1. خانه
  2. گوارش
  3. فیبر چیست و چه خواصی دارد؟ + غذاهای فیبردار رژیم غذایی

فیبر چیست و چه خواصی دارد؟ + غذاهای فیبردار رژیم غذایی

تصویر رژیم فیبر

فیبر نوع کربوهیدرات بوده که می تواند کمک بسیار زیادی به بدن کند. در این مطلب از کلینیک نشیمنگاه قصد داریم با معرفی کامل فیبررپ، این ماده بسیار ارزشمند، نحوه جذب و دریافت آن، مقدار مورد نیاز برای بدن افراد و انواع رژِیم غذایی پرفیبر و مواد غذایی مفید را برای شما معرفی نماییم.

خوردن فیبر اغلب به عنوان یک راه طبیعی و موثر برای درمان یبوست توصیه می شود. فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن نمی تواند آن را هضم کند به همین دلیل حجم مدفوع را افزایش داده و به حرکات منظم روده کمک می کند.

فیبر چیست؟ (fiber)

فیبر در معنای ساده نوعی کربوهیدرات خاص است که در برخی مواد خوراکی از جمله سبزیجات و حبوبات وجود دارد. به طور کلی فیبر به راحتی هضم نمی شود اما سبب تامین سلامتی بدن شده و می تواند کمک زیادی به دستگاه گوارش کند.
فیبر دارای دو نوع محلول و غیر محلول بوده که نوع محلول آن در آب حل شده و به شکل ژله در می آید. نوع غیر محلول این کربوهیدرات در بدن به راحتی از دستگاه گوارش عبور کرده و به نوعی کمک کننده به حرکات روده ای و خارج کردن مواد اضافه تلقی می شود.

فواید استفاده از فیبر در غذا

فیبر یک کربوهیدرات مورد نیاز بدن است که فقدان آن موجب مشکلاتی در دستگاه گوارش افراد می گردد. برای مثال همانطور که گفته شد فیبر غیر محلول به عنوان یک حجیم کننده یا کمک کننده به غذای درون دستگاه گوارش عمل کرده و حرکات روده ای را تسریع می بخشد. همین امر باعث درمان یبوست شده و از بروز دیگر بیماری های ناشی از یبوست چون شقاق یا بواسیر جلوگیری می کند.

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست؟

تصویر رژیم پر فیبر

کاهش کلسترول با رژیم فیبردار

فیبر به عنوان یک کنترل کننده اسید های صفراوی که وظیفه جذب چربی را دارند عمل می کند. همین امر سبب کاهش کلسترول بد خون شده و در نتیجه میزان چربی خون نیز کاهش می یابد. کاهش کلسترول خون می تواند سبب جلوگیری از انواع بیماری های قلبی و عروقی شود و سلامتی را برای فرد به همراه آورد. بنابراین با یک رژیم فیبردار می توانید سلامتی را به خود هدیه دهید.

کاهش وزن و لاغری بارژیم سرشار از فیبر

احساس سیری و کم خوری که مصرف فیبر به شما می دهد، در دراز مدت سبب عادت به کم خوری و در نتیجه کاهش وزن شود. از طرفی همانطور که در بالاتر گفته شد کاهش جذب چربی نیز در کاهش وزن بی تاثیر نیست.

کمک به دیابت

آهسته کردن وارد شدن و جذب کربوهیدرات می تواند سبب آهسته کردن بالا آمدن سطح قند خون شود. در نتیجه عملکرد پانکراس بهتر شده و نتیجه خوبی از خود نشان می دهد.

عوارض فیبر خوراکی

به یاد داشته باشید مصرف فیبر به همراه آب کافی موثر بوده و از نتیجه مناسب برخوردار خواهد بود. بنابراین مصرف بی رویه فیبر بدون نوشیدن آب دارای مضرات و عوارضی چون یبوست خواهد بود. یبوست به تنهای می تواند بیماری های مقعدی و دردناکی چون شقاق مقعد و هموروئید را به همراه داشته و فرد را با چالش های زیادی رو به رو کند.

