رابربند همورئید یا بواسیر- عوارض و مزایا

آگوست 21, 2018
رابربند همورئید یا بواسیر- عوارض و مزایا

درمان بواسیر درجه ۲ و ۳ به روش رابربند پیشنهاد می شود. در بیماری هموروئید درجه دو عروق متورم و بیرون زده حین اجابت مزاج می‌توانند خود به خود به درون مقعد بازگشته و معمولاً با درد و خونریزی خفیف همراه هستند.
در این مرحله از بیماری بواسیر بافت بیرون زده به کمک قدرت عضلانی و بافتی کانال و دریچه مقعد به درون مقعد باز می‌گردد. در بواسیر درجه سه بالشتک و عروق متورم بیرون زده از مقعد دیگر قادر به بازگشت خود به خودی نبوده و به کمک انگشت برای بازگشتن به درون مقعد نیاز خواهند داشت که با درد و خونریزی نیز همراه هستند.

درمان بواسیر با رابربند چگونه صورت می گیرد ؟

در روش رابربند با کمک یک دستگاه حلقه‌های باند لاستیکی را به دور عروق متورم انداخته و از این طریق با قطع خونرسانی به آن سبب از بین رفتن تدریجی بافت هموروئیدی طی بازه زمانی یک هفته و افتادن آن می‌شوند.

این روش دربرخی موارد مؤثر بوده و نتایج رضایت بخش داشته است. احساس پری و یا درد در محل اتصال باند‌های کشی می‌تواند کمی برای بیماران ناخوشایند باشد. درد در دو روز ابتدایی انجام روش رابربند و خونریزی خفیف یک هفته پس از آن و هم‌زمان با افتادن بافت هموروئیدی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

برای کنترل درد روزهای ابتدایی حمام آب گرم نشسته و مصرف مسکن با نظر متخصص بواسیردر تهران توصیه می‌شود.

با احتمال بسیار کم ممکن است فرد دچار عوارضی چون احتباس ادرار، عفونت مقعدی، درد غیر قابل تحمل و خونریزی شدید مقعدی شود. مصرف مواد غذایی پر فیبر و مایعات فراوان به تسریع روند بهبودی بیمار پس از انجام روش رابربند کمک خواهد کرد.

مزیت‌ رابربند هموروئید

رابربند هموروئید
  • از بارزترین مزایای روش باند لاستیکی یا رابربند امکان انجام آن به صورت سرپایی در مطب بدون نیاز به بستری در بیمارستان است. از طرفی این روش نیازی به استراحت طولانی مدت ندارد و فرد می‌تواند در همان روز عمل به منزل باز گردد و کار و فعالیت روزانه خود را از سر گیرد.
  • تحت بی حسی موضعی قابل انجام بوده و نیازی به بی‌هوشی عمومی و قرار گرفتن در معرض عوارض ناشی از آن ندارد.
  • همچنین هزینه‌‌ی انجام آن نسبت به جراحی سنتی کمتر است و  به سبب دستکاری کمتر خطر انتقال عفونت و بروز عارضه خونریزی در آن محدود است.

مشاوره در واتس اپ

جهت درمان سریع بواسیر میتوانید با ما در واتس اپ در ارتباط باشید.

عوارض درمان هموروئید با رابربند

این روش در برخی موارد برای بیمار عوارض جانبی ایجاد میکند که شامل موارد زیر است:

• خونریزی بیش از اندازه مقعدی ( به دلیل اینکه باندها ممکن است بیش از حد به نواحی که حاوی سنسورهای درد هستند، نزدیک باشند، درد و خونریزی را به همراه دارد )
  • درد غیر قابل تحمل
  • عدم اختیار در کنترل ادرار
  • عدم درمان کامل بواسیر

به این دلیل که روش رابربند دارای عوارض ذکر شده دربالا میباشد بهتر است از روش های دیگر با کمترین عوارض یعنی لیزر همورئید را انتخاب کنید.

از روش رابربند چه انتظاراتی باید داشته باشیم ؟

• تا ۲ الی ۳ روز بعد از انجام آن می توانید استراحت داشته باشید که برخی به زمان بیشتر و برخی به زمان کمتر نیاز دارند و می توانند بعد از آن به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند.
  • تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از رابربند ممکن است درد داشته باشید که با داروهایی مانند استامینوفن قابل کنترل میباشد همچنین می توانید برای تسکین درد از وان آب گرم و نشستن در آن به مدت ۱۵ دقیقه بهره مند شوید.
  • ممکن است تا چند روز بعد از جراحی خونریزی داشته باشید که با استفاده از آسپرین ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که پزشک تجویز میکند، به مرور درمان میشود.
  • توصیه کلینیک نشیمنگاه به شما داشتن رژیم غذای سرشار از فیبر است تا بتواند حرکات روده را به خوبی تنظیم کنید.

چرا درمان بواسیر با رابربند ؟

رابرند یکی از راه های درمان گستره بواسیر داخلی است. اگر بعد از انجام این روش هنور هم نشانه های بواسیر را دارید باید لیزر بواسیر را انجام دهید که درمانی سریع و راحت نسبت به دیگر روش هاست.

این روش برای افرادی که در مقعد به اندازه کافی بافت نداشته باشند تا وارد دستگاه رابرند شود همچنین برای بواسیر نوع ۴ اصلا مناسب نیست.