2. زگیل
  3. زگیل دهان چیست؟ انتقال، پیشگیری+ عکس زگیل تناسلی دهانی

زگیل دهان چیست؟ انتقال، پیشگیری+ عکس زگیل تناسلی دهانی

تصویر زگیل تناسلی دهانی

زگیل دهان عارضه ای بسیار دردناک و دشوار است که هیچکس دوست ندارد به آن مبتلا شود. زائده های دهانی مانند آفت یا زگیل انواع مختلفی دارند که زگیل ناشی از ویروس اچ پی وی یکی از آنهاست؛ بروز زگیل زبان، زگیل دهانی و زگیل لب از انواع این بیماری هستند. ما در این مطلب با ارائه برخی راه های پیشگیری از زگیل دهان، علت ها، علائم و برخی شیوه های درمانی به طور کامل آن را معرفی خواهیم نمود.

زگیل دهان چیست؟

یکی از بیماری های نگران کننده و عفونی که افراد دارای رابطه جنسی امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنند زگیل تناسلی دهان بوده که بر اثر انتقال نوعی ویروس اچ پی وی به بدن (برقراری رابطه جنسی دهانی) به وجود می آید. ویروس HPV یا پامیلومای انسانی دارای 100 نوع مختلف بوده که از این انواع متعدد 40 نوع آنها سبب بروز زگیل در دهان می شوند.

علائم زگیل دهانی

انتقال ویروس اچ پی وی به بدن از علائم خاصی برخوردار نبوده و ممکن است فرد از وجود این عارضه در بدن خود مطلع نشود و اقدامی برای کنترل بیماری انجام ندهد. در این صورت زمانی که سیستم ایمنی فرد پایین باشد، این ویروس در بدن پخش شده و سبب بروز علائمی چون زگیل در نقاط مختلف بدن از جمله دهان می گردد.
برخی علائم زگیل دهانی عبارت اند از:

• توده های کوچک و بزرگ در دهان
  • مشکل در بلعیدن
  • گلو درد
  • تغییر در صدا یا گرفتگی گلو
  • سرفه
  • تورم لب (در صورت وجود توده )
  • درد و سوزش داخل دهان
  • سرفه خونی
  • درد از ناحیه فک و گوش
  • بی حسی زبان و لب

بنابراین در صورت مشاهده اولین علائم این عارضه سریعا به دکتر زگیل تناسلی مراجعه نموده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

درمان انواع زگیل تناسلی و زگیل دهان

درمان انواع زائده زگیل تناسلی با یک معاینه

علت اصلی زگیل دهان

علت اصلی زگيل تناسلي در دهان ویروس HPV است. اما باید بدانید HPV تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس فرد با پوست آلوده انتقال یافته و می تواند به راحتی فرد سالم را به خود مبتلا کند. در صورتی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد نیز این بیماری بسیار زود علائم خود را نشان داده و فرد را درگیر خود میکند.
برخی از علتهای بروز زگیل دهان عبارت اند از:

• داشتن رابطه جنسی محافظت نشده (عدم استفاده از کاندوم)
  • داشتن چند شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسی دهانی
  • مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات
  • تماس پوستی با فرد آلوده
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

عکس زگیل دهان

برخی افراد این سوال برایشان پیش می آید که زگیل روی لب چه شکلی است؟ یا حتی زگیل دهان موجب چگونه است؟ با مشاهده عکس زگیل روی زبان و دهان می توانید به طور کامل با آن آشنا شوید.

زگیل زبان عکس

تصویری که مشاهده می کنید، نمونه ای از زگیل دهانی است که در صورت عدم درمان و جلوگیری از آن موجب گسترش آن شده و درمان آن دشوار می گردد. علاوه بر آن می توانید با مشاهده نمونه هایی از عکس زگیل تناسلی در نقاط مختلف بدن به نوع دقیق این بیماری پی ببرید.

عکس زگیل دهانی

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل دهانی هستند؟

به طور کلی همه افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. زنان، مردان و حتی نوزادانی که مادر آنها به این بیماری مبتلا بوده اند نیز در معرض این بیماری قرار دارند. اما گروهی از افراد هستند که بیشترین میزان ابتلا را به خود مربوط می نمایند. این گروه عبارت اند از:

• افراد دارای چند شریک جنسی
  • افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند
  • افرادی که واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی دریافت نکرده اند
  • نوجوانانی که برقراری رابطه جنسی را از سنین پایین آغاز کرده اند
  • افرادی که از مشروبات الکلی استفاده می کنند یا دخانیات مصرف می نمایند

نحوه انتقال زگیل تناسلی از راه دهان

انتقال زگیل تناسلی دهانی یا زگیل دهان به واسطه تماس با پوست آلوده و نواحی مرطوب بدن از جمله واژن، مقعد، آلت تناسلی و حتی دهان میسر می گردد. که این لمس حتی شامل بوسیدن نیز می شود. به راحتی بیماری را انتقال می دهد.
زمانی که فرد دچار بیمار زگیل دهانی یا زگیل تناسلی می شود، هیچگونه درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن نخواهد داشت و پزشکان تنها زائده های ناشی از زگیل را با استفاده از لیزر یا روشهای دیگر از بین میبرند.
بنابراین بهتر است از این عارضه بهترین شیوه ممکن جلوگیری نموده تا به آن مبتلا نشوید.

مطالعه بیشتر: زگیل مقعد

پیشگیری از زگيل تناسلي دهان

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی امروزه بهترین راه برای مقابله با آن است. بهترین و موثر ترین راه پیشگیری از زگیل دهانی تزریق واکسن گارداسیل است. با تزریق این واکسن می توانید از چندین تیپ این ویروس جلوگیری نموده و حتی بدن خود را از ابتلا به سرطان دهان رحم مقاوم سازید.
البته راه های دیگری چون شیوه سبک سالم زندگی و تغییر عادات فردی وجود دارد که میتوانید از آنها کمک بگیرید
راه های پیشگیری از زگیل دهانی عبارت اند از:

• استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه جنسی
  • تزریق واکسن گارداسیل
  • اطلاع از سلامت جنسی شریک جنسی خود
  • داشتن یک شریک جنسی
  • انجام تست پاپ اسمیر
  • اجتناب از برقراری رابطه جنسی دهانی
  • انجام چکاب ماهانه دهان

نحوه تشخیص

تا به حال شیوه ی مورد تایید جهت تشخیص زگیل دهانی پیدا نشده است. از این رو افراد مشکوک به زگیل دهانی می توانند با انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش های مولکولی یا آزمایش خون وجود ویروس را در بدن مشخص نمایند. البته پزشک معالج با معاینه فیزیکی توانایی شناسایی زگیل دهان را داشته و می تواند آنها را درمان و کنترل نماید.

عوارض ناشی از زگیل در دهان چیست؟

عوارض ناشی از زگیل دهانی و ویروس HPV معمولا برای خانمها به مراتب بیشتر بوده و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از عوارض بسیار دشوار ناشی از این عفونت و بیماری عبارت اند از:

• سرطان لوزه
  • عفونت دهانی
  • زگیل های دهانی که تکلم و بلع را دشوار می سازند
  • دیگر بیماری ها در صورت ابتلا به زگیل های تناسلی و انواع دیگر ویروس اچ پی وی
  • بروز زگیل تناسلی زنان و مردان

تفاوت آفت و زگیل دهانی

آفت و زگیل دهان دونوع از زخم ها یا زائده های درون دهان می باشند که موجب بروز علائم دردناکی می شوند. اما تفاوت اصلی آنها در بروز و علت پدید آورنده آنها می باشد. برای مثال زگیل دهانی معمولا در اثر رابطه جنسی دهانی و انتقال ویروس اچ پی وی به داخل بدن بوده و طول درمان آن سخت تر و طولانی تر است؛ در نقطه مقابل آفت دهانی نوعی زخم های غیر سرطانی با شکل سفید هستند که درون دهان به وجود آمده و همراه با درد شدید و سوزش هستند. علت اصلی بروز آفت هنوز به طور دقیق مشخص نیست؛ اما می توان گفت عدم رعایت بهداشت، استرس، محرک های غذایی و کمبود برخی مواد غذای بر بروز آن بی تاثیر نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

به طور کلی همه افراد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی قرار دارند. از این رو بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم ناشی از این بیماری که درد، بروز توده های کوچک و بزرگ در دهان است به پزشک مراجعه نموده تا از گسترش این عارضه جلوگیری نمایید. البته برخی افراد با به کار گیری روشهای درمان خانگی زگیل یا استفاده از دارو، اقدام به خود درمانی می کنند که در برخی موارد موجب بروز عوارض میشود.
همچنین افراد می توانند به منظور چکاب یا اطمینان حاصل نمودن از عدم وجود این ویروس در بدن به پزشک مراجعه نموده و تست های مربوطه را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل دهانی

درمان زگیل دهانی معمولا با چالش زیادی رو به رو نبوده و با مراجعه پزشک و استعمال دارو های تجویز شده درمان می شوند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید مصرف خودسرانه دارو های اسیدی یا برای درمان زگیل دهان با خطرات و عوارض جبران ناپذیری همراه است و تحت هیچ شرایطی داروی زگیل را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. همچنین برخی از انواع زگیل ها هستند که با دارو و روش های غیر تهاجمی قابل درمان نبوده و نیازمند به کار گیری شیوه های دیگری هستند. این روشهای درمان زگیل دهانی شامل:

• لیزر که بهترین شیوه درمان زگیل تناسلی و زائده ها شناخته می شود
  • منجمد کردن زگیل ها با گاز نیتروژن یا همان کرایو تراپی
  • عمل جراحی که به دلیل درد و عوارض زیاد روشی منسوخ شناخته می شود.

• من تو دهنم زگیل زده بود عطاری بهم جوشانده داد که دم کنم مصرف کنم به نظر شما موثره؟

• خسته نباشی دکتر من تو دهنم اول یه دونه زد بعد که گذشت شد چند تا دونه احتمال دادم زگیل دهان باشه درسته؟

• ممکن است زگیل دهان باشد اما برای بررسی دقیق باید به متخصص مراججعه کنید چرا که بیماری های دیگری نیز وجود دارند که با این بیماری اشتباه گرفته شوند.

• زگیل دهان با چه راهی درمان میشه؟ فکر کنم جراحیش خیلی درد داره درسته؟؟؟؟

• سلام دوست عزیز معمولا درمان زگیلتناسلی دهان با معاینه پزشک و انتخاب یک شیوه مناسب انتاب خواهد شد جای نگرانی نیست. اگر به این بیماری دچار هستید هرچه سریعتر به متخصص مراجعه کنید.

• سلام اقای دکتر زگیل دهان دارم خیلی هم اذیت میشم داخل لپم هست و درد شدیدی داره باید اینو جراحی کنم؟

• داخل دهن من یه دونه زده اول فک کردم خودش خوب میشه اما یه دونه الان شده 4تا باید چیکار کنم؟

• زگیل داخل دهان می تواند ناشی از وجود ویروس اچ پی وی، عفونت یا دیگر بمیاری ها باشد.

• سلام خسته نباشید من پیاپی دهانم دونه میزنه و میسوزه اذیتم میکنه باید چکار کنم

• سلام دوست عزیز ممکن است به یک ویروس مبتلا شده باشید به یک متخص یا پزشک بیماری های عمومی مراجعه کنید.

• سلام و خسته نباشید خدمت شما ممکنه بدونم روش انتقال زگیل دهان هم مثل زگیل تناسلی میمونه؟

• زگیل دهنو بکنم چطوری میشه؟

• کندن زگیل دهان به واسطه شخص موجب بروز تعداد بیشتری از زائده ها شده و عوارض جدی به همراه دارد

• سلام آقا الان نزدیک چند وقته که توی دهان من روی لپم یه زگیل بزرگ زده شده که وقتی غذا میجوم اذیتم میکنه میخوام بدونم باید چیکار کنم این از بین بره

• آفت، زگیا دهان، دانه ناشی از حساسیت از موارد و عارضه هایی هستند که در دهان مشاهده م یشود. بهتر است با یک پزشک عمومی مشورت کنید

• سلام دوتا زگیل زده داخل دهنم که کوچیک هستن اما درد شدید دارن نمیتونم درست و راحت غذا بخورم باید چیکار کنم؟ اول فکردم افت هست بعد دیدم قشنگ زگیل

• درمان زگیل هان در تخصص ما نیست . اگر زائده ناشی از زگیل تناسلی باشد، امکان ابتلا به زگیل در نواحی تناسلی نیز وجود دارد که می توانید با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل بفرمایید.

• داخل لپم زگیل زده

• داخل لپم زگیل زده که خیلی هم درد میکنه وقتایی که زبونم میخوره بهش خیلی درد میگیره چیکار کنم؟ چ دارویی بزنم؟

• مطمعن هستید که زائده زیل است؟ ممکن است آفت، تبخال یا سایر عارضه های دهانی باشد خود سرانه دارو مصرف نکنید

• داخل دهنم دونه زده ممکنه زگیل باشه؟

• سلام خیلی وقت میشه که دهانم هرچند وقت یکبار زگیل میزنه و درد میکنه چیکار کننم

• زگیل دهان ممکن است در اثر ابتلا به ویروس اچ پی وی باشد که می بایست توسط پزشک تحت بررسی قرار گیرد