تشخیص علائم و درمان یبوست

آگوست 29, 2018
تشخیص علائم و درمان یبوست

یبوست عارضه ای است که در دستگاه گوارش رخ می دهد، یکی از عوامل شایع آن غذاهایی است که استفاده می کنیم. در هنگام یبوست حرکات روده ای به سختی انجام می شوند، در نتیجه روده از مواد زائدی که در نتیجه عمل هضم ایجاد می شوند، تخلیه نمی گردد.

علائم یبوست

• تعداد مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته
  • مدفوع خشک و سفت
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم
  •  فشار و زور زن هنگام دفع مدفوع
  • بوی بد دهان و تنفس بد بو
  • ناراحتی های معده

علت یبوست

• رژیم غذایی نادرست
  • مصرف بالای قند و چربی
  • مصرف پایین سبزیجات و غذاهای پر فیبر
  • نوشیدن کم آب و مایعات
  • مصرف الکل و کافئین
  • عدم تحرک کافی
  • دیر اقدام کردن برای اجابت مزاج
  • تیروئید کم کار
  • اظطراب

تشخیص یبوست توسط پزشک

مواردی که در ادامه گفته شده از روش های تست شده توسط پزشکان برای تشخیص یبوست میباشد؛

تست‌های خون: در تست خون معمولا اگر مقدار کلسیم بالا باشد.

اشعه ایکس: اشعه ایکس می‌تواند به متخصص کمک کند تا مشخص کند آیا روده‌ها مسدود هستند و اینکه مدفوع در سراسر روده وجود دارد یا  خیر.

بررسی روده و مقعد: در این روش، پزشک یک لوله انعطاف‌پذیری را وارد مقعد می‌کند تا راست‌روده و قسمت‌های پایینی را بررسی کند.

ارزیابی عملکرد ماهیچه مقعدی : در این روش، لوله انعطاف‌پذیری که سر آن حالت بادکنک میباشد وارد مقعد میشود. سپس دستگاه از طریق ماهیچه اسفنکتر به عقب کشیده می‌شود. این روش به پزشک شما این امکان را می‌دهد که هماهنگی ماهیچه‌ها را اندازه‌گیری کنید.

ارزیابی نحوه حرکت مواد غذایی از طریق مطالعه ترانزیت (colonic): در این روش ممکن است دکتر از شما بخواهد که کپسولی را قورت دهید. طی آن دکتر به دنبال نشانه‌هایی از اختلال عملکرد ماهیچه روده و نحوه حرکت خوب مواد غذایی اخواهد بود.

ام آر آی: اسکنر MRI می‌تواند تصویر ماهیچه‌های مقعد را تجسم و ارزیابی کند. این تست همچنین می‌تواند مشکلاتی را که می‌تواند باعث یبوست شود را تشخیص دهد.

درمان خانگی یبوست

درمان یبوست
  • نوشیدن زیاد آب می تواند به راحتی دفع مدفوع کمک کند، حتما نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز و استفاده از غذاهای پر فیبر را در رژیم غذایی خود بیاورید تا مدفوعی نرم تر داشته باشید، و از فشار آوردن و زور زدن هنگام دفع مدفوع جلوگیری کنید. فیبر یک نوع ملین طبیعی بشمار می رود، و باعث می شود حجم آب مدفوع افزایش پیدا کند و در نتیجه به دفع راحت تر کمک می کند.
  • مصرف لبنیات می تواند یکی دیگر از دلایل این بیماری باشد، زیرا معمولا محصولات لبنی دارای لاکتوز هستند، که منجر به نفخ یا یبوست در بعضی از افراد می شود.
  • روغن زیتون نیز یکی دیگر از درمان های موثر یبوست است، به اینصورت که دستگاه گوارش را تحریک می کند، و به فعالیت منظم روده ی بزرگ کمک می کند.
  • مطالعات تحقیقاتی مختلفی گزارش داده‌اند که ورزش می‌تواند به بهبود یبوست کمک کنید. سعی کنید هر روز ورزش کنید به خصوص ورزش هایی مانند یوگا، پیاده‌روی منظم، شنا کردن، دوچرخه‌سواری
درمان های خانگی یبوست

یبوست در کودکان

این بیماری در کودکان بسیار شایع است، و متاسفانه کمتر کودکی دیده می شود که دارای یبوست نباشد. کودک در این شرایط به سختی اجابت مزاج را انجام می دهد، یا به علت ترس از درد اقدام برای اجابت مزاج را به تاخیر می اندازد.
نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند کمتر به این مشکل بر می خورند، زیرا ترکیب چربی و پروتئین آن باعث یبوست نمی شود. وقتی یبوست در کودکان حاد شود، نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو می باشد.

برای درمان خانگی یبوست در کودکان می توان از حریره بادام، هلو و ماساژ ملایم شکم استفاده کرد.

مهمترین عوارض ابتلا به یبوست چیست ؟

یبوست بیماری شایع گوارشی است که موجب کند شدن حرکت روده می شود. در واقع زمانی می توان گفت فرد به یبوست مبتلا شده که در هفته کمتر از سه مرتبه دفع مدفوع داشته باشد، این عارضه خود از علائم ابتلا به سایر بیماری ها به خصوص بیماری های عفونی می باشد.
یبوست از جمله بیماری حاد دستگاه گوارش به شمار می رود زیرا که در اغلب موارد به صورت ناگهانی بروز کرده و مدت زمان زیادی به طول نمی انجامد. اگر یبوست را درمان نکنید مزمن شده و عوارض مختلف آن ظاهر می شوند، برخی از عوارض این بیماری به این شرح است:
بواسیر : بواسیر یا هموروئید یکی از انواع بیماری های مقعدی است. که یکی از علت های آن ابتلا به یبوست های مکرر است. زیرا یبوست موجب خروج مدفوع سفت شده و این امر فشار زیادی را به عروق مقعد وارد می کند. بواسیر موجب التهاب و گشاد شدن عروق مقعد می گردد. این بیماری درد و خونریزی از مقعد را به همراه دارد.
بروز عوارض ملین ها : اگر دائما به یبوست مبتلا باشید احتمالاً از داروهای ملین استفاده می کنید که مصرف بیش از حد این دارو ها موجب وابسته شدن معده و دستگاه گوارش به آنها می شود و این امر همراه با عوارض خواهد بود. زیاده روی در مصرف ملین ها موجب جذب ناکافی ویتامین ها و سایر مواد مغذی می شود و آسیب به دستگاه گوارش را به همراه دارد.
افتادگی روده (پرولاپس مقعد ) : یبوست مزمن موجب افتادگی روده می شود.افتادگی روده به معنی قرار گرفتن بافت روده در ناحیه مقعد است که منجر به ترشح موکوس از مقعد خواهد شد.
سفت شدن مدفوع : در این حالت مدفوع به حدی سفت می شود که نمیتوان آن را به شکل طبیعی از بدن خارج کرد.در این حالت ممکن است نیاز باشد مدفوع سفت شده را به صورت دستی خارج کنید.

شقاق : شقاق به معنی ایجاد ترک در دیواره خارجی مقعد است. شقاق در اثر یبوست های مکرر و افزایش فشار وارده به عضلات اسفنکتر ایجاد می شود.این بیماری دردناک همراه با خارش، درد و خونریزی مقعد ظاهر می شود.
خونریزی از رکتوم :عبور مدفوع سفت فشار زیادی را به روده ها وارد نموده و آسیب به رکتوم را به همراه دارد در نتیجه ممکن است باعث خونریزی شود.