2. زگیل
  3. زگیل تناسلی چیست؟ علت به وجود آمدن و نحوه انتقال+عکس

زگیل تناسلی چیست؟ علت به وجود آمدن و نحوه انتقال+عکس

تصویر زگیل تناسلی

وجود زائده های گوشتی به نام زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی یک پدیده بسیار آزار دهنده است که ممکن است هر فردی دچار آن شود. ما در این مطلب قصد داریم تا با معرفی زگیل تناسلی، علائم، علتها، نحوه انتقال و انواع پرخطر و کم خطر آن، نحوه تشخیص و درمان آن به شما از عزیزان کمک کرده تا از شیوع و انتقال این بیماری بکاهیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده گوشتی اضافه ای است که در اثر انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) و رابطه جنسی به دیگران منتقل میشود.
زگیل تناسلی از شایع ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی، واژن و آلت تناسلی بوده که امکان انتقال آن در همه گروه های سنی، زنان و مردان وجود دارد. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های جنسی بوده که به راحتی وبا تماس پوست آلوده به دیگران منتقل می شود.
تفاوت آن با دیگر زگیل ها در این است که عامل اصلی پدید آوردن این بیماری ویروس اچ پی وی بوده و تنها در ناحیه تناسلی شکل می گیرند. در صورتیکه دیگر زگیل ها در نواحی دست، صورت و… نیز به وجود می آیند. درمان زگیل تناسلی با لیزر که یک روش بی خطر، امن مناسب و کم هزینه است؛ مناسب ترین روش بوده و می تواند هر گونه زگیل تناسلی را با هر تعدادی که هست درمان نماید.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی چیست؟

علت اصلی زگیل تناسلی ویروس HPV بوده، که از طریق برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود؛ به گونه ای که ممکن است فرد مبتلا به ویروس که هیچ گونه علائمی نداشته و با تماس با پوست این ویروس را به دیگران منتقل کند.
همچنین در برخی موارد علاوه بر ناحیه تناسلی آلت و واژن، مقعد و دهان نیز که در معرض تماس با زگیل ها بوده اند، دچار زگیل شده و آن نواحی را درگیر می کنند. بنابراین اصلی ترین علت زگیل تناسلی پوست آلوده به ویروس یا زائده به شمار می رود که دارای صد تیپ مختلف می باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان هرگونه زائده زگیل تناسلی بدون درد و خونریزی

علائم

معمولا افرادی که دچار زگیل تناسلی می شوند، در ابتدا متوجه آن نمی شوند؛ چرا که از زمان انتقال ویروس تا به وجود آمدن زگیل ممکن است حتی ماه ها طول کشیده و علائم بسیار خفیف از خود نشان بدهند. همچنین زگیل های تناسلی همیشه با چشم دیده نمی شوند و ممکن است وجود آن را در مراحل اولیه حس نکنید.
شایع ترین ناحیه ای که در آن زگیل تناسلی به چشم میخورد آلت تناسلی، درون واژن، خارج واژن، زگیل دهان، کشاله ران و کیسه بیضه است که به محض به وجود آمدن، با تغییر رنگ پوست به روشنتر یا تیره تر و بروز گوشتهای اضافه همراه است. همچنین در برخی از زگیل ها زائده های گوشتی همرنگ پوست بوده و تنها دچار برجستگی می شوند.
شایع ترین علائم که می توانند نشان دهنده زگیل تناسلی در باشند:

• احساس خارش، سوزش و درد در ناحیه
  • ترشح و رطوبت در به وجود آمدن زگیل ها
  • برجستگی پوست
  • تغییر رنگ پوست به صورتی یا قهوه ای
  • انسداد مجاری ادراری در صورت وجود زگیل در ناحیه
  • خونریزی از زگیل ها
  • مشاهده زگیل مقعد

عوارض زگیل تناسلی

ابتلا به اچ پی وی و عوارض زگیل تناسلی می تواند عوارض جبران نشدنی به همراه داشته باشد. عوارض زگیل تناسلی برای زنان و مردان به یک اندازه خطرناک بوده و می تواند سلامتی آنهارا به خطر بی اندازد؛ با این تفاوت که زنانی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز قرار می گیرند.

