2. هموروئید
  3. پماد آنتی هموروئید، شیاف و دارو+ طریقه مصرف از اپلیکاتور

پماد آنتی هموروئید، شیاف و دارو+ طریقه مصرف از اپلیکاتور

تصویر پماد آنتی هموروئید

یکی از راه های کاهش علائم بیماری بواسیر استفاده از داروی هموروئید می باشند. پماد آنتي هموروئيد، شياف آنتي هموروئيد و انواع پماد های آن از شایع ترین داروهای این بیماری هستند. در این مطلب قصد داریم با معرفی انواع داروی هموروئید و نحوه استفاده از آنها را مطرح کنیم. با ما باشید.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید در اثر وارد شدن فشار به عروق درونی یا بیرونی انتهای راست روده پدید آمده و سبب بروز علائم در فرد بیمار می شود. عوامل بسیاری از جمله زایمان، یبوست، حمل و جا به جایی اشیاء سنگین، اسهال و …. در به وجود آوردن این بیماری موثر بوده و فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

دارو در کدام نوع بواسیر تاثیر گذار است؟

هنگامی که بواسیر در مراحل اولیه باشد، با راهکار های ساده مانند تغییر رژیم غذایی، حمام نشیمنگاهی، مصرف ملین و استفاده از شیاف یا پماد آنتي هموروئيد و همچنین در برخی موارد استعمال وازلین برای بواسیر قابل کنترل شدن است. اما زمانی که هموروئید به مراحل پیشرفته تر برسد، درمان خانگی بواسیر و یا استفاده از پماد تاثیری ندارد و بهترین راهکار، لیزر بواسیر است.

البته برخی افراد به طور خود درمانی از این پماد برای درمان بیرون زدگی مقعد استفاده می کنند که بیهوده بوده و از نتیجه ای برخوردار نیست و در برخی موارد سبب حاد شدن آن نیز می گردد.

لیزر بواسیر

لیزر بواسیر یک روش نوین، پیشرفته و کاملا امن است که درمان قطعی به همراه دارد. این روش در درمان بواسیر بسیار موثر بوده و توانایی درمان هرگونه بواسیر اعم از داخلی و خارجی را به همراه دارد. درمان بواسیر با لیزر به هیچ وجه به بافت داخلی و خارجی مقعد آسیب نرسانده و دارای مزایایی چون کم هزینه بودن، دوره نقاهت کوتاه، بدون درد و خونریزی بودن می باشد.

مطالعه بیشتر: درمان هموروئید

جهت رزرو وقت لیزر بواسیر تماس حاصل فرمایید

جهت اطلاع از هزینه ها و تعرفه ها از لیزر بواسیر، با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

بهترین پماد و دارو برای بواسیر

همانطور که گفته شد، استفاده از دارو و پماد برای درمان بواسیر تنها در زمانی نتیجه می دهد که بیماری در اولین سطح خود باشد.
استفاده از پماد آنتي هموروئيد، شیاف یا دیگر دارو ها پس از گذشت بیماری از مرحله ابتدایی بی فایده بوده و تنها درمان هموروئید با لیزر امکان پذیر است.
انتخاب پماد و داروی مناسب درمان هموروئید نیز بر اساس نوع بواسیر و میزان پیشرفت بیماری صورت می گیرد. که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.
برخی از داروهایی که در مراحل اولیه این بیماری موثر هستند عبارت اند از:

• پماد آنتي هموروئيد
  • پماد لیدوکائین
  • پماد ام جی
  • پماد هیدروکورتیزون
  • شیاف آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید

پماد آنتي هموروئيد از دسته درمان فوری درد بواسیر و بهبود علائم اولیه بیماری هموروئید یا بواسیر است که تا حد زیادی موجب کاهش علائم این بیماری می شود. ترکیبات گیاهی پماد آنتي هموروئيد با اثرات قابض کنندگی، ضد التهابی و ضد درد و بی حس کننده ای که دارد می تواند درد، سوزش و خارش ناحیه را کاهش داده و به بهبود وضعیت جسمی فرد کمک کند.
علاوه بر آن این پماد معمولا در بهبود علائم بواسیر خارجی کاربرد داشته و بهتر است برای درمان بواسیر داخلی از شیاف آنتی هموروئید استفاده شود.
از دیگر موارد استفاده از پماد آنتي هموروئيد می توان به درمان اختلالات در مجرای مقعد، التهاب راست روده، درمان بیماری های مقعدی مانند شقاق و خارش و .. اشاره نمود.

