بررسی دلایل و درمان درد مقعد

اسفند ۲, ۱۳۹۷
بررسی دلایل و درمان درد مقعد

علت و بیماری های مرتبط با درد مقعد

برخی از علل ایجاد درد مقعد به این شرح است:

• سندرم لواتور آنی : این سندروم که بیشتر خانم ها را درگیر می نماید، موجب گرفتگی عضله لواتور آنی شده و درد شدیدی را ایجاد می کند. درد این سندروم در رکتوم احساس شده و همزمان با نشستن تشدید شده و با ایستادن بهبود می یابد. به علاوه درد این سندروم به مدت ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و به دفعات در بازه های زمانی منظم تکرار می شود.
  • بواسیر (هموروئید) : بروز بواسیر یکی از علت های شایع درد مقعد است، زیرا بواسیر حدود ۵۰% از افراد جامعه را درگیر می نماید. منظور از هموروئید واریسی شدن یا گشاد شدن عروق این ناحیه می باشد. بواسیر یا هموروئید به غیر از درد می تواند علائم دیگری را مانند خونریزی از مقعد، خون در مدفوع،بیرون زدگی، خارش و … را ایجاد نماید.
  • شقاق مقعد : شقاق یکی دیگر از انواع بیماری های مقعدی است که منجر به بروز شکاف در مقعد می گردد و درد زیادی در ناحیه مقعد ایجاد می کند.درد ناشی از شقاق ممکن است قبل یا بعد از اجابت مزاج ایجاد شود، ولی درد آن هنگام دفع مدفوع شدت می یابد.
  • کیست پیلونیدال (کیست مویی: این کیست کوچک حاوی مو و چرک است و در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود. این کیست معمولاً قسمت پایین کمر ایجاد می شود و در مردان شایع تر از زنان است. این کیست معمولا با ایجاد درد مقعد همراه است.
  • اسپاسم عضلات مقعد : این درد مقعد زودگذر است و گفته می شود با اسپاسم عضلات مقعد در ارتباط است.این درد بیشتر در زنان شایع است. علت دقیق این اختلال مشخص نشده است. این درد ممکن است کمتر از یک دقیقه به طول انجامد و یا حتی تا ساعت ها ادامه داشته باشد.
  • زگیل تناسلی : زگیل های گل کلمی که نوعی از بیماری های مقاربتی است. اگر زگیل داخل مقعد، اطراف مقعد یا بخش تحتانی رکتوم ایجاد شود، درد مقعد را به همراه خواهد داشت.
  • مقعد خارش دار : این مشکل مقعد معمولاً به علت عدم رعایت بهداشت کافی و یا برعکس بهداشت بیش از اندازه روی میدهد و همراه با درد است. پوشیدن لباس های تنگ نیز می تواند باعث خارش مقعد شود.
  • عفونت روده : اگر روده دچار شرایطی مانند آبسه آنورکتال، پروکتیت و التهاب رکتوم شود، عفونی شده و موجب درد مقعد می گردد.
  • پروستاتیت : مشکلات و بیماری های پروستات فشار وارده به رکتوم را افزایش داده و درد مقعد را ایجاد می کند.
  • بیماری های التهابی روده : یکی از علائم بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت اولسراتیو درد مقعد است.
  • نزدیکی مقعدی : یکی از علل درد های مقعد ورود اجسام خارجی سفت مانند آلت مردانه می باشد.
  • سرطان روده بزرگ : در مواردی نادر تر ممکن است درد مقعد ناشی از سرطانی شدن روده بزرگ یا کولون باشد. این شرایط به غیر از درد علائم دیگری مانند خونریزی را نیز ایجاد میکند.
  • پرولاپس رکتوم : این بیماری موجب بیرون زدن قسمتی از روده از مقعد می گردد و همراه با درد شدید مقعد است.
  • درد دنبالچه : اگر ناحیه انتهایی ستون فقرات یا دنبالچه دچار درد شود، درد مقعد را به همراه خواهد داشت.

درمان درد مقعد

برای درمان علت اصلی درد مقعد باید به پزشک متخصص معالج مراجعه نمایید. اما برای کاهش درد و تسریع بهبودی می توانید موارد زیر را نیز انجام دهید :

• حمام سیتز : نشستن در لگن آب گرم تا حدی زیادی در کاهش درد مقعد موثر است. برای این منظور می توانید از لگن آب گرم یا حمام سیتر استفاده نمایید.این روش را می توانید به مدت ۱۵ دقیقه و سه مرتبه در طول روز تکرار کنید.
  • بی حس کردن : استفاده از داروهای بی حس کننده بنزوکائین یا لیدوکائین بر روی مقعد میتواند تا حد زیادی در کاهش درد  شما موثر باشد.
  • مصرف کافی آب : مصرف کافی آب و مایعات را فراموش نکنید زیرا مصرف نه تنها از یبوست پیشگیری می کند بلکه از سفت شدن مدفوع و ایجاد درد بیشتر نیز پیشگیری خواهد نمود. مصرف حداقل ۸ لیوان آب توصیه می شود.
  • غذاهای فیبردار : مصرف خوراکی های سرشار از فیبر می تواند از بروز یبوست و سفت شدن مدفوع پیشگیری نماید به این ترتیب در کاهش درد مقعد مفید است.
  • ورزش کگل :ورزش کگل می تواند با افزایش قدرت ماهیچه های مقعد در درمان بی اختیاری، جلوگیری از بواسیر مفید باشد.
  • شنا کردن : انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری با وجود درد مقعد توصیه نمی شود، اما انجام ورزش هایی مانند شنا می تواند تا حد زیادی در بهبود درد مقعد موثر باشد.

برای درمان به کدام پزشک متخصص مراجعه کنیم ؟

برای درمان هر مشکلی لازم است ابتدا به پزشک عمومی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی به پزشک متخصص گوارش که تخصص او درمان بیماری های گوارشی و انجام کونولوسکوپی و … می باشد، مراجعه نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت دارا بودن یکی از شرایط  زیر هرچه سریع تر برای درمان تخصصی اقدام نمایید :

• مشاهده خون در مدفوع
  • خونریزی از مقعد