ضرورت درمان دیسپلازی مقعد

معمولاً دیسپلازی مقعدی مشکلی است که در صورت ایجاد با احتمال کمی برطرف خواهد شد و از طرفی نیز در موارد نادر ایجاد شده ولی با این حال احتمال تبدیل آن به سرطان وجود دارد و باید درمان شود. سرطان در حدود پنج درصد موارد در افراد عادی و در پنج الی ده درصد موارد در افراد مبتلا به اچ آی وی رخ می‌دهد.

ادامه خواندن “ضرورت درمان دیسپلازی مقعد”

علت و عوامل ایجاد کننده بیماری سینوس پیلونیدال و کیست مویی

اگرچه هنوز علت اصلی بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی شناسایی نشده است اما، عوامل مختلفی را در به وجود آمدن و ایجاد این بیماری در افراد مختلف دخیل می‌دانند و از طرفی نظریه‌هایی چون وجود یک ناهنجاری مادرزادی در انتهای ستون فقرات یا اصطکاک در این ناحیه و برگشتن مو به درون پوست یا تغییرات هورمونی دوران بلوغ را دلیل بروز این بیماری می‌دانند. به هر حال فرو رفتن مو درون پوست این ناحیه به هر دلیلی که اتفاق بیافتد منجر به التهاب و خارش در محل شده و با بروز عفونت به شکل وخیم بیماری تغییر شکل داده و منجر به بروز علایم آزار دهنده در فرد می‌گردد.

ادامه خواندن “علت و عوامل ایجاد کننده بیماری سینوس پیلونیدال و کیست مویی”

درمان بیماری هموروئید یا بواسیر با روش رابربند ( باند لاستیکی )

معمولاً روش جراحی رابربند برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی دو یا سه پیشنهاد می‌شود. در بیماری همورئید درجه دو عروق متورم و بیرون زده حین اجابت مزاج می‌توانند خود به خود به درون مقعد بازگشته و معمولاً با درد و خونریزی خفیف همراه هستند. در این مرحله از بیماری بواسیر بافت بیرون زده به کمک قدرت عضلانی و بافتی کانال و دریچه مقعد به درون مقعد باز می‌گردد. در بواسیر درجه سه بالشتک و عروق متورم بیرون زده از مقعد دیگر قادر به بازگشت خود به خودی نبوده و به کمک انگشت برای بازگشتن به درون مقعد نیاز خواهند داشت که با درد و خونریزی نیز همراه هستند.

ادامه خواندن “درمان بیماری هموروئید یا بواسیر با روش رابربند ( باند لاستیکی )”

درمان بیماری با روش روش جراحی استپلر

معمولاً روش جراحی استپلر برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی سه یا چهار پیشنهاد می‌شود. در بیماری هموروئید درجه سه همان طور که گفته شد، تورم عروقی بالشتک‌ها درون مقعد به حدی پیشرفت کرده که از دهانه مقعد حین اجابت مزاج بیرون زده و قادر به بازگشت خود به خودی به درون مقعد نخواهد بود، بنابراین فرد مجبور است با کمک انگشت خود آن را به درون مقعد هدایت کند. درد و خونریزی دو نشانه بارز بیماری در این مرحله از پیشرفت است. در بیماری بواسیر درجه چهار شاهد بیرون زدگی عروق مقعدی و وجود برجستگی در دهانه مقعد هستیم که نه خود به خود و نه با فشار دست به درون مقعد باز نمی‌گردد و با درد و خونریزی شدیدی همراه است.

ادامه خواندن “درمان بیماری با روش روش جراحی استپلر”

جراحی اسفنکتروتومی مقعد

در جراحی اسفنکتروتومی مقعد، تحت بی‌هوشی عمومی مقداری از عضله‌ی دریچه‌ای مقعد را برداشته و برش می‌زنند تا فشار وارد بر دریچه و گرفتگی ناحیه رفع و در نتیجه درد فرد التیام یابد. این جراحی یک روش مناسب برای درمان بیماری فیشر مزمن و مقاوم به سایر درمان‌هاست که البته در اکثر موارد نتیجه‌بخش بوده و رضایت بیمار و جراح را جلب می‌کند.

