1. خانه
  2. هموروئید
  3. 10روش درمان خانگی بواسیر {هموروئید} در خانه

10روش درمان خانگی بواسیر {هموروئید} در خانه

تصویر درمان خانگی هموروئید

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر (هموروئید) به تورم و آسیب دیدن رگ های درون راست روده گفته می شود که با وارد شدن فشار به وجود می آیند.
این بیماری که بسیار دردناک است دارای دو نوع خارجی و داخلی بوده که هرکدام علائمی به همراه دارند. اصلی ترین دلیل بروز بواسیر وارد شدن فشار می باشد. این فشار می تواند ناشی از یبوست مزمن، اسهال، بارداری، جا به جایی اجسام سنگین یا اضافه وزن باشد.
از همین رو برخی افراد با مشاهده علائم سعی بر به کارگیری روشهای درمان خانگی بواسیر می کنند. اما بهتری است بدانید این بیماری هنگام بروز نیاز به درمان قطعی داشته و نیازمند معاینه پزشک متخصص می باشد.

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

درمان بواسیر به طور کلی و قطعی تنها با استفاده از روشهای پزشکی چون عمل جراحی بواسیر یا لیزر امکان پذیر بوده و روشهای درمان خانگی بواسیر تنها در کاهش علائم این بیماری موثر می باشند.
چرا که در برخی موارد به دلیل طولانی بودن دوره درمانی روشهای درمان خانگی بواسیر پیشرفت کرده و سبب حادتر شدن آن می شود.
بنابراین هنگام بروز علائم اولیه این بیماری بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایی. لیزر یکی از روشهای درمانی بسیار آسان و کارآمد بوده که در یک جلسه انواع هموروئید را درمان نموده و مانع از بازگشت آن می شود.

مطالعه بیشتر: درمان هموروئید

درمان قطعی بواسیر بدون جراحی

لیزر، بهترین راه درمان بواسیر بدون خونریزی و درد

درمان سریع بواسیر در خانه

درمان خانگی بواسیر شامل استفاده از روشهای ساده و غیر دارویی و پزشکی می باشد که گاهی مورد تایید پزشکان نمی باشد. همچنین کاهش علائم این بیماری تنها در موارد اولیه چون وازلین برای درمان بواسیر امکان پذیر بوده و با پیشرفت بیماری روشهای درمان خانگی بواسیر بی نتیجه خواهند بود. درمان خانگی بواسیر بیرون زده را می توانید یک روش جهت کاهش علائم و نشانه های عارضه بررسی نموده و آن را یک شیوه پزشکی و تهاجمی نمیشناسیم.

درمان خانگی بواسیر با حمام نشیمنگاه

حمام نشیمن از دیگر روشهای درمان خانگی بواسیر است که به قرار دادن نواحی کفل یا لگن در آب گفته می شود. این روش می تواند در بهبود حرکات روده و گردش خون در مقعد و همچنین برطرف نمودن عفونت موثر باشد. علاوه بر ان از این روش می توان یک روش کاهش درد هموروئید به طور فوری یادآوری کرد که می تواند به طور موقت نتیجه خوبی داشته باشد.
برای تهیه حمام نشیمنگاهی در خانه می توانید از لگن آب گرم، وان و یا لگن مخصوص حمام که بر روی درپوش توالت فرنگی نصب می شود، استفاده نمایید. برای تاثیرگذاری این روش باید حداقل 10 الی 20 دقیقه در این آب بنشینید. همچنین می توانید مقداری نمک یا جوش شیرین به آب بیافزایید.

درمان خانگی هموروئید خفیف با فیبر

یکی از مهمترین روش های درمان خانگی بواسیر، رفع یبوست است؛ چراکه این بیماری در اغلب موارد ناشی از یبوست و یا همان خشکی مزاج ایجاد می شود.
برای درمان یبوست ساده ترین روش مصرف فیبر گیاهی به میزان کافی است. فیبر ماده ای مغذی و ضروری برای بدن است که در بدن انسان قابلیت هضم ندارد، از همین روی در روده ها تجمع کرده و به افزایش حجم مدفوع کمک می کند.
نوعی از فیبر ها مقدار زیادی آب به خود جذب نموده و این امر در نرم کردن مدفوع عبور راحت تر آن از مقعد موثر است.
برای جذب بیشتر فیبر لازم است انواع سبزیجات (کلم بروکسل، انواع کلم، بامیه و ..) و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بنابراین درمان خانگی بواسیر بیرون زده با فیبر می تواند بر دیگر عضو های بدن نیز تاثیر مثبت بگذارد.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای بواسیر

عکس درمان خانگی بواسیر با فیبر

وازلین برای درمان بواسیر در خانه

وازلین ماده ای ژلی است که تقریبا همه افراد به آشنا هستند و از نفت تولید می شود. وازلین با خاصیت لزج بودن خود تنها سبب عبور آسان تر مدفوع از مقعد می شود چرا که جذب پوست نشده و آن را چرب و لیز می کند. همین موضوع سبب مورد استفاده قرار گرفتن برخی بیماران شده که در درمان خانگی بواسیر از آن بهره مند شوند.اما خوب است بدانید استفاده از وازلین برای درمان بواسیر هیچ تاثیری در روند درمان نداشته و تنها مصرف موقت از آن جهت اجابت مزاج آسانتر به کار برده می شود.

درمان خانگی بواسیر با نوشیدن آب

آب عنصری حیاتی و ضروری برای بدن است. که در بهبود گردش خون و نیز افزایش حرکات روده موثر است. مصرف کافی آب در نرم نمودن مدفوع موثر بوده و می تواند به عبور راحت تر مدفوع از مقعد کمک کند. از این رو می توان نوشیدن آب را یک روش درمان خانگی بواسیر بیرون زده دانسته و در دستور کار قرار داد.
برای تاثیر این روش درمان خانگی بواسیر لازم است روزانه حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید.

پرهیز از بی تحرکی و کاهش وزن

ورزش و تحرک نقشی اساسی در برطرف نمودن علائم ابتدایی بیماری بواسیر دارند، یکی از علل ایجاد این بیماری کم تحرکی و نشستن به مدت طولانی است، زیرا نشستن و عدم وجود تحرک به مدت طولانی سبب وارد شدن فشار به ناحیه مقعد و روده ها می شود. پیاده روی یک ورزش و تحرک بسیار کافی و مناسب می باشد که گردش خون را افزایش داده و به طور موثری موجب بهبود فراید درمان بواسیر شود. همچنین عامل دیگری که می تواند موجب بروز بواسیر در افراد شود، چاقی می باشد که می بایست از آن یپشگیری و در صورت اضافه وزن آن را کاهش داد. شما می توانید پرهیز از بی تحرکی و حتی کاهش وزن را به عنوان یک روش درمان خانگی بواسیر مورد استفاده قرار دهید.

بهترین میوه برای درمان خانگی بواسیر

مصرف انواع میوه ها علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن و حفظ سلامتی در بهبود وضعیت و علائم بیماری بواسیر نیز تاثیر گذار است. میوه ها به عبور بهتر و راحت تر مدفوع کمک کرده و اجابت مزاج را برای فرد آسان می سازند.
انجیر، نارگیل، آووکادو، هویج، انواع توت از میوه هایی هستند که میتوان برای بهبود عملکرد روده ها از آنها استفاده نمود از این جهت به عنوان نوعی درمان خانگی بواسیر شناخته می شوند.

ورزش و کاهش وزن

به همه افراد مبتلا به بواسیر توصیه می شود، حداقل برای 15 دقیقه به منظور بهبود علائم بواسیر ورزش کنند. مبتلایان به این بیماری می توانند ورزش های ساده ای مانند پیاده روی، شنا و یوگا را برای درمان خانگی بواسیر انتخاب کنند.
این افراد باید از انجام ورزش های سنگینی مانند وزنه برداری که فشار زیادی را به مقعد وارد می کند، پرهیز کنند.

تصویر ورزش برای درمان خانگی بواسیر

استفاده از کمپرس یخ برای درمان خانگی بواسیر

استفاده از یخ بر روی زخم می تواند در کاهش درد بیماری هموروئید موثر باشد. چرا که یخ موجب کاهش گردش خون در ناحیه مقعد شده و سبب آرام کردن درد می شود. برای این منظور لازم است یخ را کیسه فریزر قرار داده و در حوله بپیچید و بر روی مقعد قرار دهید. از تماس مستقیم یخ بر روی ناحیه درگیر اجتناب نمایید.

اجتناب از زور زدن در توالت

خوب است بدانید، زور زدن در توالت یکی از علل اصلی بواسیر است، علت این امر یبوست مداوم است اما باید به جای زور زدن، در فکر رفع علت اصلی علت آن باشید زیرا این عمل فشار بسیار زیادی به عروق مقعدی وارد کرده و موجب تورم آنها می شود.
در صورتی که دچار یبوست مزمن هستید با مشورت پزشک از ملین های طبیعی استفاده نمایید.
همچنین تاخیر در دفع موجب می شود، آب مدفوع از بین رفته و خشک شدن مدفوع عبور آن از مقعد را مشکل می کند که خود عاملی برای افزایش فشار وارده بر مقعد می شود.

مطالعه بیشتر: درمان یبوست

تاثیرگذاری درمان بواسیر در خانه

درمان بواسیر در خانه تنها در مراحل ابتدایی بیماری به رفع علائم خفیف بواسیر کمک می کند. در مورد بواسیر های پیشرفته و خارجی استفاده از این درمان ها در برخی موارد نتیجه داشته و گاهی موجب پیشرفت بیماری می شود و نمی توانند به عنوان درمان قطعی کاربرد داشته باشند.
از همین روی توصیه می شود، در صورتی که پس از 7 روز استفاده از درمان های خانگی علائم بیماری کاهش نیافت، سریعا به متخصص یا دکتر بواسیر مراجعه نمایید.

درمان هموروئید در کمتر از یک ساعت بدون درد و خونریزی

در صورت مشاهده علائم و عدم بهبودی با کلینیک نشیمنگاه تماس حاصل فرمایید.

درمان قطعی بواسیر

همانطور که گفته شد، درمان خانگی بواسیر تنها در مراحل اولیه و در برخی موارد کاهش علائم را به همراه دارد. بنابراین قطعی ترین و بهترین روش درمان هموروئید های پیشرفته یا خفیف استفاده از لیزر درمانی است، زیرا با استفاده لیزر بیماری به طور کامل از بین رفته و امکان بازگشت آن وجود ندارد.
در این روش از لیزر مادون قرمز جهت از بین بردن بافت استفاده می شود. این روش دارای مزایای بسیار فراوانی بوده که برخی از آنها عبارت اند از:

  • لیزر عروق خونی و اعصاب آسیب دیده را ترمیم می کند. به همین منظور درمان بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  • در کمتر از نیم ساعت انجام شده و از اتلاف وقت جلوگیری می کند.
  • دوره نقاهت کوتاه مدتی داشته و حتی بیمار می تواند پس از انجام این عمل به محل کار خود باز گردد.
  • لیزر روشی قطعی و بی بازگشت است.
  • از ابتلا به سایر بیماری ها جلوگیری می کند.
  • از آسیب به سایر بافت حساس ناحیه مقعد و ایجاد عوارض جلوگیری می کند.
  • به پانسمان نیاز ندارد.
  • از هزینه کمتری برخوردار است.

سوالات متداول

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست