2. شقاق
  3. پماد برای شقاق مقعدی+ درمان، عوارض و نحوه استفاده

پماد برای شقاق مقعدی+ درمان، عوارض و نحوه استفاده

تصویر پماد برای درمان شقاق

درمان شقاق با پماد یکی از راههای از بین بردن این بیماری است. در این مطلب قصد داریم با بررسی کارایی انواع پماد برای شقاق مقعدی نحوه استفاده از آنها و همچنین عوارض احتمالی آنها بهترین پماد را به بیماران معرفی نموده و بهترین راه درمان این بیماری را به شما عزیزان معرفی نماییم.

شقاق چیست؟

شقاق مقعدی یکی از شایع ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی بوده که به ترک های، زخم یا شکاف های بیضی شکلی که در مقعد پدید می آیند گفته میشود. شقاق دارای دو نوع بوده و ناشی از مدفوع سفت و خشکی که هنگام اجابت مزاج از راست روده عبور کرده پدید آمده و در همه سنین رخ می دهد.
از شایع ترین علائم این بیماری می توان به درد، سوزش شدید، خارش و یا حتی خونریزی هنگام اجابت مزاج اشاره نمود که نیاز به درمان اساسی دارد.
درمان شقاق به وسیله دارو و پماد برای درمان شقاق بسیار زمان بر بوده و در بیشتر مواقع با شکست روبرو می شود. لیزر بهترین روش درمان شقاق می باشد که با استفاده از به روز ترین دستگاه انجام میگیرد. علاوه بر آن این روش بسیار کم هزینه بوده و از دوره نقاهت کمی برخوردار است. همچنین این روش نیازی به بیهوشی نداشته و هرگونه شقاق اعم از حاد و مزمن را به طور کامل درمان می نماید.

لیزر شقاق

لیزر بهترین و موثر ترین شیوه درمان شقاق می باشد که با استفاده از به روز ترین دستگاه ها انجام میگیرد. علاوه بر آن لیزر شقاق بسیار امن و بی خطر بوده و از دوره نقاهت کمی برخوردار است. همچنین این روش نیازی به بیهوشی نداشته و هرگونه شقاق اعم از حاد و مزمن را به طور کامل درمان می نماید.
هزینه لیزر شقاق نیز نسبت به دیگر روشهای درمان این بیماری بسیار کمتر بوده و بیمار را ملزم به پرداخت هزینه بستری در بیمارستان، دکتر بیهوشی یا اتاق عمل نمی کند.

تاثیر پماد برای شقاق مقعدی

استعمال دارو و پماد برای درمان شقاق تنها زمانی موجب کاهش علائم شقاق می شود که بیماری در اولین مرحله خود و از نوع حاد باشد. چرا که مزمن شدن شقاق نیازمند درمان اساسی چون لیزر است. همچنین مصرف این پماد ها ممکن است هیچ تاثیری بر بیماری نداشته و گاهی سبب حساس شدن پوست ناحیه مقعد شود.

با مشاهده نمونه عکس شقاق می توانید میزان حاد بودن بیماری را بررسی کرده و نسبت به انتخاب شیوه درمانی یا پماد اقدام نمایید.

انواع پماد شقاق

همانطور که گفته شد پماد برای درمان شقاق تنها در ابتدایی ترین مراحل امکان پذیر خواهد بود. بنابراین می توانید با انتخاب داروی مناسب به مدت دو هفته از پماد برای شقاق مقعدی استفاده نمایید. همچنین پمادها تنها توانایی کاهش علائم ناشی از شقاق را داشته و تاثیری بر درمان این بیماری نخواهند داشت.
در ادامه چند نمونه از بهترین پماد برای درمان شقاق که تا حدودی در کاهش علائم این بیماری موثر هستند را معرفی خواهیم نمود.