برخی از اصلی ترین عوارض آن عبارت اند از:

• امکان عفونت و ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • انتقال ویروس به شریک جنسی و گسترش آن
  • ابتلا به سرطان آلت تناسلی، مقعد، بیضه و واژن
  • ظاهر زشت و ناپسند
  • انتقال ویروس به جنین در صورت زایمان طبیعی
  • امکان بروز زائده در دهان و گلو
  • امکان انتقال زگیل به جنین(هنگام زایمان طبیعی)

مطالعه بیشتر: درمان زگیل تناسی با لیزر

عکس و شکل زگیل تناسلی پرخطر

انواع زگیل تناسلی

شناخت بیماری و کسب اطلاعات می تواند در روند بهبود و درمان موثر باشد. از این رو زگیل تناسلی دارای انواع مختلف کم خطر و پرخطر بوده و هر کدام بر اساس عملکردشان به 100 تیپ متفاوت تفکیک می شوند. زگیل های تیپ کم خطر خطری جدی به همراه ندارند اما زگیل تناسلی های تیپ پرخطر منجر به سرطان می شوند.

زگیل تناسلی در اثر تماس جنسی با فرد آلوده به زگیل منتقل شده و علت اصلی آن نیز ویروس اچ پی وی است.

تیپ کم خطر

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی های تیپ کم خطر منجر به توده سرطانی نشده و از عوارض کمتری برخوردار است.
زگیل های تیپ 6، 11، 40، 42، 43، 44، 53، 54، 61، 72، 73 و 81 انواع کم خطر بوده و معمولا پس از 18 ماه الی 2 سال درمان شده و بدون برجای گذاشتن عوارضی چون سرطان و عفونت از بین می روند. نوع 6 و 11 شایع ترین نوع زگیل تناسلی بوده که بیش از 90 درصد از این بیماری را تشکیل می دهند.

زگیل تناسلی پر خطر

نوع پر خطر زگیل تناسلی همانطور که از نامش پیداست بسیار خطرناک بوده و بیشتر سرطان های رحم، مقعد، دهان، واژن و آلت تناسلی از این تیپ زگیل تناسلی حاصل می شود. تیپ های 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 68 و 69 از انواع آن هستند. البته تیپ 16 و 18 از شایع ترین تیپ هایی هستند که سرطان مقعد و دهان را به همراه می آورند که سالیانه جان افراد زیادی را می گیرند.
موارد زیر از اصلی ترین عوارض زگیل تناسلی به شمار می روند:

• سرطان آلت تناسلی
  • سرطان واژن
  • سرطان مقعد
  • سرطان زبان
  • سرطان لوزالمعده
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان بیضه

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

خطر ابتلا به زگیل تناسلی در همه افراد از جمله مردان و زنان جامعه یکسان است. (البته به غیر از افرادی که واکسن گارداسیل تزریق کرده اند) اما به طور کلی خطر ابتلا به زگیل تناسلی در برخی افراد بیشتر از دیگران بوده و آنها را به این بیماری مبتلا میکند.
برخی از این افراد عبارت اند از:

• افرادی که شریکهای جنسی متعددی دارند
  • افرادی که هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنند (روابط محافظت نشده)
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • خانمها و آقایان زیر 30 سال
  • افراد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته
  • افرادی که برقراری رابطه جنسی را از سنین پایین شروع کرده اند
  • افراد سیگاری

مطالعه بیشتر: زگیل تناسلی زنان و مردان

درمان زگیل تناسلی بدون درد و جای زخم

در صورت وجود هرگونه سوال، مشاوره، رزرو وقت و اطلاع از هزینه های درمانی با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

نحوه انتقال

این بیماری مسری و شایع از راه رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می شود. البته لازمه انتقال زگیل تناسلی به فرد سالم، تماس پوست آلوده و دارای زگیل به پوست فرد سالم است. البته شایان به ذکر است گاهی افراد به ویروس اچ پی وی مبتلا بوده و تا ماه ها هیچ علائمی ندارند. این به معنای نداشتن بیماری نیست و همچنان خطر انتقال ویروس دیگران را تهدید می کند.
البته استفاده از وسایل شخصی مانند تیغ اصلاح و لوازم اپیلاسیون نیز می توانند از دلایل انتقال این ویروس به شمار بروند.
همچنین از دیگر راه های انتقال این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند
  • افراد مبتلا به ویروس HIV یا همان ایدز
  • استفاده بی رویه از قرص های ضد بارداری
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادی که عمل پیوند عضو انجام داده اند

در چه مواردی امکان ابتلا به زگیل تناسلی وجود ندارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند زگیل تناسلی از طریق لباس نیز انتقال می یابد. اما باید بدانید این بیمار تنها از طریق تماس با پوست آلوده امکان پذیر بوده و موارد زیر سبب انتقال آن نمی شود.

