده عکس شقاق حاد، مزمن

رژیم غذایی برای شقاق چگونه باشد؟

همانطور که پیش تر گفتیم، شقاق نوعی بیماری گوارشی و مقعدی است؛ بنابراین  طبیعی است که مصرف انواع غذاها تاثیر مستقیم بر علائم بیماری داشته باشد. برای مثال فردی که مبتلا به شقاق مقعدی است، نباید خوراکی هایی مصرف کند که او را دچار یبوست یا اسهال کند؛ زیرا اینگونه اجابت مزاج دشوار تری داشته و در نتیجه درد بیشتری متحمل می شود.

یا مثال دیگر، فرد مبتلا به شقاق باید از صرف غذاهای حساسیت زا پرهیز نموده تا علائمی چون سوزش و خارش کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: درمان یبوست

برای درمان شقاق چه بخوریم؟

به طور کلی هر گونه غذایی که باعث تحریک سیستم گوارش و تغییر فرایند اجابت مزاج می شود، (اسهال و یبوست) نباید در طول دوره درمان استفاده شود. در طول دوره درمان شقاق مقعد، می بایست از خوراکی هایی مانند فیبر، غذاهای حاوی ادویه کم و غذاهای خانگی استفاده نمود.

غذای مفید برای شقاق شامل:

• انواع سبزیجات
  • برنج قهوه ای
  • غذاهای رژیمی آب پز
  • نان سبوس دار

فیبر، غذای مفید برای شقاق

فیبر نوعی کربوهیدرات است که وظیفه آن حفظ سلامت دستگاه گوارش افراد است. فیبر دارای دو نوع محلول و غیر محلول است که به راحتی در انواع خوراکی هایی نظیر سبزیجات و میوه ها  یافت می شود. برخی از میوه های حاوی فیبر شامل:

• انواع میوه ها: گلابی، سیب، آلو، موز، انجیر، انگور، نارگیل
  • انواع سبزیجات: بروکلی، کاهو، هویج، کلم، اسفناج، لوبیا سبز
  • انواع حبوبات و غلات: عدس، لوبیاچیتی و چشم بلبلی، گندم و جو

بیشتذ بخوانید: فیبر چیست و در چه غذاهایی یافت می شود؟

نوشیدن آب

نوشیدن آب نه تنها به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می کند، می تواند باعث کاهش علائم بیماری شقاق نیز بشود. بنابراین توصیه می شود بیماران مبتلا به شقاق روزانه 8 لیوان آب بنوشند. این کار باعث روان شدن اجابت مزاج افراد شده و در نتیجه فرد از سوزش و درد کمتری برخوردار می شود.

غذای مضر برای شقاق

به طور کلی خوراکی ها و غذاهایی که اجابت مزاج را دشوار می کند و یبوست یا اسهال به همراه می آورد ؛ غذاهایی که سیستم گوارش را تحریک می کند نباید در طول ابتلا به شقاق استفاده نمود.

برخی از این خوراکی ها عبارت اند از:

• پرهیز از مصرف انواع غذاهای تند و حاوی ادویه زیاد
  • پرهیز از مصرف غذاهای که به آن آلرژی دارید
  • غذاهای فست فود
  • غذاهای چرب
  • مصرف نمک
  • مصرف غذاهای نیمه آماده و یا منجمد
  • گوشت قرمز
  • غذاهای سرخ کردنی
  • نوشیدن برخی از نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های حاوی الکل یا کافئین

این غذاها در دسته نباید های تغذیه ای قرار گرفته و مصرف آنها نه تنها علائم بیماری شقاق را افزایش می دهد، بلکه موجب دیگر مشکلات گوارشی نیز می شود. بنابراین بهتر است مصرف آنها را کاهش دهید.

غذای مضر برای شقاق

اگر رژیم غذایی مناسب را رعایت نکنیم چه می شود؟

اگر افراد مبتلا به شقاق به رعایت رژیم غذایی خود توجهی نشان ندهند، دچار علائم بیشتری می شوند. اما این موضوع اینجا به پایان نرسیده و می بایست گفت بی توجهی به رژیم غذایی عوارضی همچون مزمن شدن شقاق و حاد شدن را نیز به همراه داشته که درمان را برای بیمار دشوار تر می سازد. چرا که ممکن است فرد به یک شقاق کوچک در ناحیه مقعد مبتلا باشد اما با بی توجهی و مصرف خوراکی های مضر برای شقاق، زخم عمیق تر شده و گسترش یابد.

تاثیر تغذیه در درمان شقاق

بله به طور کلی رژیم غذایی مناسب می تواند باعث کاهش علائم بیماری شقاق و در نتیجه بهبود آن شود. اما باید این نکته را بدانید اینکه برای درمان شقاق چی بخوریم یا چی نخوریم، درباره انواع بسیار خفیف شقاق صادق می بادش که بیماری در مراحل ابتدایی بروز بوده و حاد نشده است. نوع مزمن و حاد شقاق به راحتی و با رعایت تغذیه ای قابل درمان نبوده و می بایست توسط دکتر متخصص شقاق معاینه و درمان شود.

بهترین روش درمان شقاق

لیزر شقاق، بهترین و قطعی ترین روش درمان شقاق می باشد که امروزه به دست پزشکان انجام می شود. البته که باید گفت روشهای دیگری چون جراحی یا انجام بوتاکس نیز وجود دارند که می توان از آن برای درمان شقاق استفاده نمود اما  لیزر دارای مزایای بسیار زیاد و عوارض بسیار کم می باشد. برخی از مزایای لیزر عبارت اند از:

• هزینه بسیار کم نسبت به سایر روشها
  • بدون نیاز به جراحی
  • دوران نقاهت بسیار کوتاه
  • عمل سرپایی و بدون عوارض
  •  مناسب برای همه سنین

بیشتر: هزینه درمان شقاق چقدر است؟