پماد آنتی فیشر

یکی از بهترین پماد برای درمان شقاق که می توان از آن به منظور کاهش علائم کمک گرفت، پماد آنتی فیشر که به دلیل داشتن عصاره بابونه ( ضد التهاب و اسپاسم ) و دارمازو ( خاصیت قابض کنندگی ) میتواند علائم بیماری را کاهش دهد .
نحوه مصرف پماد آنتی فیشر: مصرف این پماد به صورت روزی دوبار استعمال می باشد. بهتر است هنگام استفاده از پماد مقعد تمیز و خشک بوده و مقدار کمی از این پماد برای درمان شقاق به روی زخم مالیده شود.

عوارض

مصرف این دارو به دلیل داشتن عصاره بابونه از عوارض چندانی برخوردار نیست. اما بهتر است در شرایط متفاوتی چون بارداری، ضعف سیستم ایمنی و سن پایین با مشورت پزشک استعمال گردد.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین دارویی با خاصیت بی حس کنندگی است که در اشکال مختلفی چون ژل، محلول، پماد یا کرم ارائه می شود. این پماد با بی حس کردن ناحیه دچار جراحت، موجب کاهش درد ناشی از شقاق (به طور موقت) می شود.
نحوه مصرف پماد لیدوکائین: مصرف پماد لیدوکائین نیز روزی دوبار می باشد. توجه فرمایید از استعمال آن به روی واژن، چشم و دهان جدا خودداری نمایید.

موارد منع مصرف

پماد لیدوکائین همراه با موارد منع مصرف و عوارضی به همراه دارد. برای مثال افراد دارای مشکلات کبدی، خانمهای بارداری، نارسایی تنفسی، افزایش ضربان قلب و لرزش بدن ایجاد کند. بنابراین در صورت بروز هرگونه حساسیت و واکنش مصرف دارو را متوقف و پزشک مراجعه نمایید.

دیلتیژل

دیلتیژل نوعی مسدود کننده کانال عصبی بوده و سبب شل کردن عضلات مقعد می شود. مصرف این پماد برای درمان شقاق سبب کاهش درد می گردد اما نمی توان از آن به عنوان درمان کننده شقاق یاد کرد.
نحوه مصرف پماد دیلتیژل: بهتری است این پماد روزی 2 بار صبح و شب بر ناحیه دچار شقاق استعمال شود.

عوارض دیلتیژل

دیلتیژل از دسته پماد ها و داروهایی است که مناسب افراد دارای مشکلات قلبی نمی باشد. بنابراین اگر دارای سوابق بیماری خاص مانند فشار خون، سابقه سکته و دیابت هستید مصرف این دارو را تحت مشورت پزشک شروع کنید.
همچنین اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید نباید از این دارو استفاده نکنید.

مشاوره و رزرو وقت در کلینیک نشیمنگاه

جهت رزرو وقت معاینه، مشاوره درمان شقاق مقعدی در کلینیک نشیمنگاه و اطلاع از هزینه های درمانی با تماس حاصل فرمایید.

پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین زمانی برای بیماران مبتلا به شقاق تجویز می شود که پزشک متوجه عفونت در ناحیه زخم گردد. این پماد با خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد موجب کاهش التهابات ناشی از زخم شده و علائم بیماری را کاهش دهد. از نام های دیگر این پماد می توان به داکسی سایکلین و مینوسایکلین اشاره نمود.
طریقه مصرف پماد تتراسایکلین: از این پماد برای درمان شقاق، میتوان روزی یک الی دو بار صبح و شب استفاده نمود.

عوارض همراه با پماد تتراسایکلین

اصلی ترین عارضه این پماد مبتلا کردن فرد به بیماری های گوارشی شناخته می شود. می توانید در زمان استفاده از این دارو از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب پرهیز نموده و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.
اسهال، سردرد، خارش پوستی و قرمزی از دیگر عوارضی است که ممکن است این دارو برای برخی افراد به همراه داشته باشد.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم (دیلتیازیم و نیفدیپین)

پماد های مسدود کننده کانال کلسیم به صورت کاهش فشار خون در ناحیه عمل کرده و موجب کاهش درد در مقعد خواهند شد.
انواع مختلفی چون داروهای خوراکی از این دارو وجود دارد که می تواند با نسخه پزشک آنها را تهیه نمایید. البته پیشنهاد می شود نوع استعمال شونده آن را برای درمان شقاق به کار بگیرید.

