2. مقالات
  3. گشادی مقعد چیست؟ علت، درمان و روشهای پیشگیری

گشادی مقعد چیست؟ علت، درمان و روشهای پیشگیری

تصویر گشادی مقعد

گشادی مقعد عارضه ای بسیار دردناک و مخرب روح و جسم است که ممکن است افراد به آن دچار شوند. در این مطلب با ارائه علائم، علتهای بروز این بیماری، عوارض و روشهای درمانی آن را به طور کامل برای شما توصیف خواهیم نمود.

گشادی مقعد چیست؟

به طور کلی عارضه یا بیماری گشادی مقعد در نتیجه باز شدن دریچه مقعد افراد بیشتر از 2 سانتی متر گفته می شود. بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است در معرض گشادی مقعدی قرار گرفته باشند و خود از آن اطلاعی نداشته باشند و در نهایت زمانی که بیماری به طور کامل ایجاد می شود به آن پی ببرند.
گشادی مقعد معمولا همراه با علائم و عوارض بسیار زیادی همراه است که چندان خوشایند نیست و موجب گوشه گیری فرد از جامعه نیز می گردد.

علائم گشادی مقعد

همانطور که گفته شد، علائم این بیماری بسیار ناخوشایند و نگران کننده است. برای مثال افراد مبتلا به گشادی مقعد در اولین نشانه ها می توانند بی اختیاری مدفوع، بی اختیاری در دفع گاز معده یا حتی خروج ترشح را تجربه نمایند.
این علائم می توانند وابسته به شدت بیماری بسیار حاد یا کم باشند.
بنابراین به طور کلی اصلی ترین علائم گشادی مقعد عبارت اند از:

• بی اختیاری و عدم کنترل مدفوع
  • بی اختیاری در کنترل گاز معده
  • باز بودن دریچه مقعد به طوری که انگشت یا شی به راحتی به درون آن وارد شود
  • خروج ترشحات از این ناحیه
  • احساس درد، خارش و خونریزی خفیف در ناحیه نشیمنگاهی
  • از بین رفتن چین و چروک های اطراف دریچه

عکس گشادی مقعد

با مشاهده نمونه هایی از عکس گشادی می توانید با این بیماری آشنا شده و علائم آن را بشناسید.

تصویر گشادی مقعد

عوارض

گشادی مقعد نیز مانند سایر بیماری ها خالی از عوارض نبوده و می تواند فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
برخی از این عوارض عبارت اند از:

• از بین رفتن اعتماد به نفس افراد
  • خروج مدفوع یا گاز معده به صورت غیر ارادی
  • بروز مشکلات جسمی و اضطراب در فرد

علت گشادی مقعد چیست؟

عوامل زیادی می تواند در بروز این عارضه نقش داشته و افراد را به خود درگیر کنند. از آنجایی که مقعد یک ناحیه بسیار حساس و دارای اعصاب گسترده و زیاد است، ممکن است با هرگونه ضربه، بیماری، شی خارجی و … دچار آسیب شده و انواع بیماری های نشیمنگاهی از جمله گشاد شدن مقعد را به همراه آورد.
در ادامه برخی از عوامل موثر در ایجاد بیماری را ذکر نموده تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

یبوست دائم

یبوست یکی از اصلی ترین پیش زمینه های بروز بیماری های نشیمنگاهی از جمله گشادی مقعدی به شمار می رود. به اجابت مزاج کمتر از 3 بار در هفته که موجب سفت و خشک شدن مدفوع می شود، یبوست گفته شده و دچار آسیب به روده ها و دریچه مقعد می شود.

افزایش سن

افزایش سن دیگر علت ابتلا به گشادی مقعد است که موجب ایجاد اختلال و ضعف در عملکرد بخشهای مختلف بدن از جمله عضلات نشیمنگاه و مقعد می شود. بنابراین به وجود آمدن این عارضه در میانسالی و همراه با افزایش سن ممکن است اتفاق بی افتد.

