2. مقالات
  3. درمان بوی بد مقعد {علت بوی بد مقعدم چیست؟}

درمان بوی بد مقعد {علت بوی بد مقعدم چیست؟}

بوی بد مقعد

می دانیم که مقعد انتهایی ترین بخش دستگاه گوارش است که مدفوع از آن خارج می شود. بوی بد مقعد نیز یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل متعدد به وجود آمده و ممکن است هر فردی به آن دچار شود. در این مطلب همراه ما باشید تا انواع علتها دلایل و حتی نحوه رفع و درمان بوی بد مقعد را بررسی کنیم.

علت بوی بد مقعد چیست؟

با توجه به اینکه مقعد محل خروج مدفوع است، نباید بوی بد بدهد یا باعث احساس ناخوشایند در افراد شود. اما گاهی اوقات ممکن است فرد احساس ناخوشایند بوی بد را داشته باشد. اما علت این بوی بد چیست؟ آیا طبیعی است که مقعد بو بدهد؟

در پاسخ می بایست بگوییم که خیر مقعد نباید بوی بد بدهد و علت بوی بد هم در اکثر موارد شامل عدم رعایت بهداشت یا وجود بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است.

ترشحات مقعدی زرد رنگ، بی اختیاری، درد یا حتی عدم بروز علائم و تنها احساس بو از عواملی است که شما در زمان مشاهده باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه برخی از این بیماری ها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های مقعد

هموروئید

هموروئید یا همان بواسیر، یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد. این بیماری در اثر تورم عروق به وجود آمده و ممکن است درون مقعد و رکتوم یا حتی خارج از آن به وجود آید. هموروئید دارای علائمی همچون سوزش مقعد، خارش، تورم، درد شدید، خونریزی یا حتی بوی بد مقعد است که باید تحت درمان و بررسی قرار گیرد.

لیزر هموروئید تنها روش درمان این بیماری بوده که بدون بروز هیچگونه عوارضی به طور کامل از بین می رود.

شقاق

شقاق نوع دیگری از بیماری های مقعدی می باشد که باعث ایجاد زخم یا خراش در ناحیه مقعد می شود. این بیماری باعث ایجاد سوزش مقعد، خارش، خونریزی در ناحیه مقعدی می شود. وجود بیماری شقاق به تنهایی باعث بوی بد نمی شود بلکه التهاب و عفونتی که در اثر آن ایجاد می شود؛ سبب بروز بوی بد از مقعد می شود.

بوی بد مقعد در اثر شقاق مقعد

بیشتر بخوانید: شقاق مقعد چیست؟

فیستول

فیستول مقعد دیگر بیماری ناحیه مقعدی می باشد که در اثر ایجاد یک مجرا یا کانال عفونی بین دو عضو بدن صورت می گیرد. فیستول دارای انواع مختلفی است که فیستول مقعد، واژن، ناف و  … از انواع آن هستند. وجود عفونت شدید و ترشحات مقعدی عفونی از ناحیه تحت تاثیر باعث بروز بوی بد مقعدی شده و احساس ناخوشایند به افراد می دهد.

درمان فیستول مقعدی تنها با لیزر و یا عمل جراحی امکان پذیر بوده و به دلیل عمیق بودن بافت عفونی به هیچ عنوان با دارو و قرص درمان نخواهد شد.

کیست مویی

یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد مقعد، بیماری کیست مویی است که در اثر تا خوردن مو به درون پوست ایجاد شده  و سبب  عفونت، ترشحات عفونی، درد و خارش می شود. این بیماری به دلیل درونی بودن، تنها با لیزر یا عمل جراحی درمان شده و به هیچ عنوان با استفاده از قرص یا دار ودرمان نخواهد شد. همچنین برخی افراد با خارج کردن و فشار دادن عفونت درون کیست اقدام به خود درمانی می کنند؛ این کار نه تنها باعث بهبود شما نشده، بلکه سبب تشدید عفونت و بروز بوی بد نیز می شود.

پبیشتر بخوانید: جراحی کیست مویی

بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع یک عارض بسیار بسیار تاثیر گذار بر کیفیت زندگی می باشد. بی اختیاری مدفوع در اثر عواملی چون ضعف اسفنکتر های مقعدی،  وجود بیماری های مقعدی، جراحی های ناموفق در ناحیه ، رابطه مقعدی و … به وجود می آید.

فردی که به بی اختیاری  مبتلاست، نمی تواند مدفوع خود را کنترل کرده ممکن است در هر لحظه اجابت مزاج ناخواسته داشته باشد.

بنابراین یکی از عارضه هایی است که باعث بروز بوی بد مقعدی شده و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

آبسه مقعد

آبسه مقعد دیگر بیماری مقعدی می باشد که از فیستول خفیف تر است که در صورت عدم توجه به فیستول تبدیل می شود.

آبسه به گونه ای همان جوش مقعدی درمان نشده است که با تحریک، حاد تر شده و سبب ترشحات مقعدی و انتشار بوی بد می شود.

عدم رعایت بهداشت فردی

بهداشت یکی از اصلی ترین مسائلی فردی و اجتماعی است که عدم رعایت آن باعث ایجاد بو می شود. مقعد نیز به دلیل در تماس بودن با مدفوع فرد، نیاز به حفظ بهداشت مختص به خود است.

برای مثال عدم رعایت بهداشت مقعد، علاوه بر بوی بد سبب بروز سایر بیماری های عفونی و پوستی مانند عفونت های قارچی نیز می شود.

علائم بوی بد مقعد

علائم بوی بد مقعد همواره همراه با علائم دیگری همراه است که عبارت اند از:

• سوزش و خارش شدید مقعدی
  • درد درناحیه
  • پوسته پوسته شدن
  • مشاهده ترشحات مقعدی

درمان بوی بد مقعد

به طور کلی درمان بوی بد مقعدی، می بایستی بر اساس عوامل ایجاد کننده مانند بیماری ها باشد. برای مثال فردی که به آبسه مقعد یا فیستول مقعدی مبتلا است، به هیچ عنوان با روشهای خانگی نمی تواند بیماری را درمان نمود. اما به طور کلی برخی از راه های درمان بوی بد مقعد عبارت اند از:

• رعایت بهداشت فردی و شستشوی ناحیه
  • پرهیز از پوشیدن لباس زیر های تنگ و چسبان