2. هموروئید
  3. تفاوت شقاق و بواسیر+ عکس مقایسه و شباهت ها

تفاوت شقاق و بواسیر+ عکس مقایسه و شباهت ها

تصویر تفاوت شقاق و بواسیر

بیماری شقاق و بواسیر دو بیماری از بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی هستند که به دلیل علائمی چون درد، سوزش و خارشی که به همراه دارند، افراد آنهارا با یک دیگر اشتباه میگیرند. اما ما در این مطلب انواع تفاوتها و شباهتهای آنها را با ارائه نمونه تصویر بررسی خواهیم نمود تا به طور دقیق با تفاوت بواسیر و شقاق آشنا شده و حتی شکل ظاهری شقاق و هموروئید را نیز بشناسید. اطلاع و شناخت این دو بیماری به نحوه درمان صحیح و آسان این دو بیماری بسیار کمک می کند.

تفاوت شقاق و بواسیر

شقاق و بواسیر هردو از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی بوده که فرد هنگام ابتلا به آنها از علائم دردناکی برخوردار هستند. افراد به دلایل مختلفی چون عدم آشنایی و عدم تشخیص علائم نمی توانند ایتن دو بیماری را تشخیص داده و آن را با یکدیگر اشتباه می گیرند که همین موضوع سبب عدم به کارگیری شیوه درمانی مناسب خواهد شد.
به طور کلی می توان چند فاکتور برای تفاوت شقاق و بواسیر ارائه نمود که عبارت اند از:

• ظاهر : ظاهر بواسیر به صورت بیرون زدن بالشتک های گوشتی از مقعد بوده و شقاق تنها زخم های به موازات طول هستند.
  • نحوه خونریزی: خونریزی ناشی از شقاق گاهی تنها بر روی دستمال توالت مشاهده می شود. اما خونریزی ناشی از بواسیر بیشتر بوده می تواند ناشی از نوع بواسیر خونی نیز باشد.
  • درمان: شاید در مراحل بسیار ابتدایی شقاق، بتوان آن را در خانه و یا دارو درمان نمود. اما درمان بواسیر تنها با روشی چون لیزر که کم خطر ترین شیوه درمانی آن است امکان پذیر است.
  • نوع درد: درد ناشی از شقاق به صورت سوزش ناگهانی یا درد شدید و عمیق بوده که فرد هنگام اجابت مزاج یا حتی نشستن احساس کند. اما با این تفاوت که درد بواسیر یا هموروئید به صورت مداوم همراه با فرد بوده و فرد را از انجام فعالیت های ساده ای چون ایستادن یا نشستن باز می دارد.

در ادامه برای درک بهتری از این دو بیماری آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم نمود.

درمان شقاق و بواسیر

در صورت مشاهده علائم ناشی از بواسیر یا شقاق با ما تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست؟

بواسیر

بواسیر به عروق درون مقعد گفته می شود که در صورت وارد شدن هرگونه فشار دچار اتساع و متورم شده و انواع بواسیر را به وجود می آورند. برای مثال عروق متورم درون رکتوم بواسیر داخلی را و عروق انتهای رکتوم و مقعد بیماری بواسیر خارجی را به وجود می آورند. ناگفته نماد علاوه بر شقاق دیگر بیماری های نشیمنگاهی چون بیرون زدگی مقعد نیز هستند که افراد آن را بواسیر آشنا می گیرند بنابراین برای شناخت آنها تنها می توان علائم آنهارا با یکدیگر مقایسه نمود.
از شایع ترین علائم بواسیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• درد شدید هنگام نشستن، اجابت مزاج
  • خارش مداوم مقعد
  • توده متورم و حساس در در اطراف دهانه مقعد
  • احساس پر بودن و نیاز به دفع مدفوع
  • خون روشن بر روی دستمال توالت

بیشتر بخوانید: هموروئید خارجی

شقاق

بیماری شقاق نوعی ترک، شکاف یا زخم مقعدی است که بر دیواره مقعد یا دهانه آن ایجاد می شود. این زخم به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مقعدی معمولا دائما دچار التهاب، سوزش و خارش بوده و گاهی با خونریزی نیز همراه است.
برخی از علائم شقاق مقعدی عبارت اند از:

• مشاهده خون بر روی دستمال هنگام اجابت مزاج
  • سوزش و درد هنگام اجابت مزاج
  • زخم های 1 سانت کمتر یا بیشتر

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای شقاق

علائم بواسیر و شقاق

علاوه بر تمامی تفاوتهای شقاق و بواسیر، برخی علائم هستند که افراد به همین دلیل آنهارا از یکدیگر تشخیص نمی دهند که عبارت اند از:

• خونریزی هنگام اجابت مزاج یا مشاهده خون بر روی مدفوع
  • درد مقعد
  • التهاب
  • سوزش و خارش
  • نیاز به اجابت مزاج

بهترین روش درمان شقاق و هموروئید

درمان شقاق و بواسیر توسط راه های زیادی امکان پذیر است. راه درمان شقاق مقعدی در طب سنتی یکی دیگر از شیوه ها بوده که علاوه بر ریسکی که به همراه دارد ممکن از نتایج خوبی برخوردار نباشد. مقعد ناحیه بسیار حساس است که کوچکترین مشکل و آسیب عوارض جبران نشدنی به همراه دارد که لیزر بهترین این روشها بوده که در بی خطر ترین و امن ترین حالت ممکن این دو بیماری را درمان میکند.
لیزر بدون بهره گیری از تیغ جراحی و شکاف عمیق ناشی از جراحی بوده و تنها در یک جلسه بیماری را از بین خواهد برد. همچنین هزینه های کمتر و عدم نیاز آن به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان آن را به یک روش محبوب تبدیل کرده.

