2. گوارش
  3. اسهال و علائم آن چیست؟ درمان اسهال با روشهای خانگی

اسهال و علائم آن چیست؟ درمان اسهال با روشهای خانگی

تصویر اسهال

همه افراد حداقل یک بار دچار بیماری عارضه ای چون شل شدن مدفوع شده اند. در این مطلب سعی داریم با معرفی این بیماری، راه های پیشگیری، اسهال کودکان و اطفال و انواع آن را مطالعه نماییم. همچنین علت و علائم آن را بررسی و انواع روشهای درمان اسهال از جمله درمان دارویی و درمان اسهال در خانه را معرفی نماییم.

اسهال چیست؟

اسهال با نام انگلیسی Diarrhea نوعی بیماری یا اختلال دستگاه گوارش است که در آن مدفوع شل و آبکی می شود. همه افراد در طول زندگی خود به این بیماری دچار شده و آن را تجربه می کنند. این بیماری اگر ناشی از مشکلات جدی چون عفونت یا انگل نباشد، به صورت موقت بوده و درمان آن با تجویز قرص اسهال یا داروی مناسب آن توسط پزشک امکان پذیر است. اما در صورت مداوم بودن، این بیماری دارای عوارضی چون بروز بیماری های نشیمنگاهی می شود.

انواع اسهال

به طور کلی این بیماری دارای انواع مختلفی چون حاد، مزمن، اسمزی، حرکتی و اگزوداتیو بوده که در همه آنها فرد بیمار شل شدن مدفوع را تجربه می نماید.

اسهال حاد

یکی از انواع این بیماری نوع حاد آن است که ناشی از وجود باکتری و عفونت بوده و با تجویز داروهایی چون آنتی بیوتیک توسط پزشک قابل درمان است. در صورت عدم درمان پس از گذشت 8 ساعت مراجعه به پزشک متخصص یک امر ضروری می باشد چرا که بدن در حالت شل بودن مدفوع، مقدار زیادی آب از دست می دهد که همین موضوع خطر کم آبی بدن را به همراه می آورد.

اسهال مزمن

مزمن دیگر نوع این بیماری است که در زمان طولانی تری (تا 4 هفته) مشاهده می شود. علت این بیماری می تواند ناشی از بیماری دیگری چون کرون یا سندرم روده تحریک پذیر باشد و درد شدیدی برای فرد به همراه آورد. درمان اسهال مزمن کمی پیچیده تر بوده و نیازمند بررسی بیماری های زمینه ای است.

ترشحی

در نوع ترشحی این بیماری ، آب بدن به طور غیر طبیعی وارد روده ها می شوند که همین موضوع سبب شل شدن مدفوع می شود. علاوه بر آن عفونت ها و مصرف برخی داروها میتواند سبب بروز این بیماری شوند.

حرکتی

مشکلات تیروئیدی، مغزی، بیماری های کرون و روده تحریک پذیر می توانند از عاملان اصلی این بیماری بوده و سبب بروز اسهال حرکتی باشند.

اگزوداتیو

اگزوداتیو نوع دیگر این بیماری است که همراه با دفع چرک و خون در مدفوع بوده و ناشی از بیماری هایی چون کرون، روده تحریک پذیر و التهابات آن باشد. این نوع از این بیماری به اسهال خونی نیز شناخته می شود.

اسمزی

کشیدگی روده و عدم هضم و جذب غذایی که خورده اید سبب بروز این بیماری می شود. پرهیز از مصرف لبنیات می تواند در بهبود این بیماری برایتان مناسب باشد.

علائم

به طور عمده بروز این بیماری با علائمی چون شل شدن مدفوع همراه است اما این بیماری علائم دیگری چون موارد زیر همراه است.

• دل پیچه شدید
  • احسا نفخ
  • تهوع یا استفراغ
  • ضعف و بی حالی بدن
  • خشکی دهان و کم آبی آن
  • شل شدن دست و پا
  • بی اشتهایی
  • بی اختیاری در کنترل مدفوع

علت ابتلا به اسهال

به طور کلی علت بروز این بیماری ناشی از مشکلات روده ای و دستگاه گوارش است. البته برخی عوامل دیگر از جمله وجود باکتری، عفونت یا بیماری زمینه ای می توانند سبب بروز این عارضه شوند.
برخی علت های بروز این بیماری عبارت اند از:

• مصرف غذای فست فودی
  • ابتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر
  • مصرف بی رویه لبنیات یا فیبر
  • نوشیدن آب آلوده
  • آلرژی به مواد غذایی خاص
  • خوردن غذایی که دستگاه گوارش قابلیت هضم آن را ندارد
  • مسمومیت
  • گرما زدگی
  • انجام دادن جراحی
  • وجود باکتری، انگل و ویروس
  • استرس و اضطراب
  • سرطان
  • بیماری های روده ای از جمله کرون، سندرم روده تحریک پذیر
  • تغییرات آب و هوایی مانند مسافرت
تصویر عوارض اسهال

