2. هموروئید
  3. 7 مراقبت بعد از جراحی بواسیر و لیزر هموروئید + پماد ورم

7 مراقبت بعد از جراحی بواسیر و لیزر هموروئید + پماد ورم

تصویر مراقبت بعد از جراحی هموروئید

عمل بواسیر یکی از جراحی های بسیار حساس در ناحیه مقعد می باشد که در صورت عدم رعایت نکات مربوط به جراحی یا پس از جراحی از جمله مراقبت های بعد از عمل می تواند سلامتی را به خطر بی اندازد. از این رو مراقبت بعد از جراحی هموروئید، از دغدغه افرادی است که جراحی یا لیزر بواسیر انجام داده اند. در این مطلب با انواع روشهای مراقبت های بعد از عمل بواسیر با لیزر، دوران نقاهت، و راهکار هایی برای بهبود و و تسریع زمان آن ارائه خواهیم داد؛ با ما همراه باشید. با این مقاله از کلینیک نشیمنگاه همراه باشید تا تمامی نکات مراقبت بعد از جراحی هموروئید را بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: لیزر هموروئید – لیزر بواسیر چگونه انجام میشود؟

مراقبت بعد از عمل جراحی هموروئید

درمان اصلی و اثر بخش هموروئید به طور کلی به دو روش جراحی بواسیر و انجام لیزر بواسیر امکان پذیر است. انتخاب هرکدام از این روشها به درخواست بیمار یا پزشک بوده که وابسته به شرایط مالی، شدت بیماری و انتخاب بیمار صورت میگیرد.
زمانی که بیمار هرکدام از این روشهای درمان بواسیر را برای رفع بیماری انتخاب می کند، ملزم به رعایت برخی نکات و سپری کردن دوره نقاهت بعد ازعمل می باشد.
مراقبت های بعد از عمل هموروئید چندان سخت نبوده و بیماران می توانند به راحتی از آن پیروی کنند. برای مثال درد، امکان عفونت پس از جراحی، ورم بعد از عمل بواسیر، سوزش یا حتی زخم و نحوه پانسمان از اصلی ترین موارد مراقبتی بوده که بیمار می بایست آن را به طور کامل بداند. در ادامه با ما همراه باشید تا هریک از این مسائل را بازگو کنیم.

درمان بواسیر یا هموروئید با کمترین دوره نقاهت

درمان هموروئید یا بواسیر با کمترین هزینه و عوارض تنها در یک جلسه لیزر؛ برای دریافت مشاوره بر روی دکمه تماس کلیک کنید.

نحوه تعویض پانسمان بعد از جراحی بواسیر

پس از عمل بواسیر، پزشک معالج شما ممکن است پانسمان روی منطقه عمل قرار دهد. تعویض پانسمان باید مطابق با دستور پزشک باشد. در بیشتر موارد، پانسمان باید روزانه تعویض شود تا از عفونت و التهاب جلوگیری شود و همچنین به تمیز نگه داشتن منطقه کمک کند.

قبل از تعویض پانسمان، دست‌های خود را با آب و صابون بشوید و یا از الکل 70 درصد برای پاکسازی دست های خود از هر گونه باکتری استفاده کنید. سپس پانسمان قدیمی را با دقت بردارید و منطقه را با آب و صابون یا محلول شور سرد تمیز کنید. سپس پانسمان جدید را با توجه به دستور پزشک قرار دهید.

در صورتی که در هنگام تعویض پانسمان، علائمی مانند خونریزی شدید، التهاب، درد شدید یا تغییر رنگ پوست مشاهده شود، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالعه بیشتر: هزینه جراحی بواسیر با لیزر

دوران نقاهت بعد از جراحی و عمل

معمولا برای درمان هر بیماری، دوران نقاهت ناشی از جراحی وابسته به توجه و رسیدگی فرد و عادات او می باشد. برای مثال عدم توجه به تغذیه، نحوه پانسمان نادرست، عدم پیروی از دستورات پزشک می تواند این دوره را طولانی تر و شرایط بهبودی را دشوار تر سازد.
اما به طور معمول بیماری که جراحی بواسیر به روش سنتی یا همان استفاده از تیغ جراحی را انتخاب می کند؛ معمولا یک روز بستری و حدودا بین 10 تا 15 روز و حتی گاهی تا دو ماه (درصورت ابتلا به عفونت)، تحت سپری کردن دوران نقاهت خواهد بود؛ که همچنین عفونت یا بروز هر مشکل ناشی از جراحی نیز این دوران را تمدید و دشوار تر می سازد. بنابراین نکات مربوط به مراقبت های بعد از عمل بواسیر را جدی بگیرید.

بهبودی پس از جراحی بواسیر ممکن است بین 4تا 8هفته به طول بی انجامد؛ بنابراین مراقبت بعد از جراحی هموروئید را جدی بگیرید.

بعد از عمل بواسیر چه بخوریم؟

تغذیه یکی از اصلی ترین نکات مراقبتی بعد از عمل هموروئید با لیزر یا جراحی می باشد که می بایست بسیار به آن توجه نمود.
استفاده از تغذیه مناسب و سالم که موجب کنترل و رفع یبوست می شود بخش زیادی از دوران نقاهت پس از عمل را شکل می دهد. همچنین تغذیه مناسب برای پز از عمل بواسیر می تواند شامل غذاهای دارای ویتامین، تقویت کننده سیستم ایمنی، ضدعفونی کننده بدن و ملین ها باشند.
در ادامه با برخی از باید ها نباید ها و غذاهای مفید بواسیر آشنا خواهید شد:

• سبزیجات و فیبر های طبیعی
  • پرهیز از مصرف فست فود
  • پرهیز از مصرف ادویه فراوان بخصوص فلفل که موجب تحریک می شود
  • استفاده از میوه های تازه
  • مصرف غلات
  • نوشیدن آب به مقدار کافی
عکس راه های مراقبت از بواسیر

ورم بعد از عمل بواسیر را چگونه کم کنیم؟

طبیعی است که فرد بعد از انجام عمل بواسیر دچار تورم و درد شدیدی شود. ورم بعد از عمل و ناشی از تیغ جراح و بخیه نیازمند مراقبت های بعد از عمل هموروئید شود.
استفاده از کمپرس گرم و سرد، پرهیز از غذاهای مضر، عدم وارد کردن فشار بر ناحیه اصلی ترین راه های کاهش ورم بعد از عمل بواسیر می باشد. همچنین حمام نشیمنگاهی نیز از دیگر راه های کاهش علائم بعد از عمل است که فرد روزی یکبار می تواند از آن استفاده کند.

مراقبت بعد از عمل بواسیر با لیزر

انجام لیزر بواسیر یکی از بی خطر ترین و کم عوارض ترین راه های درمان هموروئید می باشد که از کمترین دوران نقاهت نیز برخوردار است. برای مثال انجام عمل بواسیر با لیزر بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بوده و بدون استفاده از تیغ جراحی صورت میگیرد.
دوران نقاهت پس از عمل آن نیز بین 3 تا 7 روز بوده و بیمار پس از آن به راحتی می تواند به فعالیت های روزانه خود بازگردد.
علاوه بر آن برخلاف روش جراحی امکان عفونت و بازگشت مجدد بیماری در این روش بسیار کم می باشد.

درمان بواسیر با لیزر بدون درد و خونریزی

انجام لیزر بواسیر با کمترین دوره نقاهت و مراقبتهای پس از جراحی

استفاده از دارو و پماد

دارو های تجویز شده از جانب پزشک چه به صورت پماد بعد از عمل هموروئید و محلول یا حتی به صورت قرص از پایه های مهم درمان شما می باشند. علاوه بر تمامی نکات تغذیه ای، مراقبتی، مصرف آنتی بیوتیک در صورت تجویز، استفاده از پاک کننده های پوستی، شیاف یا قرص های تجویز شده نیز به روند بهبودی و پیشگیری از بازگشت بیماری بسیار کمک میکنند.
البته این نکته را به خاطر داشته باشید اگر در زمان دوران نقاهت پس از عمل بواسیر هستید؛ به هیچ عنوان از مشروبات الکلی و دخانیات مصرف ننمایید تا دارو های تجویز شده اثربخش باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای درمان بواسیر آنتی هموروئید

نحوه استحمام بعد از عمل لیزر هموروئید

استحمام در زمان پس از مراقبت های بعد از عمل بواسیر یکی از گزینه های مناسبی است که موجب از بین بردن آلودگی بخصوص در ناحیه مقعد میشود.
البته این نکته را به خاطر داشته باشید زمانی که بیماری به خوبی بهبود نیافته نباید به هیچ عنوان از صابون یا شوینده های تحریک کننده استفاده نمایید. چرا که ممکن است ناحیه را تحریک نموده و دچار بروز عفونت یا زخم شود.

عوارض بعد از عمل هموروئید

علاوه بر راهکارهای و نکات درمانی که جهت از بین بردن هموروئید به کار می رود، عمل جراحی معایب و عوارضی دارد که می بایست حتما بررسی و بیمار از آن اطلاع داشته باشد.

