2. کیست مویی
  3. عوارض عمل نکردن کیست مویی {خطر ترکیدن} اگر عمل نشود؟

عوارض عمل نکردن کیست مویی {خطر ترکیدن} اگر عمل نشود؟

عکس عوارض عمل نکردن کیست مویی

کیست مویی یک بیماری نشیمنگاهی می باشد که در اثر تا خوردن مو به درون پوست و ایجاد حفره عفونی به وجود می آید. علت بروز این عارضه را میتوان ضخیم و زیاد بودن موهای زائد، نشستن های طولانی مدت و عوامل وراثتی دانست. عدم درمان کیست مویی و انتظار برای خود به خود خوب شدن این بیماری غیر ممکن بوده و امکان پذیر نمی باشد. در این مطلب با برخی از عوارض عمل نکردن کیست مویی آشنا خواهیم شد.

عوارض کیست مویی در مردان و زنان چیست؟

خطرات کیست مویی در پایین کمر چیست؟ آیا ترکیدن کیست مویی خطرناک است؟ اگر کیست مویی درمان نشود چه می شود؟ معمولا اینگونه سوالات ذهن برخی از بیماران مبتلا به کیست مویی را مشغول می کند. کیست مویی یک بیماری بسیار دردناک می باشد که ناشی از تا خوردن مو به زیر پوست بوده و سبب بروز توده عفونی و کیست در ناحیه بالای باسن و انتهایی ترین بخش کمر یعنی دنبالچه می باشد. این بیماری دارای علائم شدیدی همچون خروج ترشحات عفونی، خروج خونابه، درد شدید، ایجاد حفره بر روی سطح پوست و خارش همراه است.
کیست مویی یک بیماری التهابی و عفونی بوده که وجود آن علاوه بر درد، می تواند موجب تب، گسترش عفونت، بی حالی و … همراه باشد. بنابراین عوارض کیست مویی در مردان و زنان یکسان بوده و عفونت را در بدن گسترش می دهد.

درمان فوری کیست مویی بدون درد و خونریزی

تخلیه کیست مویی با یک جلسه لیزر به طور کامل (بدون ایجاد برش با تیغ جراحی)

آیا کیست مویی خطرناک است؟

این بیماری به تنهایی یک بیماری خطرناک یا مسری نیست؛ اما عدم درمان کیست مویی در دراز مدت میتواند موجب بروز برخی مشکلات پوستی یا بیماری های عفونی دیگر نظیر آبسه، فیستول یا سرطان پوست در افراد شود. همچنین درمان دیر هنگام این بیماری موجب حاد شدن و عمیق تر شدن کیست شده و روند بهبودی و دوران نقاهت را برای بیمار دشوار تر می سازد.

عوارض عمل نکردن کیست مویی

برخی افراد با تصور اینکه با بی توجهی یا استفاده از روشهای درمان خانگی کیست مویی می توانند زائده را از بین ببرند، یا اینکه کیست مویی به طور خود به خود درمان می شود، اقدام به خود درمانی می کنند؛ اما باید بدانید از آنجایی که کیست مویی یک بیماری عفونی و التهابی است که توده آن در زیر پوست واقع شده است؛ نمی توان با روشهای خانگی یا حتی دارویی آن را برطرف نمود.
درمان کیست مویی تنها با انجام عمل یا انجام لیزر امکان پذیر می باشد؛ به گونه ای که کیست به طور کامل تخلیه گردد بنابراین بی توجهی و عدم درمان آن سبب بروز عوارض جدی در افراد می شود.

بیشتر بخوانید: درمان کیست مویی با دارو

ترکیدن سینوس پیلونیدال

متاسفانه برخی از بیماران مبتلا به کیست مویی با تصور اینکه اگر کیست مویی بترکد بیماری از بین می رود، اقدام به تحریک زائده و فشار دادن آن می کنند؛ اینکار نه تنها موجب ترکاندن کیست نمی شود بلکه زائده را بسیار حاد می کند. چراکه کیست مویی جوش نیست که با فشار دادن یا تحریک عفونت آن خارج شود، بلکه توده عفونی است که می بایست با جراحی یا لیزر به طور کامل خارج شود. بنابراین ترکیدن کیست مویی نه تنها بهبودی و درمان به همراه ندارد، بلکه موجب حاد کردن زائده با بروز علائمی چون خروج چند برابر ترشح عفونی (همچنین خونابه) و درد شدید تر همراه است.

عکس عوارض عمل نکردن کیست مویی

سرطان کیست مویی

سرطان کیست مویی به طور کلی وجود ندارد. اما درمان نکردن کیست مویی میتواند عوارضی به وجود آورد که موجب بروز سرطان پوست یا کارسینوم سلول سنگفرشی در افراد شود. این سرطان یک بیماری پوستی می باشد که می تواند در اثر عدم درمان عفونت به وجود آمده و سلامت فرد را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

چه موقع به دکتر متخصص کیست مویی مراجعه کنیم؟

بهترین زمان برای مراجعه به دکتر کیست مویی و پیشگیری از بروز عوارض کیست مویی و مشکلات جدی ناشی از آن، هنگام مشاهده ابتدایی ترین علائم کیست مویی می باشد؛ این علائم شامل مشاهده سوراخ های بالای باسن، درد، سوزش، خارش، مشاهده خروج عفونت یا خون آبه است. در صورت بی توجهی به چنین علائمی و پشت گوش انداختن درمان، فرد دچار حاد شدن بیماری و تشدید عفونت می گردد.

بهترین روش درمان کیست مویی

برخی از بیماران به دلیل ترس از تیغ جراحی از درمان این عارضه خود داری میکنند. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشند که عوارض عمل نکردن کیست مویی بسیار دردناک بوده و ممکن است شرایط حاد تری را برای فرد محیا کند. همچنین لیزر عوارض جراحی کیست مویی را به همراه نداشته و دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد.
بهترین روش برای درمان به موقع کیست مویی، لیزر است که به عنوان بهترین و پیشرفته ترین شیوه درمانی، موجب بهبود و از بین رفتن کامل و صد در صد کیست مویی می گردد. درمان کیست مویی با لیزر برخلاف روشهای سنتی جراحی بدون استفاده از تیغ جراحی بوده و هیچگونه خونریزی، درد، نیاز به بستری و پانسمان های دشوار ندارد.
همچنین با توجه به آمار دریافت شده از میزان رضایت و سلامت بیماران، افرادی که لیزر کیست مویی انجام داده اند، دچار بازگشت یا عود بیماری نشده اند. چرا که لیزر با اشعه خود از بروز دوباره کیست جلوگیری می کند.

پیشگیری از عوارض جدی کیست مویی

درمان فوری کیست مویی با لیزر تنها در یک جلسه

عکس ترکیدن کیست مویی

هزینه درمان کیست مویی چقدر است؟

کیست مویی به طور کلی تنها با لیزر یا جراحی قابل درمان است؛ اما در این میان لیزر بسیار کم هزینه بوده و از عوارض جراحی کیست مویی برخوردار نیست. این روش درمانی که جایگزین جراحی های سخت به روش باز و بسته می باشد؛ بسیار کم هزینه تر بوده و از بهترین نتیجه برخوردار است.
هزینه درمان کیست مویی با لیزر به دلیل عدم برخورداری از اتاق عمل، هزینه بیمارستان یا بیهوشی بسیار کم تر می باشد.