عوارض

به طور کلی پماد آنتي هموروئيد عوارض و خطرات جدی را به دنبال ندارد، اما اگر پس از گذشت 1 هفته استفاده نشانه ای از بهبودی مشاهده نکنید، ممکن است پماد عوارض و خطراتی از خود نشان دهد.
برخی از عوارضی که ممکن است در صورت استفاده بی رویه از پماد آنتي هموروئيد مشاهده کنید:

• خارش
  • سوزش ناحیه مقعد
  • قرمزی و راش پوستی
  • واکنش های حساسیتی
  • خونریزی مقعدی (اگر قبل از اقدام به درمان خونریزی وجود نداشته باید با پزشک در این باره مشورت نمایید.)

موارد و نحوه مصرف آنتی هموروئید

نحوه مصرف از پماد آنتي هموروئيد بسیار آسان بوده و کافی است 4 بار در روز بر روی ناحیه آسیب دیده استعمال شد.
بهترین زمانهای مصرف پماد آنتي هموروئيد هنگام صبح، شب هنگام خواب و پس از هر بار اجابت مزاج است.
این دارو علاوه بر پماد به شکل شیاف آنتی هموروئید نیز در دسترس است تا درمان هموروئید داخلی آسان تر شود. همچنین برای استفاده از این دارو نیازی به نسخه پزشک نیست اما بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کرده و بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط پزشک از آن استفاده نکنید. (حد مجاز استفاده از دارو 1هفته الی 10 روز است)
برای استعمال پماد آنتي هموروئيد بهتر است مراحل زیر را رعایت کنید:

• دستهای خود را کامل با آب وصابون بشویید.
  • مقعد را با آب و صابون بشویید و با استفاده از دستمال نرم خشک کنید.
  • پماد را به آرامی به روی ناحیه استعمال نمایید به گونه ای که ناخن ها سبب آسیب یا خراش نشوند.
  • برای استفاده بهتر و آسانتر می توانید از اپلیکاتور استفاده نمایید.
  • بعد از مصرف پماد دستها و اپلیکاتور مصرفی را به خوبی بشویید.

استفاده از این دارو نیازمند بررسی و رعایت برخی نکات است که عبارت اند از:

• اگر نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، در صورتی که تا زمان نوبت بعدی فاصله زیادی است آن را مصرف کنید اما اگر زمان استعمال نوبت بعدی فرا رسیده نیازی به استعمال پماد نیست.
  • در صورت بروز خونریزی (خونریزی که قبل از مصرف دارو وجود نداشته است) مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک مشورت کنید.
  • پماد آنتي هموروئيد با داروهای‌ مسدد بتا آدرنرژیک‌ تداخلی دارویی دارد زیرا داروهای مسدد، جریان خون در کبد را کاهش داده و اثرات دارو را از بین می برد.
  • در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • مصرف پماد آنتي هموروئيد در دوران شیردهی و بارداری باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

طریقه استفاده از اپلیکاتور پماد آنتي هموروئيد

اپلیکاتور وسیله ای یکبار مصرف جهت استفاده آسانتر از انواع دارو ها و پماد های مقعدی می باشد. این وسیله به گونه ای طراحی شده که کامل ناحیه درون مقعدی را به دارو آغشته کرده و هیچگونه آسیبی به آن وارد نکند.
طریقه مصرف از اپلیکاتور پماد آنتي هموروئيد بسیار آسان بوده و به روش زیر می باشد:

• ابتدا دست ها و ناحیه مقعد را به خوبی شسته و خشک نمایید.
  • اپلیکاتور را به پماد متصل کرده و درون دهانه مقعد قرار دهید.
  • پماد را فشار دهید تا پماد وارد مقعد شود.
تصویر اپلیکاتور پماد انتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید از دیگر داروهای بهبود علائم هموروئید بوده که حاوی ماده بی حس کننده، التیام بخش و ضد دردی می باشد. این دارو معمولا در جهت درمان بواسیر داخلی و در درجه 1 موثر بوده و بهبودی را به همراه دارد.

