1. خانه
  2. گوارش
  3. پروبیوتیک چیست؟خواص و تاثیر بر روده و دستگاه گوارش

پروبیوتیک چیست؟خواص و تاثیر بر روده و دستگاه گوارش

تصویر غذای حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های مفید و مورد نیاز بدن هستند که می توانند سلامتی افراد را تامین نمایند. در این مطلب با بررسی پروبیوتیک، مزایای مصرف، انواع مواد غذایی که حاوی این ماده مفید و عوارض این ماده برای افراد را بررسی خواهیم نمود.

مقدار مصرف پروبیوتیک بستگی به نوع محصول، غربالگری، وضعیت سلامتی شما و راهنمایی پزشک دارد. اما به طور کلی، مصرف روزانه 1 تا 10 میلیارد یا حتی بیشتر واحد شکل‌دهنده کلونی‌های پروبیوتیک معمول است. اما بقایای پروبیوتیک در بدن شما بستگی به نوع محصول، ترکیبات داخل آن و وضعیت شما دارد.

پروبیوتیک چیست ؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم ها یا باکتری های مفیدی هستند که مصرف آنها اثرات مثبت روحی و جسمی را برای بدن به همراه دارد. باکتری های پروبیوتیک با رشد و تکثیر یافتن مانع از رشد های باکتری های مضر برای بدن می شوند و با کمک به تولید ویتامین ها و اسید های آمینه به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. این میکروارگانیسم در هضم خوراکی های حاوی لاکتوز مانند شیر نیز تاثیر گذار است. این باکتری با حفظ سلامت روح و جسم به جلوگیری از ابتلا به بیماری های زمینه ای کمک ویژه ای می کند.

یکی از خواص پروبیوتیک بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش حرکات روده ای است که این امر جلوگیری از یبوست و هضم بهتر غذا ها را به دنبال دارد به علاوه این ویژگی موجب می شود از بروز سایر بیماری ها از جمله هموروئید یا همان بواسیر، شقاق مقعدی و … پیشگیری شود.

مزایای مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک خواص بیشماری را بر روی بدن داشته و می تواند در بهبود سلامت کلی روحی و جسمی بدن و در درمان برخی از بیماری ها مفید باشد. مهمترین فواید مصرف این باکتری های مفید عبارتند از :

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش با کمک به هضم و جذب
  • پیشگیری از بیماری های مقعدی مثل بواسیر(هموروئید)،شقاق و…با وشی بهتر یعنی درمان یبوست
  • پیشگیری از سرطان
  • تنظیم فشار خون
  • افزایش کلسیم در بدن
  • کاهش وزن و لاغری
  • درمان اسهال و یبوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به درمان بیماری التهابی روده و بیماری سندروم روده تحریک پذیر با کاهش التهابات روده
  • کاهش عوارض مصرف آنتی بیوتیک
  • شادابی پوست
  • بهبود سیستم گوارش در زمان ابتلا به یبوست در بارداری
  • کاهش افسردگی
  • کمک به جذب بهتر ویتامین B
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • کمک به کاهش وزن
  • جلوگیری از ابتلا به ویروس معده
  • کاهش کلسترول خون
  • تقویت سلامت قلب

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست؟

تماس جهت درمان بیماری های مقعدی

در صورت ابتلا به یکی از بیماری های مقعدی و مشاهده علائم با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

پروبیوتیک در چه مواد غذایی وجود دارد؟

به طور کلی می توان گفت دو منبع اصلی برای خوراکی های حاوی پروبیوتیک وجود دارد؛ خوراکی های طبیعی و مکمل ها. ترشی خیار، تمپه، کفیر، ماست و شیر از دسته پروبیوتیک های موجود هستند که در ادامه آنهارا بررسی خواهیم نمود.

ماست

ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک است که می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. ماست علاوه بر پروتیک دارای مقادیر زیادی کلسیم است که به سلامت استخوانها و درمان فشارخون بالا کمک می کند. مصرف ماست پروبیوتیک به کاهش علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر و کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک کمک می کند. مصرف ماست برای افرادی با مشکل تحمل لاکتوز نیز توصیه شده است.

تصویر پروبیوتیک

کامبوچا

این چای حاوی باکتری و مخمر است و در بسیاری از نقاط جهان از جمله آسیا مصرف می شود. این چای حاوی پروبیوتیک است و به حفظ سلامت بدن کمک می کند. این چای دارای طیف گسترده ای از اثرات سلامتی بر بدن است.

ترشی

ترشی هایی مانند خیار شور، کلم و … از منابع این باکتری به شمار می روند. خیار ترشی منبع خوبی از این باکتری های مفید و سالم است که می تواند سلامت بدن را بهبود بخشد. خیارشور منبعی کم کالری است که به دریافت ویتامین k کمک نموده و مواد مورد نیاز برای لخته شدن خون را تامین می کند.

پیاز و سیر

پیاز از منبع پروبیوتیک و اینولین به شمار می رود. اینولین نوعی فیبر به شمار رفته و به هضم غذا کمک می کند.اینولین به تولید باکتری های مفید در بدن کمک نموده و باکتری های مضر را از بین می برد.سیر نیز مانند پیاز از منابع اینولین است. صد گرم سیر به طور متوسط 1 گرم از فیبر غیر قابل هضم را دارد. مصرف سیر به افراد مبتلا به سرطان روده یا افرادی با خطر ابتلا به این سرطان توصیه می شود، زیرا ترکیبات موجود در سیر به مرگ سلول های سرطانی روده بزرگ کمک می کنند.