موارد مصرف

سردرد، سرگیجه، تهوع، یبوست و ضعف بدنی از اصلی ترین عوارضی است که این دارو به همراه داشته باشد.علاوه بر آن در صورتی که احساس تنگی نفس ،افزایش ضربان قلب یا از حال رفتن را تجربه کردید، بهتر است سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.
بنابراین اگر دارای حساسیت و آلرژی یا دارای سابقه بیماری هستید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

تصویر پماد برای شقاق مقعدی

پماد ام جی

پماد ام جی یکی از بهترین پمادهای درمان شقاق مقعدی است که با خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی، بسیار موثر بوده و تا حد زیادی در درمان شقاق موثر است.
طریقه مصرف پماد ام جی: مصرف پماد ام جی برای درمان شقاق به صورت روزی 2 بار بر ناحیه آسیب دیده می باشد.

پماد گلیسیرین تری نیترات

پماد گلیسیرین تری نیترات یکی از بهترین پماد برای درمان شقاق است که با شل کردن عضلات ناحیه مقعد و مسدود سازی مسیر ورود کلسیم به خون را بسته و سبب کاهش جریان خون و کاهش کلسیم در ناحیه شده و درد ناشی از شقاق را کاهش می دهد.
نحوه مصرف پماد گلیسیرین تری نیترات: طریقه مصرف این پماد معمولا بین 6 الی 8 ساعت بوده و بهتر است زمانی که مقعد تمیز و خشک است استفاده شود.

پماد نیتروگلیسیرین

پماد نیتروگلیسیرین دارویی است که نوع شیاف آن نیز موجود است. این پماد با کاهش فشار وارد بر ناحیه مقعد سبب شل کردن عضلات اسفنکتر شده و درد ناشی از شقاق را کاهش می دهد. این پماد در درمان شقاق مزمن تا حدودی موثر بوده و سبب کاهش علائم این بیماری می شود.
نحوه مصرف نیتروگلیسیرین: مصرف این پماد نیز روزی دو بار بر ناحیه آسیب دیده می باشد. توجه کنید قبل از مصرف پماد برای درمان شقاق بهتر است مقعد را شسته و خشک نمایید.

طریقه مصرف

به منظور دریافت نتیجه بهتر از استعمال کرم و پمادهای درمان شقاق بهتر است برخی نکات بهداشتی را رعایت نموده تا از پیشرفت این بیماری یا آسیب های دیگر جلوگیری نمایید.

• دستها و مقعد را به خوبی با آب وصابون شسته و خشک نمایید
  • ناخن های خود را به خوبی کوتاه کنید تا خراش بر ناحیه وارد نکند
  • می توانید از اپلیکاتور های استعمال پماد مقعدی استفاده کنید
  • دستکش های یکبار مصرف نیز گزینه مناسبی برای استعمال پماد هستند

عوارض

به طور کلی هر روش درمان دارای عوارض است. استفاده از دارو های شقاق نیز مانند دیگر داروهای درمان کننده دارای برخی از عوارض است که به شدت توصیه می شود در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه نمایید.
برخی از عوارض پماد های درمان شقاق عبارت اند :

• سر درد
  • افت فشار خون
  • تهوع
  • واکنش های حساسیتی
  • شدید تر شدن علائم بیماری (سوزش، خارش، درد)

همچنین زمان استفاده از پماد برای درمان شقاق 2 هفته می باشد و بعد از آن علاوه بر بی تاثیر بودن مصرف ممکن است سبب بروز علائم حساسیتی یا آسیب رسانی به پوست مقعد نیز بشوند. بنابراین در صورت مشاهده عدم بهبود به پزشک متخصص مراجعه نمایید.