نفخ، گاز روده ای نیز می توانند از دیگر خطرات مصرف بی رویه این ماده باشند. بنابراین اگر به دنبال وجهه مناسب و بی خطر این کربوهیدرات هستید می توانید با مشورت پزشک رژیم غذایی مناسب را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: ساختار مقعد

تماس با ما

در صورت مشاهده علائم و نشانه هایی از بیماری های مقعدی با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

روزانه چه مقدار فیبر مصرف کنیم؟

مقدار مورد نیاز مصرف فیبر در همه افراد یکسان نیست. بنابراین برای اینکه بهترین نتیجه را از مصرف فیبر دریافت کنید بهتر است جدول زیر را به عنوان یک رژیم حاوی فیبر مطالعه نمایید.

کودکانمردانزنان
کودکان 1 تا 3 سال 19 گرم9تا 13 سال 31 گرم9 تا 18 سال 25 گرم
کودکان 4 تا 8 سال 25گرم14 تا 50 سال 38 گرم19 تا 50 سال 25 گرم
51 سال به بالا 30 گرم51 سال به بالا 21 گرم
خانمهای باردار 28 گرم
خانمهای شیرده 29 گرم
جدول بالا میزان مورد نیاز فیبر بدن هر فرد را در طول روز بررسی نموده است.

مواد غذایی سرشار از فیبر

به طور کلی فیبر در اکثر مواد غذایی به چشم می خورد و می توان به صورت طبیعی از آن استفاده نمود. سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات از دسته فیبر های موجود هستند که می توان از آن بهره مند شد. علاوه بر آن در برخی مواد غذایی که میتوان از آن به عنوان یک میان وعده مفید و مقوی و یک فیبر یاد کرد می توان ذرت بو داد، پاپ کرن یا همان پفیلا یاد کرد. این ماده به عنوان یک میان وعده مفید و مناسب مصرف روزانه یا هفتگی کودکان و بزرگسالان می باشد.

رژیم با فیبر و میوه

فیبر در میوه ها

میوه ها از خوش خوراک ترین مواد غذایی هستند که معمولا همه افراد و کودکان آنها را دوست دارند. بنابراین اگر قصد تامین انواع ویتامین ها و فیبر مورد نیاز بدن را دارید می توانید از میوه ها استفاده کنید.
برخی از میوه های مناسب که می توانید در برنامه رژیم پر فیبر خود قرار دهید عبارت اند از:

  • انجیر خشک
  • تمشک
  • سیب
  • موز
  • گلابی
  • گیلاس
  • خرما
  • آواکادو

مطالعه بیشتر: لیزر بواسیر یا لیزر هموروئید چگونه است؟

رژیم سرشار از فیبر با سبزیجات

سبزیجات از دیگر منابع حاوی فیبر هستند که به صورت طبیعی می توانید از آنها استفاده کنید. به طور کلی مصرف سبزیجات در کنار وعده های غذایی کمک به هضم غذا داشته و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می نمایند. علاوه بر آن مقدار فیبر موجود در آنها حرکات روده ای را بهبود بخشیده شما را از یبوست دورنگه میدارد.
برخی از سبزیجات مناسب:

  • اسفناج
  • لوبیا سبز
  • کلم
  • هویج
  • کاهو
  • کلم بروکلی

حبوبات

فیبر در حبوبات

حبوبات از دسته خوراکی های مورد نیاز هستند که علاوه بر تامین فیبر بدن می توانند نقش مناسبی برای تامین دیگر مواد بدن را برآورده کنند.
برخی از مواد غذایی مناسب و حاوی فیبر که برای سلامتی بسیار مناسب هستند عبارت اند از:

  • عدس: در یک ونیم فنجان عدس مقدار 15 گرم فیبر وجود دارد که می تواند به صورت طبیع یو با کمترین هزینه فیبر مورد نیاز را برای بدن شما فراهم نماید.
  • لپه: یک و نیم فنجان لپه دارای 13 گرم فیبر بوده و علاوه بر آن می تواند مقدار چشمگیری ویتامین b برای بدن تامین نماید.
  • لوبیا قرمز: لوبیا ها مهمترین دسته از حبوبات هستند که سرشار از مواد مغذی از جمله فیبر هستند. هر یک فنجان لوبیا حاوی 14 گرم فیبر بوده که در کم هزینه ترین حالت می تواند مواد مورد نیاز بدن را برای بدن تامین نماید.
  • نخود: در یک و نیم فنجان نخود 11 گرم فیبر، ویتامین b و آهن وجود داشته که می تواند سلامت دستگاه اعصاب را نیز به همراه داشته باشد.
تصویر غلات

غلات

افزودن غلات در رژیم غذایی پر فیبر می تواند انواع مواد مغذی که بدن شما به آن نیاز دارد تامین نمایید.

  • جو پوست کنده: یک و نیم فنجان جو پوست کنده حاوی 11 گرم فیبر بوده که یک غله کامل به شمار می رود.
  • سبوس گندم: 6 گرم فیبر در یک و نیم فنجان
  • جو دو سر خرد شده: 5 گرم فیبر در مقدار یک و نیم فنجان فیبر

رژیم روزانه فیبر

هنمانطور که گفته شد به کار گیری رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر به بسیار از مشکلات بدنی کمک کرده و می تواند از بروز برخی عارضه ها چون یبوست جلوگیری نماید. برای مثال:

مصرف فیبر در صبحانه میتواند به صورت مصرف نان تست غلات و میل کردن موز یک فیبر مقوی و مناسب برای آغاز روز شما باشد. یا رژیمی که برای نهار در نظر گرفته می شود، استفاده از سیب ، حبوبات یا سیب زمینی آب پز شده می باشد. همچنین یک وعده شام حاوی فیبر میتواند شامل برنج سبوس دار، انواع سبزیجات پخته شده مانند کلم بروکلی، لوبیا سبز یا سبزیجات خامی چون کاهو، خیار، گوجه و انواع سالاد باشد.

تاثیرات فیبر خوراکی برای درمان یبوست

در اینجا برخی از اثرات خوردن فیبر برای یبوست آورده شده است:

  1. افزایش حجم مدفوع: فیبر آب را در دستگاه گوارش جذب می کند که باعث افزایش حجم و نرمی مدفوع می شود. این کار عبور از روده ها را راحت تر کرده و احتمال یبوست را کاهش می دهد.
  2. بهبود حرکات روده: فیبر به تنظیم حرکات روده با ترویج حرکت مواد زائد از طریق سیستم گوارش کمک می کند. این می تواند به جلوگیری از یبوست و کاهش علائمی مانند زور زدن و ناراحتی کمک کند.
  3. نرم شدن مدفوع: فیبر به نرم شدن مدفوع کمک می کند و دفع آن را آسان می کند. این می تواند به ویژه برای افرادی که مدفوع سفت و خشک را تجربه می کنند مفید باشد که از بین بردن آن دشوار است.
  4. بهبود سلامت روده: فیبر به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و سوخت برای باکتری های مفید روده فراهم می کند. میکروبیوم روده سالم برای سلامت کلی دستگاه گوارش مهم است و می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.
  5. کاهش خطر ابتلا به هموروئید: یبوست می تواند به ایجاد هموروئید یا بواسیر کمک کند که رگ های خونی متورم و ملتهب در رکتوم هستند. خوردن فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست و کاهش خطر ابتلا به هموروئید کمک کند.
  6. پیشگیری از بیماری دیورتیکولی: مصرف کافی فیبر با کاهش خطر بیماری دیورتیکولی همراه است، وضعیتی که با تشکیل کیسه های کوچک در روده بزرگ مشخص می شود که می تواند ملتهب یا عفونی شود.
    مهم است که مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهید و مقدار زیادی آب بنوشید تا از عوارض جانبی احتمالی مانند نفخ یا گاز جلوگیری کنید. انواع مختلف فیبر، از جمله فیبر محلول و نامحلول، ممکن است اثرات متفاوتی بر هضم داشته باشند، بنابراین استفاده از انواع غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی مفید است. اگر یبوست مزمن یا بیماری های زمینه ای دارید، توصیه می شود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای توصیه های شخصی در مورد مدیریت یبوست از طریق تغییرات رژیم غذایی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: فیبر چیست؟

سوالات متداول

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست