1. خانه
  2. مقالات
  3. علت خون در مدفوع چیست؟ تشخیص و درمان خانگی+ عکس

علت خون در مدفوع چیست؟ تشخیص و درمان خانگی+ عکس

تصویر خون درمدفوع

وجود خون در مدفوع سبب نگرانی افراد شده و یکی از نشانه های وجود بیماری های گوارشی یا مقعد در بدن می باشد. مشاهده خون در مدفوع چندان خوشایند نبوده و می تواند نشان دهنده وجود بیماری و عدم سلامتی در افراد باشد. در این مطلب به بررسی این بیماری، انواع علائم و خون به رنگ تیره، روشن و لخته خون در مدفوع پرداخته و برخی از بیماری ها نظیر شقاق، بواسیر، فیستول، سرطان و… را که سبب بروز این عارضه می شوند را بررسی خواهیم نمود.

خون در مدفوع نشانه چیست؟

مشاهده خون در مدفوع هنگام اجابت مزاج می تواند سبب نگرانی بیماران شود. خون در مدفوع به گونه ای است که فرد بر روی مدفوع، یا پس انجام اجابت مزاج خون قرمز یا تیره رنگ مشاهده می کند.
دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد منتهی می شود که وجود هرگونه مشکل در این دستگاه می تواند سبب وجود خون در مدفوع افراد شود. علاوه بر مشکلات گوارشی برخی بیماری هایی چون بواسیر، شقاق، سرطان یا مشکلات معده نیز می توانند زمینه ساز این عارضه شوند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم نمود.

علائم

اصلی ترین علائم خون در مدفوع، همان مشاهده خون هنگام اجابت مزاج یا بر روی مدفوع می باشد. اما نوع رنگ خون در مدفوع معمولا متغیر بوده و در همه افراد به یک صورت نخواهد بود. برای مثال زمانی که خون در مدفوع دارای رنگ روشن، یا لخته است که بر روی مدفوع قرار گرفته است، نشان دهنده وجود بیماری هایی است که قسمت انتهایی راست روده را دچار خود کرده این بیماری ها شامل بواسیر، شقاق و فیستول می باشند.
همچنین مشاهده خون تیره رنگ که با مدفوع ترکیب شده، نشان دهنده مشکلات در قسمت ابتدایی دستگاه گوارش مانند معده یا روده کوچک است. عمده ترین علت تیره شدن رنگ خون این است که مدت زیادی درون بدن شما باقی مانده است.
از دیگر علائم مدفوع همراه خون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوزش و خارش
  • درد
  • اسهال یا یبوست شدید
  • استفراغ
  • تب
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • کم خونی
  • تغییر رنگ مدفوع
  • ضعف، کوفتگی و خستگی بدن

علت خون در مدفوع

خون در مدفوع نشانه چیست؟ به طور کلی پی بردن به علت وجود خون در مدفوع باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. چرا که همانطور که گفته شد دستگاه گوارش بسیار گسترده بوده و تشخیص آن را دشوار می سازد. برای مثال وجود خون روشن در مدفوع می تواند نشان دهنده بیماری هایی چون شقاق و بواسیر بوده که قسمت انتهایی راست روده را درگیر میکنند باشد؛ با این تفاوت که اگر خونریزی مقعدی یا گوارشی رخ داده، دارای رنگ تیره و مدفوع قیر مانند باشد، ناشی از عارضه ای جدی تر و بیماری دشوار تری همچون سرطان مقعد است.

خونریزی مقعدی یا وجود خون در مدفوع به هر علتی که رخ دهد، نیازمند بررسی و معاینه پزشک متخصص بوده و عدم درمان ان سبب بروز مشکلاتی نظیر کم خونی و حاد شدن بیماری های مقعدی می گردد.

عکس خون در مدفوع
مشاهده عکس خون در مدفوع می تواند نشانگر انواع رنگ خون در مدفوع شخص بیمار باشد.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید نوعی بیماری ناحیه نشیمنگاهی و مقعد بوده که دارای انواع خارجی، داخلی و بواسیر خونی می باشد. این بیماری ناشی از متورم شدن عروق درون راست روده بود که بر اثر فشاری که توسط مدفوع سفت و به اصطلاح یبوست به آن وارد می شود، به وجود می آید. به طور کلی یکی از علائم بواسیر یا هموروئید، خونریزی هنگام اجابت مزاج بوده که افراد به آن دچار می شوند. این بیماری می تواند شدت پیدا کرده و درد، سوزش، برآمدگی، خارش و اختلال در فعالیت های روزانه را برای فرد به همراه بیاورد.

مطالعه بیشتر: بواسیر چیست؟

شقاق

شقاق یا فیشر نیز از دیگر بیماری های نشیمنگاهی است که با ترک یا چاک خوردگی مقعد همراه است. یبوست از اصلی ترین علتهای شقاق مقعدی بوده که بیماران آن را تجربه خواهند کرد. بنابراین وجود خون در مدفوع نشانه ای از وجود شقاق را در بیمار نشان می دهد. البته خون ناشی از شقاق معمولا به رنگ روشن بوده و بر روی دستمال کاغذی نیز برجای می ماند. عدم درمان شقاق مقعدی موجب بروز عوارضی چون خونریزی های پیاپی و خطر ابتلا به کم خونی را به همراه آورد.

مطالعه بیشتر: درمان فیشر

فیستول

وجود بیماری به نام فیستول که سبب به وجود آمدن کانال یا مجرایی غیر طبیعی بین دو عضو بدن نیز می تواند از دیگر علت مدفوع خونی تلقی شود. این بیماری همانطور که گفته شد، سبب بروز مجرای باریک و عفونی بین دو عضو بدن شده و فرد را با عفونت شدید، درد، خارش، آبسه مقعدی، سوزش و حتی تب همراه می کند. همچنین وجود خود در مدفوع از علائم فیستول هستند که سریعا نیاز به درمان خواهد داشت.

در صورت مشاهده هرگونه علائم با ما در ارتباط باشید

در صورتیکه عهرگونه علائم ناشی از بیماری های مقعدی مشاهده می کنید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

مشکلات گوارشی

زخم معده معمولا زخمی است که در انتهای روده باریک رخ داده که معمولا ناشی از وجود باکتری یا مصرف برخی دارو های ضد التهابی پدید می آید. خون در مدفوع هنگامی که به بیماری زخم معده دچار هستید، یک عارضه طبیعی بوده که نیاز به درمان اساسی دارد.

سرطان

وجود سرطان و تومور های سرطانی در روده بزرگ از دیگر عوامل وجود خون در مدفوع بوده که افراد را دچار نگرانی می کنند. رشد تومور ها سبب آسیب زدن به رگ های خونی و حساس درون روده شده و این عارضه را به همراه می آورد.

خون در مدفوع ناشی از زخم مقعد

زخمهایی که به دلایل مختلف در ناحیه مقعد به وجود می آیند، از دیگر علتهای بروز خون در مدفوع بوده که این عارضه را برای فرد به وجود می آورد. زخم مقعد در اثر رابطه جنسی، بیماری های مقعدی یا ایجاد خراش در اثر سهل انگاری یا کشیده شدن ناخن نیز می توانند سبب وجود خون در مدفوع شوند.

خون در مدفوع کودکان

وجود خون در مدفوع کودکان معمولا بر اثر بیماری شقاق مقعدی به وجود آمده و کودکان را دچار این عارضه می نمایند. البته اسهال و یبوست نیز از دیگر عوامل به وجود آوردن این پدیده بوده که ممکن است مادران را به نگرانی دچار سازند.
البته عفونت، وجود باکتری، بیماری های گوارشی نیز در پدید آمدن این عارضه در کودکان نیز بی تاثیر نیستند.
کودکان به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر بیشتر از بزرگسالان نیاز به مراقبت داشته و والدین باید به آن توجه داشته باشد.
برخی از علائمی که کودکان هنگام مشاهده این عارضه در مدفوع آن را تجربه می کنند عبارت است از:

  • تب
  • سرگیجه
  • کم خونی
  • بی حالی و ضعف بدنی

علت خون در مدفوع چگونه تشخیص داده می شود؟

زمانی که فرد وجود هرگونه خون را بر روی مدفوع خود مشاهده نماید، نیازمند معاینه و تشخیص توسط پزشک را خواهد داشت. تشخیص پزشک معمولا به یکی از روشهای زیر و با استفاده از انجام آزمایش ها صورت می گیرد.
آندوسکوپی: آندوسکوپی به طور کلی یک روش تشخیص بیماری های گوارشی و راست روده ای است. در این روش پزشک با وارد کردن لوله ای باریک که به آن دوربین متصل است، درون روده را بررسی می کند تا عارضه های مشکوک را مشخص نماید.
کلونوسکوپی: کولونوسکوپی نیز از دیگر روشهای تشخیص و معاینه دقیق درون دستگاه گوارش می شود. این روش نیز مانند آندوسکوپی بوده و پزشک با وارد کردن لوله باریک و دارای دوربین آن را معاینه می کند. تفاوت کولونوسکوپی و آندوسکوپی در این مورد است که قابلیت نمونه برداری را هم دارد.
آنژیو گرافی: آنژیو گرافی با تزریق رنگی خاص به عروق خونی انجام می گیرد که در تصاویر سی تی اسکن محل نشت رنگ را از رگ نشان می دهد.

عکس خون در مدفوع (کولونوسکوپی)

درمان خون در مدفوع

اولین مرحله درمان خون در مدفوع، تشخیص علت به وجود آمدن این بیماری توسط پزشک می باشد. با مراجعه به پزشک متخصص گوارش می توانید نسبت به درمان قطعی این بیماری اقدام نمایید. چنانچه خون در مدفوع، ناشی از بیماری های زمینه ای باشد، در مرحله اول درمان بیماری ها صورت می گیرد. برای مثال شقاق، بواسیر، فیستول از بیماری هایی هستند که سبب وجود خون بر روی مدفوع می شوند و درمان آنها نیز تنها با لیزر امکان پذیر می باشد.
دیگر بیماری هایی چون سرطان یا زخم معده نیز نیاز به درمان پیچیده و گستردگی تری داشته که توسط متخصص صورت میگیرد.

درمان خانگی خون در مدفوع

درمان خانگی خون در مدفوع همواره همراه بامواردی همچون رعایت رژیم یا کنترل وضعیت جسمانی و تغذیه ای همراه است؛ چرا که نوع مدفوع اینکه سفت یا شل باشد در بروز خونریزی های مقعدی بسیار موثر است.

بنابراین به طور کلی برخی راه ها که سبب تغییرات سبک زندگی و بهبود وضعیتی چون اسهال یا یبوست هستند نیز می توانند در بهبود این علائم موثر باشند که برای مثال برخی از این راه های درمان خانگی خون در مدفوع عبارت اند از:

  • اصلاح رژیم غذایی و افزودن فیبر، سبزیجات و انواع پروبیتیک ها
  • نوشیدن مقدار آبی کافی
  • درمان یبوست و اسهال که سبب آسیب به روده می شوند
  • دوش آب گم و حمام نشیمنگاهی
  • پرهیز از مصرف غذاهایی تند و پر ادویه

سوالات متداول

20 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چند باری شده که وقتی مدفوع کردم چند قطره خون دیدم خونی که تازستو رنگشم روشنه . از وقتی خون در مدفوعم دیدم نگرانم و همش استرس دارم باید چیکار کنم

    پاسخ
    • خون در مدفوع به رنگ روشن و تازه نشانه وجود بواسیر، شقاق یا وجود عارضه در قسمت انتهایی راست روده می باشد که باید تحت معاینه متخصص قرار گیرد.

      پاسخ
  • سلام خیلی معذرت میخوام که این سوال رو میپرسم از شما ولی یک مدته که وقتی مدفوع میکنم رنگ تیره ای داره والان چند روزم شده که خون روی مدفوعم میبینم خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنید

    پاسخ
    • بله خونریزی مقعد می تواند در اثر وجود مشکلات گوارشی یا حتی ابتلا به بیماری های مقعدی رخ دهد.

      پاسخ
  • خون روی مدفوع برای چه دلیلی اتفاق میفته؟

    پاسخ
    • مشاهده خون در مدفوع می تواند بیانگر وجود بیماری مقعدی یا روده ای باشد که می بایست تما مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  • اسماعیل زاده
    جولای 25, 2023 11:14 ق.ظ

    سلام من چند باری در دستشویی خون مشاهده کردم دلیلش چیه؟

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز دیدن خون در مدفوع می تواند از نشانه های وجود مشکلات و بیماری های مقعدی در افراد باشد.

      پاسخ
  • سلام من الان دستشویی کردم کلا مدفوعم خونی بود خیلی خون اومد از داخل

    پاسخ
  • من روی مقعدم وقتی دستشویی مکینم خون جمع میشه

    پاسخ
  • سلام خسته نباشد دکتر من ازدیشب خونریزی دارم آقاهستم و خون تازه بدون مدفوع فقط خون رقیق میادوسوزش هم دارم

    پاسخ
  • ممنونم از وب سایت خوبتون .این مقاله واقعا بدردم خورد، من کارگر ساختمانی هستم، چند روز پیش مقداری خون در مدفوعم دیدم، و یه مدتی هست که گاهی خلط های بسیار بد بود در مدفوعم دارم ، به نظرتون این چی میتونه باشه ؟ ممنونم از سایت خوبتون. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید .

    پاسخ
  • از مقعدم خون میاد ولی درد ندارم سوزش هم ندارم علتش چی میتونه باشه

    پاسخ
  • سلام خون در مدفوع باید هنگام مدفوع کردن باشه که نشونه بیماری باشه یا اینکه بعد از اینکه مدفوع شد از مقعد خون بیاد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

خدمات
فهرست