2. مقالات
  3. انواع بیماری های مقعدی در زنان و مردان+ درمان و عکس

انواع بیماری های مقعدی در زنان و مردان+ درمان و عکس

تصویر بیماری های مقعدی

بیماری های مقعدی به بیماری هایی چون بواسیر، شقاق، فیستول، آبسه، زگیل مقعدی و… گفته می شود. این بیماری ها معمولا علائم مشابهی همچون درد، خونریزی، سوزش، تورم و التهاب به همراه دارد. در این مطلب از کلینیک نشیمنگاه قصد داریم با انواع بیماری های مقعدی با تصویر آنها آشنا شده و به علائم، نحوه درمان، و معرفی بهترین دکتر(پزشک) متخصص بیماری های مقعدی بپردازیم.

بیماری مقعد چیست؟

به طور کلی مقعد یا نشیمنگاه انتهایی ترین بخش راست روده یا رکتوم به شمار می رود که ممکن است مانند سایر اعضای بدن در معرض بیماری قرار بگیرد. از آنجایی که این ناحیه محل دفع مدفوع بوده ممکن است بیشتر از دیگر نقاط بدن در معرض آلودگی یا در برخی مواردی چون یبوست فشار قرار بگیرد.
حال، بیماری های مقعدی شامل تمامی بیماری هایی که در ناحیه نشیمنگاه و مقعد قرار می گیرند؛ از جمله بواسیر، شقاق، فیستول، آبسه، زگیل مقعد و… می شوند.

علت بروز بیماری های مقعدی چیست؟

معمولا بروز این بیماری ها به دلایل مختلفی رخ داده و یکسان نیستند. برای مثال افرادی که به بیماری های شقاق، بواسیر، یا بیرون زدگی دچار می شوند، در معرض فشار زیاد ناشی از یبوست یا اسهال دچار این بیماری های مقعدی می شوند. یا در مقابل زگیل مقعدی در اثر ویروس اچ پی وی به وجود آمده و فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از این رو نمی توان علت دقیقی برای انواع مختلف این بیماری ها تعیین نمود. در ادامه به طور دقیق تر آنها را بررسی خواهیم نمود.

اصلی ترین علائم

معمولا این دسته از بیماری ها که در ناحیه مقعد به وجود می آیند؛ دارای علائمی چون درد، خونریزی و… هستند که برخی از آنها عبارت اند از:

• درد در ناحیه نشیمنگاهی در هنگام نشستن
  • سوزش و خارش
  • ایجاد اختلال در راه رفتن
  • خروج ترشح یا عفونت
  • بی اختیاری مدفوع
  • برآمدگی یا بیرون زدگی
  • زخم
  • التهاب
  • بوی بد

درمان بیماری های مقعدی

درصورت مشاهده علائم بیماری های مقعدی با کلینیک نشیمنگاه تماس بگیرید.

انواع بیماری های مقعدی با تصویر

بیماری های مقعدی همانطور که گفته شد دارای انواع مختلفی هستند که یک ناحیه از مقعد را درگیر خود می کنند. این بیماری ها دارای علائم متفاوت بوده و علت آنها نیز متفاوت است. در ادامه با معرفی انواع این بیماری ها به بررسی دقیق تر آنها خواهیم پرداخت.

بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر به عروق متورم شده ناحیه مقعد یا انتهای راست روده گفته می شود که دارای دو نوع اصلی خارجی و داخلی است. این عارضه می تواند در اثر یبوست های مکرر یا زور زدن هنگام اجابت مزاج رخ داده و با علائمی چون درد، خونریزی، سوزش و خارش و بیرون زدگی عروق همراه باشد .
هموروئید طبق انواع روشهای جراحی بواسیر صورت میگیرد اما اصلی ترین روش درمان هموروئید با لیزر بوده که یکی از اصلی ترین و بهترین راه های درمان این بیماری می باشد و به صورت سرپایی و بدون عوارض اتفاق می افتد.

تصویر هموروئید بیماری مقعدی

علت بروز بواسیر

• یبوست مکرر
  • برقراری رابطه جنسی مقعدی
  • اسهال مزمن
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • عدم تحرک کافی
  • رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب
  • عدم مصرف فیبر و سبزیجات کافی
  • نشستن های طولانی مدت (هنگام کار، رانندگی و…)

شقاق یا فیشر

فیشر یا شقاق نیز از دیگر بیماری های مقعدی است که در اثر یبوست یا اسهال مکرر و یا افرادی که دچار تنگی مقعد هستند رخ می دهد. این بیماری ناشی از به وجود آمدن زخم های 1 الی 2 سانتی به وجود آمده و به صورت اشک در دهانه مقعد به وجود می آیند. این زخم مقعدی ناشی از شقاق با علائمی چون سوزش، خارش، درد و گاهی خونریزی نیز همراه است که نیاز به درمان دارد.

علت شقاق

• استفاده از دستمال ضخیم و تیز
  • برقراری رابطه جنسی مقعدی
  • یبوست مکرر
  • وارد کردن فشار و زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • تنگی مقعد

بیرون زدگی مقعد

بیرون زدگی مقعدی یا همان پرولاپس رکتوم به بیماری گفته می شود که راست روده یا همان روده بزرگ از مقعد بیرون بزند.از علتهای این عارضه افزایش سن، آسیب به ستون فقرات، جابه جایی اجسام سنگین یا حتی یبوست هستند.

مطالعه بیشتر: درمان بیرون زدگی مقعد

علت بیرون زدگی مقعد

• افزایش سن وکهولت سن
  • جابه جایی اجسام سنگین
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • تضعیف عضلات ناحیه نشیمنگاه
  • مشکلاتی چون سیب به نخاع
عکس بیرون زدگی رکتوم

آبسه

آبسه مقعدی دیگر بیماری مقعدی است که در اثر برقراری رابطه مقعدی، شکاف، وارد شدن ضربه، یا وجود عفونت داخلی رخ می دهد که دارای علائمی چون درد، برآمدگی چون یک جوش مقعدی بزرگ، خروج ترش مقعدی یا بوی بد است.
این بیماری می تواند فرد را هنگام راه رفتن یا نشستن تحت تاثیر علائم خود قرار داده و او را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد. البته برخی افراد هنگام ابتلا به آبسه مقعدی آن را با جوش مقعدی اشتباه می گیرند که باید بدانند این دو عارضه یکسان نیستند .
درمان آبسه مقعد تنها به واسطه تخلیه یا لیزر توسط پزشک امکان پذیر بوده و هرگونه اقدام به خود درمانی یا تحریک آبسه موجب حاد شدن آن می گردد.

درمان بیماری های مقعدی در کمتر از یک ساعت

درمان انواع بیماری های مقعدی تنها در یک جلسه لیزر؛ بدون هیچگونه درد و خونریزی

علل ابتلا به آبسه مقعد

• وجود شکاف یا زخم مقعدی از قبل
  • وارد شدن ضربه یا آسیب
  • وجود باکتری
  • عفونت های قارچی
  • سابقه جراحی
عکس بیماری مقعد آبسه

فیستول

فیستول نیز یکی از بیماری های شایع است که نوع مقعدی آن در افراد بسیار رایج است. به طور کلی فیستول مقعدی در اثر ایجاد یک کانال عفونی یا یک مجرای باریک بین دو بافت بدن به وجود آمده و سبب ایجاد یک بافت غیر طبیعی درون بدن می شود. معمولا فیستول مقعد از روده تا قسمت خارجی بدن شکل میگیرد به گونه ای که انگار روده با یک طناب به کنار مقعد وصل شده. خروج ترشحات عفونی، درد شدید یا خونریزی از علائم این عارضه هستند.

علت ابتلا به فیستول

• آبسه مقعدی درمان نشده
  • داشتن سابقه جراحی
  • ضربه
  • عفونت های درونی بدن
  • عفونت های روده ای
  • دیورتیکولیت
  • بیماری های پوستی و حساسیت
عکس بیماری فیستول حاد

زگیل مقعدی یا تناسلی

زگیل مقعدی که از نامش پیداست، به بروز زگیل هایی ریز یا درشت، در کنار هم یا به صورت پراکنده گفته می شود. این زگیل ها در اثر برقراری رابطه جنسی مقعدی و تماس فرد با پوست آلوده رخ می دهد. اصلی ترین علت آن نیز انتقال ویروس اچ پی وی بوده که در بدن باقی می ماند. در صورت عدم درمان این زگیل ها پخش شده و تعداد آنها افزایش می یابد به طوری که ممکن است تمام ناحیه تناسلی یا نشیمنگاه را درگیر خود کند.

