1. خانه
  2. مقالات
  3. درمان تبخال تناسلی چیست؟ علائم هرپس تناسلی در زنان و مردان

درمان تبخال تناسلی چیست؟ علائم هرپس تناسلی در زنان و مردان

تصویر تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟ تبخال تناسلی بیماری است که بسیاری از زنان و مردان به آن دچار میشوند؛ ما در این مطلب قصد داریم با مطالعه بیماری تبخال تناسلی، علت پدید آورنده آن، علائم ناشی از این بیماری، راه تشخیص، برخی سوالاتی نظیر ایا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود؟ و درمان این بیماری را بررسی نموده تا سلامتی را به شما هدیه دهیم.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی است که ناشی از ویروس هرپس بوده و در اثر تماس پوست آلوده با فرد دیگر یا مایع مخاطی بدن رخ می دهد. این بیماری همانطور که از نامش پیداست از بروز تبخال یا زخم های کوچک و بزرگ بر روی ناحیه تناسلی رخ داده و واگیر دار است.
تبخال تناسلی معمولا طول زمان 2 ساعت الی 2 هفته نمایان می شود و حتی در برخی موارد افراد از وجود این ویروس بی اطلاع بوده و علائم آن را تجربه نکنند. ناگفته نماند که این ویروس مانند اچ پی وی درون بدن باقی مانده و ممکن است هر چندوقت یکبار یا حتی بسیار دیر به دیر (وابسته به شرایط بدنی فرد) عود کند که درمان آن تنها توسط متخصص بیماری های مقعدی تناسلی، دکتر زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی امکان پذیر می باشد.
این بیماری به طور کلی دارای سه مرحله می باشد که عبارت اند از:

  • ورود ویروس به بدن و عفونت اولیه
  • مرحله خاموشی ویروس درون بدن که علائم یاز خود نشان نمی دهد
  • عود و فعال شدن ویروس که با بروز تبخال یا زخم مواجه است

درمان تبخال تناسلی بدون درد و خونریزی

درمان انواع زائده تبخال تناسلی یا زگیل تنها با یک جلسه لیزر بدون درد و خونریزی

عکس تبخال تناسلی

علائم

برخی افراد مبتلا به تبخال تناسلی از وجود ویروس در بدن خود بی اطلاع بوده و ممکن است علائمی را تجربه نکنند. همچنین ممکن است علائمی که اولین بار زمان ابتلا به این بیماری مشاهده می کنید با دفعات بعدی آن نیز متفاوت باشد. به همین دلیل برخی آن را با انواع بیماری های مقعدی یا دیگر بیماری هایی مانند آبسه یا جوش اشتباه میگیرند.
ولی به طور کلی علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان عبارت اند از:

  • مشاهده تاول های آبدار یا زخم مانند در ناحیه تناسلی تا کشاله ران و مقعد
  • سوزش و قرمزی پوست
  • تب
  • درد ناشی از ادرار بر روی نواحی دچار زخم و تاول
  • خروج چرک یا خون ناشی از ترکیدن تاول ها
  • خستگی و بی حالی
  • سر درد و علائم آنفولانزا
  • خونریزی از مقعد به دلیل ترکیدن تاول ها و زخم شدن آنها

همچنین بهتر است بدانید علائم تبخال تناسلی در مردان و زنان یکسان بوده و هردو شامل علائم ذکر شده می باشند که البته ممکن است در خانمها به دلیل وجود بافت ملتهب وازن سخت تر باشد.

علت بروز تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی بیماری است که از انتقال ویروس هرپس تناسلی به بدن پدید آمده و منجر به بروز تاول یا زخم بر روی ناحیه تناسلی شود.
این ویروس دارای دو نوع 1 و 2 بوده که در نوع اول ویروس (HSV-1) تبخال در اطراف لب ها و دهان به چشم می خورد.
نوع دوم ویروس (HSV-2) نیز که در اثر رابطه جنسی منتقل می شود، ناحیه تناسلی از جمله آلت، واژن، کشاله رانها یا مقعد به این عارضه دچار می شوند.
تبخال تناسلی ممکن است پس از گذشت مدتی از بین رفته و علائم آن نیز محو شوند .البته باید بدانید این ویروس تا انتهای عمر در بدن باقی مانده و امکان انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد.
اصلی ترین علتهای ابتلا به تبخال تناسلی عبارت اند از:

  • داشتن شریکهای جنسی متعدد
  • استرس
  • عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی
  • سیستم ایمنی ضعیف

بسیاری از افراد، تبخال تناسلی را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند اما باید بدانید علت بروز زگیل، ویروس HPV و تبخال تناسلی هرپس HSV می باشد که دو نوع مختلف از بیماری های ناحیه نشیمنگاه و تناسلی به شمار می روند.

