1. خانه
  2. کیست مویی
  3. عمل جراحی کیست مویی چگونه است؟ 0 تا 100

عمل جراحی کیست مویی چگونه است؟ 0 تا 100

عمل جراحی کیست مویی

روشهای مختلفی برای عمل جراحی کیست مویی وجود دارد. که در دو دسته عمل جراحی سرپایی (نوع بسته) و عمل جراحی همراه با بستری (نوع باز) می گویند. نوع جراحی که پزشک برای درمان کیست مویی شما آن را انتخاب میکند، به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه کیست مویی یا سینوس پیلونیدال
  • شدت و مقدار علائم شما
  • اگر قبلاً عفونت سینوس پیلونیدال خود را داشته اید

دکتر کیست مویی در مورد انواع مختلف جراحی و اینکه کدام برای بهترین است با شما صحبت می کند.

بهبودی شما پس از جراحی بسته به نوع جراحی که دارید کمی متفاوت است.

بیشتر : کیست مویی چیست و چه علائمی دارد؟

روشهای عمل جراحی کیست مویی چگونه است؟

اغلب برای برداشتن کیست مویی جراحی لازم است. این کار را می توان با استفاده از بخیه برای بستن زخم انجام داد. همچنین می‌ توانیم بدون استفاده از بخیه، زخم را باز بگذاریم تا خودش خوب شود.

اگر بخیه دارید، ممکن است به خودی خود جذب شده یا ممکن است نیاز به برداشتن آنها پس از جراحی باشد. جراح به شما می گوید که کدام نوع بخیه را دارید.

اگر بخیه‌ ها نیاز به برداشته شدن داشته باشند، با پرستار پزشک در جراحی عمومی خود تماسی فوری بگیرید. آنها بخیه های شما را 2 هفته پس از جراحی می کشند.

جراحی کیست مویی با روش بسته

عمل کیست مویی در کلینیک نشیمنگاه

برای درمان سریع و انتخاب بهترین روش از مشاوران ما کمک بگیرید:


عمل جراحی کیست مویی با دو روش باز و بسته

جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌ شود.

  • جراحی باز: در این روش، پزشک با برش دادن پوست و باز کردن کیست، محتویات آن را خارج می‌ کند. سپس، محفظه کیست پاکسازی شده و دوخته می‌ شود. این روش معمولاً برای کیست‌ های بزرگ و عمیق استفاده می‌ شود.
  • جراحی بسته: در این روش، پزشک با استفاده از یک سوزن کوچک، کیست را تخلیه می‌ کند. سپس، با استفاده از فشار دادن بر روی محفظه کیست، آن را تخلیه کرده و پاکسازی می‌ کند. در نهایت، محفظه کیست با چسب یا زدن بخیه بسته می‌ شود. این روش معمولاً برای کیست‌های کوچک و سطحی استفاده می‌شود.

در هر دو روش، بعد از جراحی، باید به طور منظم قسمت جراحی شده را پاکسازی کرده و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد. همچنین، باید از فشار دادن و خارج کردن محتویات کیست با استفاده از ابزارهای داخل خانه و بدون داشتن تجربه، خوددرمانی نکنید زیرا ممکن است باعث عفونت و تشدید وضعیت شود.

بازسازی فلپ لیمبرگ

در این نوع جراحی کل سینوس پیلونیدال و بافت آسیب دیده اطراف آن برداشته می شود. جراح قسمتی از پوست سالم را به این ناحیه برای ترمیم فوری تر، پیوند میزند.

بعد از این نوع جراحی باید حدود 2 شب در بیمارستان بمانید. زخم شما دارای بخیه هایی است که باید حدود 2 هفته پس از جراحی در بیمارستان برداشته شوند.

مطالعه بیشتر: لیزر کیست مویی چگونه است؟

EPSiT (درمان با روش آندوسکوپی سینوس پیلونیدال)

جراح می تواند از یک لوله نازک و منعطف با یک دوربین در انتهای آن (آندوسکوپی) برای بررسی داخل سینوس پیلونیدال شما استفاده کند.