بیشتر بخوانید: درمان هموروئید

عکس تفاوت فیشر و هموروئید

با مشاهده عکس این دو بیماری تفاوت شقاق و بواسیر را به راحتی درک کرده و می توانید آن ها را از یکدیگر متمایز نمایید.

شکل ظاهری شقاق
تصویری که مشاهده میکنید ترک یا زخم مقعدی بوده که با نام شقاق یا فیشر شناخته می شود. شکل ظاهری شقاق تفاوت این عارضه با بیماری بواسیر را به طور واضح نمایان میکند.

بیشتر بخوانید : عکس شقاق

تصویر بواسیر
تصویر بالا نمونه ای از هموروئید از نوع ترومبوزه بوده که ناشی از متورم شدن عروق درون رکتوم می باشد.

با مشاهده کامل تصاویر و عکس بواسیر می توانید با نوع دقیق عارضه آشنا شده و آن را به طور کامل با بیماری شقاق مقایسه نمایید.

rectal fissure is when there is a tear or a crack in the anus. A hemorrhoid is when a vein in the anus becomes swollen

َشقاق یا فیشر زمانی رخ می دهد که پارگی یا زخم در مقعد ایجاد شود اما هموروئید به تورم عروق وریدی در این ناحیه گفته می شود.

مقایسه نحوه تشخیص این دو بیماری

تشخیص و درمان بواسیر و شقاق به روش های معاینه و انجام آزمایش انجام می شود. با این تفاوت که پزشک ممکن است از لمس بیماران مبتلا به شقاق خودداری کرده تا میزان زخم و جراحت آنها افزایش نیابد. درصورتیکه بیماری با معاینه و مشاهده پزشک امکان پذیر نباشد.
انجام آزمایش هایی چون:

• کولونوسکوپی
  • سونوگرافی
  • آنوسکوپی
  • سیگموئیدوسکوپی
  • پروکوسکوپی

اکثر این روش با وارد کردن لوله به درون مقعد به بررسی بیماری پرداخته یا در مواردی با تصویر برداری بیماری را تشخیص می دهند.

درمان شقاق و بواسیر تنها در یک ساعت

درمان انواع بیماری های مقعدی با یک جلسه لیزر تنها بدون هیچگونه عوارض با کمترین هزینه

برخی شباهت های بواسیر و شقاق

از آنجایی که شقاق و بواسیر دو بیماری در ناحیه نشیمنگاهی افراد هستند، برخی از علائم آنها نیز شبیه به یکدیگر می باشند. برخی از شباهت های بواسیر و شقاق که مشترک هستند، عبات اند از:

• هردو از بیماری های ناحیه نشیمنگاه هستند
  • خونریزی مقعدی
  • وجود خون در مدفوع
  • درد و قرمزی
  • التهبات ناشی از عارضه

علاوه بر آن یبوست از بیماری هایی است که با فشاری که بر رکتوم و مقعدی وارد می کند، می تواند یک عامل پدید آورنده مشترک در بین این دو بیماری باشد.

• عرض ادب و احترام میخواستم بدونم ممکنه ادم بواسیر و شقاق رو همزمان داشته باشه؟ حس میکنم همه علائم رو دارم

• بله امکان ابتلا به بواسیر و شقاق همزمان وجود داشته و ممکن است به آن مبتلا شده باشید

• سلام دکتر من هم یه تورم دارم دم مقعدم هم اینکه زخم شده که ازش خون نمیاد مگه شقاق و بواسیر فرق ندارن چطوریه الان بیماری من

• سلام دوست عزیز ممکن است هم به بواسیر و هم شقاق مبتلا باشید

• سلام من بیرون زدگی ندارم ولی هنگام مدفوع کردن سوزش زیاد دارم سه هفته اینجوری بودم کم کم خوب شد ولی باز بعد دو هفته دوباره سوزش دارم بعضی اوقاات مدفوع همره با خون هست

• سلام من چند وقت شقاق داشتم خودش خوب شد البته بگم پماد میزدم شبا اما الان دوباره همون سوزش رو دارم اما متورم تر شده دور مقعدم

• با توجه به علائم پیچیده شما امکان ابتلا به شقاق و بواسیر به طور همزمان وجود دارد. به یک متخصص مراجعه کنید

• سلام من یه براومدگی رو مقعدم هست که خیلی هم بزرگ نیست اما فکر میکنم همون زخم هست میخواستم بدونم الان ممکنه یه نفر هم شقاق بگیره هم بواسیر ؟

• بله امکان ابتلا به شقاق و بواسیر هم زمان وجود دارد. بهتر است برای درمان آن اقدام کنید تا شرایط شما حاد تر نشود