• شنا در آب استخری که قبل از شما فرد مبتلا به ویروس در آن شنا کرده است.
  • خوردن از غذای شخص مبتلا به این بیماری
  • استفاده از لباس یکدیگر

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

اگر نگران ابتلا به زگیل تناسلی هستید، راهکارهایی در جهت پیشگیری از آن به شما معرفی خواهیم کرد.
در اولین مرحله تزریق واکسن گارداسیل است که از 4 تیپ 6، 11، 16 و 18 ویروس در برابر بدن محافظت می کند.
در دومین گام بهتری است افراد هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند. البته شایان به ذکر است انتقال ویروس از مناطقی که با کاندوم پوشش داده نمی شوند نیز امکان پذیر است. در نهایت انتخاب شریک جنسی سالم اخرین گام پیشگیری از بیماری است.

بنابراین اصلی ترین راه های پیشگری از زگیل تناسلی عبارت اند از:

• پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی
  • تزریق واکسن گارداسیل به منظور کنترل ویروس اچ پی وی
  • استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه
  • داشتن تنها یک شریک جنسی
تصویر پیشگیری از زگیل تناسلی (واکسن گارداسیل)

نحوه تشخیص بیماری

تشخیص زگیل تناسلی بسیار حائز اهمیت بوده و نقش اساسی در درمان شخص ایجاد می کند. چرا که یک سوم از تیپ های زگیل تناسلی پرخطر بوده و ممکن است عوارضی چون سرطان به همراه بیاورند. به همین منظور تشخیص به موقع می تواند فرد را از ابتلا به این بیماری ها نجات دهد. راه های تشخیص این بیماری به چند روش نمونه برداری و انجام آزمایش امکان پذیر است.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر که نوعی آزمایش برای خانمها شناخته می شود، با نمونه برداری از دهانه رحم انجام می شود و انجام آن هر 3 سال یکبار برای هر خانمی واجب است. این تست علاوه بر نشان دادن ویروس اچ پی وی بیماری هایی چون سرطان دهانه رحم را نیز نشان می دهد.

آزمایش زگیل تناسلی

آزمایش خونی که به منظور وجود اچ پی و یاز فرد گرفته می شود، تنها نشان دهنده این است که فرد در طول زندگی اش به این ویروس مبتلا شده است یا خیر. اما نشان دهنده وجود ویروس در حال را نشان نمی دهد و نیازمند نمونه برداری است.

مطالعه بیشتر: دکتر زگیل تناسلی

نمونه برداری

این روش نیز مانند تست پاپ اسمیر در بانوان عمل می کند و با نمونه برداری مستقیم از نواحی آلت تناسلی امکان پذیر است. در این تست به طور مستقیم از مناطقی چون پوست آلت تناسلی، کانال مقعد، مایع منی، ادرارو بیضه نمونه برداری شده و نتیجه وجود این ویروس معین می گردد.

تصویر تست پاپ اسیر

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر یکی از شیوه های قطعی درمان زگیل تناسلی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با پرتاب مستقیم اشعه به سطح پوست موجب تبخیر و از بین رفتن زائده های گوشتی می شود. این روش نتیجه قطعی به همراه داشته و امکان بازگشت زگیل را به همراه ندارد. علاوه بر آن درمان در یک جلسه امکان پذیر بوده و فرد پس از انجام یک جلسه لیزر، می تواند فعالیتهای خود را از سر بگیرد. علاوه بر آن هزینه لیزر زگیل تناسلی به مراتب از دیگر روشها کمتر بوده و مناسب همه افراد می باشد.
کلینیک نشیمنگاه از مراکز درمانی پیشرفته بوده که با داشتن کادر درمانی مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

اطلاع از هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی بدون هیچگونه درد یا باقی ماندن جای زخم با کمترین هزینه

سایر روشهای درمان زگیل تناسلی

درمان این بیماری به منظور از بین بردن زگیل ها و زائده های گوشتی آزار دهنده صورت می گیرد و تا به حال درمان قطعی برای از بین بردن ویروس HPV که در بدن افراد است، به وجود نیامده. تجویز داروهای اسیدی به منظور سوزاندن زگیل ها، کرایو و لیزر از متعدد ترین روشهای درمان این بیماری به شمار می روند.
کرایو روشی است که در آن به وسیله گاز نیتروژن زگیلها را منجمد کرده و از بین میبرند. البته شایان به ذکر است امکان بازگشت زگیل در این روش وجود داشته و از نتیجه قطعی برخوردار نیست.

• سلام وقت بخیر
    چند ماهی هست که در قسمت لابیا مینور و همینطور لابیا ماژور جوش های چرکی میزنه که دردناک هستن و خیلی ورم میکنه اون قسمت، ایا زگیل تناسلی هستش؟

• کسانی که رابطه جنسی نداشتن آیا بازم دچار زگیل تناسلی می‌شوند