علل بروز زگیل تناسلی مقعد

• ابتلا به ویروس اچ پی وی
  • برقراری رابطه جنسی محافظت نشده (عدم استفاده از کاندوم)
  • داشتن شرکای جنسی متفاوت
  • تماس یا لمس پوست آلوده
عکس زگیل مقعد

خارش و سوزش مقعدی

سوزش و خارش مقعدی معمولا به تنهایی بیماری مقعدی حساب نمی شوند. چرا که در اثر وجود یکی از بیماری های ذکر شده یا بیماری دیگری به نام کرمک اتفاق می افتند. سوزش و خارش ممکن است گاهی شدید و گاهی بسیار خفیف بوده و در اثر حساسیت غذایی، پوشیدن لباس زیر تنگ، عدم رعایت بهداشت، بیماری مقعد یا حتی اسهال و یبوست به وجود بیاید.

علت

• عدم رعایت بهداشت
  • استفاده از دستمال ضخیم
  • پوشیدن لباس زیر تنگ و چسبان
  • اسهال یا یبوست
  • وجود بیماری پیش زمینه ای

بی اختیاری مدفوع

یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی که در نتیجه برقراری رابطه مقعدی، آسیب به مقعد یا جراحی ناموفق در این ناحیه بی اختیاری مدفوع یا گاز روده می باشد. بی اختیاری مدفوع به حالتی از بیماری مقعدی گفته می شود که فرد در آن توانایی کنترل مدفوع خود را نداشته و در جلوگیری از آن ناتوان است.

این عارضه به این معناست که عضلات مقعدی فرد بیمار در اثر اسیب دیدگی یا علل مختلف دچار ضعف شده و توانایی باز و بسته شدن ندارد.

هماتوم مقعد

هماتوم مقعدی یا هماتوم پری آنال یک عارضه مقعدی می باشد که در اثر نشت خون از عروق سیاهرگ یا سرخرگی به وجود می آید که باعث بروز علائمی چون درد، کبودی یا حتی خونریزی در افراد می شود. هماتوم تنها در ناحیه مقعد به وجود نیامده و در نواحی مختلف بدن از جمله ناخن یا درون بدن نیز در اثر وارد شدن ضربه یا فشار به وجود می آید.

عکس هماتوم مقعد

نحوه درمان بیماری های مقعدی

نحوه درمان بیماری های مقعدی به دلیل نوع آنها، علائم و علتهای بروز متفاوت است. اما بهترین شیوه درمان بیماری های نشیمنگاهی لیزر بوده که قابلیت درمان انواع بیماری های نشیمنگاهی را داشته و در کمترین زمان و عوارض آنها را درمان می کند.
درمان بیشتر اینگونه بیماری ها با عمل جراحی امکان پذیر است اما با وجود لیزر بیمار نیازی به دوره نقاهت طولانی ناشی از جراحی های مقعد بپردازد. چرا که لیزر یک روش درمان سرپایی به شمار رفته از هزینه کم و عوارض پایین برخوردار است.

بهترین پزشک متخصص بیماریهای مقعدی

بهترین پزشک متخصص بیماریهای مقعدی کسی است که دارای تجربه های فراوان در عرصه درمان بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی بوده باشد و بتواند بدون بروز هیچگونه عوارضی بیماری را درمان کند. متخصص جراح عمومی بهترین گزینه برای درمان بیماری های مقعدی می باشد.
علاوه بر آن متخصص جراح عمومی که قصد مراجعه به آن را دارید، باید به طور کامل بیماری را شناخته و به همه جوانب آن آشنایی داشته باشد.
دکتر علیرضا زارعی از بهترین دکتر بیماریهای مقعدی و جراح های عمومی همچنین متخصص بیماری های مقعدی در تهران بوده که به دلیل تخصص و مهارت وی در درمان بیماری های مقعدی به یکی از بهترین ها تبدیل گشته. شما عزیزان می توانید با مراجعه به کلینیک نشیمنگاه و دریافت وقت معاینه از ایشان نسبت به درمان انواع بیماری های مقعدی با لیزر اقدام نمایید.