عوارض

اسهال به طور کلی دارای عوارض جدی نیست اما در صورتی که علائم آن پس از گذشت 48 ساعت کاهش نیافت، می تواند عوارض جدی تری باشد. بنابراین درمان اسهال میتواند امری مهم باشد.
برخی از عوارض ابتلا به این بیماری عبارت است از:

• ابتلا به شقاق
  • ضعف و بیحالی بدن
  • ابتلا به بیماری بواسیر
  • خستگی و سر درد
  • بی آبی بدن و خشکی پوست
  • از دست دادن ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن

پیشگیری

رعایت بهداشت فردی یکی از راه های پیشگیری از این بیماری است که افراد می توانند از آن استفاده نمایند. چرا که این بیماری در برخی مواردی که همراه با علائم دیگر باشد سبب انتقال به دیگران می شود.
برخی از راهکارهای پیشگیری از اسهال عبارت اند از:

• شستن دست ها با آب و صابون بعد از اجابت مزاج
  • رعایت نکات بهداشتی در مسافرت
  • پرهیز از خوردن میوه یا سبزیجات نشسته
  • پرهیز از خوردن برخی خوراکی یا سبزیجات
  • پرهیز از نوشیدن آب غیر شرب و یا آلوده بخصوص در مسافرت
  • پختن گوشت قرمز و سفید به طور کامل
  • شستن دستها قبل از خوردن غذا
  • پرهیز از خوردن فست فود که سبب اختلال در هضم میشود
  • در صورت داشتن آلرژی پرهیز از مصرف مواد غذایی مانند سس مایونز که در آن تخم مرغ خام وجود دارد

اسهال در کودکان

این بیماری در کودکان یکی از رایج ترین بیماری ها به حساب می آید. درمان اسهال در کودکان به طور کلی امری مهم تر واقع می شود چرا که کودکان از سیستم ایمنی ضعیف تر و بدنی لطیف تر برخوردار می باشند.
علل شل شدن مدفوع کودکان نیز، می تواند ناشی از وجود باکتری، عفونت، خوردن غذای آلوده یا حتی مسمومیت غذایی به شمار برود.
تب، نفخ شکم، شل شدن مدفوع، از علائم این بیماری در کودکان است. درمان اسهال در کودکان یک امر مهم به شمار می رود چرا که کودکان با این بیماری حجم زیادی از مواد مورد نیاز بدن خود را از دست داده و سبب ضعف و نقص سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

روشهای درمان اسهال

در برخی موارد درمان اسهال توسط بکارگیری روشهای درمان خانگی امکان پذیر است. اما وجود بیماریهای زمینه ای نمی توانند بهبودی این عارضه در خانه را به همراه داشته باشن و نیازمند معاینه پزشک هستند. دارو، قرص ، شربت برای درمان اسهال کودکان از داروهایی هستند که پزشکان معمولا برای درمان این بیماری از آنها استفاده می نمایند. خوردن برخی مواد غذایی نیز می تواند سبب کاهش علائم آن شده و یا اگر بیماری ناشی از وجود انگل یا ویروس نباشد، می تواند سبب از بین رفتن اسهال شود.

درمان خانگی اسهال

مواد غذایی که از آن استفاده می کنید اصلی ترین بخش درمان یا به وجود آمدن شل یا سفت شدن مدفوع است. بنابراین اگر دچار این بیماری شده اید و به فکر درمان اسهال میباشید، میتواند با خوردن برخی غذاها یا انجام برخی کارها سبب بهبود علائم اسهال در خانه شوید البته که همیشه بهترین راه مراجعه به پزشک است چرا که شاید اسهال به وجود آمده ناشی از وجود بیماری خاصی در بدن باشد و شما از آن مطلع نباشید.
همچنین این روش درمان اسهال مناسب اطفال و کودکان نبوده و ممکن است برای آنها خطرناک باشد. بنابراین بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
برخی از روشهای بهبودی اسهال در خانه عبارت اند از:

• خوردن موز که سبب سفت شدن مدفوع و تنظیم نمودن حرکات دستگاه گوارش می شود
  • مصرف برنج کته شده
  • خوردن سیب زمینی آب پز یا پوره
  • پرهیز از خوردن آلو
  • مصرف میوه هایی چون آناناس، نارگیل،
  • مصرف کره بادام زمینی، شیر سویا
  • مصرف آب به منظور جلوگیری از خشکی و بی آبی بدن
درمان اسهال با روشهای خانگی

روش گیاهی

درمان گیاهی یا طب سنتی این بیماری از دیگر روشهای درمان اسهال بوده که می تواند تاثیر بسزایی در درمان این بیماری داشته باشد.

• نوشیدن چای زنجبیل که یکی از بهترین موارد موثر است
  • نوشیدن چای بابونه
  • چایی دارچین
  • پرهیز از نوشیدن چای سبز(چای سبز در برخی موارد سبب اختلال در دستگاه گوارش از جمله سفت یا شل کردن مدفوع می شود )