2. مقالات
  3. گوشت اضافه مقعد چیست؟ علت و درمان+ عکس

گوشت اضافه مقعد چیست؟ علت و درمان+ عکس

تصویر درمان گوشت اضافه مقعد

گوشت اضافه مقعدی از بیماری های مقعدی و عارضه هایی است که ممکن است همه افراد به آن دچار شوند. در این مطلب به بررسی دلایل و انواع بیماری هایی چون بواسیر، شقاق، زگیل و دیگر علت گوشت اضافه مقعد مانند بارداری اشاره نماییم. همچنین با ما در این مطلب همراه باشید تا بهترین راه درمان گوشت اضافه مقعد بپردازیم.

گوشت اضافه مقعدی چیست؟

گوشت اضافه مقعدی به طور کلی عارضه ای است که با خارج شدن هرگونه گوشت اضافه یا برآمدگی اضافه از دهانه مقعد به وجود می آید. این عارضه غیر طبیع یبوده و افرادی که به گوشت اضافه مقعدی دچار میشوند، معمولا به بیماری خاصی نظیر هموروئید، زگیل مقعدی، شقاق یا دیگر بیماری ها مبتلا هستند. گوشت اضافه مقعد از دسته بیماری هایی است که فعالیت روزانه فرد از جمله نشستن ، راه رفتن و… مختل کرده و تحت تاثر خود قرار می دهد.

علائم

علائم وجود گوشت اضافه مقعدی معمولا قابل لمس و مشاهده بوده و افراد مبتلا به این عارضه می تواند به راحتی آن را مشاهده نمایند. البته مشاهده آ«ها به معنای تشخیص دقیق بیماری نبوده و تنهااز وجود عارضه آگاهی می دهد.
اصلی ترین علائم گوشت اضافه مقعد عبارت اند از:

• گوشت های اضافه و نرم
  • تیره تر شدن رنگ گوشت اضافه و زائده ها
  • بافت نرم که با لمس دست احساس می شود
  • خروج ترشح مقعدی (در صورت وجود عارضه داخلی یا بیماری پیش زمینه ای)
  • اندازه آن معمولا چند میلی متر بوده که معمولا افزایش نمی یابد
عکس گوشت اضافه در مقعد

علت گوشت اضافه مقعدی

علت بروز برآمدگی و گوشت اضافه مقعدی در دهانه آن، نشان دهنده بیماری های مقعدی، گوارشی یا روده است. بواسیر، شقاق، آبسه و حتی زگیل تناسلی در زنان و مردان میتواند سبب بروز این عارضه باشند که بیمار برای بررسی و درمان نیازمند معاینه پزشک می باشد.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است که با متورم شدن عروق درون روده به وجود می آید. این بیماری دارای دو نوع مختلف بواسیر داخلی و بواسیر خارجی می باشد. عروق متورم و تحت فشار (فشار وارد شده توسط یبوست یا اسهال ) که درون راست روده هستند بواسیر داخلی را پدید می آورند. همین مساله یا حتی بواسیر خارجی که به طور کلی خارج از دهانه مقعد رخ می دهد، از دلایل گوشت اضافه مقعدی خواهند بود.

مطالعه بیشتر: جراحی هموروئید

عکس گوشت اضافه مقعدی بواسیر

شقاق یا فیشر

شقاق یا همان فیشر، بیماری آزار دهنده ناحیه نشیمنگاهی است که از ترک، چاک خوردگی دهانه مقعد به وجود می آید. این عارضه باید هرچه سریعتر توسط یک روش مناسب درمان شود؛ چرا که بی توجهی به درمان آن می تواند عوارضی چون ابتلا به شقاق مزمن که درمان آن بسیار دشوار است و گوشت اضافه مقعدی را به همراه داشته باشد.

آبسه

عفونت و آبسه که از مسدود شدن غدد اطراف مقعد پدید می آیند از دیگر بیماری های مقعدی است که می تواند تورم، التهاب، درد، خروج ترشح را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن بی توجه به درمان این عارضه می تواند آن را مانند گوشت اضافه نمایان نموده و اختلالات فرد را دچار اختلال نماید.

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی از دیگر علت های گوشت اضافه مقعدی هستند که افراد به آن دچار می شوند. این عارضه توسط ویروس اچ پی در ناحیه تناسلی افراد پدید می آید و علائمی چون زگیل های تکی یا خوشه ای در دهانه مقعد، آلت تناسلی، واژن یا حتی دهان به وجود می آورد. برخی افراد به این بیماری آشنایی نداشته و برآمدگی های ناشی از زگیل در نزدیکی آن را را گوشت اضافه مقعدی تلقی می کنند. این بیماری بسیار شایع بوده و افراد باید درمان آن را امری مهم تلقی نمایند.

رابطه جنسی مقعدی

به طور کلی مقعد راه خروج مدفوع و اجابت مزاج می باشد و برای رابطه جنسی ساخته نشده است. از این رو وارد شدن شی خارجی یا آلت تناسلی مردانه می تواند سبب وارد کردن آسیب به آن شده و مشکلات بسیار جدی را برای فرد به وجود آورد. تورم و آسیب به عضلات اسفنکتر می تواند افراد را به گوشت اضافه مقعدی دچار کنند.

مطالعه بیشتر: رابطه مقعدی چیست؟

گوشت اضافه مقعدی در سریعترین زمان ممکن باید تحت معاینه و درمان پزشک متخصص قرار گیرد.

گوشت اضافه مقعدی در بارداری

بارداری از دیگر عوامل بروز گوشت اضافه مقعد است که خانمها به آن دچار میشوند. فشاری که جنین به اعضای داخلی بدن از جمله رحم و روده های مادر وارد می کند می تواند سبب این عارضه این شود.

تشخیص گوشت اضافه مقعد چگونه انجام می شود؟

تشخیص دقیق و بررسی این عارضه توسط پزشک متخصص امکان پذیر خواهد بود؛ چرا که ممکن است علائمی که تجربه می کنید ناشی از دیگر بیماری های ناحیه نشیمنگاهی یا حتی بیماری های خطرناک تر بوده و نیازمند بررسی کامل تری داشته باشد. پزشک متخصص گوارش یا جراح عمومی بهترین گزینه هایی هستند که هنگام مشاهده علائم میتوانید مراجعه نمایید. پزشک با معاینه و مشاهده شدت بیماری آن را بررسی یا حتی ممکن است برخی آزمایش هایی چون کولونوسکوپی، آندوسکوپی یا … برای شما تجویز نماید.

تصویر کلونوسکوپی گوشت اضافه مقعد

درمان گوشت اضافی مقعد با لیزر

درمان گوشت اضافه مقعد با لیزر بهترین و کم خطر ترین روشهای درمان این عارضه به شمار می رود.
مقعد به دلیل داشتن عضلات پیچیده و عصب های فراوان بسیار حساس بوده و نیازمند یک روش درمانی مناسب و کم خطر است. لیزر تنها در یک جلسه و به طور کامل تمامی گوشت اضافه مقعد و کنار آن را از بین برده و نیازی به دوره نقاهت طولانی مدت نیست.
برخی از مزایای لیزر گوشت اضافه مقعد و از بین بردن زائده ها:

• عدم آسیب رسانی به گوشت اطراف آن
  • عدم باقی ماندن جای اسکار و زخم
  • هزینه های بسیار ارزانتر نسبت به جراحی
  • بدون درد، خونریزی و حتی بیهوشی
  • عدم نیاز به دوره نقاهت طولانی
  • عدم عفونت و آبسه
  • عدم عود و بازگشت بیماری

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی در کلینیک نشیمنگاه

جهت اطلاع دقیق از هزینه ها و رزرو وقت معاینه با ما تماس بگیرید.

انواع روشهای درمان

درمان گوشت اضافه مقعد توسط روشهای دیگر نیز امکان پذیر است. اما این روشها معمولا یا با انجام عمل جراحی یا با استفاده از دارو بوده که دارای عوارض است. در ادامه با روشهای درمان این عارضه آشنا خواهیم شد.

عمل جراحی

میزان سختی عمل جراحی گوشت اضافه مقعدی وابسته به اندازه آن است. برای مثال زائده های به وجود آمده اگر بزرگ باشند، پزشک با تیغ جراحی آن را بریده و بخیه می زند. و اگر کوچک باشند، ممکن است آنهارا بخیه نزند. اما با توجه به اینکه این کار توسط تیغ جراحی انجام میگیرد، ممکن است عفونت و درد شدید را به همراه داشته باشد.
برخی از معایب این روش درمان گوشت اضافه مقعدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• هزینه های گرانتر نسبت به انجام لیزر
  • دوره نقاهت طولانی تر
  • نیاز به پانسمان و شستشوی محل زخم
  • درد شدید، سوزش و خارش
  • امکان آسیب به بافت حساس این ناحیه

روشهای خانگی

از بین بردن و درمان گوشت اضافه مقعد در خانه یک امر غیر ممکن است! چرا که این امر تنها با از بین بردن زائده ها امکان پذیر است که باید توسط پزشک صورت گیرد. بنابراین هنگام مشاهده علائم و زائده های اضافه در کنار مقعد به پزشک مراجعه نمایید تا با یک روش پزشکی و مناسب نسبت به درمان شما اقدام نماید.

• سلام دکتر من حس میکنم یه چیزی مثل گوشت اضافه مقعد در اوردم وقتی هم که دستشویی میکنم خیلی بیشتر و گنده تر میشه

• سلام دوست عزیز این عارضه گوشت اضافه مقعدی نبوده و هموروئید داخلی است که با فشار ناشی از اجابت مزاج بیرون می زند. می توانید برای دریافت مشاوره و تعیین وقت با شماره 02188786734 تماس حاصل فرمایید.

• اکرم مولایی
    اکتبر 4, 2022 11:31 ق.ظ

مقعدم گوشت اضافه اورده باید چیکار کنم دکتر داروی خاصی باید مصرف کنم؟

• سلام دوست عزیز برای تشخیص دقیق علت بروز عارضه گوشت اضافه مقعد ابتدا باید به صورت حضوری به متخصص مراجعه نمایید.

• ایا رابطه مقعدی باعث گوشت اضافه مقعدی می شود؟

• مدتیه حس داشتن گوشت اضافه مقعد دارم اما از بیرون چیزی نیست. چند بار بعد از دستشویی کردن دیدم که چیزی از مقعدم بیرون زده اما بعدش نبوده باید چه ازمایشی بدم

• سلام دوست عزیز شاید شما به گوشت اضافه مقعد مبتلا نبوده و به همووئید داخلی مبتلا باشید. حتما به صورت ضوری به کلینیک نشیمنگاه مراجعه نمایید تا در اسرع وقت توسط پزشکان ما تحت معاینه و درمان قرار گیرید.

• اگر در اثر رابطه جنسی ایجاد بشه این گوشت
    میشه با لیزر درمانش کرد؟

• مقعدم گوشت اضافه اورده باید چیکار کنم هرکاری میکنم هم برنمیگرده داخل خیلی داره نگرانم میکنه

• دکتر من خیلی کم یبوست میگیرم بیشتر مواقع چون گوارش ضعیفی دارم اسهال دارم. الان یه چیزه اضافه دراومده میخواستم بدونم این گوشت اضافه در مقعد ممکنه خطرناک باشه؟ اصلا چطوری خوب میشه

• بله دوست عزیز گوشت اضافه در مقعد می تواند ناشی از اسهال هم به وجود آید. این گوشته اضافه نیز در اثر بواسیر، شقاق یا بیرون زدگی مقعد است که می توان با لیزر آن را درمان نمود.

• 28 سال دارم و تا به حال دچار چنین مشکلاتی نشده ام. اما الان نزدیک به 3هفته است که مقعد بنده گوشت اضافه ای در آورده که نمیدانم برای چه چنین اتفاقی افتاده؟ علت گوشت اضافه مقعدی زنان چیست؟

• گوشت اضافه مقعد ممکن است به دلایلی چون یبوست، اسهال یا زخم به وجود آید که برای درمان نیاز به جراحی یا لیزر دارد.

• سلام خسته نباشید،یکی از دوستام میگ ک ی گوشت اضافه خیلی بزرگ ک تقریبا اویزون شده تو ناحیه مقعدش داره..ک حدود ۵ سال میشه ولی چند روزه در و خارش و سوزشش زیاد شده..امکان بیماری خطرناکی هس یا با لیزر رفع میشه؟

• بله امکان وجود بیماری بواسیر یا شقاق وجود دارد که با لیزر قابل درمان است. بهتر است به ایشان بفرمایید هرچه سریعتر به متخصص مراجعه نموده و اقدام به درمان عارضه کنند.

• جواد رضایی
    دسامبر 18, 2022 10:41 ق.ظ

سلام دکتر حدودا 3سال پیش بواسیر گرفتم و رفتم به بدبختی جراحیش کردم و خوب شد. گذشت تا امسال که الان چند وقته یه چیزی مثل گوشت اضافه مقعدی از مقعدم آویزونه درد و خونریزی نداره ولی چون یکبار برای اون جراحی اذیت شدم الانم میترسم باید چیکار کنم

• دوست عزیز گوشت اضافه مقعد بدون درد و خونریزی از اولین علائم بیماری هموروئید یا بیرون زدگی مقعد است که اگر به موقع بررسی و درمان نشود، مراحل درمان را سخت تر و بیمار را با چالش های بیشتری رو به رو میکند.

• شایان مشفق
    دسامبر 24, 2022 2:36 ب.ظ

من وقتی دستشویی میکنم گوشت اضافه مقعدی درمیارم به صورت خود به خود بعد بازم خودش بعد چند ساعت خوب میشه

• دوست عزیز شما گوشت اضافه مقعدی ندارید؛ به بواسیر داخلی مبتلا هستید. بهتر است در اولین فرصت آن را درمان کنید تا شدت آن حاد تر نشده

• سلام دکتر؛ من گوشت اضافه مقعدی دراوردم 30 ساله و متاهل هستم تا به حال هم رابطه مقعدی نداشتم چرا اینطوری شدده؟

• احتمال وجود بیماری های مقعدی در بروز گوشت اضافه مقعد وجود دارد. بواسیر، شقاق، افتادگی رکتوم نیز از جمله بیماری هایی هستند که موجب بروز گوشت اضافه می شوند که می توانید با لیزر آنهارا درمان کنید.

• احسان امیدی
    ژانویه 5, 2023 4:35 ق.ظ

بنده الان پنج ماه است که لبه بالای مقعدم گوشت اضافه اورده به اندازه نیم سانت،
    که با سوزش و خارش همراه هستش.
    مخصوصا زمان و بد از اجابت مزاج،

• سلام دوست عزیز شما به بواسیر و احتمالا از نوع بواسیر داخلی مبتلا شده اید که می بایست تحت معاینه و درمان قرار بگیرد.

• من کنار دهانه مقعدم زائده ای مثل گوشت اضافه مقعدی در اوردم که کمی هم درد و خارش دارد ممکن است بفرمایید به چه روشی میتونم این بیماریمو خوب کنم؟