درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT و مراقبت های پس از آن

سپتامبر 16, 2018
درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT و مراقبت های پس از آن

فیستول مقعدی از شایع ترین بیماریهای مقعدی است که در اثر ایجاد ارتباط غیر عادی بین بافت های ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ارتباط غیرعادی می تواند از طریق ایجاد مجرای بسیار باریکی به سطح پوست برسد و با درد و عفونت همراه باشد. از روش های درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT می‌باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم؛

تا چندی پیش تنها روشی که برای درمان این مشکل وجود داشت انجام عمل جراحی بود ولی در دنیای پزشکی امروز روش درمانی نوینی تحت عنوان روش VAAFT برای درمان فیستول مقعدی به وجود آمده است که با عوارض بسیار کمتر و در مدت زمان بسیار سریع تر می تواند بیماری فیستول مقعدی را برای همیشه درمان کند.

تماس با کلینیک نشیمنگاه

vaaft چیست؟

این روش یک روش ایمن و غیر تهاجمی میباشد که برای ضدعفونی کردن زخم به کار برده میشود. از آنجایی که بدون بی حس کردن بیمار درد را احساس میکند بنابراین باید تحت بی حسی و یا بیهوشی انجام شود.

در واقع این روش هم برای تشخیص بیماری فیستول و هم برای درمان آن مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش، با کمک دوربینی که به لوله ای نازک و یا فیستول اسکوپ متصل است به داخل ناحیه میورد و فیستول بررسی میشود .
در ادامه فیستول مورد شستشو قرار میگیرد تا بافت های آسیب دیده و مرده از آن جدا شوند و داخل فیستول با چسب مخصوصی پر می‌شود تا مسدود شده و دیگر عفونتی نداشته باشد.

نحوه درمان فیستول به روش VAAFT

نحوه ی درمان به روش VAAFT بدین صورت است که یک لوله ی بسیار نازک را که در قسمت سر آن یک دوربین فیلمبرداری پیشرفته قرار دارد وارد سوراخ فیستول می کنند تا انتهای آن را بیابند. همزمان با ورود این لوله به وسیله ی جریان الکتریکی بافت های مرده و قسمت های آسیب دیده ی اطراف مجرای فیستول را به طور کامل بر می دارند و محل آن را با شستشوی فراوان کاملا تمیز می کنند.

با بستن سوراخ انتهایی فیستول به وسیله ی چسب فیبرین این روش درمانی به پایان می رسد و بدین ترتیب با حداقل برش و تخریب بافت های مقعد فیستول مقعدی به سادگی درمان می شود.

مشاوره در واتس اپ

در صورت داشتن هر گونه سوال با ما در تماس باشید.

مزایای روش VAAFT

• روش VAAFT یک روش درمانی کاملا سرپایی است و نیازی به بستری بیمار نیست.
  • این روش عوارض خطرناکی مثل بی اختیاری مدفوع و گاز روده را ندارد. چنین عوارضی در انجام عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد.
  • به علت شناسایی دقیق محل و اندازه ی فیستول توسط دوربین به هیچ کدام از عضلات مقعد آسیبی وارد نمی شود.
  • یک روش کم تهاجمی با حداقل میزان آسیب به آناتومی بدن است و زخم بزرگی از خود به جای نمی گذارد.
  • نیازی به استراحت مطلق بیمار نیست و بیمار پس از یک شب استراحت می تواند امور روزمره ی خود را بلافاصله آغاز کند.
  • در روش VAAFT هیچ گونه خونریزی و عفونتی وجود ندارد و نیازی به تعویض مرتب پانسمان نیست.
  • امکان بازگشت مجدد بیماری در این روش بسیار کم است.
  • بیمار در حین درمان و پس از آن کمترین میزان درد را تجربه می کند.

مراقبت های پس از درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

برای اینکه درمان فیستول مقعدی نتیجه ی موفقیت آمیز بهتری داشته باشد و روند درمان بیماری با سرعت بیشتری طی شود لازم است که پس از درمان فیستول مقعدی به روشVAAFT یک سری نکات و دستورات را مد نظر قرار بدهید تا شاهد درمان موفق مشکل خود باشید و امکان بازگشت فیستول مقعدی را به صفر برسانید.

• اجتناب از خوردن غذاهای تند و ادویه دار
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه
  • نوشیدن آب کافی به میزان ۸ الی ۹ لیوان در روز
  • رعایت نکات بهداشتی در رابطه با بهداشت مقعد
  • پرهیز از برقراری رابطه ی جنسی مقعدی
  • خشک و تمیز نگه داشتن مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج
  • نشستن در ظرف آب گرم برای مدت ۲۰ دقیقه در روز

روش این روش با لیزر چه تفاوتی دارد ؟

این روش ایمنی بالایی دارد و با حداقل آسیب به ناحیه انجام می شود که این خود باعث میشود بیماری دیگر عود نداشته باشد.

با این حال موثرترین درمان فیستول با لیزر است زیرا خیلی سریع و بدون درد و خونریزی بیماری را درمان می‌کند.

با لیزر ، زخم و بافت های آسیب دیده به صورت کامل درمان میشود و احتمال عفونت بعد از جراحی لیزر بسیار کاهش پیدا می‌کند.