• سلام خسته نباشید میخواستم راجب این بیماری های مقعدی که نوشتید صحبت کنم من یه دونه کنار مقعدم زده که خیلی اذیتم میکنه

• سلام من چند وقته که دچار یه درد شدیدی میشم یهو تو ناحیه باسنم میشم که ضربان دار میزنه

• سلام دوست عزیز ممکن است به بیماری های مقعدی مانند شقاق، فیستول یا بواسیر مبتلا شده باشید برای اطمینان حاصل ابتدا از حمام نشیمن استفاده و در صورت تکرار علائم به متخصص بروید.

• سلام من پوست خیلی حساسی دارم بعد از یه دستمال کاغذی زبر برای پاک کردن مقعد استفاده کردم الان میسوزه نزدیک به دوروز پیش اینطوری شد و تا الان سوزش خارش داره

• مقعد را پاکیزه نگه داشته و از کرم های نرم کننده ضد حساسیت استفاده کنید. در صورت عدم بهبود به یک دکتر پوست مراجعه شود

• تمام دور مقعدم زخم شده زخمای کوچیک کوچیک ولی زیاد

• احتمال حساسیت یا ابتلا به شقاق وجود دارد

• سلام. من داخل مقعد کرمک داشتم و برای از بین بردنشون یه سیر و مقداری سرکه سیب داخل دستمال کاغذی جدا و داخل مقعد گذاشتم و با درد شدیدی که شروع شد در بیست دقیقه بعد هر دو رو دفع کردم‌ ولی الآن یه هفته هست که به شدت درد دارم… چه باید کرد ؟

• تجویز داروی خانگی به طور خودسرانه برای درمان کرمک راه مناسبی نیست؛ بهتر است به صورت حضوری برای معاینه مراجعه نمایید تا علت درد مقعد شما بررسی شود

• سلام من مدتی میشه که علائم خیلی بدی دارم که وقتی شلوار تنگ میپوشم خیلی بیشترم میشه . مثلا وقتی میشینم مقعدم درد میکنه وقتی دستشویی میکنم سوزش و خارش دارم یه وقتاییم خون میاد تازه لباس زیرمم کثیف میشه تقریبا یک ماه شده که این مشکلات رو دارم و روم نشده جایی بگم

• علائم شما مشابه بیماری های فیستول، شقاق و بواسیر می باشد که می بایست پزشک آن را حضوری معاینه کند. از بازگویی بیماری و علائم خود اصلا خجالت نکشید

• سلام.بنده کنارمقعدم ازطرف داخل یه دونه بزرگ دردناک زد الان سوراخ شده هرازگاهی مایه چرکینی خارج میشه ازش لطفا راهنماییم کنید

• سلام دوست عزیز ممکن است آبسه یا فیستول مقعد باشد که نیاز به جراحی یا تخلیه عفونت داشته باشد

• سلام پوست روی باسن تا مقعدم قرمز شده و دور دهانه مقعد سوزش دارم باید چیکار کنم؟

• سلام ممکن است دچار حساسیت پوستی شده باشید؛ اگر علائم دیگری دارید با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم

• سلام من یه دو ماهی میشه که از ناحیه مقعدخیلی درد دارم لطفا راهنمایم کنید وبرای این بیماری باید به کجا مراجعه کنم

• درد مقعد شما می تواند ناشی از ابتلا به هموروئید باشد که می توانید به کلینیک نشیمنگاه به طور حضوری مراجعه و نسبت به درمان عارضه اقدام کنید

• همسرم یه مدته یبوست داشت و باعث شد مقعدش زخم بشه پماد استفاده میکرد و شیاف هموروئید . الان چندوقته دور مقعدش جوشهای ریز قرمز و یه زخم های گرد و که زرد رنگ شدن انگار عفونت کردن زده . درد و سوزش زیادی هم داره . از لحاظ رعایت بهداشت و رابطه جنسی هم مطئنیم . دلیلش چیه؟؟ چرا اینجوری شده

• سلام خسته نباشید من هفته پیش به دلیل مریضی و تجویز پزشک شیاف زدم که الان با گذشت این زمان احساس سوزش شدیدی دارم در ناحیه مقعد باید چیکار کنم؟

• احتمالا شیاف را به گونه ای استفاده کرده اید که باعث خراش یا اسیب به مقعد شده است. روشهایی نظیر استفاده از حمام نشیمنگاهی، استفاده از وازلین و .. را بکار گرفته و در صورت عدم نتیجه به پزشک مراجعه کنید