2. زگیل
  3. درمان زگیل دست و کف پا؛ هزینه و عکس زگیل روی دست

درمان زگیل دست و کف پا؛ هزینه و عکس زگیل روی دست

تصویر زگیل کف پا و دست

به وجود آمدن زگیل دست، یا زگیل کف پا عارضه ای است که ممکن است همه افراد به آن دچار شوند. زگیل پا یا زگیل کف دست معمولا در اثر برخی از تیپ های ویروس اچ پی وی به وجود می آیند. در این مطلب قصد داریم با بررسی انواع عوامل پدید آورنده این زائده ها، انواع آن و راه های پیشگیری و درمان زگیل روی دست و کف پا بپردازیم.

انواع زگیل

به طور کلی زگیل یک عارضه ناشایسته پوستی است که به روی پوست بدن دیده می شود. این بیماری با می تواند در همه افراد و سنین مختلف شایع بوده و عوارض ناشی از خود را برای آنها نمایان سازد. برخی از زائده ها به صورت گوشتی، تکی تکی و در مناطق مختلف پوست برخی دیگر به صورت خوشه ای و در کنار هم دیده میشوند.
زگیل ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس عوامل مختلف پدید می آیند. برای مثال زگیل تناسلی، زگیل مقعد، زگیل دست، زگیل صورت و زگیل کف پا از انواع آن بوده که افراد به آن دچار می شوند.
البته زائده هایی که به روی دست یا پای کودکان به چشم می خورند معمولا از نوع معمولی بوده که به چشم می خورند و ناشی از عارضه ی پوستی می باشند. زگیل های معمولی معمولا زبر و خشک تر بوده و دارای رنگی چون سفید، صورتی و برنزه هستند.

مطالعه بیشتر: زگیل تناسلی چیست؟

زگیل پا

زگیل پا عارضه ای است که، ناشی از برآمدگی های گوشتی و پوستی که در مناطق مختلف پا دیده می شود. پا عضوی است که وزن بدن را متحمل شده و سنگینی بدن به روی آن است. برای مثال محل رشد زگیل ها معمولا در لایه های عمیق پوستی (پینه ها) بوده و درمان آن نیز بسیار دشوار است. اکثر زگیل هایی که بر اثر عوامل دیگری بجز ویروس پاپیلوما به وجود می آید بسیار خطرناک نبوده و قابل درمان است.

البته بیماران بدانند خطرناک نبودن عارضه ها به این معنا نیست که اقدام به خود درمانی یا کندن زائده ها کنند؛ چرا که در برخی موارد موجب گسترش تعداد زگیل ها شده یا آن هارا وخیم تر می کنند.

درمان زائده های گوشتی با لیزر

در صورت مشاهده علائم، جهت رزرو وقت معاینه، مشاوره با کلینیک نشیمنگاه تماس بگیرید.

زگیل دست

زگیل دست نیز از دیگر عارضه هایی است که ناشی از برآمدگی گوشتی روی دست می باشد. این عارضه گوشتی و پوستی بسیار دردناک بوده که می تواند به صورت تکی یا خوشه ای و دسته ای در ناحیه ای از دست پدید آید. زگیل دست می تواند بسیار دردناک ظاهر شده و افراد را از انجام فعالیت ها روزانه بازدارد. علت زگیل روی دست می تواند بسیار گستره باشد و براثر موارد متعددی زائده بروز پیدا کرده باشد.

عکس زگیل انگشت دست
تصویر، نشان دهنده زگیل روی دست می باشد که در صورت عدم درمان یم تواند سبب بروز زگیل زگیل کف دست شده و حتی نواحی دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم زگیل دست و پا

زائده هایی که بر روی پا و دست به وجود می آیند، معمولا دارای علائمی چون برآمدگی، سوزش و درد می باشد. زگیل پا و دست معمولا برای افراد شرم آور بوده و افراد سعی بر مخفی کردن آنها دارند. زگیل دست معمولا برای هیچکس خوشایند نبوده و سلامتی و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
برخی از علائم زگیل دست و پا عبارت اند از:

• درد و سوزش هنگام لمس
  • خارش شدید در اطراف، یا خود زائده ها
  • ترشحات عفونی یا رطوبت
  • قرمزی پوست

علت به وجود آمدن زگیل دست و پا

علت به وجود آمدن زگیل دست و کف پا بسیار متعدد است. برای مثال ویروس hpv یا همان پاپیلومای انسانی، بزرگترین عامل پدید آورنده زگیل های دست و پا و ناحیه تناسلی می باشد. این ویروس از ترک های کف پا یا زخم، وارد بدن شده و در گذر مدت سبب بروز این عارضه می شوند.
به طور کلی بریدگی های پوستی، زخم، و افرادی که به بیماری های زمینه ای چون اگزما مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر می باشند. همچنین یکی دیگر از علت های به وجود آمدن زگیل دست و کف پا می تواند ضعف بدنی و سیستم ایمنی ضعیف می باشد.

مطالعه بیشتر: هزینه لیزر زگیل تناسلی و کرایو

نحوه پیشگیری از زگیل دست و زگیل کف پا

وارد شدن ویروسی چون اچ پی وی از زخم ها و ترک های کف پا میتواند یکی از راه های انتقال این بیماری باشد. افراد می توانند با به کار گیری برخی راهکارهای پیشگیری از به وجود آمدن این بیماری پیشگیری کرده و میزان ابتلا به آن را کاهش دهند.
برخی از راه های پیشگیری عبارت است از:

• بدن خود را تقویت کرده و به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازید.
  • واکسن گارداسیل که بهترین راه مقابله با ویروس اچ پی وی است تزریق نمایید.
  • از تماس یا لمس فرد آلوده به این بیماری خودداری نمایید.
  • پرهیز از استفاده کردن لوازم شخصی چون ناخنگیر، حوله، شانه، کفش و… دیگران.
  • از دست زدن یا کندن زائده های به وجود آمده جدا خودداری نمایید زیرا این کار باعث گسترش بیماری می شود.
  • پرهیز از جویدن ناخن ها بخصوص در کودکان و افراد مضطرب که از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند.
تصویر زگیل کف پا

روشهای درمان زگیل پا و دست

درمان زگیل دست و کف پا به روش های متعددی انجام می گیرد که پزشک شما بهترین آن را به شما پیشنهاد می دهد. عمل جراحی و بریدن زائده ها توسط دکتر زگیل تناسلی یا زگیل دست و پا، لیزر، کرایو تراپی، و استفاده از روشهای خانگی که چندان علمی نیستند، از راه های درمان این بیماری میباشد و در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.
البته برخی افراد با بی توجهی به زائده ها، تصور می کنند زائده های گوشتی خود به خود درمان خواهند شد اما بهتر است بدانید عدم از بین بردن و بی توجهی به آنها سبب گسترش آن یا عفونت های قارچی خواهد شد.

لیزر زگیل دست و پا

لیزر یک روش قطعی درمان و از بین بردن انواع زائده ها از جمله زگیل دست، کف پا و ناحیه تناسلی به شمار می رود. لیزر با تاباندن مستقیم اشعه به زائده سبب از بین بردن زائده ها شده و اشعه ناشی از لیزر بافت سلولی آن را به طور کامل از بین می برد.
لیزر زگیل دارای مزایای بی شماری چون درمان در یک جلسه با هر تعداد عارضه به وجود آمده بوده و از کمترین درد، سوزش و یا خارشی برخوردار است.
همچنین از دیگر مزایای لیزر زگیل دست یا پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• درمان قطعی و از بین بردن بیماری
  • از بین بردن زائده ها در یک جلسه
  • عدم باقی ماندن جای زخم، خونریزی
  • امکان بازگشت بیماری در این روش وجود ندارد
  • دستان خود را مرتبا بشویید
  • در مکان هایی چون استخر های عمومی از صندل یا دمپایی مخصوص خود استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر: درمان زگیل تناسلی با لیزر

کرایو تراپی

کرایو تراپی، یک روش درمان زگیل دست و کف پا بوده که با استفاده از انجماد و فریز کردن زگیل ها، همچنین به عنوان کرایو زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک متخصص با استفاده از نیتروژن مایع سلول های آن را از بین خواهد برد. این روش نیز به دو صورت اسپری شدن نیتروژن بر روی زائده و یا آغشته کردن چوب پنبه و استعمال آن انجام می گیرد.
کرایو تراپی معمولا طی یک یا چند جلسه (وابسته به تعداد زائده ها و دستور پزشک ) انجام شده و نتیجه را به بیمار می دهد. احتمال عود و بازگشت بیماری در این روش وجود داشته و بروز تاول، درد یا سوزش بعد از انجام آن نیز وجود دارد.

درمان زگیل پا و دست با دارو و پماد

معمولا استفاده از دارو یا پماد در زمان ابتلا به زگیل، یکی از ابتدایی ترین راه ها برای از بین بردن زگیل به شمار می روند. اما باید بدانید پماد زگیل پا یا پماد زگیل دست نباید به صورت خودسرانه استفاده شود؛ چرا که در برخی موارد فرد دچار میخچه پا شده که به دلیل نا آشنایی آن را با زگیل پا اشتباه می گیرد؛ در نتیجه استفاده از داروی اشتباه علائم و عواقب دردناکتری را برای بیمار به همراه می آورد.

درمان زگیل با لیزر بدون درد و خورنریزی

درمان زگیل دست و پا، زگیل تناسلی، زگیل مقعد تنها در یک جلسه لیزر

درمان های خانگی زگیل پا و دست

درمان خانگی زگیل های به وجود آمده به روی دست و یا پا تقریبا یک روش بی فایده بوده که با اتلاف وقت، درد و یا پخش شدن آن ها همراه است. سرکه، جوش شیرین، آلوئه ورا از موارد مصرفی و درمان خانگی زگیل پا و دست بوده که معمولا بی نتیجه هستند.
اسید سالیسیلیک، از داروها و پمادهای از بین برنده زگیل بوده که در انواع مختلف ژل و محلول بوده و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو سبب سوزاندن زائده شده و آن را از بین می برد. البته استعمال آن همراه با درد، سوزش و یا زخم همراه بوده که در دراز مدت (تا از بین رفتن زائده ها) همراه خواهد بود.

عوارض و خطرات

ایجاد این زائده ها در دست و پا ممکن است به علت بیماری‌ های مختلف ایجاد شود و عوارض آن نیز متناسب با علت آن متفاوت است. برخی از عوارض ممکن عبارتند از:

1. درد و تورم محل زگیل
  2. احساس خارش و سوزش در محل زگیل
  3. آسیب به بافت‌های پوستی و ایجاد زخم
  4. عفونت محل زگیل
  5. ایجاد تغییرات رنگ پوست در محل زائده
  6. احساس سردی و گرمی در محل زگیل
  7. افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های دیگر، به ویژه در صورت داشتن بیماری‌ های پایدار مانند دیابت.

در صورت بروز هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت زگیل شناسایی و درمان شود.