درمان کیست مویی بدون جراحی و با لیزر,مراقبت بعد از عمل سینوس پیلونیدال

تعریف بیماری

بیماری سینوس پیلونیدال یک بیماری عفونی در پوست قسمت انتهایی ستون فقرات و درست در بالای خط باسن است که علت اصلی ایجاد کننده آن برگشت تار مو به داخل پوست ناحیه‌ی است. این بیماری بیشتر مردان را به سبب پرمویی درگیر و مبتلا می‌کند و معمولاً در دوران نوجوانی تا 40 سالگی شایع‌تر است. چاقی و اضافه وزن و داشتن موهای زبر و کلفت از دیگر عوامل مستعد کننده افراد به ابتلا به بیماری سینوس پیلونیدال است.

نشانه‌ها و علائم

کیست مویی می‌تواند با نشانه‌های مختلفی چون یک فرورفتگی ساده تا زائده و برجستگی دردناک متفاوت ظاهر شود. این بیماری معمولاً با عفونت، ترشحات چرک‌آلود، بوی نامطبوع و قرمزی التهاب پوست همراه است. حتی در مواردی علایم عمومی چون تب، تهوع و ضعف نیز بروز می‌کند. روند پیشرفت این بیماری در افراد مختلف تقریباً یکسان بوده و با نشانه‌های حاد بیماری یعنی ادم و حساسیت به لمس و ترشحات چرکین آغاز شده و در مرحله‌ی مزمن بیماری درد و التهاب آبسه ابتدایی برطرف شده ولی بدون درمان فرد هنوز به بیماری سینوس پیلونیدال مبتلا خواهد بود. در واقع این سینوس در زیر پوست به شکل یک حفره قرار گرفته و از طریق منافذی به سطح پوست سر باز کرده است. در موارد نادری ممکن است فرد بدون علایم باقی بماند ولی رفع کامل بیماری به جراحی نیاز خواهد داشت. پس از درمان کامل، احتمال عود بیماری و عفونت مجدد آن کم می‌شود.

درمان بیماری با لیزر

درمان بیماری سینوس پیلونیدال به وضعیت و مرحله‌ی پیشرفت بیماری بستگی دارد. ابتدا در مرحله‌ی حاد بیماری و بروز آبسه لازم است تا ترشحات عفونی و چرکی طی یک برش ساده در مطب تحت بی‌حسی موضعی تخلیه گردد تا در شرایط ایده‌ال سینوس به صورت کامل تخلیه و جراحی شود.
کیست‌های مویی در مرحله‌ی پیشرفته و مزمن نیاز به جراحی با لیزر خواهند داشت. روش‌های جراحی بیماری سینوس پیلونیدال متفاوت بوده و جراح با توجه به شرایط بیمار مناسب‌‌ترین را پیشنهاد می‌کند. جراحی می‌تواند به دو صورت کلی باز و بسته انجام شود. عمق بیشتر و جراحی گسترده‌تر زمان لازم برای بهبودی کامل را طولانی می‌کند. جراحی‌های باز نیاز به پانسمان روزانه و مراقبت ویژه در رعایت بهداشت ناحیه دارند. اگرچه روش باز نیازمند مدت زمان بیشتری برای بهبودی و بسته شدن زخم دارد ولی میزان مؤفقیت درمان در این روش بیشتر است. بستن زخم در روش‌های بسته احتمال عفونت مجدد و عود بیماری را بالا می‌برد ولی در مواردی پیشنهاد پزشک بوده و به صلاح بیمار است.

اقدامات مراقبتی پس از جراحی

چناچه جراحی با روش بسته انجام شده باشد، تنها رعایت بهداشت ناحیه و جلوگیری از مرطوب شدن آن تا زمان بهبودی کافی است ولی در صورت جراحی باز نیاز به پانسمان برای تخلیه چرک و عفونت باقی مانده در ناحیه هست. پس از بهبودی کامل لازم است تا با موزدایی مناسب موهای ناحیه‌ی کمر و بالای باسن با کمک ژیلت هر دو الی سه هفته یک بار مانع فرو رفتن مجدد مو در محل شد. با بالا رفتن سن موها نازک و نرم‌تر شده و با کاهش عمق فرورفتگی باسن احتمال برگشت مو به درون پوست کم می‌شود.

علت و عوامل ایجاد کننده بیماری سینوس پیلونیدال و کیست مویی

اگرچه هنوز علت اصلی بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی شناسایی نشده است اما، عوامل مختلفی را در به وجود آمدن و ایجاد این بیماری در افراد مختلف دخیل می‌دانند و از طرفی نظریه‌هایی چون وجود یک ناهنجاری مادرزادی در انتهای ستون فقرات یا اصطکاک در این ناحیه و برگشتن مو به درون پوست یا …

علت و عوامل ایجاد کننده بیماری سینوس پیلونیدال و کیست موییRead More »