ادامه خواندن “جراحی اسفنکتروتومی مقعد”

درمان با بوتاکس

در روش بوتاکس درمانی بیماری فیشر یا شقاق مقعدی ماده‌ی بوتاکس را به صورت مستقیم به درون عضله‌ی دریچه‌ای مقعد به منظور فلج‌سازی عضله و رفع انقباض آن تزریق می‌کنند که در بیش از نیمی از موارد نتیجه‌بخش بوده است.

ادامه خواندن “درمان با بوتاکس”

درمان بیماری با روش خانگی

بیماری شقاق مقعدی در صورت درمان به موقع در بسیاری از موارد نیاز به جراحی نداشته و با دارودرمانی و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی در جهت از بین بردن عامل به وجود آورنده آن یعنی دفع مدفوع مشکل و پر فشار برطرف خواهد شد. افزایش مصرف روزانه مواد غذایی حاوی فیبر و مایعات یکی از درمان‌های خانگی مؤثر است که با تسهیل عمل دفع مدفوع می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

ادامه خواندن “درمان بیماری با روش خانگی”

درمان دارویی برای مرحله ابتدایی شقاق

درمان دارویی درمان دارویی در مرحله ابتدایی ابتلا به بیماری شقاق مقعدی یا فیشر استفاده از داروها را برای درمان و کنترل بیماری تجویز می‌کنند که بسته به نوع علت به وجود آورنده بیماری نوع داروها می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً داروهای شل کننده عضلانی به منظور برداشت انقباض عضلانی دریچه مقعد و رفع اختلال خونرسانی به محل زخم تجویز می‌شود. برخی از داروهای تجویزی در بیماری شقاق مقعدی که بیشتر در مرحله‌ی حاد ان کاربرد دارند، عبارت‌اند است از:نیتروگلیسیرینپماد نیتروگلیسرین یکی از درمان‌های دارویی رایج بیماری فیشر یا شقاق مقعدی حاد یا مزمن است که با مکانیزم اثر آرام سازی عضلات دریچه‌ای مقعد و رفع اسپاسم و انقباض آن در مسیر افزایش خونرسانی به محل ترک بافتی کارآمد بوده و از این طریق مشکل را بر طرف می‌کند. نیمی از بیماری‌های شقاق مقعدی با کمک این دارو و تغییراتی در رژیم غذایی بهبود می‌یابد. اما این دارو نیز همانند بسیاری از داروهای شیمیایی عوارضی دارد که می‌تواند آزار دهنده باشد.

ادامه خواندن “درمان دارویی برای مرحله ابتدایی شقاق”

علل ایجاد بیماری

علت اصلی ایجاد کننده بیماری فیشر یا شقاق مقعدی، فشار بیش از حدی است که حین اجابت مزاج سفت و خشک به دیواره‌های طرفی مقعد وارد می‌شود. همین مدفوع سفت و زبر بر روی دیواره مخاطی و نرم مقعد خراش ایجاد کرده و به مرور این خراش سطحی به بافت‌های زیرین دیواره نفوذ کرده و در محل زخم عمیق ایجاد می‌کند. اگرچه دفع مدفوع شل و روان و اسهال پر فشار نیز می‌تواند همین شرایط را برای بیمار ایجاد کند. ترک بافتی ایجاد شده در دیواره‌ی مخاطی کانال مقعد بسیار دردناک بوده و همین درد باعث گرفتگی عضلات دریچه‌ای مقعد می‌شود به صورتی که خونرسانی به محل را مختل کرده و در روند بهبودی زخم ایجاد شده اختلال ایجاد می‌کند. همین روند باعث به تأخیر افتادن بهبودی زخم خواهد شد. در واقع با هر بار دفع مدفوع مشکل مراحل این چرخه تکرار شده و شرایط به نفع عدم بهبودی زخم و وخیم شدن آن پیش می‌رود. درمان انتخابی باید به گونه‌ای بتواند یکی از مراحل این چرخه را سرکوب کرده و این سیکل معیوب را متوقف کند.

ادامه خواندن “علل ایجاد بیماری”

مراقبت‌های پس از جراحی فیستول

درد ناشی از جراحی را می‌توان با مصرف مسکن و داروهای ضد درد و همچنین دفع مدفوع روان با مصرف مواد غذایی پر فیبر و ملین و مایعات کنترل نمود. بهتر است زمانی از طول شبانه‌روز صرف نشستن در وان یا لگن آب گرم شود تا علاوه بر آرامش فرد، روند بهبودی را تسریع کند.

ادامه خواندن “مراقبت‌های پس از جراحی فیستول”