برخی زا عوارض بعد از عمل هموروئید شامل:

• طولانی بودن دوره نقاهت (در صورت انجام جراحی)
  • هزینه درمانی گران
  • امکان عدم بهبودی کامل بیماری
  • امکان عفونت و آبسه
  • درد شدید و خونریزی در صورت انجام جراحی

سخن پایانی

به طور کلی هر روش درمانی نیازمند رعایت برخی نکات مراقبتی میباشد. اما در این میان لیزر بهترین شیوه درمان هموروئید می باشد که راه های مراقبتی از آن بسیار ساده بوده به طوریکه به این گونه نیست که کلیه فعالیت های روزانه فرد بیمار را تحت تاثیر قراردهد. کلینیک نشیمنگاه یکی از بهترین مراکز درمان بواسیر و انواع بیماری های نشیمنگاهی می باشد که با کمترین هزینه، کمترین زمان و کمترین عوارض عارضه بواسیر را درمان نموده و آن را به طور کامل درمان می کند.

• سلام اقای دکتر خسته نباشید من الان دو هفته از عملم میگذره من جراحی انجام دادم چه راهکار مراقبتی پیشنهاد میکنید؟ پزشک خودم ایران نیستن دیگه که بهشون مراجعه کنم

• بهترین راه برای مراقبت بعد از عمل بواسیر، دوش گرفتن، استفاده از دارو ها و پاکیزه نگه داشتن ناحیه مقعد می باشد

• سلام خسته نباشید ممکنه بهم بگید چطوری میتونم پانسمانمو عوض کنم من جراحی بواسیر انجام دادم

• سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم که من چند روزی میشه که جراحی هموروئید انجام دادم اما خیلی خونابه میبینم کی قطع میشن ؟

• معمولا این علائم می بایست به سرعت بهبود یابند. در صورت تکرار این علائم حتما به متخصص مربوطه خود مراجعه کنید.

• سلام
    نحوه استفاده از پماد تتراسایکلین بعد از عمل چگونه است؟آیا نیازه که داخل مقعد هم وارد بشه (همورئید داخلی داشتم)
    ممنون از شما

• در صورتیکه نحوه و دستور العمل مصرفی شما برای استعمال داخلی مقعد تجویز شده است، با پزشک خود مشورت و از اپلیکاتورهای مقعدی استفاده نمایید.

• کیان هاشمی
    جولای 11, 2023 11:08 ق.ظ

سلام من دو هفته پیش جراحی بواسیر انجام دادم بعد الان نمیدونم چرا بعد این مدت خونریزیم زیاده باید چیکار کنم بند بیاد؟

• بعد از درمان بواسیر چه مدت نیازه که فرد به حالت اول برگرده؟ بعد یه سوال دارم اگه کسی جراحی کرده باشه یبوست باشه و بخیه زده باشه چی میشه؟

• مراقبتهای بعد از جراحی بواسیر بسیار مهم بوده و همچنین بسیار دشوار. بنابراین بهترین راه، انجام لیزر بوده که در کمترین زمان و آسیب فرد را درمان می کند و دوران نقاهت بسیار کمی دارد.

• سلام وقت بخیر من لیزر همورئید انجام دادم حدود ۲هفته
    ناحیه مقعدم زائده دردناکی در اومده میشه راهنماییم کنین این چیه ممکنه عفونت باشه؟

• از آنجایی که می بایست به صورت حضوری بررسی شود، امکان تجویز و تشخیص به صورت مجازی وجود ندارد.

• سلام من 12روز پیش جراحی هموروئید انجام دادم به غیر از عفونتی که برام ایجاد کرد خیلی عذاب کشیدمو درد باید چیکار کنم؟

• ابتدا به پزشک خود مراجعه و علائم خود را بازگو کنید در صورتیکه عفونت برطرف نشد و بیماری بازگشت حتما به متخصص مراجعه شود

• 6روز پیش جراحی بواسیر انجام دادم دکترم برگشت خارج از ایران من مقعدم عفونت کرده چیکار کنم؟

• حتما به یک متخصص دیگر مراجعه کنید؛ نکات و داروهایی هم که پزشک برای پس از عمل برایتان تجویز کرده حتما به موقع استفاده کنید.

• سلام من بعد از عمل دچار اسهال شدم چیکار کنم همش دل پیچه دارم

• بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تکرر اسهال یا یبوست می تواند موجب بروز دوباره هموروئید شود

• من چند ماه میشه که جراحی انجام دادم ناحیه بواسیرم رو ممکنه بفرمایید طبیعیه که یه وقتا ازش خون بیاد بعد از گذشت دو ماه ؟

• خیر خونریزی و طول دوره درمان می بایست نهایتا یک هفته باشد بهتر است با پزشم خود مشورت کنید

• سلام من عمل هموروئید کردم بعدبخیم یکی کنده شده پیش دکترم رفتم فقط پماددادگفت به مرورزمان خوب میشه الان خیلی سوزش درددارم بایدچیکارکنم

• ببخشید بهشون بگین فقط از ادویه استفاده نکنن من همینجوری بودم دکتر م گفت از ادویه هست که سوزش داری