داشتن رابطه مقعدی

مقعد یک دریچه خروجی برای دفع مدفوع به شمار می رود و وارد کردن اشیا خارجی از جمله آلت تناسلی مردانه یا برقراری رابطه مقعدی می تواند تا حد زیادی به آن آسیب برساند. رابطه جنسی مقعدی به دلیل عدم وجود خاصیت ارتجاعی و متفاوت بودن دریچه آن می تواند شرایط آسیب به عضلات اسفنکتر را به همراه آورد.

مطالعه بیشتر: آلت تناسلی مردان

ضربه

گاهی وارد شدن ضربه شدیدی که همراه با پاره شدن عضلات اسفنکتر، ایجاد زخم مقعدی ، فیستول یا دیگر عارضه ها شود، می تواند در نهایت گشادی مقعد را به همراه آورد.

مطالعه بیشتر: فیستول چیست

داشتن سابقه جراحی در ناحیه مقعد

افرادی که بنا بر هر دلیلی از جمله درمان بیماری های نشیمنگاهی چون بواسیر، شقاق، فیستول زگیل مقعدی انجام عمل جراحی از جمله را تجربه کرده اند،
پیش زمینه گشادی مقعدی را داشته و ممکن است به این عارضه دچار شوند.

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست

ضعف عضلات مقعد

برخی افراد به طور کلی در اثر رفتار های غلط یا دیگر عوامل ممکن است دچار ضعف عضلات لگن و مقعد شده و علائم بیماری گشادی مقعد را احساس کنند. اصلاح عادات روزانه می تواند یک قدم برای بهبود و از بین بردن علائم برای این افراد باشد.

شقاق و بواسیر

هموروئید و شقاق دو بیماری بسیار رایج در ناحیه نشیمنگاه است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. بواسیر ناشی از عروق تورم راست روده و شقاق ناشی از زخم دهانه مقعد است که نیازمند یک روش درمانی مناسب هستند. متاسفانه برخی از این افراد شیوه های نامناسب درمانی از جمله عمل جراحی بواسیر را انتخاب می کنند که همین موضوع می تواند پیش زمینه گشادی مقعد را فراهم سازد.

مطالعه بیشتر: درمان هموروئید

انواع روشهای درمان

درمان گشادی مقعد به روشهای مختلفی صورت میگیرد که وابسته به شدت حاد یا خفیف بودن بیماری انتخاب می شوند. برای مثال افرادی که در حادترین درجه از این بیماری قرار دارند تنها انجام لیزر روش درمانی مناسب بوده و روشهای خانگی هیچ تاثیری در شیوه درمان نخواهند داشت.

لیزر

لیزر برای درمان انواع بیماری ها همچنین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی یک گزینه آسان، بی درد و نوین است. گشادی مقعد نیز از عارضه هایی است که با لیزر بهبود یافته و بیمار را در کمترین زمان و عوارض ناشی از جراحی درمان می کند. برخی از مزایای لیزر نیز عبارت اند از:

• کم هزینه بودن آن
  • عدم نیاز به دوران نقاهت طولانی
  • درمان دریک جلسه
  • بدون درد و خونریزی

درمان خانگی

درمان خانگی همانطور که از نامش پیداست یک روش خانگی و غیر پزشکی می باشد که نمی توان از آن چندان توقع داشت تنها صرفا در جهت کاهش علائم یا پیشگیری از حاد شدن بیماری استفاده کرد. در ادامه با برخی از راه ها و روشهای درمان خانگی این بیماری آشنا خواهیم شد.

انجام ورزش کگل

ورزش یا تمرین کگل یک روش تقویت عضلات لگن است که برای بهبودی بسیار از عارضه ها از جمله گشادی مقعد، بی اختیاری در کنترل ادرار بخصوص برای بانوان، درمان یبوست، آسان سازی دوران بارداری و… مورد استفاده قرار می گیرد.
این ورزش بسیار آسان بوده و همه افراد می توانند آن را در خانه تمرین نمایند.

