2. مقالات
  3. گوشت اضافه مقعد چیست؟ علت بیرون زدگی گوشت اضافه مقعد

گوشت اضافه مقعد چیست؟ علت بیرون زدگی گوشت اضافه مقعد

تصویر درمان گوشت اضافه مقعد

گوشت اضافه مقعدی از عارضه هایی است که ممکن است همه افراد به آن دچار شوند. در این مطلب به بررسی دلایل و انواع بیماری هایی چون بواسیر، شقاق، زگیل و دیگر علت گوشت اضافه مقعد مانند بارداری اشاره نماییم. همچنین با ما در این مطلب همراه باشید تا بهترین راه درمان این عارضه بپردازیم.

گوشت اضافه مقعد چیست؟

گوشت اضافه مقعد به طور کلی عارضه ای است که با خارج شدن هرگونه گوشت اضافه، یا برآمدگی اضافه از دهانه مقعد به وجود می آید. این عارضه غیر طبیع یبوده و افرادی که به گوشت اضافه مقعدی دچار میشوند، معمولا به بیماری مبتلا هستند.

علت بروز گوشت اضافه مقعدی چیست؟

علت بروز برآمدگی و گوشت اضافه مقعدی در دهانه آن، نشان دهنده بیماری های ناحیه نشیمنگاهی، گوارشی یا روده است. بواسیر، شقاق، آبسه و حتی زگیل تناسلی میتواند سبب بروز این عارضه باشند که بیمار برای بررسی و درمان نیازمند معاینه پزشک می باشد.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است که با متورم شدن عروق درون روده به وجود می آید. این بیماری دارای دو نوع مختلف بواسیر داخلی و بواسیر خارجی می باشد. عروق متورم و تحت فشار (فشار وارد شده توسط یبوست یا اسهال ) که درون راست روده هستند بواسیر داخلی را پدید می آورند. همین مساله یا حتی بواسیر خارجی که به طور کلی خارج از دهانه مقعد رخ می دهد، از دلایل گوشت اضافه مقعدی خواهند بود.

مطالعه بیشتر: جراحی هموروئید

تصویر بواسیر

شقاق یا فیشر

شقاق یا همان فیشر، بیماری آزار دهنده ناحیه نشیمنگاهی است که از ترک، چاک خوردگی دهانه مقعد به وجود می آید. این عارضه باید هرچه سریعتر توسط یک روش مناسب درمان شود؛ چرا که بی توجهی به درمان آن می تواند عوارضی چون ابتلا به شقاق مزمن که درمان آن بسیار دشوار است و گوشت اضافه مقعدی را به همراه داشته باشد.

آبسه

عفونت و آبسه که از مسدود شدن غدد اطراف مقعد پدید می آیند از دیگر بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است که می تواند تورم، التهاب، درد، خروج ترشح را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن بی توجه به درمان این عارضه می تواند آن را مانند گوشت اضافه نمایان نموده و اختلالات فرد را دچار اختلال نماید.

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی از دیگر علت های گوشت اضافه مقعدی هستند که افراد به آن دچار می شوند. این عارضه توسط ویروس اچ پی در ناحیه تناسلی افراد پدید می آید و علائمی چون زگیل های تکی یا خوشه ای در دهانه مقعد، آلت تناسلی، واژن یا حتی دهان به وجود می آورد. برخی افراد به این بیماری آشنایی نداشته و برآمدگی های ناشی از زگیل در نزدیکی آن را را گوشت اضافه مقعدی تلقی می کنند. این بیماری بسیار شایع بوده و افراد باید درمان آن را امری مهم تلقی نمایند.

مطالعه بیشتر: زگیل مقعدی

رابطه جنسی مقعدی

به طور کلی مقعد راه خروج مدفوع و اجابت مزاج می باشد و برای رابطه جنسی ساخته نشده است. از این رو وارد شدن شی خارجی یا آلت تناسلی مردانه می تواند سبب وارد کردن آسیب به آن شده و مشکلات بسیار جدی را برای فرد به وجود آورد. تورم و آسیب به عضلات اسفنکتر می تواند افراد را به گوشت اضافه مقعدی دچار کنند.

بارداری

بارداری از دیگر عوامل بروز گوشت اضافه مقعد است که خانمها به آن دچار میشوند. فشاری که جنین به اعضای داخلی بدن از جمله رحم و روده های مادر وارد می کند می تواند سبب این عارضه این شد.

علائم

علائم وجود گوشت اضافه مقعدی معمولا قابل لمس و مشاهده بوده و افراد مبتلا به این عارضه می تواند به راحتی آن را مشاهده نمایند.
اصلی ترین علائم گوشت اضافه مقعد عبارت اند از:

• گوشت های اضافه و نرم
  • تیره تر شدن رنگ گوشت اضافه و زائده ها
  • بافت نرم که با لمس دست احساس می شود
  • اندازه آن معمولا چند میلی متر بوده که معمولا افزایش نمی یابد

تشخیص گوشت اضافه مقعد چگونه انجام می شود؟

تشخیص دقیق و بررسی این عارضه توسط پزشک متخصص امکان پذیر خواهد بود؛ چرا که ممکن است علائمی که تجربه می کنید ناشی از دیگر بیماری های ناحیه نشیمنگاهی یا حتی بیماری های خطرناک تر بوده و نیازمند بررسی کامل تری داشته باشد. پزشک متخصص گوارش یا جراح عمومی بهترین گزینه هایی هستند که هنگام مشاهده علائم میتوانید مراجعه نمایید. پزشک با معاینه و مشاهده شدت بیماری آن را بررسی یا حتی ممکن است برخی آزمایش هایی چون کولونوسکوپی، آندوسکوپی یا … برای شما تجویز نماید.

تصویر کلونوسکوپی

درمان گوشت اضافی مقعد با لیزر

درمان گوشت اضافه مقعد با لیزر بهترین و کم خطر ترین روشهای درمان این عارضه به شمار می رود.
مقعد به دلیل داشتن عضلات پیچیده و عصب های فراوان بسیار حساس بوده و نیازمند یک روش درمانی مناسب و کم خطر است. لیزر تنها در یک جلسه و به طور کامل تمامی گوشت اضافه مقعد و کنار آن را از بین برده و نیازی به دوره نقاهت طولانی مدت نیست.
برخی از مزایای لیزر گوشت اضافی و از بین بردن زائده ها:

• عدم آسیب رسانی به گوشت اطراف آن
  • عدم باقی ماندن جای اسکار و زخم
  • هزینه های بسیار ارزانتر نسبت به جراحی
  • بدون درد، خونریزی و حتی بیهوشی
  • عدم نیاز به دوره نقاهت طولانی
  • عدم عفونت و آبسه
  • عدم عود و بازگشت بیماری

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی در کلینیک نشیمنگاه

جهت اطلاع دقیق از هزینه ها و رزرو وقت معاینه با ما تماس بگیرید.

انواع روشهای درمان

درمان گوشت اضافه مقعد توسط روشهای دیگر نیز امکان پذیر است. اما این روشها معمولا یا با انجام عمل جراحی یا با استفاده از دارو بوده که دارای عوارض است. در ادامه با روشهای درمان این عارضه آشنا خواهیم شد.

عمل جراحی

میزان سختی عمل جراحی گوشت اضافه مقعدی وابسته به اندازه آن است. برای مثال زائده های به وجود آمده اگر بزرگ باشند، پزشک با تیغ جراحی آن را بریده و بخیه می زند. و اگر کوچک باشند، ممکن است آنهارا بخیه نزند. اما با توجه به اینکه این کار توسط تیغ جراحی انجام میگیرد، ممکن است عفونت و درد شدید را به همراه داشته باشد.
برخی از معایب این روش درمان گوشت اضافه مقعدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• هزینه های گرانتر نسبت به انجام لیزر
  • دوره نقاهت طولانی تر
  • نیاز به پانسمان و شستشوی محل زخم
  • درد شدید، سوزش و خارش
  • امکان آسیب به بافت حساس این ناحیه

روشهای خانگی

از بین بردن و درمان گوشت اضافه مقعد در خانه یک امر غیر ممکن است! چرا که این امر تنها با از بین بردن زائده ها امکان پذیر است که باید توسط پزشک صورت گیرد. بنابراین هنگام مشاهده علائم و زائده های اضافه در کنار مقعد به پزشک مراجعه نمایید تا با یک روش پزشکی و مناسب نسبت به درمان شما اقدام نماید.