2. هموروئید
  3. مسکن قوی برای درمان فوری درد بواسیر

مسکن قوی برای درمان فوری درد بواسیر

تصویر درمان فوری درد بواسیر

کاهش درد بواسیر، از مشکلات افرادی که به این بیماری دچار هستند است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی راه های کاهش علائم و درد هموروئید آشنا کرده و چند نمونه از مسکن های قوی، پماد و شیاف موثر در درمان فوری درد بواسیر به شما معرفی نماییم.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید یک بیماری ناحیه نشیمنگاهی بوده که از متورم شدن عروق درون روده به وجود می آید. این بیماری دارای دو نوع خارجی و داخلی بوده که هرکدام دارای علائم متفاوتی هستند. همچنین میزان شیوع این بیماری در همه افراد یکسان بوده و حتی کودکان نیز در خطر ابتلا به هموروئید هستند.

علت درد بواسیر

درد بواسیر چیست؟ درد بواسیر زمانی رخ می دهد که هموروئید به درجه حاد رسیده و نیاز به درمان اساسی دارد. روشهای درمانی بسیار زیادی به منظور از بین بردن این بیماری موجود است. اجابت مزاج، نشستن به مدت طولانی، یبوست از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن درد هموروئید هستند.
درد ناشی از بواسیر در ناحیه مقعدی بوده و گاهی درون یا خارجی از مقعد مشاهده می شود که با علائم دیگری چون سوزش، خارش یا خونریزی همراه است.

روش های تسکین درد بواسیر

تسکین درد بواسیر با روشهای متعددی همراه است که اصلی ترین آنها یعنی راه درمان هموروئید، لیزر است. اما اگر بنا به هر دلیلی شرایط یا علاقه به انجام این روش ندارید میتوانید هنگام مواجه با علائم و درد ناشی از بواسیر برخی راهکارهای خانگی و دارویی را پیش رو بگیرید که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

درمان با لیزر

برای درمان فوری درد بواسیر ابتدا باید نوع بیماری را شناخته و با راهکارهای درمانی آن آشنا شوید. به طور کلی اصلی ترین و فوری ترین راه درمان درد بواسیر لیزر است که نیازی به جراحی نداشته و نتیجه قطعی به همراه می آورد.
علاوه بر آن می توانید با رعایت برخی مسائل و به کارگیری چند روش ساده در خانه علائم هموروئید داخلی و خارجی را موقتا برطرف کنید.

مسکن و دارو

برای درد بواسیر چه قرصی بخوریم؟ به طور کلی قرص مسکن قوی برای درد بواسیر وجود ندارد اما استفاده از مسکن های خوراکی، پمادها و شیاف می توانند مدتی درد و علائم را کاهش دهند.
برخی از مسکن های کاهش درد که شاید با آنها آشنا باشید:

• ناپروکسن
  • ژلوفن
  • استامینوفن
  • ایبو پروفن
  • شیاف آنتی هموروئید
  • شیاف گلیسیرین

تسکین دهنده درد با پماد

پماد آنتی هموروئید از داروهای بسیار مفید و کارآمد است که در درمان درد شدید هموروئید داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد دارای اپلیکاتور مخصوص است که به کمک آن می توانید درون مقعد را نیز به پماد آغشته نمایید. در برخی موارد استفاده مداوم از پماد های هموروئید می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.
برخی دیگر از پماد های تسکین دهنده درد و علائمی چون سوزش و خارش بواسیر:

• پماد لیدوکائین با خاصیت بی حس کنندگی
  • پماد نیتروگلیسیرین که شل کننده عروق است
  • پماد هیدروکورتیزون کاهش خارش و سوزش
  • پماد ام جی موثر در کاهش علائم
  • وازلین برای هموروئید کاهش دهنده خارش و حفظ رطوبت پوست

درمان خانگی

علاوه بر استفاده مسکن و دارو که تسکین درد فوری را به همراه دارند، می توانید با رعایت برخی نکات، طی یک هفته علائم و درد های ناشی از هموروئید را به حداقل برسانید. اما لازم به ذکر است این نکات درمان قطعی نبوده و نمی تواند نتیجه 100 درصد به همراه داشته باشد.