علت تبخال تناسلی

انواع تبخال تناسلی

همانطور که گفته شد تبخال تناسلی دارای دو نوع 1 و 2 می باشد که به طور کلی هرکدام باعث بروز علائمی در فرد می شود. ویروس اچ اس وی یک و دو عبارت اند از:

  • hsvنوع1: ویروس هرپس تناسلی یا همان بیماری تبخال تناسلی ناشی از نوع یک به این صورت است که علائمی شامل تبخال های دهانی به وجود می آورد. این تبخال ها ناشی از برقراری رابطه دهانی بوده و ناشی از لمس پوست آلوده می باشد؛ همچنین احتمال عود مجدد این عارضه از نوع دوم آن کمتر می باشد.
  • hsvنوع2: نوع دوم این ویروس ناشی که از علائم وجود آن در بدن بروز تبخال های تناسلی در ناحیه تناسلی می باشد که تنها در اثر لمس پوست آلوده به وجود می آید. این عارضه تنها در اثر تماس پوست به پوست منتقل شده و امکان انتقال آن توسط استخر، استفاده از حوله یا… امکان پذیر نمی باشد. همچنین امکان عود این عارضه از نوع یک آن بیشتر بوده و حتی ممکن است ویروس بدون هیچگونه علائم درون بدن باقی بماند.

تبخال تناسلی زنان

از آنجایی که نحوه انتقال بیماری تبخال تناسلی از مردان به زنان آسانتر است، این بیماری نیز در زنان نیز شایع تر است. این بیماری نیز مانند زگیل تناسلی تنها در نواحی نشیمنگاهی و حین رابطه جنسی منتقل می شود با این تفاوت که تاول هایی مانند زخم ایجاد می کنند.
وجود ویروس هرپس در زنان می تواند سبب بروز سرطان دهانه رحم شده و سلامتی آنها را به خطر بیندازد. علاوه بر آن خانمهای بارداری که به این بیماری مبتلا می شوند، خطراتی چون کور شدن نوزاد، آسیب مغزی و حتی سقط جنین نیز می شود. ویروس هرپس و تبخال تناسلی بلعکس ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی در زنان بوده و عوارض زیادی برای جنین و خانمهای باردار به وجود می آورد. این در حالی است که زگیل تناسلی بر سلامتی جنین تاثیری نداشته و ریسک انتقال ویروس به جنین تنها زمان زایمان اتفاق می افتد.

تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی در مردان نیز به چشم خورده و آنها را دچار زائده های زخم و تاول مانند مواجه می کند. معمولا دو سوم افرادی که به این بیمار مبتلا می شوند علائمی ندارند اما فراموش نکنید حتی زمانی که فرد علائمی چون تاول یا زخم را تجربه نمی کند نیز امکان انتقال بیماری را به شریک جنسی خود دارد.
علت انتقال این ویروس و بیماری در مردان نیز مانند زنان بوده و درد و علائم دردناکی را به همراه دارد.

تبخال تناسلی مردان

آیا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود؟

ابتلا به بیماری تبخال تناسلی یا همان ویروس هرپس ، با ایجاد عوارضی و تاثیرات روانی از جمله استرس و کاهش اعتماد به نفس چه برای خانمها چه برای آقایان همراه است. اما این بیماری دارای خطرات و عوارض دیگری چون انسداد مجرای ادراری، التهاب راست روده و خطر ابتلا به دیگر بیماری های عفونی و مقاربتی را به همراه دارد.
ابتلا به سرطان به طور مستقیم از عوارضی که ویروس هرپس بر جای میگذارد نیست؛ اما ابتلا به دیگر بیماری های عفونی مقاربتی چون زگیل تناسلی می تواند سبب بروز سرطان دهانه رحم در خانمها شود.

نحوه تشخیص هرپس

به طور کلی بهتر است افراد هنگام مشاهده اولین علائم این بیماری از جمله احساس سوزش، درد یا بروز تاول به پزشک مراجعه نمایند. چرا که ممکن است در صورت بی توجهی میزان و تعداد تبخال ها افزایش یافته و درد و سوزش ناشی از آن نیز افزایش یابد.
پزشک متخصص نیز با معاینه و تشخیص دقیق نوع بیماری و در برخی موارد انجام آزمایشهای مربوطه نحوه درمان شمارا معین نماید.
برخی از آزمایش های مربوط به تشخیص تبخال تناسلی عبارت اند از:

  • آزمایش خون: آزمایش خون، ساده ترین آزمایش تشخیص تبخال تناسلی می باشد که وجود هر دو نوع ویروس را درون بدن نشان می دهد. البته باید توجه داشته باشید انجام این آزمایش تنها زمانی موثر است که ویروس درون بدن باشد؛ بنابراین اگر خیلی زود این آزمایش را انجام دهید ممکن است نتیجه آن منفی شود.
  • کشت میکروبی: آزمایشی که با نمونه برداری از تاول های تازه و زخم ها صورت گرفته و وجود ویروس را درون آنها بررسی می نماید. در این روش هر چقدر تاول ها کهنه تر باشند تشخیص ویروس دشوار تر می باشد. بنابراین بهتر است در ساعات اولیه این آزمایش انجام شود.

لیزر تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی با لیزر یکی از بهترین روشهای درمان تبخال تناسلی می باشد که امروزه مورد استفاده بیماران قرار گرفته است. این روش بسیار کم خطر بوده و روشی بسیار مناسب برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و خانمهای باردار به شمار می رود.
مزایای درمان تبخال تناسلی با لیزر:

  • کم هزینه بودن نسبت به سایر روشها ی درمانی
  • کاهش امکان عود و بازگشت بیماری در این شیوه
  • درمان تنها در یک جلسه صورت می گیرد
  • لیزر تبخال تناسلی بدون درد و خونریزی است
  • دوره نقاهت کوتاه لیزر تبخال تناسلی نیز بسیار کوتاه است
عکس تبخال تناسلی زنان
نمونه ای از عکس تبخال تناسلی زنان را مشاهده می کنید که زائده ها به صورت دانه های آب دار بر روی پوست ناحیه تناسلی به چشم می خورد.

درمان زائده های تناسلی با لیزر

جهت رزرو وقت معاینه، مشاوره و اطلاع از هزینه های درمان تبخال تناسلی با لیزر، با شماره تلفن ذکر شده تماس حاصل فرمایید.

دیگر روشهای درمان تبخال تناسلی چیست؟

درمان و از بین بردن ویروس هرس به طور کلی امکان پذیر نیست و در بدن باقی می ماند. اما برای از بین بردن تبخال های ناشی از این ویروس می توان برخی از راه های پزشکی را به کار گرفت.
با مراجعه به پزشک متخصص و انجام لیزر، کرایو یا مصرف دارو می توانید نسبت به درمان تبخال تناسلی کمک کنید. معمولا پزشک طول دوره درمان با دارو را برای شما معین می کند اما بهتر است بدانید در صورت عود این بیماری مصرف دارو از 3 ماه تا 1 سال ممکن است مداوم باشد.

کرایو تراپی

کرایو تراپی یا فریز کردن از دیگر روشهای درمان تبخال تناسلی می باشد که تحت منجمد کردن و فریز کردن عارضه ها انجام شده و از هزینه معقولی برخوردار است. اما در انجام این روش امکان عود و بازگشت زائده ها وجود داشته و دوره درمان و بهبودی ناشی از کرایو نیز طولانی تر است.

درمان خانگی

راهکارهای خانگی معمولا دارای دوره طولانی و بی اثر هستند. چرا که دارای شالوده علمی نبوده و صرفا جهت کاهش علائم به کار می روند بنابراین نمی توان آن را شیوه درمانی داست.
برخی از راهکار هایی که به منظور درمان تبخال تناسلی در خانه می توانید به کار بگیرید:

  • شستن دست ها به طور مداوم قبل و بعد از لمس تاول ها
  • پاکیزه نگه داشتن محل و رعایت بهداشت
  • استفاده از شوینده های ملایم و بدون اسانس
  • پرهیز از شستشو و لمس زیاد ناحیه (زیرا موجب ملتهب شدن و زخم شدن آن می شود)
  • تعویض لباس زیر به صورت مداوم
  • استفاده از حمام نشیمن یا sitz bath
  • استفاده از لباس های راحت و نخی که فشار بر زخم و تاول ها وارد نکند

عوارض تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک مشکل شایع در ناحیه حساس بدن مانند منطقه تناسلی و دهان است. این تبخال های پر آب معمولاً ناخوشایند نیستند و ممکن است بدون درد و علائم خاصی وجود داشته باشند. با این حال، در برخی موارد ممکن است عوارض و مشکلات زیر رخ دهد:

  1. عفونت: اگر تبخال تناسلی قاچ خورده یا عفونت پیدا کند، ممکن است علائمی مانند تورم، درد، قرمزی و گرمی در قسمت تناسلی رخ دهد.
  2. تورم و درد: تبخال ممکن است باعث تورم و درد در منطقه تناسلی شود که ممکن است از آسیب وارده به بافت‌های اطراف ناشی شود.
  3. خروج ترشحات عفونی: در برخی موارد، این عارضه ممکن است باز شده و خروج مواد عفونی باعث درد و عفونت شود.
  4. تشدید علائم: در صورت تشدید علائم چون درد، تورم، قرمزی و خروج مواد زخمی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌ تر و درمان مناسب دریافت کنید.

به هر حال، برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، بهتر است به پزشک متخصص پوست و زنان مراجعه کرده و نظرات و راهنمایی‌ های او را دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست