جوش مقعدی چیست؟ علت و درمان جوش اطراف مقعدی با لیزر

فوریه 23, 2021
جوش مقعدی چیست؟ علت و درمان جوش اطراف مقعدی با لیزر

جوش ها معمولا مشکلات پوستی هستند که بیشتر وقت ها با آن درگیر هستیم، اگر چه میتوانند در هر جایی از بدن مانند صورت، کمر، مقعد و … ظاهر شوند اما نباید به راحتی از آن بگذریم زیرا محل ایجاد هر جوش میتواند نشان دهنده مشکل خاص در بدن باشد.

انواع جوش مقعدی

جوش های مقعدی انواع مختلفی دارد از جمله :

پاستول یا جوش چرکی

نواحی برجسته قرمز یا صورتی رنگ کوچک همراه با چرک و خارش هستند.

پاپول

برجستگی های قرمز رنگ روی پوست که به خاطر آلودگی ایجاد می شوند.

نودول

این نوع جوش ها بافت سخت و بزرگ تری دارند. در لایه های عمیق تر پوست پدید می آیند. به سختی درمان شده و درد بیشتری دارند .

کیست ها

دردناک ترین نوع جوش است که در لایه زیرین پوست ایجاد شده و به صورت برآمدگی خود را نشان میدهد.

علائم و نشانه ها ی جوش مقعد

ظاهر شدن جوش در مقعد معمولا دارای علائم و نشانه هایی برای فرد است که شامل موارد زیر است:

• درد، که معمولاً در زمان نشستن شدیدتر میشود.
  • تحریک پوست در اطراف مقعد، مانند تورم، قرمزی و حساسیت
  • خارج شدن چرک از جوش
  • یبوست یا درد در زمان دفع

جوش یا آبسه مقعدی در صورتی که شدیدتر باشند علائم زیر را دارند:

• لرز

اگر با لمس کردن ناحیه مقعد، برآمدگی احساس کردید، می تواند دلایلی مانند بواسیر یا کیست مویی داشته باشد که نیاز به معاینه دقیق متخصص دارد.

علت و دلایل ایجاد جوش مقعدی

زمانی که منافذ پوست مسدود شوند شرایط برای ایجاد جوش ایجاد میشود. یک منفذ، حفره کوچکی روی پوست است که درون آن فولیکول مو در زیر لایه سطحی پوست قرار دارد. فولیکول شامل یک مو و یک غده چربی است که چربی آن برای سالم و مرطوب نگه داشتن نگه داشتن پوست و همچنین به حذف سلول‌های مرده کمک می‌کند.

متاسفانه، فولیکول ها می‌توانند بیش فعال شده و مقدار زیادی چربی تولید کنند که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. علت تولید چربی بیش از حد میتواند شامل موارد زیر باشد:

تعریق

عرق و رطوبت چه در اطراف مقعد چه در محل دیگری از بدن می‌تواند مهم ترین دلیل ایجاد جوش باشد.

باکتری

مقعد جایی است که مدفوع از آن عبور میکند و حاوی تعداد زیادی باکتری است. روابط جنسی مقعدی ممکن است باکتری را در این ناحیه افزایش داده و زمینه را برای بوجود آمدن جوش مقعدی به وجود آورد.

هورمون‌

تغییرات هورمونی، بلوغ، بارداری، روند قاعدگی و حتی استرس، می‌تواند باعث شود که فولیکول ها غدد چربی بیشتری تولید کنند و موجب جوش مقعد شوند.

کیست مویی

کیست مویی حفره ای روی پوست است که در انتهای ستون فقرات و بخش بالای بین دو باسن شکل می گیرد. چنانچه کیست مویی عفونی شود جوش مقعدی یا آبسه شکل میگیرد.

درمان قطعی شقاق و کیست مویی با لیزر

مشاوره با متخصصان ما در واتس اپ

ژنتیک

ممکن است افراد خانواده شما هم مشکل جوش مقعدی داشته باشند که این دلیل بر ژنتیک می باشد.

نشستن

نشستن برای مدت‌ طولانی فشار را در ناحیه مقعد افزایش داده و کم کم زمینه را برای ایجاد آبسه و جوش مقعد به وجود می آورد.

لباس نامناسب

پوشیدن لباس‌های تنگ و از جنس پلاستیک باعث آزار و اذیت پوست شده و باعث شیوع جوش در نواحی مختلف به خصوص در مقعد میشود.

نظافت

عدم نظافت ناحیه مقعدی به احتمال زیاد باعث افزایش جوش‌ در مقعد خواهد شد.

رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی و ایجاد جوش به مدت چندین سال مورد بحث قرار گرفته‌است. هنوز مشخص نشده که خوردن غذاهای پرچرب باعث ایجاد جوش می شوند یا خیر اما رژیم غذای همراه با شکر و لبنیات می توانند فاکتورهای ایجاد جوش باشند.