حمام نشیمنگاهی

پس از اجابت مزاج عروق متورم ناشی از بواسیر تحریک شده و علائم هموروئید را به همراه می آورد. حمام نشیمنگاه یک راه مناسب، به منظور تسکین درد هموروئید شناخته می شود. برای استفاده از این روش ابتدا یک تشت یا وان را به گونه ای که ناحیه مقعد و باسن را پوشش دهد، آب گرم بریزید.(آب نه سرد باشد نه گرم) در ادامه 2 الی 3 قاشق غذا خوری را در آن ریخته و حل کنید. به مدت 15 الی 20 دقیقه در آن بنشینید. این کار موجب کاهش فشار و درد هموروئید می شود.

یخ

قرار دادن چند تکه یخ در کیسه و قرار دادن آن در ناحیه موجب کاهش التهاب، ورم واز بین بردن فوری درد شدید هموروئید می شود. یخ موجب کاهش جریان خون در ناحیه شده و خاصیت سر کنندگی برای آن ایجاد می کند.

تصویر درمان فوری بواسیر با یخ

زور نزدن هنگام اجابت مزاج

وارد کردن فشار یا همان زور زدن در توالت موجب تحریک عروق درون روده شده و آن را تحریک می کند. اگر می خواهید اجابت مزاجی آسان تری داشته باشید، تمرین دم و باز دم کنید. به طوری که نفس عمیق بکشید و هنگام خارج کردن آن، مدفوع را به بیرون هدایت کنید.

استعمال روغن یا ژل

استعمال موضعی ژل آلوئه ورا (لایه درونی گیاهی آلوئه ورا که ژل مانند است)، روغن کبد کوسه و پماد ژل نفتی می تواند در نرم کردن پوست آسیب دیده و اجابت مزاج بسیار کارآمد باشد.

محلول فندق افسونگر

فندق افسونگر محلولی جهت کاهش خارش، رفع درد و التهاب است که می توانید با آغشته کردن پنبه و استعمال آن به مقعد از درد هموروئید خلاص شوید. تهیه آن آسان بوده و در داروخانه ها موجود است.

نحوه نشستن

در بهترین حالت این است که از نشستن های طولانی مدت خود داری کنید. اما در گام بعدی برای کاهش عوارض نشستن می توانید از بالشتک های طبی دوناتی استفاده کنید. این کار فشار وارد بر مقعد را تا حد زیادی کاهش می دهد.
فعالیت روزانه: داشتن تحرک و فعالیت و همچنین دفع به موقع مدفوع می تواند در اجابت مزاج آسانتر نقش مهمی داشته باشد.

دارو برای درد بواسیر

علاوه بر راهکارهای غیر دارویی برخی دارو ها و مسکن ها به منظور رفع درد شدید هموروئید مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بهترین گزینه های پیشنهادی ما هستند که در ادامه چند نمونه از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اصلاح عادات روزانه

اصلی ترین دلیل به وجود آمدن هموروئید یبوست مزمن است. بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا دچار این عارضه نشوید. البته داروهایی چون شربت لاکتولوز وجود دارند تا در از بین بردن یبوست یا اسهال مزمن کارایی داشته باشند. اما این دارو ها تنها در نرم کردن مدفوع موثر هستند.
علاوه بر آن افزایش دادن فعالیت بدنی و عدم جا به جایی اجسام سنگین یکی از گام های درمان این بیماری است.

مطالعه بیشتر: اسهال چیست؟

برای درد بواسیر چه بخوریم

خوردن برخی مواد خوراکی در شل کردن مدفوع و کاهش علائم نیز بسیار مفید است.
برخی از این خوراکی ها عبارت اند از:

• نوشیدن آب به مقدار کافی 8الی 10 لیوان در روز
  • خوردن میوه و سبزیجاتی چون آلو، کاهو، اسفناج که حاوی فیبر مورد نیاز بدن هستند
  • خوردن ویتامین سی و کا (c,k)
  • انواع حبوبات
  • در کنار این موارد خوردن غذاهایی چون فست فود، سرخ کردنی های مضر، نوشابه و میوه های کال یبوست را به همراه آورده و سبب وارد شدن فشار بر روده ها می شود

مطالعه بیشتر: فیبر چیست؟

برای درد هموروئید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر راهکارهای پیشنهادی کاهش درد بواسیر و هموروئید را در 1 هفته انجام داده اید و نتیجه ای از آن حاصل نشد بهتر است به دکتر بواسیر مراجعه کنید. پزشک متخصص، جراح عمومی یا پزشک گوارش با معاینه شما می تواند میزان شدت بیماری را بررسی و راه درمان قطعی به شما پیشنهاد دهد. لیزر یک یاز گزینه های درمان بواسیر است که یکبار برای همیشه شما را از شر این بیماری خلاص خواهد کرد.