نکات مصرف شیاف آنتی هموروئید

اگر قصد استفاده از شیاف آنتی هموروئید را دارید، بهتر است به موارد ذکر شده توجه کنید.

• اگر دچار نارسایی قلب هستید
  • دارای هرگونه عفونت یا تب هستید
  • فشار خون بالایی دارید
  • بیماری کلیوی دارید
  • دارای سابقه بیماری های کلیوی یا زخم معده هستید

طریقه مصرف

طریقه استفاده از شیاف آنتی هموروئید بسیار آسان است. اما بهتر است به منظور پیشگیری از بروز عوارض و خطرات احتمالی با پزشک خود مشورت نمایید.
طریقه مصرف شیاف هموروئید به روش زیر است:

• بهتر است پس از هر بار اجابت مزاج از شیاف استفاده نمایید تا روده خالی باشد
  • دست ها و ناحیه مقعد را قبل و بعد از استفاده از شیاف به خوبی بشویید
  • شیاف را دقیقا لحظه استفاده از جلد در بیاورد تا در دستان شما آب نشود
  • دراز کشیده و شیاف را درون مقعد قرار دهید
  • پس از قرار دادن شیاف آنتی هموروئید 1 الی 3 ساعت از استفاده سرویس بهداشتی خودداری کنید تا دارو جذب شود
تصویر شیاف بواسیر

شیاف آنتی هموروئید بهتر است یا پماد هموروئید

به طور کلی استفاده از داروهای بواسیر در مراحل اولیه بیماری میتواند از نتایج خوبی برخوردار باشد. اما به طور کلی نمی توان گفت شیاف بهتر است یا پماد چرا که هر دو روشی دارویی بوده و برای بهبود برخی علائم کاربردی می باشند.
معمولا شیاف آنتی هموروئید به منظور درمان بواسیر داخلی و پماد آنتي هموروئيد برای بهبود بواسیر خارجی استفاده می گردد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که علائم بیماری بواسیر پس از یک هفته استفاده از دارو و پماد های مربوطه کاهش نیافت بهتر است با مراجعه به دکتر بواسیر نسبت به درمان پزشکی و پیشرفته تری اقدام نمایید چرا که استفاده از دارو در این مرحله بی فایده بوده و نمی توان آن را با دارو درمان نمود.

جهت رزرو وقت با شماره کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید

بیماران عزیز می توانند به منظور رزرو وقت و اطلاع از هزینه های درمان با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایند.

• احمد مشتاق بهادری
    ژوئن 28, 2022 2:15 ق.ظ

آیا اپلیکاتور بهتر هم در بازار هست؟

• سلام و درود دوست عزیز؛ بله می توانید نمونه های دیگری از اپلیکاتورها را در بازار تهیه نمایید.

• دکتر من نحوه استفاده از پماد آنتی هموروئید با اپلیکاتور رو مطالعه کردم اما حس میکنم مقعدرو زخم میکنه اگه اپلیکاتور واردش شه

• سلام دوست عزیز خیر اپلیکاتور برای استفاده در داخل مقعد طراحی شده و آسیبی به رکتوم وارد نمی کند.

• دکتر من پمادآنتی هموروئید میخوام بزنم به بواسیرم اگه داخل مقعدمم بزنم ضرر داره؟

• سلام دوست عزیز خیر می توانید برای اینکار از اپلیکاتور استفاده کنید که طرز استفاده آن در بالا ذکر شده است

• اشکان مخلصی
    اکتبر 2, 2022 10:32 ق.ظ

داروی بواسیر میتونه کامل بواسیرو درمان کنه یا نه؟