2. زگیل
  3. زگیل تناسلی دهانی؛ راههای انتقال، پیشگیری، علائم و درمان

زگیل تناسلی دهانی؛ راههای انتقال، پیشگیری، علائم و درمان

تصویر زگیل تناسلی دهانی

زگیل دهان عارضه ای بسیار دردناک و دشوار است که هیچکس دوست ندارد به آن مبتلا شود. ما در این مطلب با ارائه برخی راه های پیشگیری از زگیل دهان، علت ها، علائم و برخی شیوه های درمانی به طور کامل آن را معرفی خواهیم نمود.

زگیل دهان چیست؟

یکی از بیماری های نگران کننده و عفونی که افراد دارای رابطه جنسی امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنند زگیل تناسلی دهان بوده که بر اثر انتقال نوعی ویروس اچ پی وی به بدن به وجود می آید. ویروس HPV یا پامیلومای انسانی دارای 100 نوع مختلف بوده که از این انواع متعدد 40 نوع آنها سبب بروز زگیل در دهان می شوند.

علائم زگیل دهانی

انتقال ویروس اچ پی وی به بدن از علائم خاصی برخوردار نبوده و ممکن است فرد از وجود این عارضه در بدن خود مطلع نشود و اقدامی برای کنترل بیماری انجام ندهد. در این صورت زمانی که سیستم ایمنی فرد پایین باشد، این ویروس در بدن پخش شده و سبب بروز علائمی چون زگیل در نقاط مختلف بدن از جمله دهان می گردد.
برخی علائم زگیل دهانی عبارت اند از:

• توده های کوچک و بزرگ در دهان
  • مشکل در بلعیدن
  • گلو درد
  • تغییر در صدا یا گرفتگی گلو
  • سرفه
  • تورم لب (در صورت وجود توده )
  • درد و سوزش داخل دهان
  • سرفه خونی
  • درد از ناحیه فک و گوش
  • بی حسی زبان و لب

علت اصلی زگیل دهانی

علت اصلی زگيل تناسلي در دهان ویروس HPV است. اما باید بدانید HPV تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس فرد با پوست آلوده انتقال یافته و می تواند به راحتی فرد سالم را به خود مبتلا کند. در صورتی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد نیز این بیماری بسیار زود علائم خود را نشان داده و فرد را درگیر خود میکند.
برخی از علتهای بروز زگیل دهان عبارت اند از:

• داشتن رابطه جنسی محافظت نشده (عدم استفاده از کاندوم)
  • داشتن چند شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسی دهانی
  • مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات
  • تماس پوستی با فرد آلوده
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

عکس و ظاهر زگیل دهان

تصویر زگیل تناسلی دهانی

تصویری که مشاهده می کنید، نمونه ای از زگیل دهانی است که در صورت عدم درمان و جلوگیری از آن موجب گسترش آن شده و درمان آن دشوار می گردد. علاوه بر آن می توانید با مشاهده نمونه هایی از عکس زگیل تناسلی در نقاط مختلف بدن به نوع دقیق این بیماری پی ببرید.

تصویر زگیل دهان

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل دهانی هستند؟

به طور کلی همه افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. زنان، مردان و حتی نوزادانی که مادر آنها به این بیماری مبتلا بوده اند نیز در معرض این بیماری قرار دارند. اما گروهی از افراد هستند که بیشترین میزان ابتلا را به خود مربوط می نمایند. این گروه عبارت اند از:

• افراد دارای چند شریک جنسی
  • افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند
  • افرادی که واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی دریافت نکرده اند
  • نوجوانانی که برقراری رابطه جنسی را از سنین پایین آغاز کرده اند
  • افرادی که از مشروبات الکلی استفاده می کنند یا دخانیات مصرف می نمایند

مطالعه بیشتر: واکسن گارداسیل

انتقال زگیل تناسلی از راه دهان چگونه است؟

انتقال زگیل تناسلی دهانی یا زگیل دهان به واسطه تماس با پوست آلوده و نواحی مرطوب بدن از جمله واژن، مقعد، آلت تناسلی و حتی دهان میسر می گردد. که این لمس حتی شامل بوسیدن نیز می شود. به راحتی بیماری را انتقال می دهد.
زمانی که فرد دچار بیمار زگیل دهانی یا زگیل تناسلی می شود، هیچگونه درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن نخواهد داشت و پزشکان تنها زائده های ناشی از زگیل را با استفاده از لیزر یا روشهای دیگر از بین میبرند.
بنابراین بهتر است از این عارضه بهترین شیوه ممکن جلوگیری نموده تا به آن مبتلا نشوید.

