2. گوارش
  3. درمان بیماری کرون چیست؟ علائم، خطرات و انواع کرون

درمان بیماری کرون چیست؟ علائم، خطرات و انواع کرون

تصویر کرون

بیماری کرون نوعی بیماری دستگاه گوارش است که برخی افراد به آن دچار می شوند. در این مطلب با معرفی بیماری کرون چیست، انواع آن، علت های و علائم پدید آورنده این بیماری آشنا شده و برخی از راه های درمان کرون را بازگو کرده ایم. با کلینیک نشیمنگاه همراه باشید.

با توجه به اینکه بیماری کرون یک بیماری مزمن است، بطور کلی نباید باعث مرگ فرد شود، اما در صورت عدم درمان و کنترل علائم، ممکن است باعث مشکلات جدی شود و در صورت وجود عوارض جانبی ناخواسته از داروهای مصرفی، ممکن است خطر مرگ بالاتر رود.

بنابراین، مهم است که بیماران با بیماری کرون، به صورت منظم به پزشک خود مراجعه کنند و درمان مناسب را ادامه دهند تا علائم آن کنترل شود و خطر عوارض جانبی و مشکلات جدی کاهش یابد.

کرون چیست؟

بیماری کرون نوعی بیماری دستگاه گوارش است که فرد با مبتلا شدن به آن دچار التهاب شدید در دستگاه گوارش از جمله روده شده و علائم دردناکی را تجربه خواهد کرد. زخم روده، اسهال شدید یا خونی، بی حالی از علائم این بیماری هستند. همچنین شدت ناتوان کنندگی این بیماری به گونه ای است که گاهی خطری بزرگ برای سلامتی افراد به شمار می رود.

تصویر بیماری کرون

علائم

به طور کلی بیماری کرون یک بیماری بسیار دردناک می باشد که افراد هنگام ابتلا به آن دچار ضعف و ناتوانی نیز می گردند. البته این نکته را به یاد داشته باشید علائم اولیه کرون در افراد مختلف متفاوت بوده و از خفیف تا شدید می باشد. همچنین ممکن است نوع بروز علائم کرون در برخی افراد به صورت ناگهانی ظاهر شود.
برخی از شایع ترین علائم کرون عبارت اند از:

• فیستول مقعدی
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • خستگی و بی حالی
  • اسهال شدید (اسهال خونی)
  • التهابات مفصلی
  • آبسه مقعدی
  • کاهش اشتها و وزن
  • کم خونی
  • التهاب چشم و زخم دهان
  • وجود خون در مدفوع
  • بی اختیاری

بیماری کرون (Crohn) یک بیماری التهابی روده است که معمولاً بر روی قسمت پایین روده بزرگ و دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. این بیماری ممکن است با علائمی مانند درد شکم، اسهال، خونریزی رکتوسی، کاهش وزن و تب همراه باشد.

تماس جهت مشاوره با کلینیک نشیمنگاه

در صورت مشاهده علائم (در ناحیه مقعد) ناشی از بیماری کرون با ما تماس حاصل فرمایید.

تفاوت بیماری کرون و کولیت

علت بیماری کرون چیست؟

علت ابتلا به بیماری کرون کاملا مشخص نیست و ممکن است ناشی از عوامل متعددی اتفاق بیفتد. اما ضعف سیستم تقویت ایمنی می تواند یکی از فاکتور های اصلی ابتلا به بیماری کرون به شمار آید.
برخی از دیگر علت های ابتلا به این بیماری عبارت اند از:

• ژن و وراثت: انتقال این بیماری به صورت ارثی و از طریق ژن امکان پذیر بوده و می تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ابتلا به بیماری کرون می تواند در همه افراد و با هر سن و سالی اتفاق بی افتد اما این عارضه در افراد زیر 30 سال بیشتر به چشم می خورد.
  • دارو: برخی داروهای ضد التهابی چون دیکلوفناک، ناپروکسن و پروفن می توانند در التهاب روده نقش داشته و این بیماری را به وجود آورند.
  • دخانیات: استعمال دخانیات و بخصوص سیگار موجب التهاب شدید روده ای شده و کرون شدید را به وجود می آورد.

انواع بیماری کرون

کرون یا همان التهابات دستگاه گوارش دارای انواع مختلفی است که ممکن است افراد به انواع مختلف آن دچار شوند. در ادامه می توانید با انواع مختلف این بیماری آشنا شوید.

کرون ایلئوکولیت

این نوع از بیماری کرون شایع ترین نوع آن بوده که بیشتر افراد به ایلئوکولیت دچار می شوند. التهاب ناشی از این بیماری در روده کوچک و قسمتی از روده بزرگ را درگیر می کند. اسهال، درد شدید در قسمت پایین شکم از شدید ترین علائم این بیماری می باشند که موجب اختلال در زندگی روزانه افراد نیز می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی اسهال در بارداری

عوارض بیماری کرون روده

کولیت

کولیت نوع دیگری از بیماری کرون می باشد که با تاثیر بر کلون سبب بروز علائم می شود. اسهال، خونریزی مقعدی، درد، آبسه مقعد و بیماری فیستول مقعدی از اصلی ترین علائم این بیماری می باشند.