شقاق

علت جوش مقعدی

شقاق یا زخم مقعدی یکی از عوارض مقعدی است که در اثر نشستن های طولانی مدت، رابطه جنسی مقعدی ، عدم استفاده از دستمال های نرم و لطیف برای نظافت مقعد پدید می آید . به دلیل تجمع باکتری ها در زخم شقاق، جوش مقعدی به وجود می آید.

عکس جوش مقعدی

در ادامه عکس های مختلفی از جوش مقعدی یا همان آبسه را آورده ایم تا بتوانید آن را تشخیص داده و برای درمان هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

عکس جوش مقعدی

جوش مقعدی در کودکان

کودک به دلیل داشتن پوستی حساس و سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به سرعت دچار بیماریهای مقعدی مانند جوش مقعد شود. این بیماری در کودکان شامل انواع زیر است :

• جوش پوشک : این عارضه ممکن است در کودکان به دلیل بستن پوشک به وجود آید؛ یعنی بخش هایی از بدن کودک که با پوشک تماس مستقیم دارد متورم، قرمز و جوش میزند.
  • جوش مخمری: ظاهر این جوش ها برآمده و در همان ناحیه ای که پوشک بسته شده پدید می آیند. این التهابات تا دو روز ادامه داشته و پس از آن کم کم محو میشوند. مصرف آنتی بیوتیک برای جوش مقعد کودک ممکن است بروز عارضه را بیشتر کند.
  • حلقه آلرژیک : برخی از غذاهای اسیدی موجب حساسیت در بدن کودک میشود مانند گوجه فرنگی و مرکبات. این نوع مواد حلقه های کوچک قرمز را در مقعد کودک به وجود می آورند.

درمان جوش اطراف مقعدی

جوش مقعدی بسته به اینکه چرا به وجود آمده است راه های درمان مختلفی برای آن وجود دارد که البته هر یک از آنها باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. موثرترین روش درمان، لیزر است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

روش جراحی

جراحی جوش مقعد با بی حسی و یا بیهوشی بسته به شدت عفونت صورت میگیرد. جوش مقعد برای درمان باید ابتدا تخلیه شود تا چرک درون آن بیرون آید. بعد از تخلیه، گاز استریل روی ناحیه مورد نظر قرار داده میشود و مصرف آنتی بیوتیک بسته به تجویز دکتر برای درمان سریعتر آن لازم است .

اگر برش جراحی برای تخلیه چرک، عمیق باشد، بیمار باید چندین روز در بیمارستان بستری شود. درد بعد از جراحی با داروهای مسکن تجویز شده توسط دکتر کاهش پیدا میکند.

لیزر جوش مقعدی

از سریعترین و موثرترین راه های درمان جوش مقعدی میباشد. این روش، با کمک فیبر نوری و تاباندن اشعه لیزر انجام میشود. فرد در این روش ، درد و خونریزی ندارد، زخم بعد از جراحی به سرعت بهبود پیدا میکند و بلافاصله بعد از جراحی لیزر می تواند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد.

پماد و آنتی بیوتیک برای درمان جوش مقعدی

در صورت مشاهده جوش مقعدی، چنانچه سطحی باشند میتوانید از پماد و یا آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کنید اما اگر طی چند روز از بین نرفتند حتما باید با جراحی درمان شوند که کم عوارض ترین نوع جراحی، جراحی با لیزر است .

درمان سریع جوش مقعدی

جهت مشاوره و اقدام به درمان جوش مقعدی  با ما در واتس اپ در تماس باشید.

عوارض جوش مقعدی

• گسترده شدن عفونت مقعد
  • فیستول
  • احساس سنگینی و یا توده در مقعد
  • خارج شدن چرک از مقعد

پیشگیری سریع از عوارض جوش مقعدی

برای اینکه با عوارض جوش مقعدی درگیر نشوید، حتما به ما تماس یگیرید.

برای درمان جوش مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر از وجود برجستگی و یا جوش در مقعد آگاه شدید، در اسرع وقت خود را به متخصص دستگاه گوارش و یا کلینیک های معتبر برسانید.

کلینیک نشیمنگاه با داشتن بیش از ۱۵ سال سابقه در درمان مشکلات مقعدی مانند جوش مقعدی، بواسیر، شقاق، کیست مویی، زگیل تناسلی سابقه ای درخشان داشته است و شما میتوانید با خیالی راحت، درمان بیماری خود را به ما بسپارید.

ناگفته نماند دکتر زارعی از متخصصان برتر دستگاه گوارش این کلینیک میباشد که با انجام بیش از ۱۰۰۰ نوع لیزر بیماری های مقعدی، درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی را به ثبت رسانده است.