اصلاح عادات روزانه

عادات نادرستی چون عدم نوشیدن آب یا عدم پیاده روی به منظور پیشگیری و درمان یبوست میتواند یک رفتار نادرست به شمار رود. علاوه بر آن فرو نمودن اشیا خاجی یا برقراری رابطه مقعدی نیز از دیگر عادات اشتباه هستند که موجب آسیب رسی و گشادی مقعد در افراد میشود.

عمل جراحی

عمل جراحی دیگر شیوه پزشکی و درمانی گشادی مقعد است که فرد می تواند با مراجعه به دکتر متخصص کولورکتال و با استفاده از تیغ جراحی نسبت به درمان این عارضه اقدام نماید. البته نکته حائز اهمیت این است که این روش دارای دوره نقاهت طولانی، درد و خونریزی بوده و با عوارض بیشتر همراه است.

نحوه پیشگیری از گشادی مقعد

افراد می توانند با به کار گیری اصلاح عادات روزانه مناسب و شیوه های سالم می توانند از بروز این عارضه جلوگیری نمایند.
برخی از راهکار های پیشگیری از این بیماری عبارت اند از:

• پرهیز از فرو بردن شی خارجی
  • درمان یبوست با نوشیدن آب، ورزش و مصرف غذاهای پر فیبر
  • پرهیز از برقراری مکرر رابطه جنسی مقعدی
  • انجام تمرینات کگل برای تقویت عضلات لگن

• سلام
    مقعد من گشاد شده و علاقه ندارم بیوفیدبک انجام بدم چون یکی از آشنا میگن رفته و تاثیری نداشته
    میخوام عمل جراحی رو انجام بدم ایا اصلا عمل جراحی وجود داره برا گشاد شدن مقعد؟ اگر هست اسمش رو میگید تحقیق کنم
    بی اختیاری ندارم ولی انگشتم به داخل مقعدم میره بعد مدفوع کردن یعنی قبلش اسفنکترا بستن ولی بعد مدفوع باز و شل میشن

• سلام دوست عزیز ابتدا به یک متخصص مراجعه نموده و نسبت به گشادی مقعد با وی مشورت نمایید. علاوه بر آن می توانید به جای جراحی از روشهای نوین و بی خطر تری چون لیزر استفاده کنید.

• سلام من جراحی بواسیر انجام دادم و سوراخ مقعدم یکم گشاد شده و بی اختیاری گرفتم به جراح عمومی مراجعه کردم گفت مقعدت اسیب دیده و برام دارو نوشت و بیوفیدبک تجویز کرد چندجلسه رفتم تاثیر نداشته واسه بی اختیاریم داروتجویز کرد ولی همچنان بی اختیاری دارم خیلی خودمو لعنت میکنم واسه عملی که کردم مجردم و رابطه مقعدی نداشتم و نگرانم واسه ازدواجم آش نخورده دهن سوخته نشم راه درمان چیه آقای دکتر؟ با توجه ب اینکه گشادی قابل توجه نداره آیا میشه مقعدو ب حالت سابق دراورد؟ ممنون که وقت میزارین

• سلام وقت شما بخیر اولا که بروز گشادی مقعد تنها به دلیل برقراری رابطه مقعدی به وجود نیامده و تحت عواملی چون جراحی یا ضعف عضلات نشیمنگاهی نیز به وجود می آید و همسر شما باید این را بپذیرد. علاوه برآن شما می توانید از لیزر که یکی از پیشرفته ترین روشهای جهانی است برای درمان گشادی مقعد کمک بگیرید و این عارضه را از بین ببرید. بنابراین جای نگرانی نیست.

• سلام وقت بخیر
    آیا دخول اسان توی اولین رابطه مقعدی نشونه ی اینه که فرد قبلا رابطه مقعدی داشته یا میتونه علت های دیگه ای هم داشته باشه؟
    با تشکر

• علتهای دیگری چون جراحی های مقعدی یا یبوست مکرر نیز می تواند سبب گشاد شدن مقعد شود. گشاد بودن مقعد تنها به واسطه برقراری رابطه مقعدی به وجود نمی آید.

• من چند بار از پشت رابطه داشتم الان حس میکنم گشادی مقعد گرفتم چون به سختی میتونم مدفوعم رو نگه دارم و کنترل کنم.