ایلیت

تحریک و التهاب قسمت انتهایی روده یا ایلئوم را تحت تاثیر قرار داده و با بروز علائمی چون یبوست و آبسه مشاهده می شود.

مطالعه بیشتر: آبسه مقعد چیست؟

پری آنال

کرون پری آنال نیز 30 درصد از افراد مبتلا به کرون را به خود دچار می کند. کرون پری آنال اطراف مقعد را درگیر کرده و موجب تغییر و ایجاد بافت های غیر طبیعی در این ناحیه می گردد. فیستول مقعد و عفونت در بافت عمیق مقعد از اصلی ترین علائم و عوارض این بیماری می باشد.

تشخیص و آزمایشات

هنگام مشاهده علائم اولیه این بیماری با مراجعه به پزشک می توانید نسبت به تشخیص نوع بیماری و نوع شدید و حاد بودن آن پی ببرید. علاوه بر ان به دلیل پیچیده بودن نوع بیماری گاهی ممکن است پزشک ترکیبی از چند نوع آزمایش مربوطه کمک بگیرد.
برخی از آزمایش های تشخیص کرون عبارت اند از:

• آزمایش خون: ساده ترین راه برای تشخیص انواع بیماری ها آزمایش خون است. این آزمایش با بررسی میزان عفونت موجود در خون موجب تشخیص کرون می شوند.
  • کلونوسکوپی: یک روش مناسب و دقیق تشخیص انواع بیماری های روده ای کولونوسکوپی می باشد. پزشک با وارد کردن لوله ای باریک که دوربین به آن متصل است به طور دقیق روده را بررسی کرده و مشکلات ناشی از آن را بررسی می کند.
  • مدفوع: آزمایش مدفوع نیز با بررسی مدفوع فرد و میزان خون موجود در آن به بیماری پی خواهند برد.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن یک نیز روشی تحت عکسبرداری بوده و تصویر دقیق از روده مشخص می کند.
  • ام آر آی: ام آر آی نیز با موج رادیویی مغناطیسی نسبت به تصویر برداری از بافت بدن مورد استفاده می گیرد. ام آر آی برای تشخیص بیماری فیستول مقعدی، یا روده کوچک نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

عوارض و خطرات ابتلا به بیماری کرون چیست؟

ابتلا به کرون قطعا بی عوارض نبوده و می تواند خطرات بسیار زیادی را در دراز مدت نیز به همراه داشته باشد.
برخی از عوارض این بیماری عبارت اند از:

• انسداد روده: با وجود التهابات روده ای روده باریک شده و در نتیجه بیمار با انسداد روده مواجه می شود که درمان آن نیاز عمل جراحی دارد.
  • آبسه: عفونت و آبسه در دستگاه گوارش یا شکم پدید می آید
  • کم خونی: کاهش هموگلوبین و گلبول های قرمز در خون سبب کم خونی در این بیماری می شوند.
  • فیستول مقعدی: بیماری ناشی از ایجاد کانال عفونی بین دو اجزای بدن.
  • شقاق مقعدی: ترک، زخم و شکاف در دهانه مقعد می باشد که بسیار دردناک می باشد.
  • سرطان: زائده و التهابات ناشی از بیماری ممکن است به سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون تبدیل شوند.
  • سو تغذیه: عدم جذب ویتامین و آهن موجب سوء تغذیه می شود.
  • زخم دستگاه گوارش: التهابات ناشی از کرون می تواند سبب بروز زخم در دستگاه گوارش از جمله دهان، روده، مقعد و حتی دستگاه تناسلی افراد شود.
  • ضعف و ناتوانی بدن
  • مشکلات چشم
  • مشکلات ادراری
  • خون لختگی
  • اختلالات پوست
  • پوکی استخوان

ارتباط با ما

در صورت ابتلا به بواسیر، شقاق، فیستول و آبسه با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

درمان بیماری کرون چیست؟

متاسفانه کرون از دسته بیماری هایی می باشد که تا به حال درمان قطعی برا آن پیدا نشده اما با این حال برخی دارو در جهت کاهش علائم، و التهابات آن موثر باشند و به طور موقت یا طولانی مدت علائم آن را کاهش دهند. این دارو ها گاهی در نقش سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن وگاهی در حالت کاهش دهندگی التهابات روده ای به درمان کرون کمک می کنند.

البته برخی پزشکان وابسته به شرایط بیمار، نوع بیماری انجام عمل جراحی را پیشنهاد می کنند که می تواند گاهی با عوارض بالا یا از نتایج خوبی برخوردار باشد.