همچنین او از ابزارهای کوچک همراه با آندوسکوپ برای درمان و تمیز کردن ناحیه استفاده می کند. به علاوه پزشکان ممکن است از گرما برای جلوگیری از خونریزی و کمک به بهبود کیست مویی استفاده کنند.

زخم های ایجاد شده در طول این روش کوچک هستند و اکثرا به سرعت و با ناراحتی بسیار کمی بهبود می یابند. این اتفاق به شما امکان می دهد خیلی زودتر به فعالیت های معمول خود بازگشته و کار کنید.

خطرات و عوارض عمل جراحی کیست مویی

جراح شما قبل از اینکه از شما بخواهد یک فرم رضایت نامه را امضا کنید، در مورد خطرات و تمام عوارض جراحی کیست مویی با شما صحبت می کند.

عوارض عمل جراحی کیست مویی عبارتند از:

  • عفونت در ناحیه ای که جراحی کرده اید، که با آنتی بیوتیک قابل درمان است
  • خونریزی یا لخته شدن خون (به نام هماتوم). این عارضه معمولا مشکلات جدی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات برای تخلیه خون نیاز به جراحی بیشتری دارید.

شما تحت بیهوشی عمومی عمل می کنید. این بدان معنی است که شما خواب هستید و هیچ دردی احساس نمی کنید. یک دکتر به نام متخصص بیهوشی قبل از جراحی با شما ملاقات می کند تا در مورد این موضوع بیشتر به شما بگوید و خطرات را توضیح دهد.

گاهی اوقات، سینوس پیلونیدال و علائم شما ممکن است پس از جراحی بازگردد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشید.

مطالعه بیشتر: هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی

دوران بعد از عمل جراحی کیست مویی

بهبودی شما پس از جراحی بسته به نوع جراحی که داشته اید کمی متفاوت است. اگر سوالی در مورد چگونگی بهبودی دارید، بهترین گزینه مشاوره با دکتر معالج و تیم پزشکی شماست.

ایجاد کمی ناراحتی بعد از جراحی معمول است. ناحیه آسیب دیده می تواند در چند روز اول بسیار دردناک باشد. ممکن است به نظر برسد که قبل از اینکه احساس راحتی کنید، درد بدتر می شود.

با گذشت زمان، درد کاهش می یابد. وقتی بیمارستان را ترک می کنید، ممکن است به شما داروهایی داده شده تا با خود به خانه ببرید.

ترخیص از بیمارستان

شما ممکن است بتوانید در همان روز جراحی خود از بیمارستان خارج شوید.

بیماران معمولا در این لحظه به کسی نیاز دارند که آنها را به خانه ببرد و حداقل 24 ساعت بعد از عمل در کنار او بماند. مهم است که برای بهبودی پس از بیهوشی عمومی یک روز استراحت کنید.

اگر درمان با روش فلپ لیمبرگ را انجام دادید، باید حدود 2 شب پس از جراحی در بیمارستان بمانید.

داروهای مسکن

اگر دکتر برای شما هر نوع مسکن تجویز کرد، همیشه دستور العمل‌ های روی بسته یا بروشور همراه دارو را دنبال کنید. هرگز بیش از مقدار دوز توصیه شده مصرف نکنید.

اگر کنترل درد برایتان دشوار است، بهتر است با دکتر معالج خود تماس بگیرید.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت دارید، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود تا بعد از جراحی مصرف کنید. پزشک یا پرستار نحوه مصرف آنها را توضیح می دهد. همیشه دوره کامل را کامل کنید (آنتی بیوتیک ها را به طور منظم طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که همه آنها را تمام کنید).

پانسمان بعد از جراحی

پانسمان روی زخم شما بستگی به نوع جراحی شما دارد. اگر در مورد زخم خود سؤالی دارید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

جراحی کیست مویی بسته با بخیه

جراح شما ممکن است بعد از برداشتن کیست مویی از بخیه برای بستن زخم استفاده کند.

شما یک پانسمان روی زخم خود دارید و گاهی اوقات یک پانسمان داخل زخم. این پانسمان باید هر روز عوض شود.

ممکن است بخیه ها خود به خود حل شوند یا نیاز به برداشتن داشته باشند. مهم است که بدانید بخیه های شما قابل جذبی هستند یا خیر. اگر مطمئن نیستید، پرستار شما می تواند به شما بگوید.

اگر بخیه های شما کشیدنی بوده و باید برداشته شود، به پزشک عمومی مراجعه کنید. حدود 2 هفته پس از عمل جراحی برای برداشتن بخیه ها نیاز به یک قرار ملاقات دارید.

جراحی کیست مویی باز بدون بخیه

جراح شما ممکن است زخم را باز گذاشته تا خود به خود و بدون استفاده از بخیه بهبود یابد.

ممکن است در داخل زخم خود پک (ماده ای برای جذب زهکشی) و یک پانسمان روی زخم داشته باشید. پانسمانی که شما دارید آکواسل نام دارد.

  • پرستار در جراحی عمومی شما باید هر روز پانسمان را عوض کند.

شما با پانسمان هایی که 3 روز دوام آورده و بعدش باید عوض شوند، از بیمارستان خارج می شوید. پزشک عمومی می تواند برای پانسمان های بیشتر به شما نسخه بدهد. یک زخم باز می تواند حدود 6 تا 8 هفته طول بکشد تا بهبود یابد.

با پزشک عمومی خود تماس بگیرید:

  • برای تعویض پانسمان هر روز با پرستار قرار ملاقات بگذارید
  • برای پانسمان های بیشتر نسخه دریافت کنید

پرستار شما این موضوع را با جزئیات بیشتری برای شما توضیح می دهد و به شما کمک می کند تا مراقبت با پزشک عمومی خود را ترتیب دهید.

ممنوعیت غذایی بعد از جراحی کیست مویی چیست؟

پس از عمل جراحی کیست مویی، ممکن است پزشک توصیه‌ های خاصی در مورد رژیم غذایی شما داشته باشد. اما به طور کلی، برخی از موارد ممکن شامل:

  1. مصرف غذاهای سبک و قابل هضم: پس از جراحی، ممکن است دستگاه گوارش شما حساس تر باشد. بنابراین توصیه می‌شود که غذاهای سبک و قابل هضم مانند سوپ‌ها، مرباها و موز مصرف کنید.
  2. پرهیز از غذاهای چرب و سنگین: مصرف غذاهای چرب و سنگین ممکن است منجر به افزایش فشار بر دستگاه گوارش شده که در نتیجه باعث عوارض ناخوشایند شود.
  3. مصرف غذاهای حاوی فیبر: مصرف غذاهای حاوی فیبر می‌تواند به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که اگر دستگاه گوارش شما حساس است، ممکن است باید مصرف فیبر را محدود کنید.
  4. مصرف آب کافی: مصرف آب کافی بعد از جراحی بسیار مهم است تا از خطر دچار شدن به عفونت‌های دستگاه گوارش جلوگیری شود.

به هر حال، توصیه‌های خاص پس از عمل جراحی کیست مویی بستگی به وضعیت شخصیتان و نحوه پیشرفت جراحی دارد. بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی مشورت کنید.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام آقای دکتر خسته نباشید من بالای باسنم یه حفره کوچیک وجود داره نه تورم، نه قرمزی ، نه کمر درد و….
    امکانش هست کیست مو باشه !؟

    پاسخ
  • سلام 5روز پیش عمل موی کردم حالا جای ش قرمز
    کردهه و خیلی ورم کرده باید چکار کنم

    پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    آیا امکان داره کیست مویی در شکاف پایین باسن ( نزدیک به بین پا) رخ بده؟
    چند روزی است یک برآمدگی کوچک در این قسمت ایجاد شده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست