بهترین پماد برای شقاق مقعدی- داروی شقاق چقدر تاثیر دارد؟

آگوست 8, 2018
بهترین پماد برای شقاق مقعدی- داروی شقاق چقدر تاثیر دارد؟

آیا پماد شقاق برای درمان قطعی تاثیر گذار است ؟ شقاق بیماری است که بر اثر فشار زیاد حین اجابت مزاج و یا یبوست، بافت مقعد دچار آسیب می شود. و پارگی کوچکی که در پوشش مخاطی مقعد بوجود می آید باعث بروز بیماری شقاق می شود.

بیماری شقاق با رروش های مختلفی قابل کنترل میباشد که برخی از آنها به عنوان درمان قطعی نیز استنفاده میوشند:

• بوتاکس درمانی  ( درمان موقت )
  • درمان گیاهی ( کاهش عوارض )
  • لیزر شقاق ( درمان قطعی )
  • درمان دارویی ( کاهش عوارض )

در این بخش می خواهیم درمان شقاق یا فیشر مقعدی را با داروی شقاق و پماد توضیح دهیم، البته باید نوع درمان توسط مشاره با پزشک متخصص تعیین شود، و پیشنهاد می شود از درمان خود سرانه جلوگیری کنید.

پماد برای درمان شقاق

در ادامه انواع دارو و پماد برای درمان شقاق معرفی می‌کنیم که موثر واقع شده اند؛ اما شقاق با دارو و پماد درمان نمی‌شود فقط از درد، التهاب و سوزش آن کم می‌شود.

تنها راه درمان شقاق با لیزر می‌باشد که به صورت صد در صد جواب می‌دهد.

پماد تتراسایکلین برای شقاق مقعدی

پماد تتراسایکلین ۳ درصد برای شقاق میتواند برای کاهش عفونت موثر باشد یعنی با مصرف آن؛ التهاب، قرمزی و سوزش فیشر کاهش پیدا میکند. انواع این پماد با اسامی داکسی سایکلین، مینوسایکلین، اکسی تتراسایکلین در داروخانه ها یافت میشود. از این پماد میتوان روزی یک الی دو بار استفاده کرد.

پماد دیلتیژل

این پماد برای کاهش اسپاسم عضله و التهاب استفاده میشود و برای دمان قطعی به هیچ وجه توصیه نمیشود زیرا در زمان استفاده میتواند عوارض بیماری را کاهش دهد انا بعد از قطع، دوباره علائم بیماری ظاهر میشوند.

درمان های دارویی شقاق تنها برای کاهش علائم شقاق موثرند و هیچ وقت به عنوان درمان قطعی از آنها یاد نمیشود. بهترین درمان شقاق یا فیشر، لیزر شقاق است که کمترین عوارض را نسبت به دیگر روش ها دارد.

پماد آنتی فیشر باریج

یکی از بهترین پماد شقاق مقعدی، پمادآنتی فیشرباریج است که به دلیل داشتن عصاره بابونه ( ضد التهاب و اسپاسم ) و دارمازو ( دارای خواص قابض ) میتواند علائم بیماری را بهتر از سایر پمادهای ذکر شده رفع کند. طرز مصرف پماد آنتی فیشر دو بار در روز است و عوارضی از آن یاد نشده است.

پماد نیتروگلیسیرین

پماد نیتروگلیسیرین برای شقاق های حاد و مزمن کاربرد دارد، این دارو باعث آزاد شدن گرفتگی عضلات و افزایش جریان خون به محل آسیب دیده می شود. نیمی از شقاق ها با استفاده از درمان دارویی، استفاده از غذاهایی با فیبر بالا و نوشیدن زیاد آب درمان می شوند. پماد نیتروگلیسیرین علاوه بر درمان، یک عوارضی هم دارد که در برخی از بیماران سر درد و افت فشار خون رخ می دهد.

این پماد به عنوان یک درمان موقت شناخته می شود و امکان برگشت بیماری نیز وجود دارد، اما باید توجه داشت که درمان توسط این پماد دارای عوارض کمتری نسبت به جراحی است.

درمان شقاق با دارو

انواع دیگر پماد برای زخم مقعدی

دیلتیازام و نیفدیپین

این دارو ها نیز مشابه نیتروگلیسیرین هستند، و تقریبا عملکرد یکسانی دارند، که برای بیشتر بیماران موثر می باشند. عوارض آنها هم مانند نیتروگلیسیرین است، با این تفاوت که بیمار دچار سر درد کمتری می شود.

پماد گلیسرین تری نیترات

برای افزایش جریان خون مقعد و بهبود سریع شکاف، پزشک پماد تری نیترات را توصیه می کند. استفاده از این پماد برای ۶ الی ۸ هفته می باشد. دارو ها طبق دستورالعمل خود، باید قبل از اجابت مزاج مصرف شوند. سردرد، سرگیجه و فشار خون مانند پمادهای دیگر از عوارض تری نیترات است.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم

این دارو باعث کاهش فشار خون میشود و انواع مختلفی از آن که به صورت موضعی استفاده میشود ممکن است تا حدی موثر باشد. نوع خوراکی آن مسدود کننده کانال کلسیم میباشد و درمان شقاق یا فیشر را با روندی کنترل وبا عوارض بیشتر پیش میبرد. از عوارض آن میتوان به سردرد اشاره کرد.

بوتاکس

در صورت جواب نگرفتن از داروهای معرفی شده گاهی وقت ها بوتاکس میتوان جایگزین آنها شود. تزریق بوتاکس باعث میشود عضله ناحیه مقعد فلج شود و درد و فشار از ناحیه برداشته شود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان شقاق با بوتاکس را مطالعه کنید.

وازلین یا زینک اکسید

از آنجا که وازلین موجب نرم شدن پوست میشود و از خشکی آن جلوگیری می کند می توانید از آن برای کاهش سوزش مقعد استفاده کنید.

استامینوفن

از این دارو در صورتی که دچار دردهای شدیدی شدید می توانید استفاده کنید.