مطالعه بیشتر: زگیل مقعد

پیشگیری از زگيل تناسلي دهان

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی امروزه بهترین راه برای مقابله با آن است. بهترین و موثر ترین راه پیشگیری از زگیل دهانی تزریق واکسن گارداسیل است. با تزریق این واکسن می توانید از چندین تیپ این ویروس جلوگیری نموده و حتی بدن خود را از ابتلا به سرطان دهان رحم مقاوم سازید.
البته راه های دیگری چون شیوه سبک سالم زندگی و تغییر عادات فردی وجود دارد که میتوانید از آنها کمک بگیرید
راه های پیشگیری از زگیل دهانی عبارت اند از:

• استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه جنسی
  • تزریق واکسن گارداسیل
  • اطلاع از سلامت جنسی شریک جنسی خود
  • داشتن یک شریک جنسی
  • انجام تست پاپ اسمیر
  • اجتناب از برقراری رابطه جنسی دهانی
  • انجام چکاب ماهانه دهان

نحوه تشخیص

تا به حال شیوه ی مورد تایید جهت تشخیص زگیل دهانی پیدا نشده است. از این رو افراد مشکوک به زگیل دهانی می توانند با انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش های مولکولی یا آزمایش خون وجود ویروس را در بدن مشخص نمایند. البته پزشک معالج با معاینه فیزیکی توانایی شناسایی زگیل دهان را داشته و می تواند آنها را درمان و کنترل نماید.

عوارض ناشی از زگیل در دهان چیست؟

عوارض ناشی از زگیل دهانی و ویروس HPV معمولا برای خانمها به مراتب بیشتر بوده و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از عوارض بسیار دشوار ناشی از این عفونت و بیماری عبارت اند از:

• سرطان لوزه
  • عفونت دهانی
  • زگیل های دهانی که تکلم و بلع را دشوار می سازند
  • دیگر بیماری ها در صورت ابتلا به زگیل های تناسلی و انواع دیگر ویروس اچ پی وی
  • بروز زگیل تناسلی زنان و مردان

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

به طور کلی همه افراد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی قرار دارند. از این رو بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم ناشی از این بیماری که درد، بروز توده های کوچک و بزرگ در دهان است به پزشک مراجعه نموده تا از گسترش این عارضه جلوگیری نمایید.
البته افراد می توانند به منظور چکاب یا اطمینان حاصل نمودن از عدم وجود این ویروس در بدن به پزشک مراجعه نموده و تست های مربوطه را انجام دهند.

درمان زگیل دهانی

درمان زگیل دهانی معمولا با چالش زیادی رو به رو نبوده و با مراجعه پزشک و استعمال دارو های تجویز شده درمان می شوند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید مصرف خودسرانه دارو های اسیدی یا برای درمان زگیل دهان با خطرات و عوارض جبران ناپذیری همراه است و تحت هیچ شرایطی دارو را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. همچنین برخی از انواع زگیل ها هستند که با دارو و روش های غیر تهاجمی قابل درمان نبوده و نیازمند به کار گیری شیوه های دیگری هستند. این روشهای درمان زگیل دهانی شامل:

• لیزر که بهترین شیوه درمان زگیل تناسلی و زائده ها شناخته می شود
  • منجمد کردن زگیل ها با گاز نیتروژن یا همان کرایو تراپی
  • عمل جراحی که به دلیل درد و عوارض زیاد روشی منسوخ شناخته می شود.