مکمل پروبیوتیک

مصرف مکمل های پروبیوتیک برای افراد سالم توصیه می شود زیرا افزایش سطح این باکتری در بدن می تواند اثرات مثبتی برای بدن به همراه داشته باشد.مصرف این مکمل ها می تواند در افزایش قدرت سیستم ایمنی، بهبود سرطان، اسهال ناشی از آنتی بیوتیک، اسهال مسافرتی، آلرژی‌ها، عدم تحمل لاکتوز، بهبود فشار خون و کلسترول و تولید ویتامین در بدن موثر باشد. لازم است بدانید هر پروبیوتیک مصرف خاص خود را داشته و عملکرد های مختلفی را برای بدن به همراه دارد، از همین روی به شما توصیه می کنیم قبل از مصرف هرگونه پروبیوتیک با پزشک متخصص مشورت نمایید.

آیا مصرف بیش از حد پروبیوتیک ها خطرناک است ؟

همان طور که ذکر شد تعدیل میکروبیوم روده از طریق مصرف پروبیوتیک‌ها می تواند فواید مختلفی را برای بدن به همراه داشته باشد. اما مصرف این باکتری های مفید مانند هر ماده غذایی دیگری به خصوص اگر به میزان زیادی باشد می تواند عوارضی را نیز برای بدن به ارمغان آورد. تحقیقات جدید نشان داده مصرف پروبیوتیک با ضعف مغزی یا همان اختلال در تمرکز و ضعف حافظه کوتاه مدت در ارتباط است.

در واقع محققان زمانی متوجه این موضوع شدند که یکی از بیماران با علائم شدید التهاب مغزی و ضعف شناختی مراجعه نمود و پس از آن مشخص شد مقدار زیادی این باکتری های مفید از طریق مصرف ماست حاوی این باکتری دریافت نموده است. رشد بیش از حد باکتری لاکتوباسیلوس‌ باعث تولید سطوح بالای دی اسید لاکتیک شده است. دی اسید لاکتیک برای سلول‌های مغزی سمی است و منجر به اختلالات شناختی موقت می‌شود.

عوارض مصرف بیش از اندازه پروبیوتیک

  • عوارض گوارشی: مصرف این باکتری های مفید معمولاً عوارض جانبی را ایجاد نمی کند، مگر اینکه این باکتری بیش از حد مصرف شود.برخی از عوارض گوارشی که با مصرف پروبیوتیک نمایان می شود، شامل نفخ، احساس پری شکم و تهوع است.این عوارض به شکل موقتی ایجاد شده و مدتی پس از درمان از بین خواهند رفت.
  • عفونت: ایجاد عفونت نیز بسیار نادر است اما توصیه می شود افرادی که احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت یا آبسه دارند، نباید از پروبیوتیک استفاده نمایند. به طور مثال افرادی با ضعف سیستم ایمنی بدن (ضعف سیستم ایمنی معمولا در اثر ابتلا به بیماری هایی نظیر اچ آی وی یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.) بهتر است از مصرف پروبیوتیک خودداری کنند.
  • اثرات متابولیک: مصرف بیش از اندازه پروبیوتیک می تواند با تحریک متابولیک سیستم ایمنی بدن همراه شود.
  • واکنش های آلرژیک: مصرف این باکتری های مفید ممکن است در برخی افراد همراه با واکنش های آلرژیک باشد، یعنی ممکن است فرد علایمی مانند راشهای پوستی، التهاب صورت و گلو، خس خس را تجربه نماید.
تصویر افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

چه کسانی نباید از پروبیوتیک ها استفاده کنند؟

مصرف پروبیو تیک برای برخی افراد مناسب نبوده و ممکن است سلامتی آنهارا به خطر انداخته و عوارض جبران ناپذیری به همراه بیاورد.
مصرف پروبیوتیک برای افرادی با شرایط زیر ممنوع است :

  • بیماران مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن
  • بیماران مبتلا به ویروس اچ پی وی
  • افرادی که به تازگی عمل پیوند عضو انجام داده اند
  • بیمارانی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار دارند

انواع پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ ها گروهی از میکروارگانیسم‌ های مفید بوده که به عنوان باکتری‌ های “دوست‌داشتنی” معروف هستند و در معده و روده‌های انسان زندگی می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها به حفظ تعادل و سلامت میکروبیوم روده کمک می‌کنند و اثرات مثبت زیادی بر سلامت دستگاه گوارش و سایر بخش‌های بدن دارند.

برخی از انواع پرکاربرد پروبیوتیک‌ ها عبارتند از:

  1. لاکتوباسیلوس: این گونه در تولید لاکتیک اسید موثر هستند و به حفظ تعادل میکروبیوم روده کمک می‌کنند.
  2. بیفیدوباکتریوم: این گونه از پروبیوتیک‌ ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و به حفظ سلامت روده کمک می‌کنند.
  3. استرپتوکوکوس: این گونه به عنوان پشتیبان سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند.
  4. بیفیدوباکتریوم لانگوم: این نوع به تقویت عملکرد روده، جذب مواد غذایی و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.
  5. ساکارومایسز: این گونه پروبیوتیک‌ها به عنوان قارچ‌ های مفید شناخته شده و به حفظ تعادل میکروبیوم روده کمک می‌کنند.

حضور پروبیوتیک‌ ها در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت‌ های روده کمک کند. قبل از استفاده از هر نوع پروبیوتیک، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده تا رژیم غذایی مناسب برای شما تعیین کند.

سوالات متداول

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست